Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
Mijn kennis is niet toereikend voor onderstaand, wellicht dat er hier wat mensen iets zinnigs op kunnen zeggen.
De controller van mijn warmtepomp geeft steevast een 1.2 graden C lagere temperatuur weer dan daadwerkelijk het geval is. Er zijn meer tweakers -lang niet alle- die daar last van hebben, en ik wil toch eens kijken of de foutieve readout (vind ik) te omzeilen valt.

Dit is de sensor https://mm.digikey.com/Vo...45/HT_DS_SHT3x_ARP_V3.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y9RtIn8oXyYjwdZn2k1iC9TjFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT57ROuCxXD3XayIswCB57f5.jpg?f=fotoalbum_large
Hij zit surface mount op een meerlaags PCB. Ik heb meer dan prima (JBC) soldeerspul, maar 8 pins en een die pad kan ik er niet mee weghalen. Althans, ik denk niet zonder schade aan te richten. Mocht dat lukken dan zou ik er gewoon 3 bij Farnell bestellen en hopen dat die goed werkt.

Keer ik het board om
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5EVPDasQR135tp5DTUzFDElX4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K8HRg8NDox4hPg2omtcuIu1.jpg?f=fotoalbum_large
dan kom ik zo te zien op pagina 8 van de datasheet.

Kleine casings, maar die krijg ik er echt wel netjes af.

Nu is mijn ijdele hoop dat door hier een toevoeging of wijziging aan te brengen ik tot een -voor mij- betere meetwaarde kom.

hoedoedegedah? :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
Misschien een stomme opmerking, maar kun je niet ergens een offset ingeven? Bij veel thermostaten kun je hiermee de temperatuur compenseren, door paar graden warmer of juist kouder in te stellen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien het een analoge output heeft zou ik eerst kijken of de uitgangsspanning overeen komt met de temperatuur en eventueel veranderd als je je vinger erop houdt. Als dat werkt ligt het probleem nit bij de sensor maar verderop waar het verwerkt wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Puch-Maxi schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:38:
Misschien een stomme opmerking, maar kun je niet ergens een offset ingeven? Bij veel thermostaten kun je hiermee de temperatuur compenseren, door paar graden warmer of juist kouder in te stellen :).
functie zit er helaas niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
memphis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:53:
Gezien het een analoge output heeft zou ik eerst kijken of de uitgangsspanning overeen komt met de temperatuur en eventueel veranderd als je je vinger erop houdt. Als dat werkt ligt het probleem nit bij de sensor maar verderop waar het verwerkt wordt.
Werkt dit anders dan een thermistor?
Als ik de sensor bewust verwarm dan gaat de temperatuur op het display ook gewoon mee omhoog.

Hoop eigenlijk "eenvoudigweg" de weerstand iets op te voeren om zo een hogere waarde terug te krijgen, maar ik maak op uit het datablad dat ze afhankelijk van voltage werken?

Ik vraag me tegelijkertijd dan af waarom de voeding pinouts boorgaten hebben door alle lagen (maar wel vervolgens zijn afgeschermd met bedrukking)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 03-11-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zou natuurlijk 'gewoon' eens een weerstand kunnen afhalen en iets verhogen en 'kijken' wat er gebeurt :+ maar moet de boel ook niet om zeep helpen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:12:
[...]

Werkt dit anders dan een thermistor?
Als ik de sensor bewust verwarm dan gaat de temperatuur op het display ook gewoon mee omhoog.

Hoop eigenlijk "eenvoudigweg" de weerstand iets op te voeren om zo een hogere waarde terug te krijgen, maar ik maak op uit het datablad dat ze afhankelijk van voltage werken?

Ik vraag me tegelijkertijd dan af waarom de voeding pinouts boorgaten hebben door alle lagen (maar wel vervolgens zijn afgeschermd met bedrukking)
Ja, deze sensor werkt anders dan een thermistor. Een thermistor werkt met een simpele spanningsdeler, deze zou je inderdaad kunnen tunen door de bekende weerstand in de spanningsdeler aan te passen. De sensor hier geeft een uitgangsvoltage op pin 4, VT door middel van een DAC. De temperatuur wordt pas in de controller bepaald door het voltage te meten en om te zetten via de volgende formule:
T[C] = -66.875 + 218.75* (VT / VDD) dit is een lineaire vergelijking in de vorm T = a + bx aangezien het voedingsvoltage gelijk blijft.

Als er sprake is van een meetfout is in de meet- en regeltechniek altijd de eerste stap om deze fout te classificeren. Je geeft aan dat de temp altijd 1.2 C lager ligt, hieruit zou je twee dingen kunnen concluderen: De offset waarde in de formule (a) is onjuist, of je maakt ergens een systematische meetfout. Hieruit volgt dat de sensor dus wel precies is maar niet nauwkeurig. (ervan uitgaande dat die 1.2 C echt consistent is)

Je vinger op de sensor leggen en vervolgens het voltage meten is een methode die niet gaat werken in het vaststellen van het probleem, je weet immer niet wat de exacte temperatuur is van je vinger en wat de warmteoverdracht is naar de sensor. Om hier iets over te zeggen moet je de sensor gelijkmatig verwarmen en het voltage op pin 4 meten. Dit moet je voor minimaal 2 verschillende temperaturen meten en daarbij een betrouwbare temp. sensor op dezelfde plek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@TorxWorx thx voor de uitgebreide reactie :)
Zoals gezegd ben ik niet de enige die hier mee zit.
Maar heb er een stuk of 4 andere sensoren bij gehouden en die variëren in 1-1.4 hogere waarde dan de controller.
Als andere users eenzelfde ervaring hebben dan durf ik wel te stellen dat het “aan de controller ligt”

Heb LG voor de zekerheid nog eens een mailtje gedaan, rechtstreeks naar een techneut ook, maar vraag me af of ik daar een reactie van krijg die het nu oplost.

Is het met deze sensor dan wel mogelijk om met aanpassing van de weerstanden of condensators een hogere waarde er uit te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:05:
@TorxWorx thx voor de uitgebreide reactie :)
Zoals gezegd ben ik niet de enige die hier mee zit.
Maar heb er een stuk of 4 andere sensoren bij gehouden en die variëren in 1-1.4 hogere waarde dan de controller.
Als andere users eenzelfde ervaring hebben dan durf ik wel te stellen dat het “aan de controller ligt”

Heb LG voor de zekerheid nog eens een mailtje gedaan, rechtstreeks naar een techneut ook, maar vraag me af of ik daar een reactie van krijg die het nu oplost.

Is het met deze sensor dan wel mogelijk om met aanpassing van de weerstanden of condensators een hogere waarde er uit te krijgen?
Als de temperatuur bepaling met 4 sensoren is uitgevoerd kun je idd een systematische meetfout uitsluiten. Dan kun je het probleem deduceren tot 3 oorzaken:
1) De DAC geeft een onjuist uitgangsvoltage
2) De ADC in de centrale controller heeft een meetfout
3) Softwarematig gaat er iets mis in het omzetten van het gemeten naar een temperatuurwaarde

Oorzaak 1 en 2 kun je uitsluiten door een meting uit te voeren zoals hier beschreven:
TorxWorx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:46:
Om hier iets over te zeggen moet je de sensor gelijkmatig verwarmen en het voltage op pin 4 meten. Dit moet je voor minimaal 2 verschillende temperaturen meten en daarbij een betrouwbare temp. sensor op dezelfde plek houden.
Als je daar de resultaten van hier post kunnen we denk ik wel tot een conclusie komen wat het probleem is. De condensatoren zullen hier waarschijnlijk niet voor problemen zorgen, die stabiliseren enkel de voeding en het uitgangssignaal zoals te zien in figuur 8. Een weerstand zal voor een pull-up van de nReset zijn. Wat de toepassing is van de rest van de weerstanden kan ik nog niet concluderen zonder het schema te kennen.

Een simpele oplossing in de zin van een weerstandje verwijderen zie ik nog niet zo snel gebeuren. Mocht het probleem zijn dat de DAC een te laag voltage geeft dan moet je iets verzinnen waarbij er een voltage wordt opgeteld bij het uitgangsvoltage. De constante a in de temp. vergelijking kun je niet hardwarematig verhogen aangezien deze niet gemoduleerd wordt door het VT voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 15:43
De SHT35 heeft aan de datasheet te lezen exact dezelfde interface, maar hogere nauwkeurigheid. Als je er echt aan wil hobbyen zou je 'm dus kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casplantje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
De SHT35 heeft aan de datasheet te lezen exact dezelfde interface, maar hogere nauwkeurigheid. Als je er echt aan wil hobbyen zou je 'm dus kunnen vervangen.
sja, naja ik weet hoe ik een die pad gedesoldeerd krijg op een pcb van zo te zien minimaal 3 lagen.
En het is een serieus klein ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:14
Als gebruiker van de onderhavige WP kan ik alleen maar zeggen dat het wel klopt dat de meting niet erg goed lijkt te kloppen. Je zou, om te beginnen, wellicht de uitgangsspanning van de chip zelf eens kunnen monitoren en die zelf 'door de rekenformule' halen. Als dan blijkt dat de uitkomst van de eigen handmatige berekening volgens de specificaties anders is dan wat LG er van maakt, dan wet je in ieder geval dat de chip goed is.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:11:
Als gebruiker van de onderhavige WP kan ik alleen maar zeggen dat het wel klopt dat de meting niet erg goed lijkt te kloppen. Je zou, om te beginnen, wellicht de uitgangsspanning van de chip zelf eens kunnen monitoren en die zelf 'door de rekenformule' halen. Als dan blijkt dat de uitkomst van de eigen handmatige berekening volgens de specificaties anders is dan wat LG er van maakt, dan wet je in ieder geval dat de chip goed is.
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat we allemaal met een sensor te maken hebben die steevast 1.25 te laag meet. Het zal ongetwijfeld in de naberekening of fomulering 'mis'gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Casplantje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
Volgens mij niet, de package is hetzelfde alleen maakt de SHT35 gebruik van I2C voor de data overdracht.
https://sensirion.com/med...9/Datasheet_SHT3x_DIS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
TorxWorx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:14:
[...]

Volgens mij niet, de package is hetzelfde alleen maakt de SHT35 gebruik van I2C voor de data overdracht.
https://sensirion.com/med...9/Datasheet_SHT3x_DIS.pdf
De SHT30 is net zo goed met I2C, de adressering is zelfs exact gelijk.
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:10:
[...]

sja, naja ik weet hoe ik een die pad gedesoldeerd krijg op een pcb van zo te zien minimaal 3 lagen.
En het is een serieus klein ding
Ja, als je geen ervaring hebt met heteluchtsolderen wordt vervangen geen oplossing, met een normale soldeerbout is de kans groot dat je de traces molt, als je 'm uberhaubt los krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:22
De sht30 heeft een foutmarge van 0.3 graden en de sht35 van 0.1 dus daar zal je niet veel verschil mee krijgen ga ik van uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yULbZHPmy6cfABh3q5O0a8UO20g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XUEZvoubdd3HuuMdKZX2rN8.png?f=fotoalbum_large

Hoe weet je dat hij 1,2c afwijkt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Casplantje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:17:
[...]

De SHT30 is net zo goed met I2C, de adressering is zelfs exact gelijk.
Ik denk dat ik weet waar de verwarring vandaan komt: de datasheet in de openingspost betreft de ARP (analoge) variant. De variant die @paQ heeft is idd een I2C variant. In dat geval zal sowieso het moduleren van het signaal niet lukken, het uitgangsvoltage bepalen met een multimeter heeft dan ook niet zoveel zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Tja... Dat is zeker waar. Ik ging uit van die analoge versie. Hetgeen me overigens verbaasde, analoog in de huidige digitale wereld.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kee dan is het wellicht zaak even de juiste datasheet erbij te zoeken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
Voillla: https://www.mouser.com/da...asheet_digital-971521.pdf

't zou trouwens nog wel te doen zijn om met een logic analyzer de I2C bus uit te lezen. Dan kan je wel controleren of de sensor zelf in orde is.

[ Voor 38% gewijzigd door Casplantje op 03-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

TorxWorx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:46:
Je vinger op de sensor leggen en vervolgens het voltage meten is een methode die niet gaat werken in het vaststellen van het probleem, je weet immer niet wat de exacte temperatuur is van je vinger en wat de warmteoverdracht is naar de sensor. Om hier iets over te zeggen moet je de sensor gelijkmatig verwarmen en het voltage op pin 4 meten. Dit moet je voor minimaal 2 verschillende temperaturen meten en daarbij een betrouwbare temp. sensor op dezelfde plek houden.
Ik dacht te lezen dat die op 1.2 graden vast bleef staan maar het is 1.2 te laag. Bij de analoge versie is de spanningsverandering per graad afhankelijk van de voedingsspanning, een dergelijk gedrag kan ik niet bij de digitale versie zien.
gerlag schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:27:
Tja... Dat is zeker waar. Ik ging uit van die analoge versie. Hetgeen me overigens verbaasde, analoog in de huidige digitale wereld.
Niet alles hoeft digitaal te zijn en soms is het ook niet wenselijk.

Maar zijn er nog andere factoren die de temperatuur kan beïnvloeden zoals een component in de buurt dat warm wordt oid?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
memphis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:46:
[...]

Ik dacht te lezen dat die op 1.2 graden vast bleef staan maar het is 1.2 te laag. Bij de analoge versie is de spanningsverandering per graad afhankelijk van de voedingsspanning, een dergelijk gedrag kan ik niet bij de digitale versie zien.

[...]

Maar zijn er nog andere factoren die de temperatuur kan beïnvloeden zoals een component in de buurt dat warm wordt oid?
Aangezien hij 1.2 lager aangeeft volgens TS zal er denk ik niet een andere bron zijn die een probleem kan geven.
Verder zie je op de fotos dat de sensor in een eigenkamer zit los van de andere elektronica. Ik vraag mij dan ook af hoe TS aan de 1.2 graden verschil komt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
memphis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:46:
[...]

nee, maar dan zou het al koude moeten afgeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SkullboyNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:48:
[...]

Aangezien hij 1.2 lager aangeeft volgens TS zal er denk ik niet een andere bron zijn die een probleem kan geven.
Verder zie je op de fotos dat de sensor in een eigenkamer zit los van de andere elektronica. Ik vraag mij dan ook af hoe TS aan de 1.2 graden verschil komt
Op dezelfde wijze als de andere tweakers denk ik: de weergegeven waarde klopt gewoon niet.

Heb er een halve dag een sonoff temp sensor bij gehouden, een EVE room, er hangt een nest V3 op 4 meter afstand in dezelfde ruimte, en een good ol' analoge thermometer. Op een hoge kruk gelegd in de buurt van deze controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
[...]

nee, maar dan zou het al koude moeten afgeven :+
Zit er geen offset functie in de termostaat?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Zou het kunnen dat LG veronderstelt dat deze sensor desondanks iets warmer wordt in de behuizing dan wanneer hij buiten de behuizing gehangen zou hebben? Als ze daarvoor corrigeren, dan lijkt het gedrag enigszins plausibel.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
SkullboyNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:01:
[...]

Nope.. :(

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SkullboyNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:01:
[...]

nope, althans niet bereikbaar voor ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:03:
Zou het kunnen dat LG veronderstelt dat deze sensor desondanks iets warmer wordt in de behuizing dan wanneer hij buiten de behuizing gehangen zou hebben? Als ze daarvoor corrigeren, dan lijkt het gedrag enigszins plausibel.
Dat heb ik met de awair Mint. Als daar het display op 100% staat de hele dag, dan krijg ik een behoorlijke afwijkende meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Dan kan je er helaas niks aan doen. De sensor stuurt een digitale waarde naar de microcontroler die zal dan zelf 1.2 graden van de waarde afhalen. Als je zelf niet bij deze offset kan komen kan je er ook niks aan doen.
Je kan leren leven met deze afwijking en gewoon alles 1.2 graden warmer instellen. Dus dan stel je niet de termostaat in op 20 maar op 21.2 etc.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SkullboyNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
Dan kan je er helaas niks aan doen. De sensor stuurt een digitale waarde naar de microcontroler die zal dan zelf 1.2 graden van de waarde afhalen. Als je zelf niet bij deze offset kan komen kan je er ook niks aan doen.
Je kan leren leven met deze afwijking en gewoon alles 1.2 graden warmer instellen. Dus dan stel je niet de termostaat in op 20 maar op 21.2 etc.
18.8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Je hebt gelijk.

Wat je nog kan doen als je dat pad wil bewandelen is met een arduino de sht30 uitlezen die in de termostaat zit en dan een waarde die 1.2 graden warmer is op de i2C bus (adress 0x44) zetten. Hierdoor ga je een man in de middle uitvoeren op de temperatuur sensor en de waarde aanpassen en weer door sturen. Dit pad heeft wat kennis nodig van programmeren en solderen om tussen de SCL en SDA lijnen te gaan zitten met de arduino.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
@paQ Volgens mij is de probleem wel volledig te verklaren door de temp. sensor. De omzetting van I2C data naar temperatuur zie ik niet in dat het daar mis kan gaan. Als LG gewoon de simpele sample code heeft overgenomen die al bestaat voor deze sensor lijkt het mij niet dat het een code bug is. Vanwege de checksum die meegestuurd wordt lijkt het mij ook geen data-integriteit probleem, met een logic-analyser kijken heeft daarom niet heel veel toegevoegde waarde. Vervangen zou dan denk ik de enige oplossing zijn, wellicht dat je iemand kan vinden die hier wat meer ervaring in heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door TorxWorx op 03-11-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TorxWorx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:19:
@paQ Volgens mij is de probleem wel volledig te verklaren door de temp. sensor. De omzetting van I2C data naar temperatuur zie ik niet in dat het daar mis kan gaan. Als LG gewoon de simpele sample code heeft overgenomen die al bestaat voor deze sensor lijkt het mij niet dat het een code bug is. Vanwege de checksum die meegestuurd wordt lijkt het mij ook geen data-integriteit probleem, met een logic-analyser kijken heeft daarom niet heel veel toegevoegde waarde. Vervangen zou dan denk ik de enige oplossing zijn, wellicht dat je iemand kan vinden die hier wat meer ervaring in heeft.
Ik moet eens kijken want ik heb volgens mij wel "ergens" een hetelucht blazer.
Dacht alleen met een max van 300gr. Is dat afdoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:39:
[...]

Ik moet eens kijken want ik heb volgens mij wel "ergens" een hetelucht blazer.
Dacht alleen met een max van 300gr. Is dat afdoende?
Wat ik in jouw situatie zou doen is eerst ff proberen op een defect pcb een aantal chips netjes te desolderen en daarna weer vast te solderen. Daarbij moet je van te voren wel rekening houden met de kans dat de vervanging niet succesvol is en je in het slechtste geval met een pcb zit zonder temperatuursensor en gebroken traces.

Op het gebied van SMD solderen zijn er hier tweakers die veel meer ervaring hebben dan dat ik heb, dus neem mijn advies in dat opzicht met een korreltje zout :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik SMD soldeer normaliter alleen 603 casings bijv. Dat is natuurlijk niets vergeleken met 8 polen EN een die pad op 2.5x2.5 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:09:
Ik SMD soldeer normaliter alleen 603 casings bijv. Dat is natuurlijk niets vergeleken met 8 polen EN een die pad op 2.5x2.5 mm
Persoonlijk zou ik het risico wel durven nemen. Je kan relatief goed zien of de chip op de juiste plaats zit en zolang je voorzichtig doet zullen de traces niet zomaar losbreken. Maar goed, dit risico moet je volledig zelf inschatten :). Nu weet ik niet of de controller nog los verkrijgbaar is, in dat geval is het risico natuurlijk ook een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Heb ondertussen reactie van LG. Hij weet van geen offset-mogelijkheid, maar ging het voorleggen aan het kantoor in Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
Dat moet je haast wel kunnen kalibreren via een geheim service-menu of iets dergelijks :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waar hangt die controller? Ik had eerst ook zoiets op mijn woonkamerthermostaat. Dat kwam door tocht door de buis waar de draad doorheen liep (via kruipruimte). De bus afdichten loste het probleem direct op.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Puch-Maxi schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:40:
Dat moet je haast wel kunnen kalibreren via een geheim service-menu of iets dergelijks :).
Heb ik ook aan hem geschreven.
Het lijkt wel of de waarde nu “opzettelijk” zo wirdt weergegeven.

Niet dat ze opzettelijk een te lage waarde tonen, maar dat zo’n functie er wel is, maar lijkt vergeten bij de user interface afdeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
lemming_nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:47:
Waar hangt die controller? Ik had eerst ook zoiets op mijn woonkamerthermostaat. Dat kwam door tocht door de buis waar de draad doorheen liep (via kruipruimte). De bus afdichten loste het probleem direct op.
In de ruimte tussen keuken en de woonkamer. Maar alles is gewoon 1 open ruimte.

Aan de andere kant van de muur zitten de verdelers. Daar is het eigenlijk nog warmer. Dus dat durf ik wel uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:28
... tekst verwijderd, was al achterhaald door vervolg posts :-(

[ Voor 195% gewijzigd door KarsS op 03-11-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

Je zou ook de print bij de sensor 1,2 graden kunnen verwarmen zodat hij weer de juiste waarde aangeeft.
Dit door bv een smd 1206 weerstand op het pcb te lijmen.
Ik verwacht dat je aan ongeveer 0.05 tot 0.1 watt wel voldoende hebt maar dat moet je experimenteel bepalen.
De temperatuurstijging is vrijwel lineair met het vermogen dat je er in stopt dus als je de temperatuurstijging weet voor bijvoorbeeld 0.1 watt kun je zo berekenen wat je nodig hebt voor de 1,2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een smd wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
1206 is een vormfactor. Blijft een beetje en vage en minder fraaie oplossing, maar het is een optie als er verder geen opties zijn.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:44
Part schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:00:
Je zou ook de print bij de sensor 1,2 graden kunnen verwarmen zodat hij weer de juiste waarde aangeeft.
Dit door bv een smd 1206 weerstand op het pcb te lijmen.
Ik verwacht dat je aan ongeveer 0.05 tot 0.1 watt wel voldoende hebt maar dat moet je experimenteel bepalen.
De temperatuurstijging is vrijwel lineair met het vermogen dat je er in stopt dus als je de temperatuurstijging weet voor bijvoorbeeld 0.1 watt kun je zo berekenen wat je nodig hebt voor de 1,2 graden.
Lijkt me een uitdaging om met een passieve disspator de temperatuur constant en precies 1,2 C te verhogen.
@paQ Het protocol van de sensor is bekend uit de specsheet toch? Ik zou dan eerst proberen de I2C te sniffen om te zien wat de sensor meet. Dan ben je in ieder geval een stapje verder naar de oorzaak, en dus de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:19:
[...]

Lijkt me een uitdaging om met een passieve disspator de temperatuur constant en precies 1,2 C te verhogen.
@paQ Het protocol van de sensor is bekend uit de specsheet toch? Ik zou dan eerst proberen de I2C te sniffen om te zien wat de sensor meet. Dan ben je in ieder geval een stapje verder naar de oorzaak, en dus de oplossing.
Heb jij overigens hetzelfde issue met de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:47:
[...]

Heb jij overigens hetzelfde issue met de controller?
Nja, verleden jaar heb ik Tado als externe thermostaat gebruikt,Gebruik Tado nu alleen nog als luxe thermostaatkraan en thermometer (kamers met vvw) ;)

Gebruik de RMC T sensor via ESPhome als begrenzer/thermostaat. Heb de setting 1C hoger staan tov het oorspronkelijke Tado ding :| Reden dat ik het zo doe is dat ik een ESP32 met oa antipendel routines gebruik. Moet daarvoor de Ta via de modbus kunnen regelen.
Er komt nog wel iets anders, want de RMC T sensor komt over de modbus met een resolutie van 0.5C, gebruik nu dus een ESPhome thermostaat met een hysterese van +/- 0.4C. Heb nog een Nextion display liggen als winter project. Zullen daar ook wel weer een leuk printje voor ontwerpen :)

Verder let ik niet zo op de absolute waarde van de temperatuur. Erger me dus ook niet als ie een sytematische meetfout heeft. Het is gewoon behagelijk in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zo heb ik hem ook wel eens ingezet idd. om de hysteres aan de onderzijde te pakken. maar goed. Het lijtk er dus wel op dat dit 'by design' zo is, of een evrgeten setting is waardoor iedereen met een verkeerde waarde zit opgescheept.
mijn punt eigenlijk: ik denk dat een sensor vervangen weinig nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:06:
....

mijn punt eigenlijk: ik denk dat een sensor vervangen weinig nut heeft.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Vervangen is alleen nuttig als je weet dat ie fout is, maar in zo'n kastje met andere warmtebronnen geeft ie eerder een te hoge dan een te lage temperatuur. De sensor zelf, volgens de specs, is voldoende nauwkeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

BernieW schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:19:
[...]

Daar is niets lastigs aan. De print (PCB) heeft gewoon een vaste °C / W waarde. Bij 100mW zal de temperatuurstijging bij 20 °C hetzelfde zijn als bij 10 °C of 30 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Part schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:11:
[...]

Daar is niets lastigs aan. De print (PCB) heeft gewoon een vaste °C / W waarde. Bij 100mW zal de temperatuurstijging bij 20 °C hetzelfde zijn als bij 10 °C of 30 °C.
do enlighten me :)

Welke Rwaarde zit je aan te denken?
En kan die dan gewoon zo over de voeding in / uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:12:
[...]

do enlighten me :)

Welke Rwaarde zit je aan te denken?
En kan die dan gewoon zo over de voeding in / uit?
Ik zou gewoon eens beginnen met bv 100mW. Zie je dan bv 1°C er bij komen dan weet je dat je voor 1.2°C je 120mW nodig hebt.
Je kan de spanning uit de voeding halen.

(weerstand waarde R is afhankelijk van de voedingsspanning)

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 04-11-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Part schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:26:
[...]

Ik zou gewoon eens beginnen met bv 100mW. Zie je dan bv 1°C er bij komen dan weet je dat je voor 1.2°C je 120mW nodig hebt.
Je kan de spanning uit de voeding halen.
OK maar maakt de weerstandwaarde zelf nog uit dan?
En moet die fysiek over de sensor heen gezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:29:
[...]

OK maar maakt de weerstandwaarde zelf nog uit dan?
En moet die fysiek over de sensor heen gezet worden?
Watt = Volt² / Ohm

Hier staat een online calculator:
https://www.popschoolmaas...llege_spanning_stroom.php

Bij watt vul je 0.1 in.
Voltage moet je even nameten maar stel dat het 5 volt is dan kom je uit op 250 ohm.

Weerstand zou ik als er ruimte voor is achter op de print plakken of als dat niet kan naast de sensor. niet op of tegen de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Je zou wellicht in serie met de weerstand een trimpotmeter kunnen opnemen om daarmee de 'bijverwarming' te kunnen finetunen.

[ Voor 24% gewijzigd door gerlag op 05-11-2023 14:00 ]

9kW U44

Pagina: 1