Winkelbel koppelen aan domotica (HomeAssistant)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18
Dag iedereen,

Voor een winkel (die aan de woning hangt) ben ik op zoek naar een oplossing voor een 'bel' die ook notificatie naar de gsm kan sturen. Ik zou hiervoor met HomeAssistant werken.

De huidige situatie moet ook wel blijven werken..

huidige situatie:
Schakelaar om de bel uit te schakelen.
De bel hangt in de winkel (bij de kassa).
Oog aan schuifdeur die de bel doet gaan.
Drukknop buitend bij de deur schuifdeur die de bel doet gaan (voor afhalingen buiten openingsuren).

Nu is het zo dat enkel in de winkel een bel is en niet in het aanhangend huis/tuin. Dus als je in het huis/tuin bent kan je de bel niet horen.

Er is wel overal wifi / netwerk (zowel in huis als in de winkel)
Daarom dacht ik om met shelly te werken.

de bel werk nu op 12VAC

hieronder zit een schema van hoe ik het zou doen (zwart is de huidige situatie, rood is wat ik zou toevoegen om het te kunnen koppelen met Home Assisant te maken.

(ik vind zelf geen modules die 12VAC als input nemen die ik eenvoudig met HomeAssistant kan koppelen
daarom via deze kleine omweg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rcd-M8MGAbAR-txAzslC9fB-LYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhAgVUTOuaxjRYMk5s5Gs0x3.png?f=fotoalbum_large

Graag had ik jullie mening hierover gehad. Is dit een goeie oplossing, of is er een manier dat ik zonder de relais kan werken? (een of andere module die ik niet ken).

btw,
ik zie dat mijn schema de voeding voor de shelly N en L omgedraaid zijn ;) maar principe blijft gelijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door thomke op 02-11-2023 21:08 . Reden: foutje in schema gezien ;) (L en N voeding Shelli I4 module zijn omgedraaid) ]

Beste antwoord (via thomke op 03-11-2023 10:41)

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een tijd terug ben ik op een zelfde oplossing uitgekomen. Ik wilde een intercom en een deurbel gebruiken in Home Assistant maar wilde niets veranderen/onderbreken aan het bestaande systeem. Ik heb een 12VAC relais parallel gezet aan de 12VAC buzzer van de intercom en een aan de 8VAC deurbel en die gebruikt om een ESP32 bord met ESPhome te schakelen.

Dat werkt perfect en toen vorige week het ESP32 bord stuk ging bleven de bestaande intercom en deurbel het gewoon doen. In jouw schema blijft de winkelbel werken als de Shelly stuk gaat of een firmware upgrade doet.

Andere "maak je deurbel smart" oplossingen waar ik naar gekeken heb onderbreken allemaal het bestaande systeem en voegen een single point of failure toe. Een parallel relais aan de deurbel was de enige non-destructieve oplossing waar ik op uit kwam.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Wat zou er gebeuren als je die i4 voor de transfo zou hangen?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Nickname55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:37:
Wat zou er gebeuren als je die i4 voor de transfo zou hangen?
Achter de Transfo zodat de Shelly i4 module met 12VAC gevoed wordt?
En dan zou ik die relais achterwege kunnen laten, de SW1 kan ik dan parallel over de 'gong' schakelen

Dat is eigenlijk waar ik oorspronkelijk op zoek naar was, dan kan ik die 12VAC rechtstreeks als 'input' gebruiken. Maar ik vrees dat dit dus niet zal werken, omdat er in de manual 'Power supply AC 110-230V ±10%, 50/60Hz' staat van die module..

Ze hebben wel een DC module die op 5-24VDC werkt, maar ik heb enkel AC dus in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Nee... voor de transfo. Op deze draad dus:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXyIYkruAfAgdeWDmrsI1qoiz84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQrr1fAcgz6yrwpSCEETFToY.jpg?f=fotoalbum_large

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hiermee kan je bereiken wat je wilt: https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat betekend de bestaande situatie aanpassen..
Ik weet niet hoeveel logica in de ESP zit en hoeveel logica in de domotica server.

Stel HomeAssistant werkt niet. zal de uitgang dan nog steeds gestuurd worden bij het aandrukken van de bel met deze module?

Groeten,
Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
thomke schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:08:
[...]

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat betekend de bestaande situatie aanpassen..
Ik weet niet hoeveel logica in de ESP zit en hoeveel logica in de domotica server.

Stel HomeAssistant werkt niet. zal de uitgang dan nog steeds gestuurd worden bij het aandrukken van de bel met deze module?

Groeten,
Thomas
Ja

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een tijd terug ben ik op een zelfde oplossing uitgekomen. Ik wilde een intercom en een deurbel gebruiken in Home Assistant maar wilde niets veranderen/onderbreken aan het bestaande systeem. Ik heb een 12VAC relais parallel gezet aan de 12VAC buzzer van de intercom en een aan de 8VAC deurbel en die gebruikt om een ESP32 bord met ESPhome te schakelen.

Dat werkt perfect en toen vorige week het ESP32 bord stuk ging bleven de bestaande intercom en deurbel het gewoon doen. In jouw schema blijft de winkelbel werken als de Shelly stuk gaat of een firmware upgrade doet.

Andere "maak je deurbel smart" oplossingen waar ik naar gekeken heb onderbreken allemaal het bestaande systeem en voegen een single point of failure toe. Een parallel relais aan de deurbel was de enige non-destructieve oplossing waar ik op uit kwam.
Pagina: 1