Nieuwe Router of Mesh?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb op dit moment een nog een Netgear R7000 Nighthawk, en die hangt aan de meterkast deur (buitenkant).

Nu wil ik beter Wi-Fi bereik hebben tot op de zolder aan toe, ga dan ik voor een betere router of schaf ik bijvoorbeeld een Deco X50-PoE aan?

(waarom de X50? vanwege de wand montage)

Het huis bestaat uit begane ground, 1ste verdieping en zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
De signaalsterkte van een accesspoint is nagenoeg gelijk voor ieder accesspoints (wettelijk beperkt).
Wil je in je huis meer dekking krijgen dan moet je, vooral op de 5ghz, meerdere accesspoints plaatsen en deze het liefst onderling bedraad aansluiten.

De X50-PoE is een mooi setje :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:51:
De signaalsterkte van een accesspoint is nagenoeg gelijk voor ieder accesspoints (wettelijk beperkt).
Wil je in je huis meer dekking krijgen dan moet je, vooral op de 5ghz, meerdere accesspoints plaatsen en deze het liefst onderling bedraad aansluiten.

De X50-PoE is een mooi setje :)
Onderling bedraad aansluiten gaat niet lukken.

Kan ik dan beter voor een goeie router gaan of werkt een 3-Pack Deco X50 ook nog voldoende als alleen de Deco bij de meterkast bedraad is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
TheDeeGee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:52:
[...]

Kan ik dan beter voor een goeie router gaan of werkt een 3-Pack Deco X50 ook nog voldoende als alleen de Deco bij de meterkast bedraad is?
De deco x50 moet als hij niet bekabeld wordt aangesloten zelf een goede WiFi verbinding hebben met een andere Deco x50. Als hij zelf al een slecht of geen signaal binnen krijgt kan hij nooit zelf een goede verbinding realiseren voor andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
TheDeeGee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:52:
[...]

Een “goeie” router bestaat niet, die heb je al :)
Als je de x50 draadloos wilt gebruiken moet je ze goed positioneren. Bv bij gewapend beton/vloerverwarming komt er nieys door een vloer heen. Oplossing is dan vaak bij trapgat plaatsen

Draadloos mesh adviseer ik trouwens wel deco xe75, die heeft dedicated backhaul.xe50 kan ook alleen is wat langzamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:14:
[...]

Een “goeie” router bestaat niet, die heb je al :)
Bedoelde eigenlijk een router met betere/meer antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
TheDeeGee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:44:
[...]

Bedoelde eigenlijk een router met betere/meer antennes.
Ja weet ik
Maar dat bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:20:
[...]

Ja weet ik
Maar dat bestaat niet
De Archer AX95 bijvoorbeeld heeft 8 antennes vergeleken mijn R7000 met 3.

Geeft dat geen beter bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
TheDeeGee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:32:
[...]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Bereik van alle WIFI-apparaten is nagenoeg gelijk omdat maximaal zendvermogen wettelijk vastgelegd is. Je kunt met meer antennes onder bepaalde omstandigheden hogere snelheden halen, maar signaal gaat minstens even snel naar nul als het door obstakels heen moet.

Je kunt WiFi bij benadering als licht zien. Of je beneden nu een kaarsje of een bouwlamp hebt staan, boven heb je er weinig aan. Een gemiddelde gezinswoning in Nederland of Belgie heeft meerdere AP's nodig om de boel goed te dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Dat is voor MIMO, en daar kan je potentieel (onder goede omstandigheden) een hogere bandbreedte mee bereiken. Als de omstandigheden echter al niet goed zijn (omdat je door gewapend beton heen moet bijvoorbeeld), dan heeft het echt 0 meerwaarde.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Denk dat ik met twee AP's al een heel eind kom eigenlijk.

Ik haal nu op de zolder 75 Mbps, en dat is alleen met de R7000 door twee vloeren heen.

Alleen even gaan na denken voor welke ik ga. Probleem is namelijk dat als ik een AP neem die alleen neer te zetten is deze in de meterkast moet. Zou ik voor een X50 gaan kan ik deze op de deur buiten de meterkast monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51
Heb je echt geen telefoonaansluiting boven die je niet gebruikt, of toch ergens een extra buis. Of coax kabel die je niet meer gebruikt. Bedraad aansluiten van accespoints is gewoon 100x beter dan wifi door gewapend beton proberen te beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
TheDeeGee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:33:
Denk dat ik met twee AP's al een heel eind kom eigenlijk.

Ik haal nu op de zolder 75 Mbps, en dat is alleen met de R7000 door twee vloeren heen.

Alleen even gaan na denken voor welke ik ga. Probleem is namelijk dat als ik een AP neem die alleen neer te zetten is deze in de meterkast moet. Zou ik voor een X50 gaan kan ik deze op de deur buiten de meterkast monteren.
Die 75mbit, is dat via de 2.4 of 5ghz?
Als je 5ghz hebt dan zit je goed :)

Locatie is wel key dus ik zou zeker iets kopen wat buiten de meterkast kan. Als alternatief (als je KPN hebt) kun je ook nog een superwifi overwegen, die zijn ook wel mooi weg te werken.

JE kan ook nog cheap een deco m5 scoren op marktplaats, wel wat oudere technologie (wifi 5) maar voor veel mensen nog zeker afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:17:
[...]

Die 75mbit, is dat via de 2.4 of 5ghz?
Als je 5ghz hebt dan zit je goed :)

Locatie is wel key dus ik zou zeker iets kopen wat buiten de meterkast kan. Als alternatief (als je KPN hebt) kun je ook nog een superwifi overwegen, die zijn ook wel mooi weg te werken.

JE kan ook nog cheap een deco m5 scoren op marktplaats, wel wat oudere technologie (wifi 5) maar voor veel mensen nog zeker afdoende.
Die 75 Mbps is via 2,4Ghz.

Ik zit bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
TheDeeGee schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:49:
[...]

Die 75 Mbps is via 2,4Ghz.

Ik zit bij Ziggo.
Het probleem met 2,4Ghz is dat je soms wel prima snelheden haalt (75Mbps is zeker(!) prima voor de 2.4 op die afstand) maar dat het lemaal heel h-a-k-k-e-l-i-g aanvoelt.

Wat is precies de reden dat je extra snelheid wilt op zolder? Met normaal internet gebruik heb je vaak al genoeg aan een megabit of 20 per endpoint. Maar 20mbit op de 5ghz is vaak beter dan 75 op de 2.4

Kun je eens kijken in hoeverre je daar nog 5ghz signaal hebt? OF een verdieping lager?
Waarschijnlijk ga je het beste uitkomen met 1 Deco x50 bij meterkast en een 2e op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Grote kans dat als op 2.4 GHz de verbinding al onvoldoende is, dat 5 GHz er al helemaal niet doorheen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 03-11-2023 11:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb nog even zitten lezen over die r7000 en het lijkt erop dat het een uitzondering is en hij slehte prestaties heeft:

Afbeeldingslocatie: https://networkshardware.com/wp-content/uploads/2022/04/Netgear-R7000-TP-Link-Archer-A7-and-TP-Link-AX50-compared.png

Kun je niet proberen te kijken wat de ziggo wifi doet? Welk Ziggo wifi modem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:57:
Ik heb nog even zitten lezen over die r7000 en het lijkt erop dat het een uitzondering is en hij slehte prestaties heeft:

[Afbeelding]

Kun je niet proberen te kijken wat de ziggo wifi doet? Welk Ziggo wifi modem heb je?
Deze week de Sagemcom F3896LG geïnstalleerd.

Had internet een stap terug gedaan van 600/70 naar 400/50 en blijkbaar sturen ze dan ook een nieuwe modem op. Mijn oude was een Hitron CGNV4.

Heb Wi-Fi eigenljik gelijk uitgezet, maar ik kan het eens proberen. Hij hangt wel IN de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:02:
[...]

Het probleem met 2,4Ghz is dat je soms wel prima snelheden haalt (75Mbps is zeker(!) prima voor de 2.4 op die afstand) maar dat het lemaal heel h-a-k-k-e-l-i-g aanvoelt.

Wat is precies de reden dat je extra snelheid wilt op zolder? Met normaal internet gebruik heb je vaak al genoeg aan een megabit of 20 per endpoint. Maar 20mbit op de 5ghz is vaak beter dan 75 op de 2.4

Kun je eens kijken in hoeverre je daar nog 5ghz signaal hebt? OF een verdieping lager?
Waarschijnlijk ga je het beste uitkomen met 1 Deco x50 bij meterkast en een 2e op de 1e verdieping.
Eigenlijk is die 75 Mbps op zolder wel voldoende, de NUC daar word voornamelijk gebruikt voor web browsen en zo nu en dan YouTube wat ie eigenlijk prima doet.

Op de slaapkamers zou wat meer snelheid wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
die Sagemcom F3896LG is wel een mooi apparaat, ook op het gebied van wifi.
Vroeger kon je beter je providermodem in bridge zetten en eigen spul gebruiken, tegenwoordig is provider spul best goed.

De use cases om meer dan 75mbit nodig te hebben zijn vrij beperkt, ook op je smartphone op bv de slaapkamer is dat zat. Echter ik denk dat je daar ook op de 2.4ghz zit en dan "hakkelend" 2.4 ghz hebt.

Wat ik zou doen is (op het nieuwe modem) een apart 5ghz SSID aanmaken en kijken hoever je daarmee dekking geeft. Met een beetje geluk lost dat het op en anders weet je tot waar je 5ghz dekking hebt. DAarna kun je een ziggo plume/smartpod kopen of een losse Deco set. Voordeel van de smartpod is dat die samenwerk met je ziggo modem en dat wifi intact blijft.

Thuis heb ik het ook op een soortgelijke manier. Ik heb een accesspoint in de meterkast en 1 op zolder.
De 5ghz dekking op de 1e verdiepng op de slaapkamer is minimaal, daardoor stapt mn tel direct over op 2.4ghz. Daar heeft die een punt want dat signaal is sterker maar het internet is stroperig.
Ik heb nu apart 5ghz only signaal waar ik op inlog met mn mobile devices. Dan heb ik misschien wel maar 1 of 2 streepjes bereik, het is wel een strakke verbinding dan 3 streepjes 2.4ghz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:12:
die Sagemcom F3896LG is wel een mooi apparaat, ook op het gebied van wifi.
Vroeger kon je beter je providermodem in bridge zetten en eigen spul gebruiken, tegenwoordig is provider spul best goed.

De use cases om meer dan 75mbit nodig te hebben zijn vrij beperkt, ook op je smartphone op bv de slaapkamer is dat zat. Echter ik denk dat je daar ook op de 2.4ghz zit en dan "hakkelend" 2.4 ghz hebt.

Wat ik zou doen is (op het nieuwe modem) een apart 5ghz SSID aanmaken en kijken hoever je daarmee dekking geeft. Met een beetje geluk lost dat het op en anders weet je tot waar je 5ghz dekking hebt. DAarna kun je een ziggo plume/smartpod kopen of een losse Deco set. Voordeel van de smartpod is dat die samenwerk met je ziggo modem en dat wifi intact blijft.

Thuis heb ik het ook op een soortgelijke manier. Ik heb een accesspoint in de meterkast en 1 op zolder.
De 5ghz dekking op de 1e verdiepng op de slaapkamer is minimaal, daardoor stapt mn tel direct over op 2.4ghz. Daar heeft die een punt want dat signaal is sterker maar het internet is stroperig.
Ik heb nu apart 5ghz only signaal waar ik op inlog met mn mobile devices. Dan heb ik misschien wel maar 1 of 2 streepjes bereik, het is wel een strakke verbinding dan 3 streepjes 2.4ghz :)
R7000 5GHz is op zolder niet zichtbaar. Sagemcom 5GHz is op zolder wel zichtbaar, maar haalt net 21 Mbps.

2.4 GHz heeft iets minder bereik met de Sagemcom dan de R7000.

Nu nog de keuze maken tussen XE75 en X50-PoE, kunnen ophangen aan de meterkast deur is wel fijn. Maar de XE75 heeft waarschijnlijk betere antennes? Plankje maken in de meterkast is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat geeft hoop :)
Ik denk dat een Wifi mesh extender op de 1e verdieping je een goed signaal op de 1e en zolder gaat geven. Ik zou een 2 pack kopen, 1e buiten de meterkast en 1tje op de 1e verdieping.

Welk model je geeft hangt er een beetje vanaf welke snelheid je wil halen.
In deze post kun je enkele indicaties vinden:

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

Hoogste snelheid ga je met een XE75 halen (zie wifi6 triband in de tabel) maar een dual band wifi5/wifi6 kan ook al afdoende zijn.
Ik zie dat ziggo tegenwoordig de x50 ook verkoopt met korting

MEest simpele oplossing is denk ik een Ziggo smartwifi pod voor 49,50 kopen en die op de 1e verdieping hangen. MAar gaat wel wat lagere snelheid geven dan bv xe75 omdat je modem in de meterkast blijft en het geen triband is
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Ga wel voor de XE75, en heb ook nog een wall mount gevonden :)

https://www.amazon.com/ST...ithout/dp/B09CGVKX5P?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
cool! ben benieuwd naar de resultaten (kan ik ook mijn tabelletje updaten :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Heb nog een andere wall mount gevonden, en dan kan ik hem waarschijnlijk zonder schroeven aan de buitenkant van de meterkast deur monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Alles is geinstalleerd.

Op zolder is het zo'n beetje hetzelfe gebleven, maar op de 1ste verdieping is het allemaal beter :)

[ Voor 186% gewijzigd door TheDeeGee op 10-11-2023 17:23 ]

Pagina: 1