Credicard fraude

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:48
Kwam er eergisteren achter dat er fraude is gepleegd met mijn creditcard.
Bank gebeld en het komt aan mijn kant allemaal weer goed, maar vraag me wel af hoe dit nu gegaan kan zijn.

Gebruik de kaart alleen on-line, dus meekijken met een betaling is geen optie. Er werd geopperd dat het een datalek zou kunnen zijn, maar lijkt me toch niet dat de combinatie naam, kaartnummer. datum en cvc bij een legitieme betaling opgeslagen worden.

Blijft over dat ik ergens mijn gegevens heb ingevoerd waar ik het niet had moeten doen, of moet ik nog ergens anders aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Datalek bij winkel(s) of dienst(en) waar je creditkaart hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Ragnar9999 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:03:
Bank gebeld en het komt aan mijn kant allemaal weer goed, maar vraag me wel af hoe dit nu gegaan kan zijn.

Gebruik de kaart alleen on-line, dus meekijken met een betaling is geen optie. Er werd geopperd dat het een datalek zou kunnen zijn, maar lijkt me toch niet dat de combinatie naam, kaartnummer. datum en cvc bij een legitieme betaling opgeslagen worden.
Dat is een aanname die niet persé waar is:
nieuws: Vliegmaatschappij Air Europa erkent datalek van creditcardgegevens kl...
"Onder meer creditcardnummers, verloopdata en de 3-cijferige verificatiecodes op de achterkant van creditcards werden door het datalek geopenbaard."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Ragnar9999 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:03:

Blijft over dat ik ergens mijn gegevens heb ingevoerd waar ik het niet had moeten doen, of moet ik nog ergens anders aan denken?
Ga er maar vanuit dat het wel zo is. Heb het jaren geleden mee gemaakt vlak na de hack bij Sony Online Entertainment. Mijn CC werd opeens erg veel gebruikt vanuit USA. Werd midden in de nacht wakker gebeld door de bank met de vraag of de aankopen wel klopte (wat dus niet was). Betalingen werden terug gedraaid, kaart geblokkeerd en 2 dagen later had ik een nieuwe.