Videokaart laptop na windows upgrade defect?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 19:12
Tijdens een upgrade van Windows, bleef mijn laptop hangen. Na uiteindelijk uitzetten van laptop , bleef deze hangen (bevriezen) of direct of halverwege of nadat windows verscheen maar reageerde hij niet meer op toetsen en moest ik hem weer uitzetten. Op het ogenblik kan ik tot de bios (uefi) komen maar verder niet meer.
Geprobeerd om via linux op te starten en zo de verschillende onderdelen van de laptop te testen. De dvd doet zijn werk ik kan op via Grub en kiezen voor testen of installeren maar op een gegeven moment verschijnen en bovenin scherm een paar kleurige strepen, en meer niet, opstartscherm van laptop blijft ook zichtbaar : Style Note.
Vanwege die paar kleurige strepen, denk ik dat de videokaart defect is.

Het is een Clevo notebook met 32 GB geheugen 2 TB schijven en Nvidea videokaart. ongeveer 6 jaar oud, destijds bij BTO aangeschaft en samen gesteld. Vraag 1 heb ik gelijk dat videokaart defect is? Vraag 2 kan ik een externe videokaart gebruiken en zoja welke?

Inmiddels een mini pc (Geekom) gekocht en wil ik deze laptop gebruiken voor Linux.

[ Voor 7% gewijzigd door kraonkel op 11-11-2023 18:01 ]

Clevonotebook, Geekom 11t Oneplus Nord2 5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Clevo laptops(heb er zelf 1) hebben vaak 2 videokaarten de Intel en Nvidea/AMD, kan je wijzigen in de bios wat je voorkeur is bij opstarten.

Ik zou USB stick van Windows erin doen en alle partitie,s verwijderen om vervolgens opnieuw te installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 16:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Lijkt me inderdaad sterk dat een upgrade een GPU heeft gebrickt. Wat hierboven gezegd wordt, schakel je dedicated GPU eens uit en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
mr_evil08 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:22:
Clevo laptops(heb er zelf 1) hebben vaak 2 videokaarten de Intel en Nvidea/AMD, kan je wijzigen in de bios wat je voorkeur is bij opstarten.

Ik zou USB stick van Windows erin doen en alle partitie,s verwijderen om vervolgens opnieuw te installeren.
Jammer genoeg zie ik in de bios maar 1 videokaart staan : de Nvidia Geforce GTX 1070 en VBIOS build 11/29/16
Het duurde even voordat ik doorhad dat de CPU ook een grafische kant heeft: HD graphs 630 dus inderdaad "2" videokaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door kraonkel op 11-11-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
br00ky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:24:
Lijkt me inderdaad sterk dat een upgrade een GPU heeft gebrickt. Wat hierboven gezegd wordt, schakel je dedicated GPU eens uit en kijk wat er gebeurt.
Nee dat is niet wat ik wil beweren, al kan misschien die indruk gewekt zijn. Ik wilde aangeven wanneer het gebeurde tijdens update windows 11.
Bedankt voor de tip. Moest even zoeken wat dedicated GPU ook al weer was. Ik heb maar 1 videokaart. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door kraonkel op 02-11-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:42
Naast de dedicated GPU (in jou geval dus de Nvidia Geforce GTX 1070) kan de CPU ook een grafische core hebben.
Ik lees nergens het model CPU, maar dat zou dan de (niet dedicated) 2e (of eerste, afhankelijk van hoe je telt) GPU zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
GeeEs schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:00:
Naast de dedicated GPU (in jou geval dus de Nvidia Geforce GTX 1070) kan de CPU ook een grafische core hebben.
Ik lees nergens het model CPU, maar dat zou dan de (niet dedicated) 2e (of eerste, afhankelijk van hoe je telt) GPU zijn.
De CPU is INTEL core i7 - 7700 HQ 2,80 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
kraonkel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:04:
[...]

Die heeft volgens de specs een Intel HD Graphics 630 aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraonkel
GeeEs schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:06:
[...]

Die heeft volgens de specs een Intel HD Graphics 630 aan boord.
Ja dat klopt . Maar ik kan jammer genoeg de videokaart niet uitschakelen in de Bios. Maar ik zie de MSHybrid or DISCRETE Switch: Discrete switch is ingeschakeld altijd GPU MSHYBRID schakelt GPU uit, volgens mijn begrijpend lezen. Zal deze eens naar MSHYBRID schakelen

[ Voor 25% gewijzigd door kraonkel op 02-11-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Schakelt de gpu niet persé uit, maar schakelt alleen bij als de vraag daar is.

Discrete forces the use of the GPU all the time, while Hybrid switches between the GPU and iGPU chip depending on how much graphics power is needed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Ben nu met MSHYBRID ingeschakeld Linux Ubuntu, op dvd, aan installeren. Heb nog geen gekleurde streepjes gezien. Maar helaas ook geen ander beeld. Inmiddels mijn 2 e scherm (HDMI 1 of 2) op de laptop aangesloten en warempel beeld dat ik met Linux bezig ben. Als je wat ouder wordt heb je toch een groter beeld nodig. Ben wel verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
kraonkel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:04:
[...]

Heeft officieel geen W11 ondersteuning. Waarom wil je naar W11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Toen ik bij windows 10 insider had aangeklikt, kreeg ik ineens Windows 11. Had deze laptop, via omweg, ook al eens op Windows 11 gezet. Geen problemen gehad. Nu met de Geekom staat er ook windows 11 pro op, was al voor geinstalleerd. Ik ben trouwens wel gecharmeerd van Win 11. Nu is trouwens het beeld dat ik had van Ubuntu, die Inktvis? niet meer te zien.

[ Voor 48% gewijzigd door kraonkel op 04-11-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
kraonkel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:18:
[...]

Ja dat klopt . Maar ik kan jammer genoeg de videokaart niet uitschakelen in de Bios. Maar ik zie de MSHybrid or DISCRETE Switch: Discrete switch is ingeschakeld altijd GPU MSHYBRID schakelt GPU uit, volgens mijn begrijpend lezen. Zal deze eens naar MSHYBRID schakelen
Mshybrid zet de primaire kaart op de Intel kaart maar in Windows is de nvidia nog aanwezig en kan geswitched worden wanneer je een game start, dat stel je in bij de nvidia tool.

Discrete is de nvidia kaart met de Intel volledig uit, de discrete optie zorgt ervoor dat de nvidia kaart ook kan werken met gsync

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
mr_evil08 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:57:
[...]

Mshybrid zet de primaire kaart op de Intel kaart maar in Windows is de nvidia nog aanwezig en kan geswitched worden wanneer je een game start, dat stel je in bij de nvidia tool.

Discrete is de nvidia kaart met de Intel volledig uit, de discrete optie zorgt ervoor dat de nvidia kaart ook kan werken met gsync
Ik heb via bios op MSHYBRID gezet, mijn 28" 2e scherm aangesloten, geen beeld op laptopscherm, wel op 2e scherm.
Ik dacht eerst dat ik alleen startscherm van Ubuntu had, maar bleek dat scherminstelling buiten beeld vielen resolutie aangepast en toen heb ubuntu geinstalleerd. Jongens bedankt voor alle hulp jullie hebben mij de juiste kant op gedirigeerd. Dus geen externe videokaart nodig.
Kan wel een slotje op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@kraonkel
Top.
offtopic:
Als je interne videokaart defect was zou een externe videokaart ook niet gaan werken, als je bijvoorbeeld met Thunderbolt doet wil die eerst een interne videokaart zien om de externe aan te sturen.

Er zijn ook alibaba printje,s die op de pci-e poort kan maar geen garantie of de bios dat accepteerd, vroeger had Nvidia nog MXM bij Clevo dan kon je de kaart ook vervangen.
Eigenlijk wat ik wil zeggen is dat 9vd10x kan je de laptop weggooien als de interne/primaire videokaart defect zou zijn, repareerbaarheid van laptops is ontzettend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
VERVOLG:
Inmiddels Kubuntu Linux geinstalleerd en via Cpu-X naar videokaart gekeken. Ik zie dat er gebruik wordt gemaakt van het "grafische gedeelte" van de CPU.
Als ik ook naar de GPU Nvidia kaart kijk, zie ik geen foutmelding. Mijn 2e losse scherm is met HDMI kabel en (via schakelaar tussen 2 systemen)verbonden met de laptop via de MSHYBRID mode. Dus waarom de Nvidiakaart niet werkt snap ik niet. Als iemand iets weet wat weer wat verhelderd mag die het zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door kraonkel op 05-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Al geprobeerd met de sneltoetsen op de laptop?
Vaak is dat FN + een functietoets.
Geen idee of dit onder Linux ook standaard werkt?

Ik zou trouwens altijd eerst proberen zonder extra aangesloten schermen.
Ook lees ik iets met schakelaars... met hdmi... Ik zou dat allemaal eerst niet aansluiten.
Eerst zorgen dat de laptop werkt. Daarna dingen er bij gaan aansluiten.

[ Voor 46% gewijzigd door GeeEs op 07-11-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
GeeEs schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:50:
Al geprobeerd met de sneltoetsen op de laptop?
Vaak is dat FN + een functietoets.
Geen idee of dit onder Linux ook standaard werkt?

Ik zou trouwens altijd eerst proberen zonder extra aangesloten schermen.
Ook lees ik iets met schakelaars... met hdmi... Ik zou dat allemaal eerst niet aansluiten.
Eerst zorgen dat de laptop werkt. Daarna dingen er bij gaan aansluiten.
Je hegt gelijk. Na wat inlezen: Discrete schakelt grafische kant van CPU uit en dan werkt computer met GPU.Bedankt allemaal voor meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Na veel zoeken bij Google.

Mijn Clevonotebook stond op DISCRETE als je beeld wil op je 2e scherm, zo kon ik opensuse leap weer bekijken op mijn 2e scherm. Uiteindelijk bleek mijn videokaart helemaal niet kapot. Wat er gebeurd is, ik heb geen flauw idee.
Maar nomodeset invullen als je op E drukt (rustig!) Dan komt er schermpje Grub? Konsole? In opensuse kwamen er een paar regels te staan. Typ na spatie achter silent typ je nomodeset. Zie hiervoor SDB: nomodeset. En je kan het hele installatieproces volgen op ingebouwd scherm.

Iedereen bedankt.

Pagina: 1