Renovatie dakplaten gekrompen na montage; kieren van 1 cm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:19
Afgelopen zomer is ons dak gerenoveerd en geisoleerd met Unidek Reno Dekfolie renovatiedakplaten. (12cm). Deze platen hebben haakse zijkanten en zijn met een klein rilletje pur tegen elkaar gelegd. Nu waren we bezig met het plaatsen van dakramen en zagen we tot onze verbazing dat er tussen een aantal platen (die zichtbaar waren, misschien wel allemaal) een flinke kier van 1 centimeter zit. Je kijkt hiet zo door naar buiten en het waait er zelfs doorheen.

Nu vroeg ik mij af, is dit wel normaal? Als er om de meter een strook van 5 meter x 1 cm open is, heeft de hele dakisolatie toch geen zin meer?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet.

je ziet zelfs de 'lijmklodders' waarmee het aan elkaar zou moeten plakken gewoon zitten..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:27
Die platen zijn volgens mij gewoon helemaal verkeerd geplaatst.
Of het verkeerde type dakplaten gebruikt.?

Zoals ik binnen 2 minuten kan vinden, zijn deze "platen" bedoeld om op een bestaand dakbeschot gemonteerd te worden.. Dan worden de platen dus volledig en geheel ondersteund door het bestaande dakbeschot.
Het zijn dan ook niet-dragende elementen.
Dat is bij jou duidelijk niet het geval, want de EPS platen zijn gewoon 'los' op wat houten balkjes geschroefd!

Je kijkt zelfs gewoon tegen de onderkant van de EPS platen aan!
(Dat moet normaal dus niet kunnen als ze volledig op bestaand dakbeschot gemonteerd worden).

Nu zitten de platen dus alleen maar vast met wat schroeven door een blok piepschuim heen?...
Volgens mij zijn je platen gewoon gaan verzakken of zo, en 'schuiven/snijden' de schroeven gewoon door het piepschuim heen.

Piepschuim heeft natuurlijk een montagekracht van ... nul...
Deze platen hebben ook helemaal geen houten of andere beplating voor montage..

Ik denk dat ze helemaal niet gekrompen zijn, en gewoon uitgezakt zijn.
Als je nog langer wacht, zullen ze vast nog verder gaan zakken, tot uiteindelijk je halve dak op de grond ligt... denk ik, als ik zo de fotos zie...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die platen moeten inderdaad niet zo gebruikt worden. Kingspan heeft een heel mooi filmpje over hoe je deze platen moet gebruiken. Deze platen monteer je over het bestaande dakbeschot en de tengels. Aan de buitenkant van de platen komen dan weer tengels en door die laatste tengels schroef je ze vast. op het bestaande dakbeschot. Er hoort een kier tussen de platen en die hoor je na plaatsen helemaal te vullen met PUR. Daarna pas de overstekende folie op de naastgelegen plaat plakken.

Aan de onderkant van je dakbeschot (buiten) bevestig je een opstaande lat, waar de platen op rusten.

De platen staan dus op een opstaande rand, die je op je bestaande dakbeschot plaatst (of je werkt met een overstekbeugel). Daarna worden ze met tengels tegen het dakbeschot aangeschroefd. Die tengels klemmen ze dan tegen de oorspronkelijke tengels aan. Ik mag aannemen dat ze niet gewoon schroeven met drukverdeelplaatjes gebruikt hebben. Nouja.... mag ik dat aannemen?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Dank voor jullie antwoorden. Voor de duidelijkheid; de foto's zijn 90 graden gedraaid (geen idee waarom). Ze liggen dus wel in de lengte en niet in de breedte. De afschuifregel aan de onderkant zit er ook netjes op. Ze zijn echt niet uitgezakt.
Verder is bij ons bekend dat deze platen eigenlijk voor bestaand dakbeschot zijn. Echter staat op het productblad dat deze vanaf Rc3,5 óók geschikt zijn voor over bestaande dakplaten/tengels/panlatten. De plankjes die je ziet liggen horizontaal h.o.h. 300mm ter ondersteuning van de dakelementen. De dakelementen zijn volgens voorschrift door de tengels heen op deze plankjes vastgeschroefd.

Zie ook de brochure:
https://www.kingspan.com/...chniek-brochure-nl-nl.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door emot op 02-11-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe is de dakbedekking op het moment? Ik zie op foto 1 de platen onbeschermd aan de weersinvloeden liggen. Ook op alle andere foto's zie ik het daglicht door de kier heen komen. Volgens mij zijn deze dakplaten met de betreffende folie niet bedoeld om langdurig bloot te stellen aan regen en UV straling.

Sowieso moeten de naden toch netjes afgeplakt worden van buiten?

En dit was wel een erg mager rilletje pur.

Toevoeging:
De brochure is vrij duidelijk over het beschermen tegen weersinvloeden:

Bescherming tegen weersinvloeden
„ Na montage is het aan te bevelen de dakelementen zo spoedig mogelijk van dakbedekking te voorzien.
„ De dakelementen dienen tegen neerslag te worden beschermd. Hiervoor dienen passende maatregelen te worden getroffen voordat de dakbedekking geplaatst is

[ Voor 36% gewijzigd door frennek op 02-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En over het dakbeschot staat er:
Plaatsing
Houd bij de plaatsing rekening met de volgende punten:
„ Doorhangende dakconstructies zijn mogelijk het gevolg
van onvoldoende draagvermogen. Aanbevolen wordt
om de sterkte van de bestaande onderconstructie
voorafgaande aan de renovatie te controleren op stijfheid
en sterkte. Bij doorhangende dakconstructies adviseren wij
de toepassing van het dakelement Unidek Reno Dek Plus.
„ Het bestaande dakbeschot dient constructief
draagkrachtig, gesloten, droog, schoon en vlak te zijn.
Aangetaste delen dienen te worden gerepareerd.
Er staat in het productblad nergens dat je de dikkere versies zonder bestaand dakbeschot toe kunt passen. Eigenlijk staat er, dan je de dunne varianten zonder bestaande tengels en panlatten op een volledig vlak dakbeschot kunt plaatsen en de dikkere (> Rc 3.5) niet. Waarom? Waarschijnlijk ventilatie ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eps krimpt en werkt in zijn algemeenheid heel behoorlijk onder de invloed van vochtigheid en temperatuur. je kan het ook de andere kant op krijgen en dan heb je zo genoemde knallende daken. naar mijn mening is het gewoon een matig product.
fun fact: Ik heb ooit de fabriek van unidek mogen bezoeken en toen waren ze net gestopt met messing en groef in de dakplaten, dus ik vroeg: waarom? Het antwoord was dat de transportschade makkelijker gebeurde bij messing en groef. (denk aan spanbanden) En dus voor meer warmte verlies zorgde dan de platen koud tegen elkaar te zetten. ik denk niet dat ze dit dak voor ogen hadden toen :D persoonlijk zou ik de aannemer terug roepen of als je het zelf hebt gedaan de fabrikant en dan mogen die minimaal uitlegen wat er volgens hun verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
frennek schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:50:
Hoe is de dakbedekking op het moment? Ik zie op foto 1 de platen onbeschermd aan de weersinvloeden liggen. Ook op alle andere foto's zie ik het daglicht door de kier heen komen. Volgens mij zijn deze dakplaten met de betreffende folie niet bedoeld om langdurig bloot te stellen aan regen en UV straling.

Sowieso moeten de naden toch netjes afgeplakt worden van buiten?

En dit was wel een erg mager rilletje pur.

Toevoeging:
De brochure is vrij duidelijk over het beschermen tegen weersinvloeden:

Bescherming tegen weersinvloeden
„ Na montage is het aan te bevelen de dakelementen zo spoedig mogelijk van dakbedekking te voorzien.
„ De dakelementen dienen tegen neerslag te worden beschermd. Hiervoor dienen passende maatregelen te worden getroffen voordat de dakbedekking geplaatst is
Bedankt voor je oplettendheid, het dak is echter gewoon volledig dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:07:
En over het dakbeschot staat er:

[...]

Er staat in het productblad nergens dat je de dikkere versies zonder bestaand dakbeschot toe kunt passen. Eigenlijk staat er, dan je de dunne varianten zonder bestaande tengels en panlatten op een volledig vlak dakbeschot kunt plaatsen en de dikkere (> Rc 3.5) niet. Waarom? Waarschijnlijk ventilatie ofzo.
En als je de dakplaten óp de tengels of panlatten legt, dan doet het daadwerkelijke dakbeschot toch helemaal niets meer? Hier is het dakbeschot als het ware vervangen door de plankjes. Echter ligt het niet helemaal dicht maar h.o.h. 300mm. Deze "vrije" overspanning moeten de dakplaten goed kunnen hebben volgens het productblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
twain4me schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:17:
Eps krimpt en werkt in zijn algemeenheid heel behoorlijk onder de invloed van vochtigheid en temperatuur. je kan het ook de andere kant op krijgen en dan heb je zo genoemde knallende daken. naar mijn mening is het gewoon een matig product.
fun fact: Ik heb ooit de fabriek van unidek mogen bezoeken en toen waren ze net gestopt met messing en groef in de dakplaten, dus ik vroeg: waarom? Het antwoord was dat de transportschade makkelijker gebeurde bij messing en groef. (denk aan spanbanden) En dus voor meer warmte verlies zorgde dan de platen koud tegen elkaar te zetten. ik denk niet dat ze dit dak voor ogen hadden toen :D persoonlijk zou ik de aannemer terug roepen of als je het zelf hebt gedaan de fabrikant en dan mogen die minimaal uitlegen wat er volgens hun verkeerd gaat.
Das een goeie. Maar als dus zoveel werkt, is het eigenlijk kiezen tussen twee kwaden. Of een lekkend, of een krakend dak.

Ik heb namelijk gezien toen ze de dakplaten gelegd hebben en zelfs nog een opmerking gegeven dat sommige platen niet goed aansloten tegen elkaar. Dit hebben ze toen aangepast en op sommige plaatsen vol gespoten met pur. Er zaten toen zeker niet zo'n kieren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

emot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:25:
[...]

En als je de dakplaten óp de tengels of panlatten legt, dan doet het daadwerkelijke dakbeschot toch helemaal niets meer? Hier is het dakbeschot als het ware vervangen door de plankjes. Echter ligt het niet helemaal dicht maar h.o.h. 300mm. Deze "vrije" overspanning moeten de dakplaten goed kunnen hebben volgens het productblad.
Je hebt hier zelfdragende elementen nodig eigenlijk. Bijvoorbeeld Unidek Aero. Je kunt een heel dakbeschot niet vervangen door "wat plankjes".

Maar... als je dit hebt laten uitvoeren, dan is dit natuurlijk eigenlijk toch wel een beetje het probleem van je aannemer. Als ik dit zelf zou moeten gaan doen (wat ik waarschijnlijk niet zou doen) en mijn situatie zou afwijken wat hetgeen de fabrikant voorschrijft qua verwerking, dan zou ik op zijn minst even valideren bij die fabrikant of wat ik wil wel kan. Als ik de boel uitbesteed en betaal voor de expertise van een ander, dan ga ik dat natuurlijk niet doen en is dat de verantwoordelijkheid van die ander.

Kun je niet de stoute schoenen aantrekken en eens bellen / mailen (met foto's, misschien handig) met Kingspan/Unidek? Gewoon aangeven dat je je dak aan de buitenkant hebt laten isoleren met hun product, dat je nu hier tegenaan loopt en je twijfels hebt bij het verhaal van degene die het heeft uitgevoerd..... Weet je meteen of het zo goed is, of er iets is wat hersteld moet/kan worden.... of dat je echt een probleem hebt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om de draagkracht van de constructie. Die kieren kun je gewoon vullen, ook van binnenuit.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-11-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:23:
[...]

Je hebt hier zelfdragende elementen nodig eigenlijk. Bijvoorbeeld Unidek Aero. Je kunt een heel dakbeschot niet vervangen door "wat plankjes".

Maar... als je dit hebt laten uitvoeren, dan is dit natuurlijk eigenlijk toch wel een beetje het probleem van je aannemer. Als ik dit zelf zou moeten gaan doen (wat ik waarschijnlijk niet zou doen) en mijn situatie zou afwijken wat hetgeen de fabrikant voorschrijft qua verwerking, dan zou ik op zijn minst even valideren bij die fabrikant of wat ik wil wel kan. Als ik de boel uitbesteed en betaal voor de expertise van een ander, dan ga ik dat natuurlijk niet doen en is dat de verantwoordelijkheid van die ander.

Kun je niet de stoute schoenen aantrekken en eens bellen / mailen (met foto's, misschien handig) met Kingspan/Unidek? Gewoon aangeven dat je je dak aan de buitenkant hebt laten isoleren met hun product, dat je nu hier tegenaan loopt en je twijfels hebt bij het verhaal van degene die het heeft uitgevoerd..... Weet je meteen of het zo goed is, of er iets is wat hersteld moet/kan worden.... of dat je echt een probleem hebt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om de draagkracht van de constructie. Die kieren kun je gewoon vullen, ook van binnenuit.
Dakbeschot doet niets aan de draagkracht van een dak zelf. Dat doen de gordingen / kepers. Die zijn hier ook vernieuwd en gedeeltelijk verstevigd.
In de brochure staat zelfs een maximale overspanning bij het aanbrengen op tengels/ribben. Dat is voor deze dakplaten 400mm. In dit geval zijn de ribben planken van 120mm breed en een h.o.h. van 300mm. Zelfs als we deze planken weg gelaten hadden, had het nog voldaan. (kepers liggen h.o.h. 400mm).

Maar daar gaat het hier niet over. Deze constructie is overigens met de aannemer zo besproken en dus door ons beide overeen gekomen. Ik heb dus eigenlijk geen twijfels over degene die het aangebracht heeft. Ik heb namelijk ook gezien dat ze goed tegen elkaar aan gelegd zijn en ze hebben op een aantal plekken van binnen uit de naad nog vol pur gespoten. Mijn twijfel ligt dus eigenlijk volledig bij het product.

Het nadeel is, van binnenuit is er extra geisoleerd tussen de kepers met glaswol en daarna afgewerkt met dampdichte folie. We kunnen er nu dus niet meer bij. Het voordeel hiervan is natuurlijk wel dat de open kieren eigenlijk overal wel afgeschermd zijn met nog een laag glaswol.

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 02-11-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
Je zou het af kunnen purren met een flexibele purschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D.deJong schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:55:
Je zou het af kunnen purren met een flexibele purschuim.
Dat moet hoe dan ook. Als de verwachte werking groot is zeker blijvend flexibele PUR gebruiken. Tijdens het leggen moet je een naad (ik zou zeggen minimaal 1cm, ik lees dat anderen zelfs 15mm aanraden) aanhouden en die afvullen met een schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Dit hebben ze op een aantal plekken ook gedaan, waar de platen in eerste instantie niet goed tegen elkaar aan lagen. Hoe dit er nu uit ziet kan ik helaas niet meer zien.

Maar hoe flexibel is flexibele pur? Als de platen al 1 cm krimpen, dat kan pur toch nooit opvangen? En wat als we het nu alsnog vol purren en de platen gaan in de zomer weer uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

emot schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:00:
Dit hebben ze op een aantal plekken ook gedaan, waar de platen in eerste instantie niet goed tegen elkaar aan lagen. Hoe dit er nu uit ziet kan ik helaas niet meer zien.

Maar hoe flexibel is flexibele pur? Als de platen al 1 cm krimpen, dat kan pur toch nooit opvangen? En wat als we het nu alsnog vol purren en de platen gaan in de zomer weer uitzetten?
Geen idee. Ik probeer gewoon meestal de aanbevelingen van de fabrikant aan te houden om redelijk veilig te zitten, aangevuld met wat informatie uit "onafhankelijke bronnen". Een fabrikant van isolatieplaten, wil je natuurlijk ook zijn eigen schuim verkopen en sets met schroeven en flenzen... Maar vaak zijn dat juist echte marge-knallers. Dus als je zelf altijd schuim van Tremco illbruck gebruikt, dan kun je natuurlijk ook gewoon iets vergelijkbaars van illbruck kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
emot schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:42:
[...]
Het nadeel is, van binnenuit is er extra geisoleerd tussen de kepers met glaswol en daarna afgewerkt met dampdichte folie. We kunnen er nu dus niet meer bij. Het voordeel hiervan is natuurlijk wel dat de open kieren eigenlijk overal wel afgeschermd zijn met nog een laag glaswol.
Daardoor is er weinig aan de hand. Je verliest op <1% van de oppervlakte waarschijnlijk iets van de helft van je Rd. De dampdichte folie zorgt er ook voor dat er geen luchtcirculatie ontstaat naar binnen.

Het is zeker niet perfect of ideaal, maar ook niet iets waarmee je iets moet imho.

Je ziet daarom weleens dat er 2 lagen harde isolatieplaten op elkaar worden geplaatst. Door de naden te laten verspringen krijg je dan nooit gaten. (Vooral bij broodjesvloeren, waar je nooit de kieren in 1x afsluit en je hoogte verschil hebt zie je dat veel).

Ik zou rondom je dakraam wel wat extra purren, omdat je wel eerder een luchtlek krijgt.
Pagina: 1