Velg rust niet op naaf van auto, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaan47
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
Bij mijn oude Chevrolet Chevelle Malibu uit 1969 rusten de velgen niet helemaal op de naaf van de auto. Er zit rondom wat ruimte tussen het midden van de velg en de naaf. Ideaal is natuurlijk dat deze precies sluit op de naaf want nu rust de auto alleen op de bouten van de velg. Ik kan op internet niet vinden of dit een probleem is.

Misschien is hier iemand met kennis van zaken?

Als ik bij spacers kijk voor velgen zie ik volgens mij ook regelmatig vlakke spacers waar geen naafrand meer op zit. Ik zou zeggen dat de velg dan dus ook op alleen de bouten van de spacer rust.

Alvast bedankt! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcOt2xs2wNBY0hOcZ0cMwSNUsd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWjCMgYqV3vQDijbgy9NxaPi.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je velg hoort in principe gewoon vlak aan te sluiten. Nu ken ik dit specifieke geval niet, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je wiel alleen aan de houten hangt.

Zit de velg ergens tegenaan oid? Waarom sluit hij niet aan?

Zijn het de originele velgen?

Edit:

Bedoel je nou alleen die center cap overigens? Daar moet je wiel niet tegenaan/op zitten in ieder geval. Daar achter zit je lager, en wat je op de foto ziet is enkel je afdekkapje.

[ Voor 26% gewijzigd door Koekstra op 02-11-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:11
Een naafgatvulring is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaan47
Hoi

Het zijn nieuwe velgen waarvan het bedrijf die ze ging leveren de auto bekeken heeft en zei dat deze moesten passen. Hij wil het oplossen maar er zijn geen andere maten leverbaar dus wil kijken hoe ik het anders op kan lossen. Naafgatvulring had ik nog niet van gehoord.

Ik was even foto's aan het samenstellen voor de situatie en kom erachter dat er verschil zit tussen de naaf aan de voorkant en aan de achterkant. De naaf aan de voorkant heeft een kleinere diameter waardoor de auto al die tijd al niet volledig op de naaf ook zat. Het kan dus wel blijkbaar :-) maar zal niet ideaal zijn.

Bijgesloten de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty0_pB4rKCiVoE_jm1wzJbU0Aeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJKaz5oHys4RGV8yyLFcswnC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6McvWNgDrF8vq_h4er0lv6xpaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzg2DKIXRwTvHxlaN2ttcraG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaan47
Het zijn dus nieuwe velgen die het niet redden om aan te sluiten vanwege de afstand tot de opening tot de velg. Zie volgende foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pesMCGR_QYRA_39suDzyN8MmZ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKaINi3k5OpeRKs5PTKoM9nr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Centreerring :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:38

MeesterPieter

PnP Pinball

Het probleem als je naafdiameter niet overeenkomt is dat je je wiel niet netjes gecentreerd krijgt, er zit namelijk vaak speling in de boutgaten. Je wiel krijgt daardoor een onbalans op de auto ook als het wiel los netjes uitgebalanceerd is. De oplossing daarvoor zijn inderdaad de genoemde vulringen. Deze zijn voor als het gat van de velg groter is als die van je auto. Hiermee kan je het precies passend maken.

Nu het gat van de velgen kleiner is sluit je velg niet aan op je as, dat is levensgevaarlijk.
Je overbelast daarmee de velgen en de bouten/draadeinden welke op enig moment kunnen/zullen gaan scheuren.

Naafgat van de velgen groter maken is meestal geen goede oplossing

Meteen eraf halen dus

[ Voor 38% gewijzigd door MeesterPieter op 03-11-2023 07:40 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Pagina: 1