Receiver klapt er telkens uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAM321
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Mijn vraag
Ik heb een stereo receiver Sony STR-DH190, geluidboxen van JBL 4 ohms (25jr oud) en een internetradio Albrecht DR460C (de Albrecht ontvangt via wifi).
Telkens als wij radio luisteren via deze apparaten klapt na een 20-30 minuten de receiver eruit. Ik heb begrepen dat dit een soort van bescherming/beveiliging is.
Heb de speakerkabels vervangen, maar het probleem blijft.
Ook op de andere input op de receiver (cd-speler en de dvd-speler) klapt ie eruit. Heb de receiver nog op wat blokjes gezet, zodat ie de warmte beter kwijt kon. Ook dit helpt niet.
De receiver is een klein half jaar geleden aangeschaft, onze oude gaf dit probleem ook. En aangezien de oude al zo'n 25 jaar oud was, dachten we dat de aanschaf van een nieuwe receiver het probleem zou oplossen.
...

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Graag in leken-taal.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 20:41
Wellicht dat je boxen ( Speakers ) kortsluiting maken.
Daarmee bedoel ik, dat missch je de + en de - misschien verkeerd hebt aangesloten of aan je speakers of aan je receiver middels je speaker kabel.

Heeft je receiver ook genoeg ademruimte zodat warmte kwijt kan?

[ Voor 14% gewijzigd door kevinmastah2005 op 02-11-2023 21:17 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@JAM321

Even voor de duidelijkheid, het probleem bestond ook al met de 25 jaar oude reciever?

En daarom heb je de nieuwe Sony gekocht, om het probleem op te lossen?

Begin eens met wat @kevinmastah2005 zegt, loop even je polariteit van je luidsprekers na, zowel je versterker als luidsprekers hebben een plus en min. Je kabel is als het goed is voorzien van een aanduiding, soms door kleurverschil (rode en zwarte draad) of in het geval van geheel witte draad misschien voorzien van kleine plus-tekentjes.

Ik zie alleen niet zo goed waarom de sony er met omgekeerde polariteit uit zou gaan. Er is geen sprake van kortsluiting in dit geval.

[ Voor 58% gewijzigd door Fraggert op 02-11-2023 21:32 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Vermoed dat het probleem in het aangesloten apparaat zit.

Je zegt radio luisteren, doe je dat dan via die Albrecht of de FM radio van de receiver?

Anyway, simpel te testen: koppel de Albrecht af, simpelweg de tulpkabels los van de receiver, pak een andere bron en nog eens testen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAM321
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
De kabel van de receiver is goed aangesloten. De "rode" vanuit de receiver zit ook op de "rode" van de speaker aangesloten. Ik heb de receiver dmv wat houten blokjes verhoogd, dus de warmte kan ie ook goed kwijt. Maar het probleem blijft.
We luisteren via de Albrecht, die is aangesloten op de receiver, aangezien we geen FM radio meer kunnen ontvangen via Ziggo.
En Eagle, wat bedoel je met een andere bron? Waar zou ik de Albrecht dan nog op kunnen testen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:17
Om alles uit te sluiten alles loshalen op de speakers (eventueel andere luidsprekers tijdelijk aansluiten om te proberen) en 1 apparaat na.
Klapt ie er nog uit dan een ander apparaat proberen.
Blijft ie eruit klappen dan misschien even een losse antenne aansluiten zodat ie iets ontvangt en kijken of hij er dan wel in blijft.
Klapt ie er dan nog uit dan weer verder kijken.

Edit: een losse antenne heb je voor een paar euro en je ontvangt altijd wel iets en het is maar om te proberen.
Edit 2: geen idee waar je woont maar ik moet er nog ergens 1 hebben liggen en kan je altijd even lenen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ad de Jong op 05-11-2023 10:49 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

FreakNL

Well do ya punk?

Dat inderdaad. Zet dat ding op tafel en laat hem een nacht aanstaan.

Ik verdenk overigens sterk je Internetradio, maar dat is onderbuik en kan ik dus niet staven.

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

FreakNL

Well do ya punk?

JAM321 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:37:

En Eagle, wat bedoel je met een andere bron? Waar zou ik de Albrecht dan nog op kunnen testen??
Wat boeit dat?

Wat Eagle bedoelt is ;
Sluit eens een andere bron aan. Dat mag ook een telefoon met AUX zijn desnoods.

1) zet de receiver een nacht aan op tafel
2) zet de receiver een nacht aan op tafel met een bron
3) alles van 1 en 2 + 1 speaker
4) alles van 1 en 2 + 2 speakers

En een beetje off-topic en no offense maar het aantal topics op Tweakers waar basic troubleshooting / logisch nadenken gewoon overgeslagen wordt loopt ook wel een beetje de spuigaten uit…

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2023 14:32 ]

Pagina: 1