Na jaren niets met een (game)pc te hebben gedaan ben ik op zoek naar een machine om wat casual te gamen (ik wil GTA5 nog een keer spelen..) en wat simpel CAD/3d werk op te doen. Het is allemaal hobbywerk en ik heb geen uren per week over om me onder te dompelen in de wondere wereld van gaming e.d. Gewoon een spelletje spelen en wat projecten uitwerken wanneer daar vraag naar is dus.
Ik wil mijn budget op 800 euro houden, daartoe heb ik een BBG systeem van eind vorig jaar opgezocht en een beetje verbouwd:
De Ryzen 5 3600 die in deze BBG zat heb ik vervangen door een Ryzen 7, omdat het prijsverschil momenteel nihil is. De videokaart uit de BBG heb ik eruit gegooid en ben van plan een tweedehands Geforce RTX 2070 te halen (of gelijkwaardig). daar heb ik ongeveer 200 euro voor gereserveerd, dat lijkt voldoende.
Randapparatuur heb ik allemaal, dus toetsenbord, muis, beeldscherm hoeven niet in het budget.
Mijn vragen zijn als volgt:
Ik wil mijn budget op 800 euro houden, daartoe heb ik een BBG systeem van eind vorig jaar opgezocht en een beetje verbouwd:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Tray | € 177,31 | € 177,31 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 86,55 | € 86,55 |
1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 74,69 | € 74,69 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master V550 Gold-V2 | € 101,31 | € 101,31 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 68,52 | € 68,52 |
Totaal | € 608,18 |
De Ryzen 5 3600 die in deze BBG zat heb ik vervangen door een Ryzen 7, omdat het prijsverschil momenteel nihil is. De videokaart uit de BBG heb ik eruit gegooid en ben van plan een tweedehands Geforce RTX 2070 te halen (of gelijkwaardig). daar heb ik ongeveer 200 euro voor gereserveerd, dat lijkt voldoende.
Randapparatuur heb ik allemaal, dus toetsenbord, muis, beeldscherm hoeven niet in het budget.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Klopt dit systeem? Ik heb de processor gewijzigd, maar het moederbord uit de BBG laten staan. Ik dénk dat ze compatible zijn maar ik ben al jaren uit de zelfbouwscene, en weet eerlijk gezegd niet meer wat nu de belangrijke eigenschappen zijn om naar te kijken.
- Is de balans tussen dit systeem en een Geforce RTX 2070 in orde?
- Zijn er dingen die je anders zou kiezen? Kan dit systeem goedkoper? Het budget is in dit geval belangrijk, want meer dan 800 piek hoeft het echt niet te kosten. Ik probeer een balans te zoeken tussen kosten en en systeem waar ik nog wel een paar jaar mee vooruit kan. Ik ben niet op zoek naar een machine waar ik de nieuwste games op 4k mee kan spelen, maar rekenkracht is voor CAD/3d oplossingen wel prettig.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust