Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik ben verhuisd naar een nieuw huis met stadsverwarming. Ik wil een slimme thermometer installeren maar gezien mijn beperkte kennis lijkt het er op dit moment niet op dat er een 2-wegklep is dus deze wil ik graag zelf installeren. Van wat ik tot nu toe heb gelezen lijkt het erop dat de klep kan worden geinstalleerd op de toevoer naar de thuisleiding, of op de herstelde thuisleiding (laatste 2 leidingen van de warmtewisselaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UYsGrB6WvMTP9fC3msdyTEMot4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiIfOBPyI4T9VDRnY1Cnj9Mu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klAIJ-g0akbU4Jrd2EMHQLnX3GU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nIvGg4PlBrlpHY3aIL4TFosu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_chDDV93qqn-p8Cq5Igk8C5y0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lrxSp2YtUjEN26hkCFJoy6H0.png?f=fotoalbum_large

1. Zou de toevoer naar de huisleiding het meest zinvol zijn voor een huis met alleen radiatoren?
2. Ik geloof dat een Honeywell VC8015 geschikt is voor stadsverwarming? (of is de 8615 beter)
3. Deze kleppen lijken altijd in horizontale positie te zijn gemonteerd, wat niet mogelijk lijkt met mijn pijpconfiguratie. Moet ik kijken of ik de klep elders kan installeren? Welke andere locaties heb ik als optie?
4. Als ik deze klep eenmaal heb geïnstalleerd en aangesloten op een slimme thermostaat in mijn woonkamer, heb ik dan gelijk als ik zeg dat als de thermostaat om verwarming vraagt, de klep opengaat? Wat als ik later slimme TRV's installeer voor de radiatoren in andere kamers? Zou ieder van hen dan zelfstandig de 2-wegklep bellen voor warm water?
5. Moet ik het huidige apparaat dat is aangesloten op de blauwe kraan die met één draad is verbonden met de analoge thermostaat volledig verwijderen?

Alvast bedankt. Hopelijk kan ik wat begrip krijgen voor deze situatie

Beste antwoord (via MetalMilitia op 08-11-2023 20:06)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 23:30
MetalMilitia schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:39:
Ik ben verhuisd naar een nieuw huis met stadsverwarming. Ik wil een slimme thermometer installeren maar gezien mijn beperkte kennis lijkt het er op dit moment niet op dat er een 2-wegklep is dus deze wil ik graag zelf installeren. Van wat ik tot nu toe heb gelezen lijkt het erop dat de klep kan worden geinstalleerd op de toevoer naar de thuisleiding, of op de herstelde thuisleiding (laatste 2 leidingen van de warmtewisselaar).

1.vraag Zou de toevoer naar de huisleiding het meest zinvol zijn voor een huis met alleen radiatoren?
(eigenlijk is de retour beter dan gaat je klep langer mee/dus op de plek van de oude klep zeg maar)
2. Ik geloof dat een Honeywell VC8015 geschikt is voor stadsverwarming? (of is de 8615 beter)
(er zit geen verschil tussen deze kleppen behalve dat de ene een eind contact heeft voor een cv ketel)
(dus de vc8015 is prima voor jouw toepassing. eventueel kan je ook een danfoss amz 112 overwegen)
(technisch een wat betere klep maar komt verder op hetzelfde neer.
3. Deze kleppen lijken altijd in horizontale positie te zijn gemonteerd, wat niet mogelijk lijkt met mijn pijpconfiguratie. Moet ik kijken of ik de klep elders kan installeren? Welke andere locaties heb ik als optie?
(nee er zijn zat voorbeelden ze verticaal zijn gemonteerdt. geen verhoogde uitval of regels voor)
4. Als ik deze klep eenmaal heb geïnstalleerd en aangesloten op een slimme thermostaat in mijn woonkamer, heb ik dan gelijk als ik zeg dat als de thermostaat om verwarming vraagt, de klep opengaat? Wat als ik later slimme TRV's installeer voor de radiatoren in andere kamers? Zou ieder van hen dan zelfstandig de 2-wegklep bellen voor warm water?
(voorwaarde is wel dat en een unit aan de klep hangt die het signaal kan ontvangen. denk aan tado bijv.
deze heeft een ketel module. die je dan aan de klep hangt via het aan/uit signaal. de klep zelf is vrij dom. )
5. Moet ik het huidige apparaat dat is aangesloten op de blauwe kraan die met één draad is verbonden met de analoge thermostaat volledig verwijderen? (ja want daar komt de nieuwe afsluiter te zitten.
(en het is geen draad maar het is een buisje. met voeistof erin.)

boodschapenlijste loctite 55 pakkingdraad voor leken. en een nippel 3/4. (messing)
bij de nippel schroefdraad opruwen en verpakken en in de afsluiter plaatsen.
de messings kant is valk. waardoor deze met een pakking ring 3/4 netjes afdicht op 3 delige fiting.
(chech even of deze conisch is of niet. bij conische gaat dit plan niet door) en mag je de driedelige fiting eruit halen. als je veel geluk hebt kan dat met een waterpomptang en anders een radiatorsteutel.
onderzijde lekker vogelen met met nippels sokjes en puntstuk. etc. of een mini stukje buis ertussen.
let wel een sok 22 is geen 3/4. zit een paar mm verschil in.

laste tip doe het op een doordeweekse dag dat de warmteservice open is. (kan je nog spullen halen)

edit het verdeint wel de aandacht om het staartsuk even beter te inscepteren.
het lijkt op hennep of roest. bij roest even eruit draaien en opnieuw inpakken.

(kijk maar of je er kaas van kan maken)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 03-11-2023 21:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
Ik hoop wat spullen te kopen en dit project voor het weekend aan te pakken. Ik heb alleen wat bevestiging nodig van de experts... mijn vrouw is nu al zenuwachtig over mijn plannen :p

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MetalMilitia schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:39:

1.vraag Zou de toevoer naar de huisleiding het meest zinvol zijn voor een huis met alleen radiatoren?
(eigenlijk is de retour beter dan gaat je klep langer mee/dus op de plek van de oude klep zeg maar)
(er zit geen verschil tussen deze kleppen behalve dat de ene een eind contact heeft voor een cv ketel)
(dus de vc8015 is prima voor jouw toepassing. eventueel kan je ook een danfoss amz 112 overwegen)
(technisch een wat betere klep maar komt verder op hetzelfde neer.
(nee er zijn zat voorbeelden ze verticaal zijn gemonteerdt. geen verhoogde uitval of regels voor)
(voorwaarde is wel dat en een unit aan de klep hangt die het signaal kan ontvangen. denk aan tado bijv.
deze heeft een ketel module. die je dan aan de klep hangt via het aan/uit signaal. de klep zelf is vrij dom. )
5. Moet ik het huidige apparaat dat is aangesloten op de blauwe kraan die met één draad is verbonden met de analoge thermostaat volledig verwijderen? (ja want daar komt de nieuwe afsluiter te zitten.
(en het is geen draad maar het is een buisje. met voeistof erin.)

boodschapenlijste loctite 55 pakkingdraad voor leken. en een nippel 3/4. (messing)
bij de nippel schroefdraad opruwen en verpakken en in de afsluiter plaatsen.
de messings kant is valk. waardoor deze met een pakking ring 3/4 netjes afdicht op 3 delige fiting.
(chech even of deze conisch is of niet. bij conische gaat dit plan niet door) en mag je de driedelige fiting eruit halen. als je veel geluk hebt kan dat met een waterpomptang en anders een radiatorsteutel.
onderzijde lekker vogelen met met nippels sokjes en puntstuk. etc. of een mini stukje buis ertussen.
let wel een sok 22 is geen 3/4. zit een paar mm verschil in.

laste tip doe het op een doordeweekse dag dat de warmteservice open is. (kan je nog spullen halen)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 03-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
Hartelijk dank dat u de tijd heeft genomen om zo'n uitgebreid antwoord te plaatsen, het wordt zeer gewaardeerd.

Ik ga je stappen volgen. Ik heb in mijn leven niet veel aan loodgieterswerk gedaan, maar de belangrijkste reden dat ik hier wil klussen is dat ik kan leren. Ik was het afgelopen weekend bezig met het pleisteren van de muren in ons huis en ik heb een hernieuwd respect voor de professionals, aangezien het niet zo eenvoudig is als het lijkt, maar ik ben vastbesloten om de muren zelf goed en strak te krijgen. Misschien zal ik de voortgangsfoto's ook hier op Tweakers plaatsen.

Nogmaals bedankt voor het advies, ik ga het deze week eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26

timovd

Voorsprong door techniek

Los van jouw vraag; loopt de (koud)waterleiding zo dicht tegen de verwarmingsbuizen aan? Dan zou ik alle leidingen (inclusief koudwater) goed isoleren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:33

SeatRider

Hips don't lie

Weet je zeker dat je het op die manier wilt aanpakken? Ik heb altijd begrepen dat je die toe- en afvoer niet de hele tijd aan en uit wilt zetten. Ik heb zelf ook stadsverarming en zet aan het begin van het stookseizoen de kranen open, en regel het dan per radiator met thermostaatknoppen (Tado).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
timovd schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:10:
Los van jouw vraag; loopt de (koud)waterleiding zo dicht tegen de verwarmingsbuizen aan? Dan zou ik alle leidingen (inclusief koudwater) goed isoleren.
Dit is de standaardinstallatie hier in Houten-Castellum. Alleen het kleine zichtbare gedeelte in de meterkast is niet geïsoleerd. Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra8oC6byAPR4r91gtrJoEjlvpzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vvy8MrApWZnCW7golf1qMGma.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
SeatRider schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:15:
Weet je zeker dat je het op die manier wilt aanpakken? Ik heb altijd begrepen dat je die toe- en afvoer niet de hele tijd aan en uit wilt zetten. Ik heb zelf ook stadsverarming en zet aan het begin van het stookseizoen de kranen open, en regel het dan per radiator met thermostaatknoppen (Tado).
Mij ​​is verteld de methode die u nu gebruikt te vermijden, want als er een storing is in een van de TRV's of ergens anders een lekkage, dan blijft de kraan open en bestaat het risico op veel waterverspilling. Wat is de reden dat een klep niet te vaak open en dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMilitia
miciel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:53:
[...]

Het lijkt geen hennep of roest te zijn. Het is een soort bruine was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MetalMilitia schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:17:
[...]

Het lijkt geen hennep of roest te zijn. Het is een soort bruine was
het zou nog weleens fitterskit/kolmat etc kunnen zijn. tegen het uitdrogen van hennep.
als het dicht is niks aan doen is best goed spul. vroeger had je dat spul in meerdere kleuren.
als het lekt boel uit elkaar halen en vervangen voor loctite 55. (das fitingdraad en dus geen lijm)
speciale radaitor sleutel voor nodig.. welke je gewoon kan kopen bij de warmteservice.
Pagina: 1