Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-09 17:51
Hallo allen,

Ik heb last van een raar storend geluid na een cpu upgrade en geen idee meer wat ik kan uitproberen.

Ik heb vandaag een Ryzen 5800X en 32gb ram geïnstalleerd, vanaf een ryzen 3600 en 16gb ram.

Het rare en vervelende is dat er uit het gebied van de CPU nu een ratelend geluid komt onder belasting, lijkt op een oude harde schijf. Dit was met de 3600 niet. Zie audio opname

Het blazend geluid is van de fans. Bij de klik start de benchmark.
https://whyp.it/tracks/134847/cpu-noise-2?token=Gt3SJ
http://sndup.net/hjpc/

Als ik bijv Cinebench23 all core draai begint het lawaai meteen en houd meteen op bij stoppen van de benchmark. (Dit is de audio opname).
Bij normaal gebruik ratelt het af en toe.

Het komt niet van de fans of de aio pomp, deze had ik al stil gezet om te testen.
CPU op power saver (65W) of met -0.1vcore draaien maakt geen verschil.

Zou er iets defect kunnen zijn aan de cpu? Het is te irritant om dit constant te horen.

Systeem specs:
- Ryzen 5800x
- Lexar 2x16g ram
- Corsair 1tb m2 ssd
- Gigabyte aorus B450 I pro wifi (mini itx)
- MSI rtx 2080
- Corsair SF450 PSU

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 04-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je 100% zeker dat er niet een kabeltje stiekem tegen een ventilator rust? Aardig dat je een geluidsopname hebt gemaakt, maar zou je ook een paar foto's kunnen maken van al je fans?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 22:51
Heb je toevallig een AIO? Dan zou het eventueel een kapotgaande AIO pomp kunnen zijn.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Hero of Time schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:47:
Weet je 100% zeker dat er niet een kabeltje stiekem tegen een ventilator rust? Aardig dat je een geluidsopname hebt gemaakt, maar zou je ook een paar foto's kunnen maken van al je fans?
De fans heb ik stil gezet en pomp uitgetrokken, geluid gaat door. Op het moment liggen de panelen met de fans van de case dus kan onmogelijk iets de fans raken. Daarnaast reageert het geluid te vlug om om één van die te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO9kajAR6vuWhmJVjEXE882UJTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9Tcnb2ds0BilyPBBTzmEWCI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rogers op 02-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Dracoz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:51:
Heb je toevallig een AIO? Dan zou het eventueel een kapotgaande AIO pomp kunnen zijn.
Pomp uitgetrokken, gaat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met de boel zo open heb je ook niet op gehoor de locatie beter kunnen vinden? Voeding wellicht, omdat het bij load lijkt te gebeuren?

En een 120 mm AIO voor een 5800X is misschien niet de meest efficiënte koeler. Haal je nog wel goede temperaturen met een 10 minuten run van Cinebench?

Iets wat mij nog net te binnen schiet met AIO koelers, of water koelers in het algemeen, is dat je moet voorkomen dat er lucht in je pomp komt, dat kan wat raar geluid geven en de pomp op den duur slopen. Je geeft aan dat je de pomp al uit hebt gehad om te controleren of die het geluid maakt, maar gewoon even een tip voor plaatsing van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Hero of Time schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:35:
Met de boel zo open heb je ook niet op gehoor de locatie beter kunnen vinden? Voeding wellicht, omdat het bij load lijkt te gebeuren?

En een 120 mm AIO voor een 5800X is misschien niet de meest efficiënte koeler. Haal je nog wel goede temperaturen met een 10 minuten run van Cinebench?

Iets wat mij nog net te binnen schiet met AIO koelers, of water koelers in het algemeen, is dat je moet voorkomen dat er lucht in je pomp komt, dat kan wat raar geluid geven en de pomp op den duur slopen. Je geeft aan dat je de pomp al uit hebt gehad om te controleren of die het geluid maakt, maar gewoon even een tip voor plaatsing van onderdelen.
Locatie lijkt echt cpu of moederbord vrms. De voeding wordt zwaarder belast nu maar klinkt niet alsof het daar uit komt.
Met de 3600 gebeurt het niet, dus dan lijkt het de cpu of een ongelukkige wisselwerking van de 5800x met het moederbord.

De koeling lijkt op het eerste gezicht inderdaad ondermaats voor deze cpu bij volle belasting. Raakt de 90 graden, of 85 bij ondervolt.
Komt nog uit mijn vorige build waar geen plaats was voor iets anders. Ik zou upgraden maar als ik dit geluid niet weg krijg ga ik helaas terug naar de 3600.
Om lucht in de pomp te voorkomen zou de radiator idealiter boven de pomp moeten zitten maar dat ondersteunt deze kast niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Rogers op 02-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Zou dan getriggerd moeten worden door de cpu want met de vorige was het niet. Las dat vrms coil whine kunnen hebben, maar aangezien die naast de cpu zitten is dat niet te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:49

nelizmastr

Goed wies kapot

De 5800X heeft wel flink wat meer stroom nodig dan een 3600. Ik lees meer klachten over dit bord met CPU’s die boven de 95W TDP gaan. Je moet de VRM’s van airflow voorzien bij een CPU van dit kaliber of een bord met betere stroomvoorziening plaatsen. Je AIO radiator en fans geven geen directe luchtstroom op dit moment.

Samengevat:
Kans is groot dat je coilwhine uit de VRM regio ervaart, omdat het bord onderbemeten is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
nelizmastr schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:12:
De 5800X heeft wel flink wat meer stroom nodig dan een 3600. Ik lees meer klachten over dit bord met CPU’s die boven de 95W TDP gaan. Je moet de VRM’s van airflow voorzien bij een CPU van dit kaliber of een bord met betere stroomvoorziening plaatsen. Je AIO radiator en fans geven geen directe luchtstroom op dit moment.

Samengevat:
Kans is groot dat je coilwhine uit de VRM regio ervaart, omdat het bord onderbemeten is.
Had 65W eco mode dan geen verschil moeten maken? Geluid blijft hetzelfde.
Zal eens googlen naar dat vermogens probleem, zou wel zuur zijn.

De radiator staat overigens op intake, om over het moederbord te blazen, niet ideaal maar leek mij beter dan niks.
Mischien kan ik het beter naar rechts verplaatsen met een enkele fan op outtake als dat past.

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 02-11-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 23:31
Heb exact dit geluid ook wel eens gehoord bij een vriend die de oude Doom draaiend had op 1000+ FPS (ja duizend), zijn CPU stond op de volle 100% te draaien en dan hoorde je ditzelfde getik ook boven de fans uitkomen. Later is het mij ook wel eens opgevallen dat sommige wirelass AP's dit ook in mindere mate hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent geen film aan het bewerken. Uitgaande lucht is exhaust in 't Engels. ;)

Maar met de anderen die denken aan VRMs. De A-chipsets zijn meer bedacht voor het lagere segment, goedkoper, minder features en ook een beperkte power delivery/aantal phases. Een 5800X is onderdeel van het hogere segment, eind midden.

65 W eco mode hoeft nog niet te betekenen dat het geen zware last op de VRMs legt. Kijk maar eens naar je sensors met iets als hwinfo tijdens verschillende loads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Hero of Time schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:43:
[...]

Je bent geen film aan het bewerken. Uitgaande lucht is exhaust in 't Engels. ;)

Maar met de anderen die denken aan VRMs. De A-chipsets zijn meer bedacht voor het lagere segment, goedkoper, minder features en ook een beperkte power delivery/aantal phases. Een 5800X is onderdeel van het hogere segment, eind midden.

65 W eco mode hoeft nog niet te betekenen dat het geen zware last op de VRMs legt. Kijk maar eens naar je sensors met iets als hwinfo tijdens verschillende loads.
B chipset.

Lees inderdaad meerdere posts dat dit moederbord slechte vrms heeft en niet te krachtige cpus aan kan.
Maar ook gebruikers die 5800x of beter zonder problemen draaien.

Wel echt zuur als dit het probleem is. CPU is volgens Gigibyte ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, even in de war met een ander topic waar het over een A-chipset ging, oeps.

Mjah, die enkele 5900X of 5950X gebruiker zullen vast de CPU niet vol belasten. Moederbord fabrikanten zetten eerder bij dat een processor ondersteund wordt, omdat de chipset dat doet, dan dat het bord zelf in staat is de processor fatsoenlijk aan te sturen met stabiele voltage. Want in theorie ondersteund een A620 chipset ook een R9 7950X, maar de hoeveelheid power stages is aanzienlijk minder dan bij een X670 moederbord. Bij AM4 is dat net zo. Beetje het idee als een kleine accu die voor iets als een VW Up bedoelt is in een BMW 2 liter stoppen. Het past, maar of de motor ook echt start is de vraag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

sll

Ik heb exact dit probleem, maar dan in combinatie met een Ryzen 3600 en een Asrock Fatal1ty B450 ITX (en ook een Corsair SF450, toeval?). Geluid komt alleen voor in idle toestand, zodra er iets van load op de processor komt, verdwijnt het geluid.

Destijds heeft de winkel nog het moederbord omgeruild (geluid leek inderdaad van de VRM te komen), maar het 2e bord had exact hetzelfde.

Ik heb ontdekt dat het geluid een stuk minder is (maar niet onhoorbaar) als je in de BIOS de 'Global C-State Control' van Auto naar Disabled omzet.

De Global C-State Control heeft iets te maken met power management van de CPU. Omdat ik bang was dat het idle verbruik omhoog ging, heb ik hem maar weer omgezet naar Auto. Ik hoor het geluid dus nog wel als de pc idle is, maar heb besloten mij er niet meer aan te ergeren :)

Misschien kun je dit toch proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
sll schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:08:
Ik heb exact dit probleem, maar dan in combinatie met een Ryzen 3600 en een Asrock Fatal1ty B450 ITX (en ook een Corsair SF450, toeval?). Geluid komt alleen voor in idle toestand, zodra er iets van load op de processor komt, verdwijnt het geluid.

Destijds heeft de winkel nog het moederbord omgeruild (geluid leek inderdaad van de VRM te komen), maar het 2e bord had exact hetzelfde.

Ik heb ontdekt dat het geluid een stuk minder is (maar niet onhoorbaar) als je in de BIOS de 'Global C-State Control' van Auto naar Disabled omzet.

De Global C-State Control heeft iets te maken met power management van de CPU. Omdat ik bang was dat het idle verbruik omhoog ging, heb ik hem maar weer omgezet naar Auto. Ik hoor het geluid dus nog wel als de pc idle is, maar heb besloten mij er niet meer aan te ergeren :)

Heb nog een andere krachtigere voeding liggen, zal ik eens uitproberen. Toevallig bijna weggooid met opruimen vorige week.

C states zal ik ook eens proberen maar die wil ik eigenlijk niet permanent uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
sll schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:08:

Heefy even geduurd naar heb net een andere zwaardere 600W voeding geprobeerd, maar geluid blijft hetzelfde.
Ook c states disabled doet niks.
Pagina: 1