[MULTI] The Talos Principle 2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 06:29

The Talos Principle

Vandaag (op donderdag 2 november 2023) is The Talos Principle 2 uitgekomen. Ik zag dat er nog geen topic voor was. Het leek me een goed idee om een topic te starten, welke gebruikt kan worden om over het spel te praten en eventueel oplossingen voor puzzels te delen.

Deze startpost zal nog verder worden uitgebreid.
Over het spel:
The Talos Principle is een 1st/3rd person puzzelgame in een 3D omgeving.
Het spel is een vervolg op deel 1 welke is uitgekomen in 2014.
Enkele video’s:

DLC
Op 8 juni zag ik dat er een uitbreiding is aangekondigd. Dit wordt een drie-delige uitbreiding met nieuwe avonturen in de wereld van Talos Principle 2. De naam van de uitbreiding is "Road to Elysium". Volgens de aankondiging, vertelt deze nieuwe verhalen en wordt je puzzel-oplossend-vermogen op een nieuwe en onverwachte manier op de proef gesteld.

Release datum: 14 juni 2024.

Info: https://store.steampowere...ciple_2__Road_to_Elysium/
Officiële website:
https://www.thetalosprinciple.com/
Social media
Facebook: https://www.facebook.com/TheTalosPrinciple
Discord: https://discord.com/invite/croteam
X: https://twitter.com/TalosPrinciple
Kopen en ondersteunende platformen:
PC
Het spel kan aangeschaft worden via Steam en Epic Games.

De minimum systeemeisen zijn als volgt:
  • Een 64-bit processor en besturingssysteem.
  • Processor:4-core CPU @ 2,5 GHz (AMD Ryzen 5, Intel Core i3 / i5)
  • Geheugen:8 GB RAM
  • Videokaart:4 GB VRAM, Radeon RX 470, GeForce GTX 970
  • DirectX:Versie 12
  • Opslagruimte:75 GB beschikbare ruimte
  • Aanvullende opmerkingen:Intel integrated GPU’s worden niet ondersteund. Een SSD is aanbevolen.
Aanbevolen wordt:
  • Processor:6- of 8-core CPU @ 3,0 GHz (AMD Ryzen 7, Intel Core i5 / i7)
  • Geheugen:16 GB RAM
  • Videokaart:8+ GB VRAM, Radeon RX 6800, GeForce RTX 3070
Consoles
Het spel is beschikbaar voor de XBOX series X|S en voor de Playstation 5.
Steam Deck
Het spel is speelbaar op Steam Deck. Valve geeft de volgende informatie hierover:
  • (i) Sommige tekst in het spel is klein en mogelijk slecht leesbaar.
  • (v) Alle functies zijn toegankelijk bij gebruik van de standaard controllerconfiguratie.
  • (v) Dit spel geeft Steam Deck-controllerpictogrammen weer.
  • (v) De standaard grafische configuratie van dit spel draait goed op Steam Deck.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het ook goed draait. In de eerste paar levels zat ik rond de 50 FPS, gebruikmakende van de standaardinstellingen.

[ Voor 59% gewijzigd door Jeroen O op 08-06-2024 15:38 . Reden: Info over Road to Elysium DLC toegevoegd. ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15
Deel 1 vond ik geweldig. Vandaag eindelijk deel 2 gespeeld en tot zover is geweldig.

De atmosfeer, muziek en dialogen zijn weer van uitstekend niveau. 10/10 wat mij betreft. (na 1 uur spelen). Puzzels zijn in het begin nog niet moeilijk maar ik gok dat die wel weer moeilijker worden. In deel 1 begon het toch wel lastiger te worden tegen het einde.

Speel het zelf op Linux en draait zonder problemen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ik heb nu ook het eerste uurtje erop zitten.

De eerste puzzels stellen inderdaad niet zoveel voor. Zeker niet wanneer je deel 1 gespeeld hebt. Maar ik denk dat dit voor nieuwe spelers wel even prettig is.
Maar wel heerlijk om weer in deze wereld rond te lopen. Mooie omgevingen, de (irritante) stem van Elohim, QR codes, puzzelen met tetrisblokjes, de mooie muziek. Ik ga er weer helemaal van genieten :)

Jammer dat dit spel niet op macOS draait, in tegenstelling tot deel 1. Maar op de Steam Deck draait ie echt goed. Veel beter dan Starfield in ieder geval >:)
Ik zit rond de 50 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

Klippy

Still Game

Ik ga hem zo nog even proberen en dan in het weekend hopelijk tijd om er wat meer uurtjes in te steken.
Goed dat jullie eerste ervaringen al positief zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:18
Ik heb ook al een uurtje of wat gespeeld en ben erg positief. Puzzels worden al vrij snel moeilijker, dat is wel fijn want ik hebt het eerste deel een paar keer uitgespeeld. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er echt naar uit kijk om weer verder te gaan na mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ja wel cool tot nu toe, ben net begonnen met "The expedition" na wat ontdekt the hebben in de "stad". Ben nu weer bij de eerste set puzzels.
Mooi dat het een vervolg is, dezelfde stijl, maar toch een compleet nieuwe omgeving. Veel te ontdekken ook lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Wat een geweldig spel tot nu! Deel 1 was al vet, dit is meer/beter van alles _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Dit spel is hard op weg om mijn persoonlijke GOTY te worden. Geweldig hoe ze iedere keer weer een nieuwe tool introduceren en het met weinig middelen het toch heel moeilijk kunnen maken. Ik heb wel de grootste moeite met de Sphinx/sterren puzzels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Dan toch maar even een inhoudelijke vraag, voor de zekerheid even in een spoiler, ook al kun je dit eigenlijk direct doen vanaf het begin in New Jerusalem:

spoiler:
Als je het museum door loopt, is daarachter een puzzel met een grijze 'sigil'. Als ik die vervolgens pak, gaat hij omlaag en daarna weer omhoog. Dit herhaalt zichzelf. Heb je dan de puzzel opgelost of moet je hier wat mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Saekerhett schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:23:
Dan toch maar even een inhoudelijke vraag, voor de zekerheid even in een spoiler, ook al kun je dit eigenlijk direct doen vanaf het begin in New Jerusalem:

spoiler:
Als je het museum door loopt, is daarachter een puzzel met een grijze 'sigil'. Als ik die vervolgens pak, gaat hij omlaag en daarna weer omhoog. Dit herhaalt zichzelf. Heb je dan de puzzel opgelost of moet je hier wat mee doen?
spoiler:
Dit is inderdaad het halen van de betreffende puzzel, zo zag het er in het eerste deel uit. Ik heb het museum nog niet heel grondig doorzocht dus weet verder niet of het iets doet of betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik zit nu in North 2, ben echt onder de indruk van de gevarieerde landschappen en de nieuwe puzzelelementen die ze introduceren. De replicatie techniek was cool, die accumulators ook, ik zie wel in hoe dit allemaal samen voor flink complexe puzzels kan zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Ik heb hem inmiddels al een paar dagen uit en moet bekennen dat ik de moeilijkheidsgraad toch wat aan de lage kant vind. Het eerste deel had veel meer echte breinkrakers, deeltje 2 werd voor mij pas uitdagend bij de gouden puzzels waar er helaas maar 8 van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@larrylaffer Hoeveel uur heb je er in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Er stond volgens mij meer dan 40 uur op de klok, maar het is geen accuraat getal. Ik stop vaak 'even' om vervolgens 2 uur later pas weer verder te gaan zonder dat ik de ps5 uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
larrylaffer schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:32:
Ik heb hem inmiddels al een paar dagen uit en moet bekennen dat ik de moeilijkheidsgraad toch wat aan de lage kant vind. Het eerste deel had veel meer echte breinkrakers, deeltje 2 werd voor mij pas uitdagend bij de gouden puzzels waar er helaas maar 8 van zijn.
Er zijn toch 13 gouden puzzels? Eentje per 'eiland' en eentje bij de megastructure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Saekerhett schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:21:
[...]

Er zijn toch 13 gouden puzzels? Eentje per 'eiland' en eentje bij de megastructure.
Ja, je hebt gelijk. Geen idee hoe mijn hoofd op dat moment aan 8 kwam. Maar dan nog was het spel veel makkelijker dan deel 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:06
Ik heb mijn eerste playthrough erop zitten, ik heb ervan genoten. De grotere vrijheid, mooie ruime omgevingen en vooral de interactie, je was niet alleen.

Ik vond het spel over het algemeen ook makkelijker. Dat komt denk ik doordat je de manier van denken van levels opbouwen kent omdat die hetzelfde is als deel 1. Het is tenslotte hetzelfde team dat de puzzels maakt. Ik had bij veel puzzels meteen al door hoe je de puzzel op moet lossen en was het vaak een zaak van kijken hoe je de tools op de juiste plaats krijgt.

Zonder hulp het spel uit gespeeld, nu de laatste levels (moet er nog 5 geloof ik) en sterren halen zodat ik aan de gouden levels kan beginnen, ben benieuwd, die zijn een stuk moeilijker lees ik hier.

PSN ID: Svennie-NL

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51
Oh, deze release had ik even gemist. Ik heb 'm meteen toegevoegd aan mijn verlanglijst :-)

Ik heb deel één met veel plezier gespeeld, inclusief de Road to Gehenna DLC. Wel voelde die zonder betekenisvolle NPCs of duidelijke 'vijand' wat eenzaam, al was dat natuurlijk deel van de filosofische insteek van het verhaal.

• Jeroen O
Van mij hoeven die NPC’s eigenlijk niet zo. Het gaat mij om het oplossen van de puzzels en het genieten van de mooie omgevingen.

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik vind het ook wel toegevoegde waarde hebben die verschillende karakters. Het is nu veel meer samenwerken en uitkijken naar een nieuw gebied. Ik merk ook dat ik bijna alle gesprekken met ze aan ga. Het verhaal zelf vind ik niet heel spannend, maar het is wel leuk om wat meer context te krijgen over de wereld, er is een uitleg over waarom er puzzels zijn, dat is ook al wat waard. Ze kunnen ook niet het verhaal van deel 1 herhalen.

Ben nu in West 1, dus op 80% zoiets zonder gouden puzzels en heb meteen overal de extra driehoek puzzels meegenomen, alleen die standbeelden heb ik nog lang niet allemaal, zijn best tricky soms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Hier de game eind vorig jaar aangeschaft en ik vermaak me er uitstekend mee. Ben inmiddels zo ver dat ik alle standaard puzzels heb opgelost en het eindgebied in zou kunnen gaan. Maar ik ga toch eerst alle collectibles verzamelen en de gouden puzzels doen. Ik heb alleen (omdat mijn backlog zo groot is) een guide gebruikt voor een aantal trophy's zodat ik geen meerdere playthroughs hoef te doen, werkte wel lekker met de on-line safe functie van de PlayStation. Verder lekker alles zelf oplossen.

--edit--
Raar momentje vanmorgen. Ik zit op de helft van de golden puzzles, maar ik kon daarna niet meer naar een andere regio reizen, alleen naar het 'startpunt'. Na het opnieuw opstarten van de game kon ik wel weer verder. Ik was toch bijna bang dat ik deze niet platinum zou kunnen halen.

[ Voor 22% gewijzigd door YdieresiS op 18-01-2024 07:40 . Reden: Aanvulling ]

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Gisteravond uitgespeeld na ongeveer 24 uur, inclusief de platinum trophy. Erg mee vermaakt, ik hou wel van dit soort puzzels. Ik vond alleen de eindpuzzel naar mijn gevoel een stuk eenvoudiger dan de gouden puzzels en ook dan een aantal reguliere puzzels. Of je bent al zo klaargestoomd om op een bepaalde manier te denken dat het eenvoudiger aanvoelt.

Dit is toch wel een game die hoog scoort voor mij en waar ik erg veel plezier aan heb beleed de afgelopen twee maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
Trailertje :+

Komt uit op 14 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Cool, wist niet dat er al zo snel een DLC op de planning stond. Lastigere puzzels is ook wel eens leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Ik heb er zin in. Heb niet veel games platinum gespeeld, maar Talos Principle 2 had me zo te pakken dat ik het leuk vond om te doen. Heb dan ook erg veel zin in de DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Van de week kwam ik wat interessants op het spoor:

The Talos Principe: Reawakened.

Kort samengevat:
  • Geremasterde versie van het originele spel, inclusief Road to Gehenna
  • Een nieuw hoofdstuk
  • Een puzzel / level editor
  • Release datum nog niet bekend, maar wordt verwacht begin 2025
Website ontwikkelaar
Steam link

Pagina: 1