Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HA - Zigbee knop schakelt alle Zigbee pluggen zomaar!?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:11
Hi Tweakers,

Ik kom niet uit het volgende probleem en zit een beetje met de handen in het haar. Hebben jullie wellicht een oplossing?

Mijn vraag
Zodra ik een Aqara Wireless Remote Switch H1 koppel aan Zigbee2MQTT, toggle ik met de linker knop ALLE andere zigbee pluggen (van verschillende merken). Zonder dat een Plug of de knop ook maar 1 automation gebruik maakt van de knop. In HA zie je ook niet de een reden dat de pluggen getoggeld worden.
De Aqara Wireless Remote Switch H1 heb ik geloof ik in het verleden gekoppeld gehad aan de ZHA integration, maar sinds enkele maanden ben ik over naar Zigbee2MQTT en is de ZHA integration disabled.

In het verleden (meer dan 1 jaar geleden) heb ik wel ooit die knop gebruikt om meedere plugs uit te zetten. Het lijkt dan alsof die weer herkend wordt op basis van zijn ID oid en ergens nog een scripts draait.

Heeft iemand een idee wat dit veroorzaak en/of hoe het verholpen kan worden?
Zou de knop een soort Broadcast doen zonder tussenkomst van HA?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistent op een mini-PC.
Sonoff Zigbee USB stick
Versies HA:
Core 2023.11.0
Supervisor 2023.10.1
Operating System 11.1
Frontend 20231030.1

Versies Zigbee2MQTT:
1.33.2
Coördinator type zStack3x0
Coordinator revisie 20210708

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Diverse .yaml's bekeken of restanten van automations, scripts, blueprints, etc. Niks gevonden.
  • De knop via resetten door 10seconden de knop ingedrukt te houden. Daarna regeert er niets meer op het indrukken van de knop (dat is goed).
  • De knop 'normaal' verwijderen uit Z2M lukt niet. Dan komt de foutmelding: failed to remove device. Verwijderen door middel van de 'force' optie lukt wel. Mogelijk is dat een hint?
  • Deze gebruiker van een andere platform had een vergelijkbaar issue, maar dan met Homey een paar jaar terug:
    https://community.homey.a...smart-plug-on-off/46534/7
  • Via Samba bestandstoegang in de bestandinhoud van de HA configuratie en logs gekeken. Ik zie niks opvallends.
  • Dit laat de log in de UI zien de 0x54 is de knop:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWmNsarnupj1EIhFGhkHZrwtIXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Jr9q6aGBmSLqzu6K9xitlVI.png?f=user_large
  • Als ik in de log kijk op het moment van de knop drukken zie ik;
    code:
    1

Received Zigbee message from 'Test', type 'commandToggle', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 0

[ Voor 18% gewijzigd door MWDKing op 02-11-2023 20:20 ]

Alle reacties

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een keer een cube gehad van Aqara en die triggerde ook alle devices in mijn huis toen ik de batterij er in deed en hem rond draaide. Ik had hem nog nergens mee gekoppeld.

Was erg nasty dat de ketel en de vriezer enz. heel snel achter elkaar aan en uit werden gezet...

Uiteindelijk is hij retour gegaan. Ik heb hem nooit fatsoenlijk kunnen koppelen.
Setup is HA met ZHA en een Conbee2

Ik heb meerdere sensors en ook schakelaars van Aqara en daar geen problemen mee.