Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC voor o.a. Sketchup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManonSx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-08 10:49
Beste Tweakers,

Iemand heeft mij gevraagd om te kijken naar een nieuwe PC build die gebruikt zal worden voor office, exact boekhouding, sketchup en hier en daar wat in Photoshop en InDesign.
Zelf ben ik niet bekend met Sketchup dus ik heb eigenlijk geen idee hoe zwaar dit is en of dit juist op de cpu of gpu draait.

Hij bestelt de PC bij een lokale IT partner. Zij hebben hem de volgende informatie gestuurd qua componenten:

Lenovo ThinkStation P3 Ultra Mini Tower
Processor: Intel Core i7-13700K
Werkgeheugen: 16GB
Opslag: 512GB SSD PCI-X 4.0
Grafische kaart: Nvidia Quadro T1000 8GB
Windows 11 Pro
Afmetingen HxBxD: 20,2 x 8,7 x 22,3 cm
Aansluitingen: 3X Displayport, 5X USB3.2 (type A) 2X LAN, WiFi, Bluetooth
Toetsenbord en muis

Ik weet dus niet voor welk moederbord is gekozen.
Het budget is om en nabij de 1500 euro.

De vraag is vooral de GPU. Ik ben zelf helemaal niet bekend met deze videokaart van Nvidia. Draait deze goed genoeg voor bijv een Sketchup?

Zelf zou ik denken dat je voor dit budget voor meer werkgeheugen, opslag en een andere videokaart zou gaan?

Graag jullie hulp! :)

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:36

br00ky

Moderator Harde Waren
ManonSx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:36:
Hij bestelt de PC bij een lokale IT partner.
In hoeverre kan hij hiervan afwijken? Als hij hier aan vast zit kunnen we adviseren tot we een ons wegen, maar als zij het niet leveren houdt het op.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rare ssd Opslag: 512GB SSD PCI-X 4.0

Het is een Lenovo, daar zit naar alle waarschijnlijkheid een Lenovo mobo in. Een Lenovo kun je ook gewoon bij Lenovo bestellen.

Ik snap die Quardo T1000 niet? edit: dat is dus de gehele lijn van die Thinkstations

Ben even bij Lenovo zelf gaan zien: https://www.lenovo.com/be...5C2%25AE%2520T%2520Series 1779€ van Lenovo zelf.

[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 02-11-2023 15:55 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:57

hbsJR

All rounder

Mijn vriendin werkt met Sketchup. Wat ik zie is dat Sketchup echt niet goed geoptimaliseerd is. Het is een applicatie die echt hard leunt op je RAM, maar nog steeds een single-core applicatie is. Een leuke videokaart wordt pas boeiend als hij ook nog gaat renderen met bijvoorbeeld V-Ray of Enscape. Dan heb je weer iets nodig wat dat beter kan opvangen.

Zo had ik eens Sketchup ingeladen op mijn eigen computer met 32 gig en die op papier een veel snellere PC was dan de laptop van mijn vriendin. Hij liep nog steeds te stotteren. Het is pas op een m1 pro macbook dat ik merk dat de applicatie beter kan draaien.

• ManonSx
@br00ky Dat weet hij niet precies. Ze werken in ieder geval samen met Lenovo, dus ze bieden sowieso die kant en klare kasten aan.

Maar als ik kijk naar wat @Damic stuurt dan lijkt het erop dat ze de kant en klare Thinkstations aanbieden en inderdaad geen wijzigingen kunnen maken los van de "Lenovo-customizations".

Is het dan ook zo dat de videokaart wellicht een 3060 is, maar eigenlijk net iets anders ingepakt is speciaal voor de Lenovo kasten?

• ManonSx
@Damic Wat bedoel je precies met die opslag?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Is het dan niet goedkoper gewoon iets direct van Lenovo te bestellen. Of is die winkel een vrijwilligersorganisatie?

• ManonSx
@hbsJR Ah dat had ik niet verwacht.

Zijn huidige pc is inmiddels wel al 10 jaar oud heb ik vernomen, dus wellicht dat het dan nog wel een redelijk verschil voor hem maakt. Hij gebruikt geen rendering plugins.

De 32gb ram dus wel aanrader, maar wellicht duurdere pc met andere vram is dus niet nodig?

• ManonSx
@br00ky Dat zou inderdaad goedkoper zijn. Ik zei ook al stel eigen PC samen, maar het gaat meer om de ondersteuning wat betreft boekhouding en administratieve applicaties. Dus een andere partij is niet echt een optie zoals ik het begrijp.

[ Voor 3% gewijzigd door ManonSx op 02-11-2023 16:54 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als sketchup vooral single-core is maakt de CPU in ieder geval weinig uit, een i5 of een i9 verschillen niet significant in single-core snelheid. Ja, een paarhonderd MHz waar je enorme bakken stroomverbruik en warmteproductie voor terugkrijgt, dat heb ik zelf nooit een pre gevonden...

Hooguit dat er nog verschil zit tussen Intel en AMD, het verschilt per applicatie welk van die twee het beter doet. Maar AMDs zie je bij OEMs helaas nog steeds wat minder vaak dan Intel.

Als enkel veel RAM helpt dan zou je gewoon een upgrade naar 64GB kunnen overwegen, geen idee of dat overkill is maar als dat de bottleneck is dat niet heel gek. Zo duur is dat tegenwoordig niet meer op de totaalprijs. Voor de meeste andere applicaties is 32GB al meer dan genoeg, dus dat zou je dan puur voor sketchup doen.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 02-11-2023 17:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
ManonSx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:42:
Is het dan ook zo dat de videokaart wellicht een 3060 is, maar eigenlijk net iets anders ingepakt is speciaal voor de Lenovo kasten?
De Nvidia Quadro T1000 is een kaart uit NVidia's pro line, hij komt gebruikt dezelfde GPU hardware als die je in GTX 16xx gamekaarten vindt. Het verschil zit hem vooral in de drivers, gamingkaarten moeten snel zijn, pro kaarten precies, wat ze vermoedelijk iets geschikter maakt voor Sketchup-achtige toepassingen (vergelijk NVIDIA GeForce GTX 1650 GDDR6 met NVIDIA T1000 8 GB, de laatste heeft wat meer VRAM, wat in pro toepassingen een voordeel is (net zoals in gaming op hogere resoluties, maar daar is de GTX 1650 niet de juiste videokaart voor).

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 02-11-2023 18:17 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ManonSx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:42:
@Damic Wat bedoel je precies met die opslag?
PCI-X is een pci slot maar dan extended iets heeeeeeeel oud. Tegenwoordig is alles PCI-E, volgens mij hebben ze ergens een missing in letter gedaan.

Een 10 jaar oude pc is het tijd om eens te upgraden alleen de IPC verbeteringen zijn de laatste paar jaar serieus omhoog gegaan.

Intel of AMD maakt niet zoveel uit, ik zou alleen van die PRO "rommel" (= over priced kaarten dat een pak trager zijn dan de huidige) weg blijven als je het niet nodig hebt.

Denk persoonlijk dat het beter is dat ie ergens anders gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 02-11-2023 19:28 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1