Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik ben op zoek naar inzichten en meningen van anderen omtrent het mogelijk weer switchen van baan/functie.

Wellicht even een intro: over het algemeen pik ik dingen snel op en beschik ik over uitgebreide kennis op het gebied van security, cloud, cloud-native, kubernetes, observability, alle cloud diensten, wat programmeren, etc. In mijn carrière heb ik regelmatig van baan veranderd; gemiddeld elke 2 tot 3 jaar. Ter verdediging, er was nooit echt een optie om binnen het bedrijf te groeien. Na ongeveer een jaar voel ik me meestal volledig ingewerkt en was ik vaak al verantwoordelijk voor vele zaken en dan volgt er een jaar van 'day 2 operations', waarna de behoefte aan een nieuwe uitdaging opkomt. Ook heb ik een periode in detachering gewerkt, waarbij ik de kans kreeg om mijn expertise met verschillende teams en bedrijven te delen. Iets wat ik erg waardevol vond.

Misschien is dit een persoonlijk pijnpunt van mij, maar ik ben vaak mensen tegengekomen die zichzelf erg belangrijk voordoen maar feitelijk weinig toevoegen. Het verbaasde me soms hoe sommigen een indrukwekkende functie en salaris hadden, terwijl ze inhoudelijk weinig bijdroegen. Het doet me denken aan het stuk van Ferry Important in 'Blessuretijd' door Daniël Arends. :+

In mijn ervaring waren de mogelijkheden voor mijn persoonlijke groei in technische rollen vaak beperkt tot 'senior' niveau. Rollen die verder gingen, waren meestal generieke managementfuncties, die ik destijds niet nastreefde.

Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor een carrière in de VS. Hier kon ik technisch verder groeien zonder me direct op management te richten, wat tevens resulteerde in een beter salaris.

Het vooruitzicht was uitstekend: de mogelijkheid om thuis te werken en de potentie om een eigen team in Europa op te zetten. Iets wat mij heel leuk leek, omdat ik zo over tijd de ervaring kon op doen. Echter, twee jaar later is de situatie veranderd. Door financiële problemen bij het bedrijf en meerdere ontslagrondes, is de belofte van het opzetten van een groot team niet waargemaakt. In plaats van de verwachte 10-20 medewerkers, krijg ik er slechts één bij :+

Dit is jammer, gezien mijn ambitie om door te groeien naar een "director" rol (de Amerikaanse variant van een soort Tech Manager in een groot bedrijf?). Hoewel mijn huidige positie stabiel is en de financiële situatie van het bedrijf verbetert, zijn er bepaalde beslissingen en richtingen waar ik en andere leidinggevenden het niet mee eens zijn, met uitzondering van de CEO. Zonder te diep op de details in te gaan, als deze trend voortzet, voorzie ik een significant verloop binnen het bedrijf, en idealiter zou ik dan ook overwegen om te vertrekken.

Dus, ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe uitdaging. Naar mijn idee komt mijn huidige rol bij een groot internationaal bedrijf sterk overeen met een directiefunctie of op zijn minst een tech lead/manager bij een middelgroot Nederlands bedrijf. In elk geval, dat is wat ik ambieer en mij ook heel erg leuk lijkt. Ik wil met name mijn kennis en ervaring kunnen delen en iets van een technische visie toepassen binnen een bedrijf.

Mijn eerste vraag is: zijn er mensen die na een internationale functie weer bij een Nederlands bedrijf aan de slag zijn gegaan? En hoe hebben jullie dat ervaren qua functie? Voelden jullie ook dat jullie waardevolle ervaringen en 'bagage' konden meebrengen door wat jullie in het buitenland hebben geleerd? Of wat het juist omgedraaid, dat je 'out of touch' was?

Mijn volgende vraag gaat over het zoeken naar mijn ideale baan :) Ik heb ruime ervaring in het vinden van functies voor rollen zoals een {buzzword}-engineer. Maar bij mijn recente zoektocht stuit ik zelden op vacatures voor managementposities of daadwerkelijke techlead functies. Als ik er al één vind, ligt het salaris vaak rond de 50% van wat ik momenteel verdien. Hierbij wil ik benadrukken dat ik niet de verwachting heb om salarisverhoging te krijgen. Sterker nog, ik ben al mentaal voorbereid om eventueel zo'n 10-30% salaris in te leveren voor een functie die echt bij me past. Moet ik toch vooral gaan zoeken binnen mijn netwerk? Via-via / gunfactor? Hebben mensen hier ervaringen mee of kijk ik domweg op de verkeerde plaatsen?

Wat extra details;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het soort functies en salaris niveau dat je zoekt gaat meestal niet via advertenties, maar meer via netwerken en gepolsd/gevraagd worden. Je zal dus eerst weer zulke netwerken moeten activeren/opbouwen, geen gemakkelijke zaak.

Kun je via multinationals kijken met je soort werk?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 03:22:
Het soort functies en salaris niveau dat je zoekt gaat meestal niet via advertenties, maar meer via netwerken en gepolsd/gevraagd worden. Je zal dus eerst weer zulke netwerken moeten activeren/opbouwen, geen gemakkelijke zaak.

Kun je via multinationals kijken met je soort werk?
Ik heb zeker nog wel een netwerk die ik absoluut kan gebruiken. Tot op heden heb ik er bewust niets mee gedaan omdat ik met name aan het oriënteren ben. Zoiets zet ik pas een beetje in gang als ik iets concreter de beslissing heb genomen om daadwerkelijk de switch te maken.

M.b.t je laatste vraag, ik weet niet precies wat je vraagt, sorry? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:34

Arjan A

Cenosillicafoob

Netwerken.
Als je zo goed bent als je zegt, heb je inmiddels wel een netwerk om je heen waar je je groei kan waarmaken. Dit soort functies zie je echt niet meer op de vacaturesites.
De ideale baan kan je overigens vergeten, tenzij je zelfstandig wordt. Niet om je te demotiveren, hoor ;)
Ik heb zelf ook internationale ervaring, sta inmiddels al meer dan 20 jr weer in NL op de payroll. Sociale zekerheid is ook best belangrijk.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Douweegbertje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 03:36:
M.b.t je laatste vraag, ik weet niet precies wat je vraagt, sorry? :)
Dat was meer bedoeld voor als je geen NL/EU netwerk zou hebben, dan zou je naar multinationale bedrijven kunnen kijken die zowel VS als NL filialen hebben :)

Maar het salaris zal wel eens moeizaam kunnen zijn, en het binnenkomen op het niveau wat je wenst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoezo ben je met je huidige functietitel en positie aan het kijken naar een directors/directeurspositie dan?
Dat zijn toch meestal wel posities waar behoorlijk wat management ervaring vereist wordt en inzage in hoe mensen werken. Dat je op jouw leeftijd al dingen roept als "maar ik ben vaak mensen tegengekomen die zichzelf erg belangrijk voordoen maar feitelijk weinig toevoegen" doet mij als Director in een multinational verantwoordelijk voor meerdere teams nou niet echt heel erg denken "goh, goede gozer, die moet ik eens in mijn netwerk voorstellen". Wat dat soort uitspraken juist oproept is weerstand. Zelfs als jij denkt dat andere mensen weinig toevoegen, als director dien je dan uit te zoeken wat ze wel toevoegen. Immers, ze zitten op die positie met een reden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
We moeten het doen met hetgeen jij opschrijft natuurlijk, maar ik sluit me wel aan bij Zwever.
Naar mijn idee komt mijn huidige rol bij een groot internationaal bedrijf sterk overeen met een directiefunctie
Ik lees totaal niet dat je opereert op het niveau van directiefunctie. Je werkt als remote softwareontwikkelaar toch? Dat dat toevallig bij een groot Amerikaans bedrijf is maakt toch jouw individuele rol niet tot het equivalent van een directielid bij een Nederlands bedrijf?

Jouw opmerking over het feit dat die mensen veelal niets toevoegen geeft wellicht aan dat jij niet goed overziet wat ze doen? Ik ken ook echt wel de uitzonderingen die omhoog gepromoveerd zijn, maar ik zie in mijn omgeving overwegend hardwerkende managers met leidinggevende kennis.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

JaQ

Mooie spraakverwarring 😊

Director in een Amerikaans bedrijf is meestal het eerste level waarop je (lichte) management ervaring hebt. In Nederland heet dat vaak net iets anders. Bij mijn werkgever noemen we dat Chapter Lead (en de Amerikaanse collega heet idd Director), een manager van engineers. Nederlanders denken meteen aan een manager van managers, dat is in US meestal vice president.

De kwalificatie van zo’n rol gaat over drie assen (people, process, technology). Ik lees bij @Douweegbertje enkel iets over de technologie as, maar weinig over de andere twee. En ik gok zomaar dat ik niet de enige ben die naar die 3 assen kijk bij het aannemen van een manager van engineers. Dus bij het opstellen van het CV/begeleidende brief is duidelijk waar de motivatie moet liggen?

Qua salaris is 130k package met minimale ervaring niet onmogelijk voor zo’n rol, wel lastig.

(Ik werk zelf in een ferry important functie 😜, ben manager van managers van wat ik een middelgrote club in eenmultinational noem)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JaQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
Mooie spraakverwarring 😊

Director in een Amerikaans bedrijf is meestal het eerste level waarop je (lichte) management ervaring hebt. In Nederland heet dat vaak net iets anders. Bij mijn werkgever noemen we dat Chapter Lead (en de Amerikaanse collega heet idd Director), een manager van engineers. Nederlanders denken meteen aan een manager van managers, dat is in US meestal vice president.

De kwalificatie van zo’n rol gaat over drie assen (people, process, technology). Ik lees bij @Douweegbertje enkel iets over de technologie as, maar weinig over de andere twee. En ik gok zomaar dat ik niet de enige ben die naar die 3 assen kijk bij het aannemen van een manager van engineers. Dus bij het opstellen van het CV/begeleidende brief is duidelijk waar de motivatie moet liggen?

Qua salaris is 130k package met minimale ervaring niet onmogelijk voor zo’n rol, wel lastig.

(Ik werk zelf in een ferry important functie 😜, ben manager van managers van wat ik een middelgrote club in eenmultinational noem)
Dit is dan weer grappig, want bij ons is een Engineering Director wat jij een Director noemt. Een Director, engineering is wat jij nu als een VP functie aanwijst :D

Beiden in een grote US organisatie...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Het is ook verwarrend en er wordt verschillend mee omgegaan blijkt wel. Ik heb ergens (ook multinational) gewerkt waar iemand die aan 10-15 mensen leiding geeft en zelf 50% declarabel moet zijn Director genoemd wordt, ook in Nederland. De leidinggevende daarvan was VP. Dan is idd 'director' het eerste leidinggevende niveau. Ik zie het echter zeker niet als het Nederlandse directiefunctie zoals in de TS staat.

Ik ben zelf ook manager van managers en zit in het MT van een organisatie met > 1700 medewerkers en op mijn functie zou in ieder geval niet iemand met de ervaring van TS worden aangenomen. Ik zou daarnaast met de huidige informatie niet als een van mijn managers TS aannemen wegens gebrek aan kennis op people en proces zoals JaQ schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Zwerver schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 05:55:
Hoezo ben je met je huidige functietitel en positie aan het kijken naar een directors/directeurspositie dan?
Dat zijn toch meestal wel posities waar behoorlijk wat management ervaring vereist wordt en inzage in hoe mensen werken. Dat je op jouw leeftijd al dingen roept als "maar ik ben vaak mensen tegengekomen die zichzelf erg belangrijk voordoen maar feitelijk weinig toevoegen" doet mij als Director in een multinational verantwoordelijk voor meerdere teams nou niet echt heel erg denken "goh, goede gozer, die moet ik eens in mijn netwerk voorstellen". Wat dat soort uitspraken juist oproept is weerstand. Zelfs als jij denkt dat andere mensen weinig toevoegen, als director dien je dan uit te zoeken wat ze wel toevoegen. Immers, ze zitten op die positie met een reden.
Wacht even, want ik denk dat we wel langs elkaar praten. Ten eerste zoek ik niet naar een directeurspositie. Ik geef alleen aan dat ik bezig ben om richting een Director rol te gaan bij mijn huidige bedrijf. Daarnaast gaf ik ook aan wat ik dan zocht en dat laatste stukje mist:
Naar mijn idee komt mijn huidige rol bij een groot internationaal bedrijf sterk overeen met een directiefunctie of op zijn minst een tech lead/manager
tech lead - en directiefunctie is hier dan relatief. Ik denk dat er genoeg kleinere bedrijven zijn die dan een 'verkapte' directiefunctie hebben, maar wat wel degelijk bij mijn ervaring past. Ik denk dat ik hier gewoon plat ga vanwege de term 'directiefunctie', terwijl ik absoluut niet iets als CTO bedoel.
Dat je op jouw leeftijd al dingen roept als "maar ik ben vaak mensen tegengekomen die zichzelf erg belangrijk voordoen maar feitelijk weinig toevoegen" doet mij als Director in een multinational verantwoordelijk voor meerdere teams nou niet echt heel erg denken "goh, goede gozer, die moet ik eens in mijn netwerk voorstellen".
Als Douweegbertje (lees: Op een forum als Tweakers onder elkaar) verwoord ik mijn verhaal en ervaringen met een openhartige blik om de juiste context te geven voor mijn vragen. Uiteindelijk val je vooral over dat stukje, en dat is jouw goed recht (en om eerlijk te zijn, heb je ook wel een punt). Mag ik het dan ook jammer vinden dat mijn 'roepgedrag' en leeftijd (Die vind ik dan vooral matig) dan direct een afschrijving is in jouw boek?

Je neemt niet de moeite om te kijken naar de vaardigheden en bijdragen die ik zou kunnen leveren. Alsof ik in mijn functie en rol, zulke, dan nutteloze, uitspraken zou maken. Maar goed, ik had het maar strikt professioneel moeten houden.
P_de_B schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:11:
We moeten het doen met hetgeen jij opschrijft natuurlijk, maar ik sluit me wel aan bij Zwever.
[...]

Ik lees totaal niet dat je opereert op het niveau van directiefunctie. Je werkt als remote softwareontwikkelaar toch? Dat dat toevallig bij een groot Amerikaans bedrijf is maakt toch jouw individuele rol niet tot het equivalent van een directielid bij een Nederlands bedrijf?

Jouw opmerking over het feit dat die mensen veelal niets toevoegen geeft wellicht aan dat jij niet goed overziet wat ze doen? Ik ken ook echt wel de uitzonderingen die omhoog gepromoveerd zijn, maar ik zie in mijn omgeving overwegend hardwerkende managers met leidinggevende kennis.
Dat is mijn functietitel, en nee ik opereer niet op het niveau van een directiefunctie. Ik denk ook reden voor dit topic is toch de nuance te vinden over wat mijn functie/rol is. Overigens om het wel te herhalen, ik heb het nooit expliciet alleen over een directiefunctie gehad. Tech lead / manager volgde daarna. Echter denk ik dat afhankelijk van de grootte van het bedrijf, mijn ervaringen wel een toevoegingen kunnen zijn in andere rollen.

Ik ben dus bezig om richting de Director role te gaan, en dan volgens deze definitie: https://www.wgu.edu/caree...resources%2C%20and%20more.

De enige reden dat ik het niet ben, is omdat het bedrijf een minimaal aantal mensen hanteert waar je leiding aan moet geven en gezien de recentelijke ontwikkelingen, kom ik niet aan die quota, derhalve kan ik geen promotie krijgen.

Concreet wat ik dus wel doe:
- Het leiden van een team (5 direct, ~10 indirect)
- Budgettering voor ons 'segment' wat zo'n $2-3m per jaar is
- Direct betrokken op Director niveau bij tientallen andere teams voor samenwerking/processen en gedeeltelijk budget (als in, gezamenlijk verantwoorden we dit bij de VP)
- Direct betrokken als tech lead buiten ons team voor de overkoepelende organisatie

Dit zou wat meer context moeten bieden. Ik hoop dat het duidelijk maakt dat mijn ervaring verder reikt dan enkel die van een software engineer of op zijn minst iets van perspectief biedt voor doorgroei mogelijkheden.

Anyhow, ruwe start :+ Ik dank jullie sowieso voor je inbreng en kritische blik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een rol die wij in Nederland vaak kennen als tech lead of chapter lead, beetje afhankelijk van hoe je organisatie is ingericht. Dat moet niet onmogelijk zijn voor tussen de 100.000 en 120.000 euro afhankelijk van hoe goed je werkelijk bent. Doorgroeimogelijkheden naar bijvoorbeeld IT Lead.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 03-11-2023 10:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Concreet wat ik dus wel doe:
- Het leiden van een team (5 direct, ~10 indirect)
- Budgettering voor ons 'segment' wat zo'n $2-3m per jaar is
- Direct betrokken op Director niveau bij tientallen andere teams voor samenwerking/processen en gedeeltelijk budget (als in, gezamenlijk verantwoorden we dit bij de VP)
- Direct betrokken als tech lead buiten ons team voor de overkoepelende organisatie
Met dit lijstje wordt het iets duidelijker, maar je kunt er nog steeds meerdere kanten mee op.
  • Is dat leidinggeven inclusief alles? Dus zaken als ontwikkelgesprekken, verzuim, aannemen en ontslaan?
  • Is dat budgetteren inclusief P/L verantwoordelijkheid, of is het input leveren voor de bredere begroting?
Samenwerken met andere teams en optreden als technisch geweten naar andere teams lijkt mij typisch iets dat een software engineer doet?

Uiteindelijk moet je m.i. zoeken naar teamleider-achtige rollen bij Nederlandse bedrijven als je dat wil. Of bij multinationals waar dat director heet. Als je binnen kan komen bij een booking.com oid zal het salaris ook wel richting 125K kunnen gaan, anders lijkt me dat nog wel een uitdaging.

Je moet denk ik de duiding van je CV daarbij wel beter uitleggen wat je doet en waarom je klaar bent voor een (formeel) leidinggevende positie.. Puur het feit dat je deze rol bij een Amerikaans bedrijf doet heeft denk ik beperkt meerwaarde voor veel Nederlandse bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
P_de_B schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:02:
[...]

Met dit lijstje wordt het iets duidelijker, maar je kunt er nog steeds meerdere kanten mee op.
  • Is dat leidinggeven inclusief alles? Dus zaken als ontwikkelgesprekken, verzuim, aannemen en ontslaan?
  • Is dat budgetteren inclusief P/L verantwoordelijkheid, of is het input leveren voor de bredere begroting?
Niet inclusief alles.
Ik doe echter wel direct voor mijn team mensen aannemen.
Budgetteren is deels P/L, lang verhaal kort hebben wij daar geen directe invloed op, maar indirect verrekenen ik dat wel op basis van andere team budgetten en sponsors die we van andere teams krijgen.

Wellicht om het makkelijker te maken: Nee, maar ik assisteer daar wel in.
Samenwerken met andere teams en optreden als technisch geweten naar andere teams lijkt mij typisch iets dat een software engineer doet?

Uiteindelijk moet je m.i. zoeken naar teamleider-achtige rollen bij Nederlandse bedrijven als je dat wil. Of bij multinationals waar dat director heet. Als je binnen kan komen bij een booking.com oid zal het salaris ook wel richting 125K kunnen gaan, anders lijkt me dat nog wel een uitdaging.

Je moet denk ik de duiding van je CV daarbij wel beter uitleggen wat je doet en waarom je klaar bent voor een (formeel) leidinggevende positie.. Puur het feit dat je deze rol bij een Amerikaans bedrijf doet heeft denk ik beperkt meerwaarde voor veel Nederlandse bedrijven.
Ja en nee? Wellicht maak ik dan een enorm kromme vergelijking, en alsjeblieft corrigeer mij dan daarop. Mijn ervaring is dat we op een totaal ander niveau opereren dan dat ik zelf heb meegemaakt in Nederland (of wellicht de bedrijven waar ik heb gewerkt...). Met het budget waarop we draaien, zou ik normaal gezien toch zeker een afhankelijkheid hebben gehad van meerdere andere teams. Waaronder architecten op meerdere niveaus, directe betrokkenheid van meerdere managers en soms nog wel uiteindelijk vanuit de hogere managementlaag.

Om het wat duidelijker te stellen, zonder te willen klinken als opschepperig: wat wij draaien qua grootte en complexiteit overtreft wat veel bedrijven hanteren. Ik werk inderdaad voor een Amerikaans bedrijf, maar het punt wat ik eigenlijk daar mee wil aangeven is dat ons klantenbestand de gehele Nederlandse bevolking overtreft. Daardoor is alles automatisch groter en ingewikkelder. Ik ben ook niet zomaar een onderdeel van het geheel (als in, ik klik wat knopjes op een bestaand iets); samen met anderen heb ik dit opgebouwd en tot een succes gebracht. Misschien nog concreter, er zit naar mijn inziens een verschil tussen een team van engineers dat werkt aan bijvoorbeeld ad.nl en netflix.com?

Ik ben daarom ook meer op zoek naar een tech lead (oftewel technische leidende) functie. Niet eens zo zeer omdat ik vind dat ik dat verdien. Ik zou gewoon heel graag mijn kennis en ervaring willen delen bij een leuk bedrijf in een leuke rol. Als ik nu, met alle respect, een "DevOps" rol zou doen, ga ik mij na 1 week compleet vervelen. Zoals ik in de topic start aangaf, ga ik er vanuit om 10-30% van mijn huidige salaris in te leveren om zoiets te kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
Je bent nog vrij jong en je verdient al een behoorlijke bak geld, dus m.i. zou je je meer moeten focussen op waar je voldoening uithaalt, en dat zien te vinden bij een bedrijf waar je de doorgroeimogelijkheden hebt zodat je er een tijdje kan blijven. Zoals anderen al zeiden lijkt me dat netwerken een goede optie is. Probeer uit te vinden wat een fijne plek voor je is waar je het meeste uit jezelf kan halen. Want laten we eerlijk zijn, je zit nogal in een luxepositie. Misschien tijd dat je dat gaat (h)erkennen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Limhes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:59:
Je bent nog vrij jong en je verdient al een behoorlijke bak geld, dus m.i. zou je je meer moeten focussen op waar je voldoening uithaalt, en dat zien te vinden bij een bedrijf waar je de doorgroeimogelijkheden hebt zodat je er een tijdje kan blijven. Zoals anderen al zeiden lijkt me dat netwerken een goede optie is. Probeer uit te vinden wat een fijne plek voor je is waar je het meeste uit jezelf kan halen. Want laten we eerlijk zijn, je zit nogal in een luxepositie. Misschien tijd dat je dat gaat (h)erkennen 😉
Helemaal mee eens :) Wellicht komt het niet zo over, maar ik erken dat zeker.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Douweegbertje slechts wat beperkte feedback: de amerikaanse (werk) cultuur klinkt best wel door in je manier van schrijven. Ik weet niet of Nederlandse bedrijven daar nu zo blij mee zijn (terecht of terecht laat ik in het midden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Douweegbertje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:37:

Ik ben daarom ook meer op zoek naar een tech lead (oftewel technische leidende) functie. Niet eens zo zeer omdat ik vind dat ik dat verdien. Ik zou gewoon heel graag mijn kennis en ervaring willen delen bij een leuk bedrijf in een leuke rol. Als ik nu, met alle respect, een "DevOps" rol zou doen, ga ik mij na 1 week compleet vervelen. Zoals ik in de topic start aangaf, ga ik er vanuit om 10-30% van mijn huidige salaris in te leveren om zoiets te kunnen gaan doen.
Dat moet vast te doen zijn, maar dan zou ik onderstaande wel goed in mijn cv schrijven. Ook moet je denk ik vooral naar de inhoud van het werk kijken. Welke titel daarbij hoort is echt niet zo relevant.
Om het wat duidelijker te stellen, zonder te willen klinken als opschepperig: wat wij draaien qua grootte en complexiteit overtreft wat veel bedrijven hanteren. Ik werk inderdaad voor een Amerikaans bedrijf, maar het punt wat ik eigenlijk daar mee wil aangeven is dat ons klantenbestand de gehele Nederlandse bevolking overtreft. Daardoor is alles automatisch groter en ingewikkelder. Ik ben ook niet zomaar een onderdeel van het geheel (als in, ik klik wat knopjes op een bestaand iets); samen met anderen heb ik dit opgebouwd en tot een succes gebracht. Misschien nog concreter, er zit naar mijn inziens een verschil tussen een team van engineers dat werkt aan bijvoorbeeld ad.nl en netflix.com?
Maar wees wel realistisch. Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar 10M+ klanten is niet per se een indicatie van je persoonlijke competenties. Zat mensen die zich goed kunnen verstoppen in een bedrijf met duizenden medewerkers. Dus maak vooral zo objectief mogelijk je eigen bijdrage inzichtelijk zou mijn advies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 13:47
Ik was leidinggevende engineer in de VS, daarna in NL (voor hetzelfde bedrijf) en werk voor nu voor een Nederlands bedrijf waar ik weer team/tech lead ben.

Ik ben in alle gevallen gescout voor zover ik me kan herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Douweegbertje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:37:
[...]
Ik werk inderdaad voor een Amerikaans bedrijf, maar het punt wat ik eigenlijk daar mee wil aangeven is dat ons klantenbestand de gehele Nederlandse bevolking overtreft. Daardoor is alles automatisch groter en ingewikkelder. Ik ben ook niet zomaar een onderdeel van het geheel (als in, ik klik wat knopjes op een bestaand iets); samen met anderen heb ik dit opgebouwd en tot een succes gebracht. Misschien nog concreter, er zit naar mijn inziens een verschil tussen een team van engineers dat werkt aan bijvoorbeeld ad.nl en netflix.com?
ASML heeft letterlijk een handjevol klanten, dus aantal klanten op zichzelf zegt weinig imo. Bij verder identieke situaties, dan ja zal je met maar klanten een groter / ingewikkelder systeem hebben.

Als je er binnen komt, denk ik verder dat dat salaris target bij een multinational niet onrealistisch is in die functie. Behalve het normale zoekwerk, wat dus op niks is uitgelopen vooralsnog, je eigen netwerk, en misschien hier vloeken in de kerk, maar recruiters. Moet je wel natuurlijk een fatsoenlijke hebben en niet die Engelse hele ervaren recruiter die tot 2 maanden geleden nog in een nagelsalon werkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

JaQ

Zwerver schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:01:
[...]

Dit is dan weer grappig, want bij ons is een Engineering Director wat jij een Director noemt. Een Director, engineering is wat jij nu als een VP functie aanwijst :D

Beiden in een grote US organisatie...
In ieder geval zijn we het eens dat een director niet een directeur functie in NL is (en dat is de voornaamste spraakverwarring, lijkt me :) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1