Waarom doet Vattenfall zo moeilijk op de eind afrekening?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Ik heb mijn jaarafrekening ontvavngen, en het viel mij op dat over de periode 1 januari tot 26 oktober er met 1 variabel gemiddeld tarief wordt gerekend namelijk: 2,764108 Vervolgens krijg ik iets verder op de eindafrekening een korting : -1,314155 zodat de totaal prijs op 1,45 uit komt, Ik ben met een verbruik van 437m3 (in 2023) niet boven het plafond uitgekomen dus uiteindelijk maakt het helemaal niets uit.

uitleg video over de berekening van Vattenfall
YouTube: Hoe zie je het prijsplafond terug op je jaarafrekening? | Vattenfall...

Mijn prijzen zijn op 1 januari, april, juli en november omhoog gegaan, dus we praten over 3 periodes waarvan ik weet hoeveel ik verbruikt heb en wat mijn tarieven waren, ik houd ook rekening met de correctie (omgerekende verbruikfactor van 1,017)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n78gKJg/Capture.png
Er zit iets wat verschil in de gasstand die ze gebruiken en wat ik uitgelezen heb, maar een kniesoor die daar op let. Uiteindelijk is het natuurlijk logisch dat ik op (ongeveer) hetzelfde bedrag uit kom, omdat ze gewoon rekening moeten houden met het prijsplafond

Als ik zelf ga rekenen met de gemiddelde prijs die ze aan mij hebben gegeven komt het ook aardig in de buurt van de berekening zonder het prijsplafond. Maar toch zat me die gemiddelde prijs niet lekker, ik snap niet waarom ze dat gebruiken ipv van rekenen (in dit geval) met de 3 periodes los weer te geven (En ja, dat zal de autist in mijzelf wel zijn.)

Ze weten mijn verbruik en hebben alle meterstanden omdat ze die uitlezen en ik ze in de app zie, dus waarom dan niet gewoon 3 verschillende periodes gebruiken is mij een raadsel. Ik zoek er direct iets achter wat uitpakt in hun voordeel _O-

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 12:03
Het lijkt mij vrij logisch eigenlijk, als je bedenkt dat het prijsplafond slechts voor een maximum afname geldt. Dan is stap 1 het totale verbruik bepalen en de gemiddelde prijs in die periode. Stap 2 is het deel waarvoor het prijsplafond geldt bepalen en daarvoor de korting toepassen. In jouw geval blijf je geheel onder het plafond, waardoor jij denkt "dat kan eenvoudiger", maar je leverancier wil uiteraard een algemeen toepasbaar algoritme voor de berekening gebruiken.

Kijk eens op deze pagina bij Rekenvoorbeeld gewogen gemiddelde contracttarief: https://www.vattenfall.nl...prijsplafond/#voorbeelden

Het is dus ook niet zo dat je het derde kwartaal kunt rekenen met een prijs onder het plafond; het prijsplafond geldt voor wat je gemiddeld per m3 hebt betaald over je contractperiode.

[ Voor 12% gewijzigd door Eric_J op 02-11-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat de meest logische verklaring is dat ze met oude systemen werken die helemaal niet geschikt zijn voor meerdere perioden en/of variabelen tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 15:56
De ACM is van mening dat facturen begrijpelijke en controleerbaar moet zijn en dat getekend moet worden met de tarieven zoals deze van toepassing zijn. Zie met name randnummer 43 van het besluit.

https://www.acm.nl/nl/pub...treding-consumentenregels
Eric_J schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:37:
Het lijkt mij vrij logisch eigenlijk, als je bedenkt dat het prijsplafond slechts voor een maximum afname geldt. Dan is stap 1 het totale verbruik bepalen en de gemiddelde prijs in die periode.
Ik zie de logica niet.

Het doel van een factuur is betaling bewerkstelligen van een zekere betalingsverplichting. Een factuur bevat een specificatie, een of meerdere regels bevat, waarmee getoont wordt wat er is geleverd en welk bedrag daarvoor moet worden betaald. Dat is wat een factuur controleerbaar maakt.

Het weergeven van een gemiddelde prijs is misleiding, omdat hiermee wordt aangegeven dat dat tarief van toepassing is op de leverde energie dat niet van toepassing is. Wat de energie zou moeten doen is gewoon rekenen met de tarieven zoals die van toepassing zijn. De leverancier kan het verbruik splitsen in een deel dat onder het prijsplafond valt en een deel wat daar bovenuit steekt. Dan is de factuur controleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Sethro schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:45:
Ik denk dat de meest logische verklaring is dat ze met oude systemen werken die helemaal niet geschikt zijn voor meerdere perioden en/of variabelen tarieven.
Ik had het niet gezien, maar ze leveren ook een tarievenspecificatie mee (als ik inlog), daarin staat het wel per periode berekend, de systemen kunnen het dus wel, alleen op de jaarafrekening vatten ze het een beetje raar samen

en dan kijk ik vervolgens naar de jaarrekening en zoek op het woord 'specificatie' en het was een gevalletje RTFM _O- :'(

op de laatste pagina, nadat alle tarieven zijn gegeven staat:
Benieuwd hoe wij de gemiddelde prijzen berekenen?
Op uw persoonlijke Mijn Vattenfall-pagina vindt u een
volledig overzicht van de tarieven die wij hanteren. U vindt
de tarievenspecificatie op de pagina 'Mijn jaar- en
eindafrekeningen' in Mijn Vattenfall.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/frzmBjr/Capture.png

deze mag dus dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou me niet druk maken om verschil van iets van 1,38

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:19
In mijn geval bedraagt het verschil iets meer dan 1,38, namelijk iets van een tientje.

Het lijkt mij sowieso, dat Vattenfall voornamelijk goed is, om dit soort zaken naar zichzelf toe te rekenen. Een gemiddeld tarief pakt nogal snel erg nadelig uit, wanneer de prijs van een (of meer) perioden onder het prijsplafond zit. Nadelig voor de klant, voordelig voor Vattenfall.

En wat zegt Vattenfall hierover, wanneer ik ze er mee confronteer: “De werkwijze met een gemiddeld tarief is niet door Vattenfall geconstrueerd, maar door de overheid opgelegd.” :?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wat hebben ze aangeven als je ze vraagt waar dat staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Oke, de overheid wil de subsidie niet betalen als het gemiddelde tarief onder het prijsplafond valt. Je was dus voordeliger uit door over te stappen op het moment waarop her tarief onder het prijsplafond zakt.

Daarnaast moeten de tarieven op de factuur te herleiden zijn tot de contractuele tarieven. Met andere woorden: ze moeten je op de factuur voorrekenen hoe ze aan dat gemiddelde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:14
Leut schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:47:
In mijn geval bedraagt het verschil iets meer dan 1,38, namelijk iets van een tientje.

Het lijkt mij sowieso, dat Vattenfall voornamelijk goed is, om dit soort zaken naar zichzelf toe te rekenen. Een gemiddeld tarief pakt nogal snel erg nadelig uit, wanneer de prijs van een (of meer) perioden onder het prijsplafond zit. Nadelig voor de klant, voordelig voor Vattenfall.

En wat zegt Vattenfall hierover, wanneer ik ze er mee confronteer: “De werkwijze met een gemiddeld tarief is niet door Vattenfall geconstrueerd, maar door de overheid opgelegd.” :?
In mijn geval bedraag het verschil 25 euro. Bij alle klanten samen telt dit aardig op....

Vattenfall lijkt niet te willen bewegen, maar er moet nog een bedrag van de eindafrekening afgeschreven worden die ik overweg te storneren en te verekenen met het verschil van 25 euro. Vattenfall communiceert bepaalde tarieven naar je als klant en geeft aan dat er vanaf een bepaalde periode een bepaald tarief geldt maar gaat uiteindelijk goochelen op de afrekening.

Iemand anders al doorgezet bij Vattenfall en het verschil teruggekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastronnie64
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-06-2024
Ook discussie met Vattenfall, in mijn nadeel € 35.84. En ze willen niet aanpassen en geven ook niet aan waarom. Ik overweeg om een klacht in te dienen bij de geschillencommissie, al heb ik daar niet veel hoop op. Ze zitten daar natuurlijk met een heel dikke vinger in. De ACM heb je ook geen kl..t aan dat is een overheidsinstelling die allen met de bedrijven meedenkt, (contracten kun je afkopen tegen de waarde die een contract heeft en geen contract is altijd duurder, zeker met de rekenmethode die Vattenfall hanteert.

Lang leve de consument die overleverd is aan de overheid en de energie reuzen.... lekker in de mangel
Pagina: 1