Tijdsnotatie in spreadsheets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Is er een manier om in spreadsheets tijd te noteren in dagen, uren en minuten?
Ik wil tijdsduur noteren als VB 1u 32m, 0u 15m. Ik wil dit dan ook laten optellen dat er dan 1u 47m komt.
Eigenlijk ga ik een kolom hebben waar er elke dag een tijdsduur genoteerd word en onderaan de kolom telt die dan automatisch op. Elke maand heeft een kolom, en de som van elke kolom moet dan ook opgeteld worden. Dus op den duur gaat de eindsom moeten getoond worden in bv 1j 5mnd 3w 2d 1u 47m, of dergelijke.

Ik doe dit nu al reeds in Numbers op mijn iPad, maar ik zou dit op spreadsheets willen want mijn volgende tablet zal geen ipad meer worden. Als ik het Numbers bestand converteer naar een excel bestand dan werkt de tijdsnotatie niet meer.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het makkelijkste is het in losse cellen te doen. Dan kan je dat later nog wel samenvoegen met &

Hangt een beetje af van wat je einddoel is. Stel je hebt een getal in minuten, dan is =AFRONDEN(A1/(364*24*60);0) het aantal jaar. En =REST(A1;364) het aantal minuten als je jaren niet meetelt. Of je kunt =UUR(). =Minuut(), etc gebruiken. =UUR("12:16:30") is zo 12.

Dat kan je zo wat uitbreiden tot minuten, uren, dagen, jaren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Er staat me bij dat je een custom format kan maken voor je cellen waarbij je hh:mm gebruikt of iets in die trant. Door [h] of [hh] te gebruiken vertel je Excel dat de uren ook door kunnen lopen en meer dan 24 mogen worden. Hierdoor kan je 12:15 en 16:15 optellen en bij 28:30 uitkomen. Laat de brackets weg als je gewoon het totaal in dagen, uren, minuten enzovoorts wilt hebben. Wellicht moet je die cel weer anders formatteren dan de rest van de kolom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Beide gegeven antwoorden zijn goed, de oplossing zit waarschijnlijk om beide antwoorden te combineren, maar misschien nog handig om te vermelden:
  • In Excel heb je waarden en je hebt (display) formaten
  • In Excel zijn datums ook maar 'gewoon' een nummer (met een specifiek formaat)
  • Zo vertaalt (dag) 1 naar Zondag 1 januari 1900 00:00:00, en bijvoorbeeld 1.01 naar Zondag 1 januari 1900 00:01:26
Misschien kan je de antwoorden van @F_J_K & @Archer_VC10 nu beter plaatsen en daar eventueel rekening houden met een oplossing wat voor jou werkt.
Persoonlijk denk ik dat het fijner zou werken met overal gewoon de getallen, al dan niet vertaald naar Excel 'datumnummering', maar waar nodig het vertalen/tonen als een 'human-readable' formaat.

[ Voor 0% gewijzigd door GRDavies75 op 07-11-2023 09:24 . Reden: jaartal verwerkt in uitleg ]