Opties voor internet met vast IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26
Het zal tweakers niet onbekend zijn dat voor de buitenwereld een vast IP-adres hebben bepaalde voordelen heeft. Helaas geven de reguliere vergelijkingssites hier geen filteroptie voor. Tweak stopt ermee, de relevante Tweakers-topics die Google uitspuugt zijn stokoud en voor de rest lijkt het toch voornamelijk zakelijk aanbod te zijn, waarbij een vast IP-adres doorgaans ook nog eens een 'Pro' upgrade is.

Welke opties zijn er in Nederland? Hoe lossen andere tweakers dit op?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Gewoon de opvolger van xs4all: https://freedom.nl/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

of Glasnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:36

M2M

medicijnman

zat bij tweak voor een vast IP, nu inderdaad naar glasnet

-_-

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Hoe vast moet "vast" zijn? Bij KPN heb je geen garanties maar ik heb sinds ik KPN heb hetzelfde IP-adres, nu bijna 4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56

RvV

Ik pas de DNS eens in de zoveel jaar gewoon aan wanneer ik een nieuw IP krijg van Ziggo. Dat kost een paar minuten. Over het algemeen valt het heel erg mee en heb ik jaren lang een zelfde IP.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37
XOR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:49:
Solcon, Onvi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

RvV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:00:
Ik pas de DNS eens in de zoveel jaar gewoon aan wanneer ik een nieuw IP krijg van Ziggo. Dat kost een paar minuten. Over het algemeen valt het heel erg mee en heb ik jaren lang een zelfde IP.
Ik gebruik een dyndns en op mijn domein een cname naar mijn dyndns. Ik merk een IP change niet eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hoe lossen andere tweakers dit op?
Dat hangt een beetje van je doel af. Ingress of egress?

Er zijn zoveel verschillende (moderne) technieken en opties dat ik persoonlijk een vast IP niet relevant vind.
Als het gaat om veilige netwerken dan heb je dingen als je standaard VPN of het maken van een mesh met Wireguard. Andere opties zoals tunnels zoals via Cloudflare: https://developers.cloudf...ections/connect-networks/
Of gewoon, zoals al is aangegeven: DDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Solcon is KPN, dus ook dynamisch tenzij Solcon zakelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:36

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe belangrijk is het statische IP daadwerkelijk? Ik draai zelf DDNS via Cloudflare op m'n eigen domein i.c.m. een aantal reverse proxies. Wat m'n IP ook moge zijn kan ik altijd bij het spul wat ik zelf host via m'n (sub)domein.

Stuk makkelijker om 'dienst.domein.tld' te onthouden dan een IP adres, laat staan als er ook nog eens een poortnummer aan te pas zou moeten komen. :)

Niet alsof m'n IP overigens de laatste 4 jaar veranderd is. (Caiway)

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 03-11-2023 16:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 16:12
nelizmastr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:12:
[...]

Solcon is KPN, dus ook dynamisch tenzij Solcon zakelijk.
Bij Solcon is je IP adres sticky. Dat wil zeggen dat hij wordt toegewezen en niet zomaar wijzigt
De enige reden dat hij kan wijzigen als er een keer een netwerk reorganisatie is om IPv4 blokken te verhuizen of een migratie die gedaan moet worden

[ Voor 4% gewijzigd door fagao op 03-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

fagao schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:18:
[...]

Bij Solcon is je IP adres sticky. Dat wil zeggen dat hij wordt toegewezen en niet zomaar wijzigt
De enige reden dat hij kan wijzigen als er een keer een netwerk reorganisatie is om IPv4 blokken te verhuizen of een migratie die gedaan moet worden
Dat geldt ook voor KPN, Odido en veel andere glasboeren. Je krijgt je DHCP lease op basis van MAC adres dus zolang je dezelfde router gebruikt en deze niet een maand uit laat staan zul je hetzelfde adres behouden, tenzij de provider idd blokken gaat verhuizen. Dit is dus niet zozeer een “Solcon feature” :)

Meest vervelende is doorgaans Ziggo. Was een tijd verantwoordelijk voor de IP whitelist voor collega’s en sommigen hadden maandelijks een nieuw IP…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

nelizmastr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:22:
[...]
Meest vervelende is doorgaans Ziggo. Was een tijd verantwoordelijk voor de IP whitelist voor collega’s en sommigen hadden maandelijks een nieuw IP…
Nofi, maar whitelisten op ip is tegenwoordig wel een domme manier van beveiligen. Bijna niemand heeft een vast ip.

Hoe ik het regel? DDNS in combinatie met een CNAME.

[ Voor 26% gewijzigd door Marc H op 03-11-2023 08:32 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 09:01
MarcoC schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:00:
Hoe vast moet "vast" zijn? Bij KPN heb je geen garanties maar ik heb sinds ik KPN heb hetzelfde IP-adres, nu bijna 4 jaar.
Dat gaat goed, tot je modem er een keer langer dan 10 seconden uitligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niels1232 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:37:
[...]

Nee hoor dat gaat echt veel langer goed :) Ik denk dat KPN de leases voor de modems lange geldigheid geeft, dus even de stekker er uit of de stroom uit thuis doet echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21
Via een dienst zoals bijvoorbeeld extraIP deze aanbied een vast adres kopen? Dan blijf je wel vrij in de keuze voor je internetverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb VDSL van cheapconnect.

Fixed ip v4 adres en v6 subnet (reverse DNS zelf in te stellen) en 30 euro per maand, dus nette prijs. Verder gewoon identiek aan de KPN VDSL die ik hiervoor had.

Je moet alleen zelf een modem regelen, maar dat vinden tweakers vaak toch fijn :)

https://www.cheapconnect.nl/internet/

Edit: Wat ook fijn is dat ze geen poorten blokkeren. Dus gewoon SMB en SMTP mogelijk. Bij Ziggo staat dat dicht.

[ Voor 25% gewijzigd door Starck op 03-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

[...]

Nee, het gaat goed totdat je lease is verlopen voordat je deze rebind. Dan is er een mogelijkheid dat 'jouw' IP wordt toegewezen aan een andere
Dat kan idd binnen 10 sec. zijn maar het kan ook een paar dagen zijn. Je kan de lease ook eerder verlengen (na verlopen van renewal time), vaak is dat 50% van de lease time.

Ziggo houdt (bij mij) een lease aan van 604800 seconden, oftewel 7 dagen. Renew is na 3,5 dagen dat zou betekenen dat je maximaal 3,5 dagen offline moet zijn om een 'ander' IP te krijgen maar als 'jouw' IP nog niet is uitgegeven (aan en ander MAC adres) geven de meeste DHCP servers ditzelfde IP weer uit aan het oude bekende MAC adres.

n.b. ik heb al 10+ jaar hetzelfde IP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 20:05
Ik kreeg bij KPN (nieuw glas uit 2023) zelfs een mail met mijn ipv4 en ipv6 adres(sen).
En is tot nu toe (pas goed half jaar dus) ook verder geheel vast gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik zit bij Delta en heb niet een gegarandeerd vast IP, maar eerlijk is eerlijk: dat veranderd écht niet vaak. Om in ieder geval safe te zitten, heb ik een zelfbouw tooltje in mijn netwerk draaien die periodiek checkt wel extern IP adres ik heb. Als dat veranderd is, zorgt ie er middels de API van mijn hostingprovider voor dat de DNS records naar het nieuwe IP adres verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Mijn eigen router (geen modem, want glasvezel) heeft er wel vaker dan 10 seconden uitgelegen. Mijn IP-adres verandert daardoor echt niet hoor. Ik heb zelf een server thuis die ik intensief gebruik dus als het IP-adres zou veranderen merk ik dat direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:00:
Inderdaad, ik heb al 8 jaar hetzelfde ip-adres met KPN glasvezel.
[...]

Mijn modem heeft vaak genoeg lange tijd zonder stroom gezeten, maar ik heb nog steeds hetzelfde ip-adres.

Zelfs een modemwissel heeft niet voor een ander ip-adres gezorgd.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 16:12
nelizmastr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:22:
[...]

Dat geldt ook voor KPN, Odido en veel andere glasboeren. Je krijgt je DHCP lease op basis van MAC adres dus zolang je dezelfde router gebruikt en deze niet een maand uit laat staan zul je hetzelfde adres behouden, tenzij de provider idd blokken gaat verhuizen. Dit is dus niet zozeer een “Solcon feature” :)

Dat klopt niet wat je zegt. Bij Solcon krijg je je lease op basis van je Option 82 of Option 37 (IPv6) waarde.
Dat is een unieke identifier van je verbinding, dus als je je CPE omwisselt blijf je hetzelfde adres houden.
De meeste telco's gebruiken deze Optie waarde die door de Switch/Dslam waar je verbinding zit erop gezet wordt, omdat je zo altijd weet wie de klant is die een verzoek doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58

Sebazzz

3dp

Je moet inderdaad met dynamic DNS werken. Het enige wat telt is dat je een publiek bereikbaar IP adres hebt en niet DS-lite achtige onzin.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
Het zal tweakers niet onbekend zijn dat voor de buitenwereld een vast IP-adres hebben bepaalde voordelen heeft.
...
Hoe lossen andere tweakers dit op?
Welke voordelen heeft een echt vast ipadres boven een dyndns oplossing ?
Ik maak zelf gebruik van synology daarvoor. Dat is volgens mij makkelijker te onthouden dan een ip adres.
Behalve bij het instellen van een dns server kan ik mij niet zoveel functies bedenken waarbij je een ipadres moet invullen en een dns naam niet voldoet. Ik neem aan dat je jouw internet adres aanbiedt aan derden als dns server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:57

ep667

It doesn't hurt to help

Ernemmer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:31:
[...]

Inderdaad, ik heb al 8 jaar hetzelfde ip-adres met KPN glasvezel.
Hier ook. Het IP-adres is namelijk ook gewoon vast. Ik heb drie routers versleten, dagen zonder stroom en zelfs een upgrade van de fiber van 100 Mbps naar 1 Gbps gehad (edit: en dat was een hardwarematige aanpassing in de pop hè, niet een upgrade van abo) en mijn IP is niet veranderd sinds ik hier woon.

Maar KPN adverteert het niet als vast, want stel dat er werkzaamheden zijn en door andere apparatuur moet je een ander IP krijgen. Of stel je verhuist ergens anders heen. Dan wijzigt je IP-adres mogelijks wel.

Maar voor normaal gebruik is dit vast.

[ Voor 6% gewijzigd door ep667 op 03-11-2023 10:11 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:35
Ik weet niet precies wat je doel en waarom een vast IP-adres belangrijk is.
Maar ik ben al 7 jaar klant bij KPN en heb meerdere migraties van techniek meegemaakt. Maar één keer een nieuw IP gekregen en daar was ik voor gewaarschuwd. Modem is ook wel eens 3 weken offline geweest.

Volgens mij beloven ze je dit gewoon niet, zodat ze de beloofde ook niet kunnen breken. Geeft ze wat meer vrijheid voor wijzigingen enz. Maar is is voor ISPs ook fijner als je niet te vaak wisselt.

En er is helemaal geen enkele partij die voor de volle 100% een vast IP kan beloven. Als ICANN of RAPE besluit dat het anders moet, ben je gewoon je blok kwijt als ISP. Maar dit gebeurd bijzonder wijzig.

Maar goed. Lang verhaal kort. Bij maar wijzig Glas/xDSL providers wijzigt je IP adres zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:45
Een andere optie die ik gebruik, en hier nog niet gezien heb, is ddclient. Draait bij mij netjes in een Docker container en heeft een zeer eenvoudige configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
daemon=300                              # check every 300 seconds
syslog=yes                              # log update msgs to syslog
pid=/var/run/ddclient/ddclient.pid      # record PID in file.
ssl=yes                                 # use ssl-support.

use=web                                 # get IP with website below
web='https://cloudflare.com/cdn-cgi/trace'
web-skip='ip='                  # IP address above is after 'ip='

protocol=cloudflare, \
zone=mijndomein.nl, \
ttl=1,
password='mijn-cloudflare-apikey',
mijndomein.nl

Waarvan ik eigenlijk alleen het onderste gedeelte moest invullen. Waarbij de A-records dan automatisch worden bijgewerkt.

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik niet al te afhankelijk van Cloudflare wilde zijn. Het werkt nu eigenlijk als een soort DynDNS (of vergelijkbaar) maar dan zonder de extra provider.

Kleine aanvulling. Ik zit nu bijna een jaar bij KPN en heb nog steeds hetzelfde IP-adres. Dus ik zou mijzelf ook niet bijster druk maken over een echt vast IP.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 03-11-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98
  • Laatst online: 16:36

freshy98

Atari

Valt mij op dat er heel veel reacties zijn met dyndns type oplossingen.
Maar bijna niemand vraagt wat de reden van @XOR is voor het willen hebben van een vast IP adres.
Misschien moet daar eerst begonnen worden voordat tig mensen dezelfde reactie gaan plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
freshy98 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:24:
Maar bijna niemand vraagt wat de reden van @XOR is voor het willen hebben van een vast IP adres.
Misschien moet daar eerst begonnen worden voordat tig mensen dezelfde reactie gaan plaatsen.
Dat krijg je met een term als 'bepaalde voordelen' in je eerste post, wat @alex3305 aangeeft is in feite een prachtige oplossing. Én je zit veilig via Cloudflare én je zal in het ergste geval 5 minuten niet bereikbaar zijn. TTL is dan niet optimaal, maar dat is ook het enige.

Het enige waar vroeger een vast ip handig voor was is een mailserver, maar dat is tegenwoordig praktisch onhaalbaar door DNSBLs en RBLs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het hele topic lezen voordat je reageert is misschien wel een wenselijke begin voordat je met beschuldigingen komt die simpelweg niet kloppen: het wordt dan misschien niet letterlijk zo gevraagd, maar de strekking lijkt me meer dan duidelijk!.
1!
Douweegbertje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 01:19:
Dat hangt een beetje van je doel af. Ingress of egress?
2!
D4NG3R schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:15:
Hoe belangrijk is het statische IP daadwerkelijk?
3!
W1ck1e schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:37:
welke voordelen heeft een echt vast ipadres boven een dyndns oplossing ?
4!
ewoutw schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:48:
Ik weet niet precies wat je doel en waarom een vast IP-adres belangrijk is.
5!
en toen ben ik gestopt met tellen, 5 reacties met vragen in richting van 'waarom wil je dit', 'wat zijn de voordelen' en 'wat is je doel' zonder verder directe antwoorden. volgens mij is je reactie dus aandig misplaatst. vooral ook omdat je zelf ook geen antwoorden probeert te geven..
Ik reageerde dan ook niet om een antwoord te geven op de vraag van de TS.
Ok fair (soort van): maar dan nog heb je 5 reacties gemist ;)
ouweklimgeit schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:36:
Het enige waar vroeger een vast ip handig voor was is een mailserver, maar dat is tegenwoordig praktisch onhaalbaar door DNSBLs en RBLs
selfhosten mailserver heb je bovendien reverse-dns voornodig en volgens mij is er maar 1 consumenten provider die dat lijkt aan te bieden: Freedom, overigens ben ik het met je eens, een eigen mailserver anno nu is behoorlijk lastig aan het worden: ik zou dan eerder kiezen voor een smarthost-oplossing zodat ik kan meeliften op de (goede) reputatie van een ander.

[ Voor 18% gewijzigd door i-chat op 03-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

ouweklimgeit schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:36:
[...]

Dat krijg je met een term als 'bepaalde voordelen' in je eerste post, wat @alex3305 aangeeft is in feite een prachtige oplossing. Én je zit veilig via Cloudflare én je zal in het ergste geval 5 minuten niet bereikbaar zijn. TTL is dan niet optimaal, maar dat is ook het enige.

De TS had kunnen uitwijden over wat voor hem die bepaalde voordelen zijn, dat zeker.

Mailserver is/was idd de enige echte goede reden in het verleden.
De rest was "bragging rights" :-)

Wat anderen ook aangeven over het hebben van het zelfde IP adres, dat herken ik.
Enige keren wanneer het wijzigd is als ik een andere NIC ga gebruiken, als was dat voornamelijk met kabel internet (Casema/Ziggo voor mij) omdat ik een bridged MODEM gebruikte.
Nu met T-mobile/Odido dacht ik dat het ook gebeurde, al had ik een tijdje terug dat het niet wijzigde toen ik een andere NIC gebruikte, dus die UTP transceiver doet ook iets, ondanks dat het afaik geen MAC adres heeft?

De andere keer was dat een DHCP server herstart werd (meen ik mij te herinneren) en alle leases verloren gingen. Maar dat is één keer voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Waarschijnlijk komt het door de volgende regel in de OP:

<- KNIP ->

Dat velen DDNS gebruiken is omdat het gewoon goed werkt. Ik kan mij geen situatie bedenken in een thuissituatie (en veel bedrijfssituaties) waarin een vast IP duidelijke voordelen heeft boven het gebruik van een DDNS service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

i-chat schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:50:
[...]
Het hele topic lezen voordat je reageert is misschien wel een wenselijke begin voordat je met beschuldigingen komt die simpelweg niet kloppen: het wordt dan misschien niet letterlijk zo gevraagd, maar de strekking lijkt me meer dan duidelijk!.

[...]
1!

[...]
2!

[...]
3!

[...]
4!

[...]
5!

en toen ben ik gestopt met tellen, 5 reacties met vragen in richting van 'waarom wil je dit', 'wat zijn de voordelen' en 'wat is je doel' zonder verder directe antwoorden. volgens mij is je reactie dus aandig misplaatst. vooral ook omdat je zelf ook geen antwoorden probeert te geven..
Ik reageerde dan ook niet om een antwoord te geven op de vraag van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Marc H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:55:
[...]

Waarschijnlijk komt het door de volgende regel in de OP:

[...]

Dat velen DDNS gebruiken is omdat het gewoon goed werkt. Ik kan mij geen situatie bedenken in een thuissituatie (en veel bedrijfssituaties) waarin een vast IP duidelijke voordelen heeft boven het gebruik van een DDNS service.
Ik zie nu dat ik de vraag "hoe lossen andere twakers dit op" gemist heb.
Dan zijn de reacties met DDNS wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
freshy98 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:54:
...
Mailserver is/was idd de enige echte goede reden in het verleden.
...
Ik heb geen verstand van mail servers, maar moet je daar dan iets op ip adres invullen en wordt een dns naam niet geaccepteerd ? Ik kan mij niet voorstellen dat dat dan nu nog steeds zou zijn (bij recente software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Klopt. Gewoon vast IPv4 /32 met een optie voor een extra /29, en gewoon vast IPv6 /48. Ook de optie om reverse DNS in te stellen. Dit is zoals het hoort, maar niet zoals het is bij veel andere providers. :+
Starck schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:45:
Ik heb VDSL van cheapconnect.

Fixed ip v4 adres en v6 subnet (reverse DNS zelf in te stellen) en 30 euro per maand, dus nette prijs. Verder gewoon identiek aan de KPN VDSL die ik hiervoor had.

Je moet alleen zelf een modem regelen, maar dat vinden tweakers vaak toch fijn :)

https://www.cheapconnect.nl/internet/

Edit: Wat ook fijn is dat ze geen poorten blokkeren. Dus gewoon SMB en SMTP mogelijk. Bij Ziggo staat dat dicht.
Voor 'cheap' zijn ze duurder Freedom (bij Freedom de prijzen nemen minus 2 EUR als korting voor het gebruik van een eigen modem).

[ Voor 59% gewijzigd door The Zep Man op 03-11-2023 12:03 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

W1ck1e schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb geen verstand van mail servers, maar moet je daar dan iets op ip adres invullen en wordt een dns naam niet geaccepteerd ? Ik kan mij niet voorstellen dat dat dan nu nog steeds zou zijn (bij recente software).
Je hebt te maken met MX records (DNS) waar mailservers mee werken.
Al zo'n records ineens niet meer werkt omdat het IP adres gewijzigd is, dan komt de mail dus niet aan.
De versturende mailserver zal het nog wel een paar keer proberen (of dat ook in zo'n geval geld weet ik eigenlijk niet), maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Marc H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:55:

Met een werkgever die whitelists gebruikt voor toegang tot belangrijke systemen is een enigszins vast ip voor mij onmisbaar bij het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

gerritjan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:03:
[...]

Met een werkgever die whitelists gebruikt voor toegang tot belangrijke systemen is een enigszins vast ip voor mij onmisbaar bij het thuiswerken.
Is er een reden dat er geen VPN oplossing word gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

freshy98 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:03:
Al zo'n records ineens niet meer werkt omdat het IP adres gewijzigd is, dan komt de mail dus niet aan.
Het MX-record zal prima werken, want dat refereert naar een A/AAAA-record. Het zijn A/AAAA-records die problematisch kunnen zijn. Een korte TTL kan dat mitigeren.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 03-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

De versturende mailserver zal het nog wel een paar keer proberen (of dat ook in zo'n geval geld weet ik eigenlijk niet), maar ideaal is het niet.
Waarom mag je daar dan geen dns naam invullen ipv een ip4 adres ?
Is het misschien om onderscheppen van mails via een nep-dns entry te voorkomen ?

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
zoals het hoort
waarom is een residentieel IP met een reverse-dns een 'must' dat soort features zijn alleen maar nodig voor profressionele diensten, je zou misschien zelfs kunnen beargumenteren dat dat juist niet hoort 'TENZIJ' ik kan me dan voorstellen dat je dit bovenop een consumentenlijntje kunt afsluiten voor 5 euro per maand (of 10) en dat het voledige bedrag ten goede komt aan de monitoring van jouw internetgedrag.

je mag dan dus al die poorten open krijgen en een reverse-dns toegewezen krijgen met een mooi /29 subnet maar je moet daarvoor wel eerst een 'verzekering' afsluiten en een ToS ondertekenen dat je je aan de best-practices houdt en dat bepaalde gedragingen zullen zorgen voor afsluiting - zo'n extra bedrag is er dan dus

1 om de ISP te laten monitoren dat je jouw lijn veilig en legit gebruikt,
2 om een helpdesk te bieden voor de momenten dat je er niet uit komt

en de kosten hiervoor zouden zuiver kostendekkend moeten zijn en dus niet een of ander commecieel producten .... DAN (en alleen dan) zou ik het met je eens kunnen zijn.

overigens voor mx (en eigenlijk alle overige mail gerelateerde zaken zijn a/aaa records voldoende of voor als je het niet geloofd mijn mx records zijn gewoon naar mail.google.com en mx1.google.com etc.

[ Voor 8% gewijzigd door i-chat op 03-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

[...]

:N
Vertel je werkgever dat hij met de tijd moet meegaan en niet van die antieke beveiligingstechnieken moet gebruiken. Als hij dat wel vereist dan mag hij daar zorg voor dragen en daarvoor betalen. Mensen werken tegenwoordig op hun laptopje overal en nergens, ze vastbinden op één IP is gewoon dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

[...]

Ja, dan blijft de server het gewoon proberen. hoe vaak en hoe lang hangt van de instellingen op de mailserver af, maar 24 uur is vrij normaal.

Maar voor dit soort gevallen is er ook een simpele oplossing. Je gebruikt de mailserver van je hosting provider als tweede MX record. In combinatie met een catch-all adres wordt de mail dan gewoon ontvangen door de mailserver van je hosting provider. Als je eigen server dan weer in de lucht is kan je dan die mails naar de juiste mailbox verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Dat zijn wel hele ouderwetse "veiligheidsmaatregelen". Gaat jouw werkgever ook controleren aan wie je je wifi-wachtwoord allemaal uitdeelt? Als werkgever zou ik de volgende veiligheidsmaatregelen nemen, gesorteerd op prioriteit:
1. Een single-sign-on + 2FA-authenticatie
2. VPN
3. Managed werkplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Marc H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:14:
[...]

Vertel je werkgever dat hij met de tijd moet meegaan en niet van die antieke beveiligingstechnieken moet gebruiken. Als hij dat wel vereist dan mag hij daar zorg voor dragen en daarvoor betalen. Mensen werken tegenwoordig op hun laptopje overal en nergens, ze vastbinden op één IP is gewoon dom.
@Marc H kon zich geen noodzaak van een vast IP voorstellen en daar heb ik op gereageerd.
Verdere discussie is wat mij betreft off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:00
Ik zit bij Trined en heb daar separaat een vast ip adres gevraagd. Kost normaal 2.50 dacht ik, maar omdat ik die optie al gebruikte voordat deze fee werd geïntroduceerd mocht ik het gratis behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroxz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 12:03
Om nog even een inhoudelijk antwoord te geven op de originele vraag: via de meeste providers op een open Glasnetwerk van E-Fiber/Open Dutch Fiber kun je volgens mij een vast IP krijgen tegen een kleine meerprijs. Dat kan dus een Freedom zijn, maar ik weet het ook zeker van bijvoorbeeld TriNed (aanrader als je van Ziggo komt en betaalbaar via Coax TV wilt blijven kijken) of SNLR (voor internet only redelijk gunstig, standaard 1000mbit overbooked).

Bron: ik heb zelf TriNed met vast IP. (Toch wel lekker met een NAS o.a., als het nauwelijks meer kost. Ja ja, ik gebruik niet de standaard poorten en heb 2FA.). Ik rijd installies voor 4 providers op E-Fiber glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:59:
Voor 'cheap' zijn ze duurder Freedom (bij Freedom de prijzen nemen minus 2 EUR als korting voor het gebruik van een eigen modem).
Sinds wanneer is 47 euro goedkoper als 30 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Starck schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:
Sinds wanneer is 47 euro goedkoper als 30 euro?
Mmmmm, voor *DSL zijn ze inderdaad in een uitzonderlijk geval iets goedkoper. Die vergelijking had ik niet gemaakt, want ik keek onbewust naar FttH.

Dan alsnog maak je geen eerlijke vergelijking. Voor 30 EUR levert Cheap voor *DSL maximaal 100 Mbps, terwijl Freedom het maximale levert wat er uit een non-pairbondedlijn te halen valt voor 47 EUR. Een eerlijke vergelijking is het abonnement van 43 EUR (tot maximaal 200 Mbps) van Cheap vs. het abonnement van 47 EUR (tot wat de lijn maximaal kan leveren) van Freedom. Pairbonded is Freedom goedkoper.

Dus mijn punt blijft staan dat Cheap in de meeste gevallen helemaal niet zo cheap is. :+

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 03-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43

_Apache_

For life.

Marc H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:14:
[...]

Het gebeurd nog redelijk vaak, maar dan gelaagd met andere technieken. Vaak met MFA autenticatie en wat niet.
Zo hadden wij ook developers die bij een Azure SQL database moesten, maar de firewall werkte alleen met IPv4. Daarna zou pas de MFA in actie komen om toegang te geven.

Gebruik je alleen je IP adres, is het niet OK. Maar in combinatie met andere technieken kan het een veilige omgeving geven.

We hebben de dev's een VPN gegeven met static IP. Opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 03-11-2023 14:10 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 09:12
DDNS is geen oplossing voor bijvoorbeeld dingen als firewalls waar toegang geregeld is voor bepaalde poorten. Vrijwel geen enkele firewall ondersteunt hostnames (wat heel erg te begrijpen is, anders staat de firewall de hele dag DNS requests af te vuren, potentieel een amplification attack).

Als je veel servers onderhoudt, dan is het handig dat je een vast IP hebt. Ik heb zelf ook een vast IP via Freedom.

Voor mailservers is het niet persé nodig om een vast IP te hebben, daar kun je wel omheen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

OverSoft schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:21:
DDNS is geen oplossing voor bijvoorbeeld dingen als firewalls waar toegang geregeld is voor bepaalde poorten. Vrijwel geen enkele firewall ondersteunt hostnames (wat heel erg te begrijpen is, anders staat de firewall de hele dag DNS requests af te vuren, potentieel een amplification attack).
Er zijn ook firewalls die werken met interfaces. Dan maakt het niet uit welk IP-adres is toegewezen aan een interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
The Zep Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:32:
[...]

Er zijn ook firewalls die werken met interfaces. Dan maakt het niet uit welk IP-adres is toegewezen aan een interface.
Ik bedoel uiteraard servers "aan de andere kant", niet die ik zelf host. Dan zegt een interface niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

OverSoft schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:50:
Ik bedoel uiteraard servers "aan de andere kant", niet die ik zelf host. Dan zegt een interface niet zo veel.
Ah, op die manier.

IP whitelisting gaat inderdaad niet werken met dynamische IP-adressen. Maar dan alsnog is IP whitelisting een pleister op een gebrek. Ik steek dan liever meer energie in het oplossen van het gebrek, en neem van alles dat verbindt gewoon aan dat het qua verbinding road warriors (=onbekend IP) betreffen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
The Zep Man schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ah, op die manier.

IP whitelisting gaat inderdaad niet werken met dynamische IP-adressen. Maar dan alsnog is IP whitelisting een pleister op een gebrek. Ik steek dan liever meer energie in het oplossen van het gebrek, en neem van alles dat verbindt gewoon aan dat het qua verbinding road warriors (=onbekend IP) betreffen. :P
Tsja, het is een manier die goed werkt en heel weinig tijd kost en best fool proof is. Maar ja, je hebt dus wel een vast IP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 15:17

Zorian

What the fox?

[...]

Onjuist, ik kreeg toen ik mijn abonnement bij KPN afsloot al een IP toegewezen in de welkomstmail en die blijft zelfs nadat ik het KPN ding met een eigen router heb veranderd. Is dus niet MAC-based maar echt aan je aansluiting geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Marc H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:30:
[...]

Nofi, maar whitelisten op ip is tegenwoordig wel een domme manier van beveiligen. Bijna niemand heeft een vast ip.

Hoe ik het regel? DDNS in combinatie met een CNAME.
Eens hoor, maar dat was destijds niet mogelijk en de mensen te incompetent om zelf DDNS te regelen.
Dan loop je helaas tegen wat zaken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingEd
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
RvV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:00:
Was het maar altijd zo makkelijk.
Mijn situatie is toch iets meer werk, met name omdat ik een eigen server heb, een NAS en een FritzBox die allen logging etc. moeten kunnen mailen via en naar mijn O365 mailboxen. Ook maak ik gebruik van o.a. Google Maps Api. Al deze zaken zijn 'dichtgetimmerd' op IP adressen. Dus iets als vast IP adres werkt wel fijn. Een dynamisch DNS record verhelpt dit probleem ook niet, dat werkt alleen voor binnenkomend verkeer en geen uitgaand verkeer.
Als je IP adres gewijzigd is en je hebt het niet in de gaten sta je zo op een mail blacklist of wordt je gewoon geblokkeerd om mail te sturen (vanaf je eigen apparaten), rara hoe weet ik dat.
Ben wel blij dat ik sinds een paar maanden op glas zit en via Fiber een vast IP kon krijgen.
Ook ik heb jaren bij Ziggo gezeten maar de afgelopen 2 jaar was er wel een keer of 3 mijn ext. IP adres gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
KingEd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:14:
[...]

Was het maar altijd zo makkelijk.
Mijn situatie is toch iets meer werk, met name omdat ik een eigen server heb, een NAS en een FritzBox die allen logging etc. moeten kunnen mailen via en naar mijn O365 mailboxen. Ook maak ik gebruik van o.a. Google Maps Api. Al deze zaken zijn 'dichtgetimmerd' op IP adressen. Dus iets als vast IP adres werkt wel fijn. Een dynamisch DNS record verhelpt dit probleem ook niet, dat werkt alleen voor binnenkomend verkeer en geen uitgaand verkeer.
Als je IP adres gewijzigd is en je hebt het niet in de gaten sta je zo op een mail blacklist of wordt je gewoon geblokkeerd om mail te sturen (vanaf je eigen apparaten), rara hoe weet ik dat.
Ben wel blij dat ik sinds een paar maanden op glas zit en via Fiber een vast IP kon krijgen.
Ook ik heb jaren bij Ziggo gezeten maar de afgelopen 2 jaar was er wel een keer of 3 mijn ext. IP adres gewijzigd.
Ik host zelf ook veel, maar mail is zoveel ordes van grootte complexer dan al het andere wat ik host dat ik daar mijn vingers niet aan brand. Overigens vraag ik me af waarom je niet gewoon een domeinnaam registreert? Ik heb letterlijk maar op 1 plek mijn IP-adres geregistreerd, en dat is bij mijn domein registrar :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MarcoC schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:28:
[...]
Ik host zelf ook veel, maar mail is zoveel ordes van grootte complexer dan al het andere wat ik host dat ik daar mijn vingers niet aan brand.
Ik host zelf veel, en persoonlijke e-mail valt best wel mee. Dat doe ik al erg lang. Het is zeker niet complexer dan bijvoorbeeld een eigen federatieve Matrixserver hosten, of een Jitsi Meet server met een eigen TURN/STUN-server. Je moet alleen met mail meer rekening houden dan met 'andere recepten' dat je begint met goede ingrediënten (vast IP, IP dat niet op blacklists staat, volledige toegang tot de DNS-configuratie en de mogelijkheid om reverse DNS in te stellen...).

Een voordeel van e-mail is dat het redelijk uitontwikkeld is. Onderhoud van een persoonlijk maildomein is daarom laag, als je het initieel maar goed inricht.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 04-11-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44

jurroen

Security en privacy geek

The Zep Man schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:47:
[...]

Ik host zelf veel, en persoonlijke e-mail valt best wel mee. Dat doe ik al erg lang. Het is zeker niet complexer dan bijvoorbeeld een eigen federatieve Matrixserver hosten, of een Jitsi Meet server met een eigen TURN/STUN-server. Je moet alleen met mail meer rekening houden dan met 'andere recepten' dat je begint met goede ingrediënten (vast IP, IP dat niet op blacklists staat, volledige toegang tot de DNS-configuratie en de mogelijkheid om reverse DNS in te stellen...).

Een voordeel van e-mail is dat het redelijk uitontwikkeld is. Onderhoud van een persoonlijk maildomein is daarom laag, als je het initieel maar goed inricht.
Aan de ingrediënten kun je ook toevoegen: de reputatie van de AS waar je onder valt. Als er veel abuse van een bepaalde IP space afkomt, willen de bigmailers wel eens het hele netblock weren.

Verder: helemaal eens. Ik draai decennia al meerdere mailservers en doe dat nog steeds met veel plezier.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
@XOR Ga je nog iets doen met alle reacties hier :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

Jrz

––––––––––––

KPN en tmobile hebben gewoon een vast IP hoor. Die krijg je nog voordat je bent aangesloten

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Jrz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:49:
KPN en tmobile hebben gewoon een vast IP hoor. Die krijg je nog voordat je bent aangesloten
Anders lees je het topic even door voordat je dit soort onwaarheden gaat verkondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

jurroen schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:06:
[...]

Anders lees je het topic even door voordat je dit soort onwaarheden gaat verkondigen.
Liever direct een monteur?
U kunt ook direct een monteur bestellen. Dit kost eenmalig € 75,00. Een monteur helpt u dan met de installatie van het modem, de wifi, 1 tv, 1 computer en 1 telefoon.

8.png
Bestel een monteur

IP adres
Uw IP adres wordt: XXXXXXXXX (het IPv6-prefix is 2a02:XXXXXXXX::/48).

Hebt u nog vragen?
Dan helpen wij u graag op kpn.com/service.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Jrz schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:06:
[...]

IP adres
Uw IP adres wordt: XXXXXXXXX (het IPv6-prefix is 2a02:XXXXXXXX::/48).
Het is geen vast IP. Je krijgt misschien consequent dezelfde lease, maar dat maakt het geen vast IP. KPN kan deze naar eigen inzicht wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Rolfie schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
[...]

Formeel is het nog een dynamisch IP adres want KPN wil absoluut het recht behouden om jouw IP adres ongevraagd te mogen veranderen.
En dus niet vast :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:05
[...]

Dat zou inhouden dat bij een storing in bijv Amsterdam een stuk of 50 duizend ip changes zouden zijn. Nee hoor - je ipv4 adres ligt redelijk vast alleen verschil is dat als de ISP wil mag zij het zonder jouw akkoord wijzigen. Enige waarbij ik weet dat dit met regelmaat gebeurd is bij Ziggo klanten. Glas/Xdsl komt dit niet zo vaak voor. Bij zakelijk heb je logischerwijs wel aanspraak op je fixed ip want die dienst neem je 9/10 x af.

@Jrz consumenten abonnementen was alleen tweak en XS4ALL een mogelijkheid een vast op af te nemen. Volgens mij heeft freedom dit ook.

In de praktijk zal je geen ip change krijgen ongevraagd op glas/xdsl - ik heb dat in 10 jaar KPN werk maar ooit 1x bij een consument moeten doen. Dus een brief sturen dat het ip adres per datum x anders werd en dat je het modem moet herstarten.

[ Voor 23% gewijzigd door logix147 op 05-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

jurroen schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:58:
[...]

Het is geen vast IP. Je krijgt misschien consequent dezelfde lease, maar dat maakt het geen vast IP. KPN kan deze naar eigen inzicht wijzigen.
Dat is het wel. Dat stond bij mij expliciet op de bestelpagina. Ik postte de bevestigingsmail die ik daarna kreeg. Heb jij KPN of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Jrz op 05-11-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Dat de DHCP server gekoppeld is met de vaste IP adressen, betekent niet dat het IP adres niet vast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Jrz schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:47:
[...]

Dat de DHCP server gekoppeld is met de vaste IP adressen, betekent niet dat het IP adres niet vast is.
Klopt helemaal. Dat KPN zich het recht behoud om deze te wijzigen. Wil zeggen dat 'ie niet vast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oplossing: https://extraip.com/. https://xs-anywhere.com/

[ Voor 30% gewijzigd door Bulldog op 05-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 19:58
Maar verandert ook niet even 123 als je modem even uitstaat, of er even een storing is.

Je hebt min of meer een IP dat nooit zomaar even veranderd. Wat voor de meeste systemen of eigenschappen meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

nee, dat is niet het geval. Alleen als KPN dit om specifieke redenen moet doen. Bijvoorbeeld IP range herinrichting, grote netwerk aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

jurroen schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:40:
[...]

Klopt helemaal. Dat KPN zich het recht behoud om deze te wijzigen. Wil zeggen dat 'ie niet vast is.
Dan kan je bij geen enkele provider een "vast" ip adres krijgen. Die moet je dan lekker zelf aanvragen en laten routeren. Er zijn altijd voorwaarden ter indekking,. Er staat voor de rest niets over in de voorwaarden, precies zoals freedom.

Nutteloze discussie dit hele topic op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

[...]

20+ jaar geleden idd. Alle verbindingen zijn vast, en een 'vast' IP adres geeft de providers een stuk meer controle,*knip*. Dat erbij halen heeft niks te maken met dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 06-11-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

@XOR lijkt inmiddels verdwaald door routing of packetloss 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:05
Jrz schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:22:
[...]

Dan kan je bij geen enkele provider een "vast" ip adres krijgen. Die moet je dan lekker zelf aanvragen en laten routeren. Er zijn altijd voorwaarden ter indekking,. Er staat voor de rest niets over in de voorwaarden, precies zoals freedom.

Nutteloze discussie dit hele topic op deze manier.
Nutteloos is jouw commentaar op deze wijze.

https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/vast-ip-adres.htm

Deze dienst kan je ALLEEN afsluiten als je een bedrijf hebt.

Dat je consumenten ip niet wijzigt bij een storing of nieuw modem is komt omdat het bij KPN aan je klantnummer hangt.

Verandert je klantnummer, dan krijg je een nieuw IP adres. Of als men het achterliggende netwerk opnieuw inricht kan je een brief krijgen dat je een modem reset dient te doen na dd-mm-yyyy

Waarom weet ik dit? Nou 1 ik heb 10 jaar voor deze groene toko gewerkt en 2 ik pas al 10 jaar sinds ik er weg ben - opzeggen/opnieuw aanmelden toe. Ik heb de afgelopen 10 jaar elk jaar een nieuw klantnummer gekregen omdat KPN te lui was om bestaande klanten een leuke deal te bieden voor een jaar bijtekenen.
Dat is pas sinds dit jaar dat ze mijn korting uit zichzelf hebben vernieuwd maar dat is een andere discussie.

Dus is het een vast ip? Soort van, heb je een probleem als het verandert, ligt aan je eigen skills en moet je hiervoor een “achterdeurtje” maken, dat is zeker aan te raden als 365 x 24 je altijd toegang wilt hebben tot je eigen ip: eenmaal weg is niet meer terug namelijk.

Daarom betaal je als ondernemer een paar euro per maand zodat je IT-er niet gek wordt als je een IP change krijgt en je halve zaak plat ligt.

Dat wat je zegt klopt dus niet en daar spreekt men je op “aan”. Het is “semi” vast als ja it’s nice to have maar niet klagen als het verandert.

Andere reden waarom je een nieuw ip kan krijgen is bijvoorbeeld vanuit het abuse team als je bijvoorbeeld zo slim bent geweest als streamer je IP bloot te geven en je verbinding wordt constant “misbruikt” zo zijn er meerdere maar deze heb ik ooit ook een x mogen toepassen.

[ Voor 6% gewijzigd door logix147 op 05-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 09:01
logix147 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:56:
[...]

Dat zou inhouden dat bij een storing in bijv Amsterdam een stuk of 50 duizend ip changes zouden zijn. Nee hoor - je ipv4 adres ligt redelijk vast alleen verschil is dat als de ISP wil mag zij het zonder jouw akkoord wijzigen. Enige waarbij ik weet dat dit met regelmaat gebeurd is bij Ziggo klanten. Glas/Xdsl komt dit niet zo vaak voor. Bij zakelijk heb je logischerwijs wel aanspraak op je fixed ip want die dienst neem je 9/10 x af.

@Jrz consumenten abonnementen was alleen tweak en XS4ALL een mogelijkheid een vast op af te nemen. Volgens mij heeft freedom dit ook.

In de praktijk zal je geen ip change krijgen ongevraagd op glas/xdsl - ik heb dat in 10 jaar KPN werk maar ooit 1x bij een consument moeten doen. Dus een brief sturen dat het ip adres per datum x anders werd en dat je het modem moet herstarten.
Mijn ervaring is ook vooral met Ziggo dus dat verklaard het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
MarcoC schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:45:
@XOR Ga je nog iets doen met alle reacties hier :) ?
Jrz schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:27:
@XOR lijkt inmiddels verdwaald door routing of packetloss 8)7
Dat zou je wellicht denken, maar dat valt gelukkig mee. XOR is wel nog steeds heel druk met een renovatie van een huis, en dat blijkt een uitzonderlijk tijdrovende hobby te zijn.

Ik had niet verwacht dat er inmiddels vier pagina's aan reacties zouden zijn, inclusief wat heerlijk typische discussies over de punt en de komma, maar ik zie heel veel zinnige suggesties en opties. Juist de suggesties buiten mijn eigen denktrant zijn erg fijn, want wat ik ook weet, het collectief weet altijd meer.

Overigens heb ik het exacte doel vaag gelaten, want dat is het nu nog. Kort gezegd is het de bedoeling om de meeste gebruikte diensten self-hosted te gaan draaien, en dat diverse apparaten ook buitenshuis toegang moeten hebben tot deze omgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door XOR op 13-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
XOR schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:40:
Overigens heb ik het exacte doel vaag gelaten, want dat is het nu nog. Kort gezegd is het de bedoeling om de meeste gebruikte diensten self-hosted te gaan draaien, en dat diverse apparaten ook buitenshuis toegang moeten hebben tot deze omgeving.
Is nog steeds vaag...

Want je kunt nog steeds websites, applicaties hosten, achter een niet vast IP Adres.

Ik heb hier ook KPN, met Home Assistance, VPN's, IPSEC tunnels en PABX achter een dynamic IP address hangen.
Meeste via DynDNS oplossingen en werkt eigenlijk perfect.

Alleen met mail servers is het een stuk lastiger, maar of je die eigenlijk zelf tegenwoordig nog wilt hosten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Klopt, dat is het ook nog.
Want je kunt nog steeds websites, applicaties hosten, achter een niet vast IP Adres.

Ik heb hier ook KPN, met Home Assistance, VPN's, IPSEC tunnels en PABX achter een dynamic IP address hangen.
Meeste via DynDNS oplossingen en werkt eigenlijk perfect.

Alleen met mail servers is het een stuk lastiger, maar of je die eigenlijk zelf tegenwoordig nog wilt hosten......
Een mailserver is tegenwoordig inderdaad een PITA, dus die blijft extern gehost en zie ik daar ook blijven. Vooralsnog geldt hetzelfde voor publiek bereikbare websites, al kan dat nog wel veranderen.

In eerste instantie is het plan om een VPN op te zetten en alle diensten/applicaties intern te draaien en dan via die pijp naar de buitenwereld te brengen. Gaandeweg, met het praktisch ervaren van de werkbaarheid en ongetwijfeld nieuwe wensen, wijst de rest zichzelf waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

XOR schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:40:
[...]

tailscale, zerotier, zelf wireguard inrichten, of een ander VPN.
Voor publieke sites zou je naar iets al cloudflare zerotrust kunnen kijken, of een ingress op een servertje zetten met een tunnel

[ Voor 18% gewijzigd door Jrz op 13-11-2023 18:12 ]

Pagina: 1