Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Artikel op PetaPixel hier: https://petapixel.com/202...nail-in-coffin-for-dslrs/ en dat is naar aanleiding van Thom Hogan's stuk hier: https://dslrbodies.com/ne...r-this-date-december.html

De korte samenvatting: een hoop DSLR modellen zijn niet op te laden (in-camera) via USB-C en voldoen hiermee niet aan de EU-eisen om aan het einde van volgend jaar te voldoen aan de nieuwe oplaad-eisen. Dat zou door camerafabrikanten gebruikt kunnen worden om het hele DSLR product dan maar aan de wilgen te hangen. Er zijn ook diverse mirrorless modellen die niet voldoen.

Er zijn wat onduidelijkheden rondom het verhaal, het is niet helemaal helder hoe sommige delen van het EU beleid geinterpreteerd moeten/gaan worden. Het is ook een aanname dat de fabrikanten deze stap gaan zetten, maar als een groot deel van hun modellen niet meer verkocht mag worden in de EU dan is er nog maar een heel laag drempeltje naar de volgende stap natuurlijk.

Wat mij wel interesseert: hoeveel gebruikers laden überhaupt hun accu IN de camera op, of willen dat? Persoonlijk zal ik altijd twee accu's hebben, één in gebruik in de camera, de andere in de oplader of reeds opgeladen als spare. Dus is het nu een probleem dat de body geen USB-C aansluiting heeft, of zou dit alleen over de oplader moeten gaan? Ik hoef niet zonodig een camera met deze functie en het maakt mij niet uit of de oplader rechtstreeks op de 230V gaat of via een 20W lader en USB-C kabel (hoewel dat laatste wel meer rotzooi in mijn tas betekent), zolang ik maar buiten de camera mijn accu kan opladen.

Los van de grote DSLR/Mirrorless kloof is dit een interessante kwestie en ik vraag me af of de regelgeving, hoe goed ook bedoeld, in deze zaak niet een beetje doorschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
Het is op zich een hele logische en goede stap dat er uniformering komt maar het veranderen is natuurlijk altijd de moeilijkste stap voor de mens. Het gebruik van oude aansluitingen is natuurlijk niet verboden dus hebben we allemaal nog wat tijd om af te kicken.

Bij de meeste merken zijn de nieuwere modellen al (jaren) voorzien van USB-C om op te laden. Het is gewoon een handige connector, zeker ook voor de gebruiker als je het vergelijkt met de oude versies.

De fabrikanten die dat nog niet hebben gedaan komen zichzelf tegen en zijn het in principe zelf schuld aangezien deze verordening al een aantal jaren geleden als concept het daglicht heeft gezien en het dus zeker niet als onaangename verrassing mag worden gezien.

Wellicht zou je sowieso geen spullen willen kopen van fabrikanten die niet met hun tijd zijn meegegaan.

Die luie fabrikanten hebben overigens met enige creativiteit tot 2026 de tijd eraan te voldoen, dus ook nog genoeg tijd de winkeldochters kwijt te raken en/of nieuwe modellen op de markt te brengen. De klant kan nog even snel snoertjes en laders kopen en moet de oude zorgvuldig bewaren/ ermee omgaan.

Als klant zou ik dan natuurlijk niet meer die winkeldochters kopen, als voorbeeld Sony met zijn oudere modellen (oudere modellen A6000 en A7-serie) die ze nog graag heel erg lang doorverkopen.

Als winkeliers verstandig zijn dumpen ze die "ouwe meuk" met de black friday acties en schonen hun voorraad op, als klant kun je er altijd nog voor kiezen het spul nu te kopen zolang het er nog is en met een beetje geluk voor een lagere prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn camera kan uberhaupt niet over USB opladen (heeft wel een connector), en moet de losse lader gebruiken (die weer een micro USB aansluiting heeft). Maar lijkt mij dan dat als ze een USB-C lader meeleveren het prima is.

En aan de ene kant ben ik het ermee eens dat het misschien wel snel is bij iets als cameras, die veel langere levenscycli hebben dan bijvoorbeeld mobiele telefoons. Aan de andere kant kwam dit er natuurlijk al wel best lang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik laad mijn accu's op vakantie altijd op in mijn X-T2, scheelt weer een lader meezeulen en zo hoef ik alleen een extra kabeltje mee aangezien een USB lader altijd wel in de buurt is :)

Ik zit even te kijken maar ik zie al concrete berichtgeving hierover van 3 jaar geleden. Als fabrikant heb je neem ik aan een afdeling/mensen die wetgeving en verandering hiervan in de gaten houden dus hebben ze dan 3 jaar zitten slapen of is het implementeren van een USB-C poort zó ingewikkeld :?

[ Voor 45% gewijzigd door sapphire op 02-11-2023 14:43 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Even Nikon als voorbeeld gebruikend... ze hebben nog steeds zeven DSLR modellen op de website staan hier in NL, waarvan de nieuwste de D780 is en dat is ook de enige met een USB-C aansluiting, maar die is ook alweer uit 2020. Zowel de ontwikkeltijd voor deze producten is relatief lang, ook de verwachte tijd dat het product verkrijgbaar is. De D780 verving in 2020 de D750, welke uit 2014 was. Met dat soort tijdspaden is drie jaar denk ik geen periode dat ze hebben zitten slapen. Ik heb het niet gecontroleerd maar ik verwacht dat de score aan de mirrorless kant natuurlijk beter is op dit aspect.

Het gaat er denk ik ook niet om of de fabrikanten met de implementatie hiervan te laat zijn, het is de vraag hoe ze van de nu ontstane situatie 'gebruik' gaan maken? Tevens... is dit nu echt een reële use case voor het opladen van camera-accu's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Archer_VC10 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:14:
Even Nikon als voorbeeld gebruikend... ze hebben nog steeds zeven DSLR modellen op de website staan hier in NL, waarvan de nieuwste de D780 is en dat is ook de enige met een USB-C aansluiting, maar die is ook alweer uit 2020. Zowel de ontwikkeltijd voor deze producten is relatief lang, ook de verwachte tijd dat het product verkrijgbaar is. De D780 verving in 2020 de D750, welke uit 2014 was. Met dat soort tijdspaden is drie jaar denk ik geen periode dat ze hebben zitten slapen. Ik heb het niet gecontroleerd maar ik verwacht dat de score aan de mirrorless kant natuurlijk beter is op dit aspect.

Het gaat er denk ik ook niet om of de fabrikanten met de implementatie hiervan te laat zijn, het is de vraag hoe ze van de nu ontstane situatie 'gebruik' gaan maken? Tevens... is dit nu echt een reële use case voor het opladen van camera-accu's?
Maar als de camera uberhaupt geen laadmogelijkheden heeft, dan hoeft het ook niet. Tenminste, zover ik kan extraheren uit de teksten. Oftewel indien de camera zelf gebruikt kan worden om op te laden, dan moet het via USB-C kunnen.

Zojuist ook petapixel redactie en Thom Hogan een email gestuurd. Het volgende iig uit de annex en ik meen het ook in de directive zelf gelezen te hebben:
quote: amending Directive 2014/53/EU on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of radio equipment
Hand-held mobile phones, tablets, digital cameras, headphones, headsets, handheld
videogame consoles and portable speakers, in so far as they are capable of being
recharged via wired charging
, shall:
Oftewel, indien het device herlaadbaar is via draad, dan moet het via USB-C. Als de body niet in-cam herlaadbaar is, dan is het ook niet vereist.

[ Voor 22% gewijzigd door ThunderNet op 02-11-2023 15:49 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
ThunderNet schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:30:
[...]

Maar als de camera uberhaupt geen laadmogelijkheden heeft, dan hoeft het ook niet. Tenminste, zover ik kan extraheren uit de teksten. Oftewel indien de camera zelf gebruikt kan worden om op te laden, dan moet het via USB-C kunnen.
Precies dit, volgens mij pogen ze een storm in een glas water te creëren.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 02-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

MicGlou schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]

There is no such thing as bad publicity, toch?

Alles om in de media te komen. Er is geen probleem, maar toch media-aandacht 'oja, die zijn er ook nog'.

Storm in een glas water inderdaad.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Archer_VC10 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:08:
Wat mij wel interesseert: hoeveel gebruikers laden überhaupt hun accu IN de camera op, of willen dat?
Ik laad heel vaak op via de camera. De Nikon Z9 even bijladen met USB-C tijdens een evenement. Echt ideaal.

Mede door de uniformering, is het makkelijk. Even snel een USB-C erin knallen en ik kan zeker weer door. En de Z9 is al geen stakker kwa batterij. Veel autosport evenementen zijn drie dagen, dat red ik net wel/niet als ik niet bijlaadt. Dus steek vaak tussendoor even MacBook kabel in de camera en je kan er tegen en red zo het evenement door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
MicGlou schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]
Dat is toch waar het internet voor bedoeld is? ;)

Interessant voorbeeld @RobbieHifi, dank. Wellicht moeten we nog wennen aan een camera die je net als een telefoon aan diverse andere apparaten kan koppelen om zo bij te laden. Ik in ieder geval wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 laadt zijn Z6 (Nikon heeft op dat gebied dus zeker niet zitten slapen) ook regelmatig via USB-C op. Met name omdat ik 'm ook als webcam gebruik (waarbij het wel jammer is dat ie alleen laadt als ie uit staat), maar ook op reis gaat ie vaak in de auto aan de lader, zodat ik er verder qua laden weinig omkijken naar heb en toch met voldoende accu lading bij de volgende bezienswaardigheid aankom.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Mijn Sony A7ii gebruik ik ook wel als 'extra' lader. Micro-USB, maar dat maakt niet uit. Zo kan ik drie batterijen tegelijkertijd laden :). Of op vakantie is het ook weleens de enige manier om even bij te laden.

Maar als een DSLR het niet kan is het ook geen showstopper wat mij betreft.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1