Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-05 16:50
Beste Tweakers,

Wij hebben een Remeha Quinta 35C CV ketel. (bouwjaar 2010) Deze blijft hangen op stand 4 'warm waterbedrijf'. Hij geraakt niet aan de gevraagde temperatuur, waardoor hij constant blijft stoken. Terwijl blijven de radiatoren voortdurend warm, zelf wanneer er geen warmtevraag is. Ik kan dit tijdelijk verhelpen door de warmwater optie uit te schakelen op de ketel.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar wij hebben onlangs het water afgelaten, en onze gietijzeren radiatoren van de muur gehaald, om te laten schilderen. Ook de klassieke thermostaat werd vervangen door een Tado.

Vorig jaar maakte de ketel een irritant, tikkend geluid en werd toen de motor(?) al eens vervangen.
Volgens internet zou het binnenwerk hoogstwaarschijnlijk defect zijn. Zie: https://www.klusidee.nl/F...ren-van-warm-water.63083/

Wij zitten nu met een dilemma wat we hiermee best doen. De ketel is 13 jaar oud, dus nadert het einde van zijn carrière. Op de korte termijn willen we eerst en vooral warm water. Mijn vrouw staat op bevallen, dus ik wil een oplossing op de korte termijn.

Wij willen gerust investeren in een duurzame oplossing op de lange termijn. We hebben reeds 16 zonnepanelen liggen van 390W. Wij wonen in een alleenstaand huis van 350 m² bewoonbare oppervlakte. Alleen hebben we nu een accuut probleem, dat moet verholpen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Misschien even een installateur bellen? Waarschijnlijk zit de 3 weg klep vast.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Ja klinkt als een 3 weg klep. Dus installateur er bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
Het is meestal de flow sensor die blijft hangen door vervuiling, dan schakelt hij de driewegklep niet om.
Kun je testen door de ketel even op alleen warm water te zetten (dus geen cv) en daarna even op alleen cv.
Als hij dan in eerste geval netjes warm water geeft en in het tweede geval voor cv gaat branden dan is het de flow sensor.

Doet hij het dan nog steeds niet dan zit de driewegklep vast en moet je die vervangen.

Als het de flowsensor is zal hij vaak weer gewoon gaan werken als je de ketel weer terugzet naar cv en warmwater.

Je kunt ook proberen er een tik met de schroevendraaier tegen de flow sensor behuizing te geven om te kijken of hij dan losschiet of anders eruit halen en schoonmaken.
Als laatste optie kun je de flowsensor vervangen.

Een monteur bellen zal je waarschijnlijk een nieuwe flowsensor en een nieuwe driewegklep plus het arbeidsloon gaan kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 13:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heeft niks met de flow sensor te maken.
Radiatoren worden warm dus de 3 wegklep schakelt niet of zit vast.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
De flow sensor stuurt de driewegklep als er warmwater vraag is.
Als die niet goed werkt zal hij niet omschakelen.
Dat kun je dus simpel testen zoals ik beschreven heb.

Als de ketel ofwel in enkel warm water mode ofwel enkel cv mode staat wordt de flow sensor niet meer gebruikt om de driewegklep te sturen die gaat dan vast in een stand staan.

Heb ik hier ook gehad maar dan andersom, hij bleef hangen op warm water en wilde niet meer voor cv branden.
De oplossing was de flowsensor eruit en schoon gemaakt.

[ Voor 60% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 13:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:24:

Als de ketel ofwel in enkel warm water mode ofwel enkel cv mode staat wordt de flow sensor niet meer gebruikt om de driewegklep te sturen die gaat dan vast in een stand staan.

Heb ik hier ook gehad maar dan andersom, hij bleef hangen op warm water en wilde niet meer voor cv branden.
Even goed lezen, de ketel start wel op bij SWW vraag. Dus is er niets aan de hand met die flowsensor. Die stuurt de brander en de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien moet jij eens goed lezen!

Als bij warmwatervraag de driewegklep niet omgezet wordt, dan krijg je dit effect, hij kan dan geen warm water aanmaken.
En dat wordt echt gestuurd door de flowsensor bij Remeha ketels.

Het kan dus een niet goed werkende flowsensor of een vastzittende driewegklep zijn.
En het is bekent dat bij Remeha ketels het vaak de flowsensor is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik heb hetzelfde gehad met dezelfde ketel. Bij mij was het uiteindelijk de driewegklep, die overigens vlak daarvoor ook al eens vervangen was.
Wat je merkte was dat het enorm warm werd in de kamer, terwijl de thermostaat aangaf dat er warmwatervraag was. In de praktijk kwam dit doordat er periodiek het boilervat opgewarmt werd. De ketel doet dat door met de driewegklep op SWW, net zolang te stoken totdat de retourtemp een bepaald setpoint bereikt heeft.
Omdat de driewegklep lekte moet ineens het hele huis opgewarmt worden, in plaats van alleen het boilervat met een paar L water. Het werd behaaglijk warm binnen zullen we maar zeggen. Jammer dat het zomer was.
Bij mij heb ik eerst ook de flowsensor verdacht (immers, hoe kan er warmwatervraag ontstaan als ik geen water vraag, en als ik de het warmwaterbedrijf uitschakel verhelpt het probleem zich). Die vervangen hielp niet, de driewegklep wel.
Mocht je toch de flowsensor willen vervangen heb ik er nog eentje liggen, is vrijwel ongebruikt ;-)

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden; we hebben een tijdje alleen het WW bedrijf ingeschakeld als we wilden douchen. Dan heb je voor nu-nu een oplossing (zei het met een vrij lage WAF). Daarna kan je rustig nadenken over wat je wil. Zo'n 35Cis een lomp ding, ook qua minimum warmtevermogen en elektrisch sluipverbruik. Vervangen voor een integras XTreme 36 scheelt waarschijnlijk al een hele hoop, als je meer uitzoektijd hebt dan kan je gaan bedenken of je naar een warmtepomp kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:44:
Misschien moet jij eens goed lezen!

Als bij warmwatervraag de driewegklep niet omgezet wordt, dan krijg je dit effect, hij kan dan geen warm water aanmaken.
En dat wordt echt gestuurd door de flowsensor bij Remeha ketels.

Het kan dus een niet goed werkende flowsensor of een vastzittende driewegklep zijn.
En het is bekent dat bij Remeha ketels het vaak de flowsensor is.
Volgens mij ontbreekt er een stukje kennis keteltechniek bij je.

Je zet de kraan open, de flowsensor detecteert dat en stuurt gelijktijdig de brander en de 3 weg klep aan. Vaak eerst de klep en even later de brander. In deze casus gaat de brander wel aan maar de opgewekte warmte gaat naar het cv systeem. Kortom klep vast. Is overigens storingsoorzaak in ketelland nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
Zoals velen al zeggen klinkt het als een geval van 3-weg klep kapot. Eenzelfde probleem hadden wij een paar jaar terug ook, onze ketel wat toen al bijna 20 jaar oud. Onze keuze was toen vrij eenvoudig: 3-weg klep laten vervangen bij zo'n oude ketel is uitstel van executie en zonde van het geld, dus er is een nieuwe CV ketel gekomen.

In jouw geval, met een hoogzwangere vrouw, is de situatie iets anders. Je stelt dat jullie de optie voor een warmtepomp best willen overwegen, maar dat is wellicht/natuurlijk niet binnen een paar dagen geregeld. Wellicht moet er nog het een en ander gebeuren om de warmtepomp rendabel te maken (isolatie, andere radiatoren, vloerverwarming) of nog andere noodzakelijke dingen (aanpassingen in de meterkast). Nog los van de leverbaarheid ga je dat alles echt niet binnen enkele dagen geregeld krijgen, misschien niet eens binnen een maand of meer.

Keuze is dan: reparatie of 1-op-1 vervanging van de CV. Beiden kunnen denk ik vrij vlot gedaan worden, maar je zult de overweging moeten maken wat je wilt doen. 13 jaar voor een CV is redelijk, maar wie weet kan ie nog makkelijk 5-8 jaar mee; anderzijds kan je ook binnen 1 a 2 jaar weer (andere) problemen krijgen met de oude ketel. Wil je binnen een jaar of 2 toch overstappen op een warmtepomp, dan lijkt mij de keuze tot reparatie/vervanging van de 3-weg klep de beste keuze. Kost een paar honderd euro en dan kun je weer even vooruit.

Wil je wat ruimer de tijd nemen voor het verduurzamingstraject, dan zou ik simpelweg de CV vervangen. Gaat gegarandeerd goed werken zonder aanpassingen, wellicht is de nieuwe ketel ook wat zuiniger dan de vorige en/of biedt hij meer comfort en die investering kost denk ik rond de 2-2.5k (misschien wat meer voor een CV bemeten op een dergelijk grote woning). Je mag er dan vanuit gaan dat je zeker weer 10-15 jaar vooruit kunt en je met wat meer rust kunt kijken naar het overstappen op een warmtepomp. Maar goed, dat alles is afhankelijk van hoe snel je over wilt op een warmtepomp en hoeveel er aan het huis nog moet gebeuren om het lekker te laten werken. Is het hele huis al goed geisoleerd, heb je overal vloerverwarming en een moderne 3 fasen meterkast met wat uitbreidingsruimte, dan kan je zo een warmtepomp laten installeren. Wil je echter nog spouwisolatie doen, dakisolatie, nieuwe beglazing enzovoorts, dan is het een langer traject.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:39:
[...]

Even goed lezen, de ketel start wel op bij SWW vraag. Dus is er niets aan de hand met die flowsensor. Die stuurt de brander en de klep.
Belangrijk detail. Indien ik de ketel inschakel, komt hij automatisch op stand 4 - SWW. Zelf als ik op die moment geen SWW vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:08:
[...]

Volgens mij ontbreekt er een stukje kennis keteltechniek bij je.

Je zet de kraan open, de flowsensor detecteert dat en stuurt gelijktijdig de brander en de 3 weg klep aan. Vaak eerst de klep en even later de brander. In deze casus gaat de brander wel aan maar de opgewekte warmte gaat naar het cv systeem. Kortom klep vast. Is overigens storingsoorzaak in ketelland nummer 1.
Nee de flowsensor stuurt de brander niet aan bij een Remeha.
De flowsensor stuurt enkel de driewegklep aan.
Als de flowsensor ook de brander zou aansturen zou de ketel niet gaan branden als die flowsensor geen flow detecteert.

Als je dus warmwater vraag hebt dan gaat de ketel wel branden, maar omdat de flowsensor geen waterflow detecteert omdat hij vast zit blijft de ketel wel branden maar de driewegklep blijft enkel het cv water door de ketel sturen en verwarmt het kraanwater niet.

Zoals ik al zei is dit simpel te controleren door de ketel even op enkel warm water te zetten, dat is een gebruikers instelling bij een Remeha ketel.
En het kan natuurlijk best een vastzittende drieweg klep zijn, maar zoals ik al zei is die flowsensor een bekent probleem bij oudere Remeha ketels.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom

Ik zal dit vanavond eens testen. Als test heb ik al warm water uitgeschakeld en CV aan, dan werkt CV perfect. Maar WW aan en CV uit, heb ik nog niet getest. Indien dit werkt, ben ik zeker dat het die flowsensor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:38:
[...]

Nee de flowsensor stuurt de brander niet aan bij een Remeha.
De flowsensor stuurt enkel de driewegklep aan.
Als de flowsensor ook de brander zou aansturen zou de ketel niet gaan branden als die flowsensor geen flow detecteert.

Als je dus warmwater vraag hebt dan gaat de ketel wel branden, maar omdat de flowsensor geen waterflow detecteert omdat hij vast zit blijft de ketel wel branden maar de driewegklep blijft enkel het cv water door de ketel sturen en verwarmt het kraanwater niet.

Zoals ik al zei is dit simpel te controleren door de ketel even op enkel warm water te zetten, dat is een gebruikers instelling bij een Remeha ketel.
En het kan natuurlijk best een vastzittende drieweg klep zijn, maar zoals ik al zei is die flowsensor een bekent probleem bij oudere Remeha ketels.
Misschien moet je je tekst nog eens goed doorlezen, wat stuurt nu de warmtevraag? Of het nu CV of SWW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

dotacom schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:37:
[...]

Belangrijk detail. Indien ik de ketel inschakel, komt hij automatisch op stand 4 - SWW. Zelf als ik op die moment geen SWW vraag?
Kan een comfortstand zijn voor je SWW, die probeert je SWW wisselaar warm te houden om sneller warm water te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Moi_in_actie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:25:
Zoals velen al zeggen klinkt het als een geval van 3-weg klep kapot. Eenzelfde probleem hadden wij een paar jaar terug ook, onze ketel wat toen al bijna 20 jaar oud. Onze keuze was toen vrij eenvoudig: 3-weg klep laten vervangen bij zo'n oude ketel is uitstel van executie en zonde van het geld, dus er is een nieuwe CV ketel gekomen.

In jouw geval, met een hoogzwangere vrouw, is de situatie iets anders. Je stelt dat jullie de optie voor een warmtepomp best willen overwegen, maar dat is wellicht/natuurlijk niet binnen een paar dagen geregeld. Wellicht moet er nog het een en ander gebeuren om de warmtepomp rendabel te maken (isolatie, andere radiatoren, vloerverwarming) of nog andere noodzakelijke dingen (aanpassingen in de meterkast). Nog los van de leverbaarheid ga je dat alles echt niet binnen enkele dagen geregeld krijgen, misschien niet eens binnen een maand of meer.

Keuze is dan: reparatie of 1-op-1 vervanging van de CV. Beiden kunnen denk ik vrij vlot gedaan worden, maar je zult de overweging moeten maken wat je wilt doen. 13 jaar voor een CV is redelijk, maar wie weet kan ie nog makkelijk 5-8 jaar mee; anderzijds kan je ook binnen 1 a 2 jaar weer (andere) problemen krijgen met de oude ketel. Wil je binnen een jaar of 2 toch overstappen op een warmtepomp, dan lijkt mij de keuze tot reparatie/vervanging van de 3-weg klep de beste keuze. Kost een paar honderd euro en dan kun je weer even vooruit.

Wil je wat ruimer de tijd nemen voor het verduurzamingstraject, dan zou ik simpelweg de CV vervangen. Gaat gegarandeerd goed werken zonder aanpassingen, wellicht is de nieuwe ketel ook wat zuiniger dan de vorige en/of biedt hij meer comfort en die investering kost denk ik rond de 2-2.5k (misschien wat meer voor een CV bemeten op een dergelijk grote woning). Je mag er dan vanuit gaan dat je zeker weer 10-15 jaar vooruit kunt en je met wat meer rust kunt kijken naar het overstappen op een warmtepomp. Maar goed, dat alles is afhankelijk van hoe snel je over wilt op een warmtepomp en hoeveel er aan het huis nog moet gebeuren om het lekker te laten werken. Is het hele huis al goed geisoleerd, heb je overal vloerverwarming en een moderne 3 fasen meterkast met wat uitbreidingsruimte, dan kan je zo een warmtepomp laten installeren. Wil je echter nog spouwisolatie doen, dakisolatie, nieuwe beglazing enzovoorts, dan is het een langer traject.
Vaak worden dit soort situaties aangegrepen om uit paniek voortijdig een ketel te vervangen. 13 jaar is helemaal niet oud. Elke ketel heeft net als een auto slijtagedelen: 3 weg klep, rookgasventilator, ontstekingspennen enz. Je flikkert toch ook niet je auto de deur uit omdat de banden op zijn...

Hier sinds 1992 tot 2016 een Nefit Turbo in bedrijf gehad. In die periode 3x een 3 weg klep, een ventilator en meerdere ontstekingspennen. Hoort er gewoon bij. Enige tegenvaller was een lekkend ingebouwd boilertje, wel laten vervangen omdat de ketel in de keuken ingebouwd zat en er geen alternatieven waren qua inbouwdiepte. Nu hangt er een Trendline maar dat is gewoon ruk qua SWW comfort door een missend boilertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 13:21
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:51:
Misschien even een installateur bellen? Waarschijnlijk zit de 3 weg klep vast.
Dit dus, de 3-wegklep zit vast in de verkeerde stand. Wij hebben dezelfde ketel, van dezelfde leeftijd met dezelfde klacht gehad. Klik de actuator even los en kijk of je de klep handmatig kunt bedienen, bijvoorbeeld met een muntje indrukken. De klep hoort vanzelf weer omhoog te komen, zit een veer achter. Als hij weer gangbaar is, dan kun je de actuator weer terugklikken. Met een beetje pech is deze doorgebrand. Laat de connector los, dan kun je de driewegklep voor nood met de hand bedienen via de hevel.

De driewegklep cartridge zal vervangen moeten worden en met een beetje pech dus ook de actuator.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
dotacom schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:48:
[...]

Ik zal dit vanavond eens testen. Als test heb ik al warm water uitgeschakeld en CV aan, dan werkt CV perfect. Maar WW aan en CV uit, heb ik nog niet getest. Indien dit werkt, ben ik zeker dat het die flowsensor is?
Ja want dan weet je namelijk zeker dat de driewegklep gewoon werkt.
Als hij dan nog geen warm water geeft zit de driewegklep vast en moet die vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:07:
[...]

Ja want dan weet je namelijk zeker dat de driewegklep gewoon werkt.
Als hij dan nog geen warm water geeft zit de driewegklep vast en moet die vervangen worden.
En wat schiet je er dan mee op? Kun je alsnog een installateur bellen omdat je niet meer met je tengels in een cv ketel mag zitten. Met al dit geneuzel ben je alweer een dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:11:
[...]

En wat schiet je er dan mee op? Kun je alsnog een installateur bellen omdat je niet meer met je tengels in een cv ketel mag zitten. Met al dit geneuzel ben je alweer een dag verder.
Scheelt onderzoekstijd of is dat ook geneuzel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:13:
[...]

Scheelt onderzoekstijd of is dat ook geneuzel?
Een beetje onderhoudsmonteur doet dat in een half uur en heeft over het algemeen de meest voorkomende probleemonderdelen in zijn bus liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan ook kosten schelen als je het niet zelf doet.

Ten eerste wil het nog wel eens voorkomen dat als je eenmaal op deze manier warm water getapt hebt de flowsensor weer doorgespoeld is en het probleem verholpen is.

Ten tweede weet je dan dat als de monteur komt en zijn standaard fix namelijk de flowsensor en de driewegklep vervangen je hem kunt vertellen dat je geen nieuwe driewegklep nodig hebt.

Een driewegklep voor een Quinta kost al gauw zo'n 120 euro en als je ook een motor laat aansmeren loopt het tegen de 300 euro aan en daar komen de uren van de monteur nog bij.
Een flow sensor binnenwerk kost zo'n 35 euro en compleet zo'n 90 euro.

PS
Een flow sensor vervangen is echt een fluitje van een cent, daar hoef je echt geen monteur voor te laten komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:18:
[...]

Een beetje onderhoudsmonteur doet dat in een half uur en heeft over het algemeen de meest voorkomende probleemonderdelen in zijn bus liggen.
Behalve natuurlijk een flowsensor, want "het is toch altijd de driewegklep".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:23:
[...]

Behalve natuurlijk een flowsensor, want "het is toch altijd de driewegklep".
De Energiewacht had 5 maanden geleden hier toch echt een flow sensor voor een Nefit Proline uit 2006 in zijn bus liggen....

En twee maanden later een temp sensor in het SWW circuit van Trendline II, meerdere zelfs de eerste die hij pakte had een beschadigd draad nieuw uit de verpakking.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:30:
[...]

De Energiewacht had 5 maanden geleden hier toch echt een flow sensor voor een Nefit Proline uit 2006 in zijn bus liggen....

En twee maanden later een temp sensor in het SWW circuit van Trendline II, meerdere zelfs de eerste die hij pakte had een beschadigd draad nieuw uit de verpakking.....
Niet te geloven :)

@Ben(V) Klopt en een flowsensor mag je ook gewoon zelf vervangen. Dit is gewoon waterleiding en geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Volgens de loodgieter is het onmogelijk dat de 3-wegklep stuk is, gezien de CV wel nog werkt? Klopt dit statement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is zoals al gezegd mogelijk maar niet zeker.
Meer voorkomend is de flowsensor die dicht gekalkt is, dan stuurt hij de driewegklep gewoon niet uit want hij denkt dan dat er geen water is.
Is het water hard bij jullie?
Niet per ongeluk het water afgesloten? O-)

Als je hem op alleen warm water zet zou je meteen de motor van de driewegklep moeten horen.
Hoor je niets dan kan de motor stuk zijn, of de klep zit vast maar dan hoor je de motor meestal nog wel aanlopen of de aansturing is defect zijn, maar dat laatste komt zelden voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:32:
[...]

Niet te geloven :)

@Ben(V) Klopt en een flowsensor mag je ook gewoon zelf vervangen. Dit is gewoon waterleiding en geen gas.
Hoe kom je daar nou bij? Je mag vanwege de gasketelwet niet eens meer met een schroevendraaier in de buurt van je ketel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ach gezeur.
Die wet is gewoon doorgedrukt door de installatie branche om extra geld te verdienen onder het motto het is anders niet veilig.

Je moet maar eens kijken in onder andere dit forum hoe veilig cv monteurs zijn.
Zoals branders vervangen zonder nieuwe pakkingen te plaatsen en nooit metingen doen nadat de boel een "onderhoud beurt" gehad heeft.

En zoals @pennywiser al opmerkte, als je iets verkeerd doet met de waterzijde, dan is een water ballet het allerergste wat je kan overkomen maar nauwelijks gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:49:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Je mag vanwege de gasketelwet niet eens meer met een schroevendraaier in de buurt van je ketel komen.
Als het gas gerelateerd is ja, klopt. "Gas"ketelwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:04:
[...]

Als het gas gerelateerd is ja, klopt. "Gas"ketelwet.
Alles wat zich in de ketel bevindt inclusief de rookgasafvoer mag je niet meer aankomen. Jij probeert de normen op te rekken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik had bij mijn remeha ketel hetzelfde.
Eerst een keer een hard tikkende geluid uit de motor van de driewegklep.
Daar was een kunstof tandwieltje die een tand miste.
Nieuwe motor op de klep en even later het euvel dat de radiatoren warm werden bij sww vraag.

Flow switch detecteert keurig de vraag naar sww maar de drieweg klep zat vast dus dan stuurt hij het hete cv water niet door de wisselaar maar in de radiatoren.

Ik heb toen met wat pielen de cassette in de drieweg klep weer gangbaar gekregen en daarna was het klaar.

De ketel gaat niet branden als de flow switch niet meer werkt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Ben(V) schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:15:
Het is meestal de flow sensor die blijft hangen door vervuiling, dan schakelt hij de driewegklep niet om.
Kun je testen door de ketel even op alleen warm water te zetten (dus geen cv) en daarna even op alleen cv.
Als hij dan in eerste geval netjes warm water geeft en in het tweede geval voor cv gaat branden dan is het de flow sensor.

Doet hij het dan nog steeds niet dan zit de driewegklep vast en moet je die vervangen.

Als het de flowsensor is zal hij vaak weer gewoon gaan werken als je de ketel weer terugzet naar cv en warmwater.

Je kunt ook proberen er een tik met de schroevendraaier tegen de flow sensor behuizing te geven om te kijken of hij dan losschiet of anders eruit halen en schoonmaken.
Als laatste optie kun je de flowsensor vervangen.

Een monteur bellen zal je waarschijnlijk een nieuwe flowsensor en een nieuwe driewegklep plus het arbeidsloon gaan kosten.
Zonet volgende test uitgevoerd:
1) WW aan / CV uit => warm water werkt zoals gevraagd
2) WW uit / CV aan => CV gaat branden

Kan ik hieruit afleiden dat het inderdaad de flowsensor is zoals jij beschreef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk het wel, de driewegklep werkt in iedere geval prima anders was hij op een van de twee standen blijven hangen.
Je hebt nu in ieder geval voor tijdelijk een methode om toch warm water te krijgen.

Ofwel je schroeft die flow sensor eruit, maakt hem schoon en stopt hem er weer in en als dat niet werkt koop je een nieuw binnenwerk van die flowsensor en schroeft die erin.

Ofwel je belt een monteur om hem te laten vervangen.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du2_Zi3hG7LPe1GdE6nkonY5yXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGXsk1NzFRCStANcMEePpBm5.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de flowswitch (16) uit die afbeelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Meestal werkt dat wel met azijn of anders in de soda of antikalk gebruiken.
Daarom vroeg ik ook of hij in een omgeving woont met hard water.

Maar de hall sensor kan ook defect zijn en dan helpt schoonmaken niet.
Als schoonmaken niet werkt kan hij het beste de hele sensor vervangen en niet alleen het binnenwerk.

[ Voor 68% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom

Even een update. Loodgieter is langsgeweest. Er zit enorm veel kalk ter hoogte van flowswitch & platenwarmtewisselaar. Hij heeft ook die driewegklep nagekeken, deze leek heel stroef te zitten. Je kon ze bijna niet indrukken, maar toch schakelde deze wel? Dus volgens hem is het niet de driewegklep?
Hij gaat nu eerst eens alle kalk proberen wegdoen en flow switch te reinigen.
Als dat niet lukt gaan we een nieuwe flow switch bestellen.

Belangrijk detail: als de ketel alleen op WW staat, hebben we warm water, maar blijft de ketel WW opwarmen, waardoor er ook warmte naar de radiatoren gaat.

Dus de optie CV uit, WW aan is goed voor tijdelijk te kunnen douchen, maar als ik hem heel de dag hierop laat staan, blijft de ketel voortdurend werken.

Is het dan toch niet die flow sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Is dus gewoon je driewegklep. De actuator kan maar een heel klein beetje kracht leveren, als de klep zelf al stroef loopt doen dat ding niets of af en toe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@dotacom
Nogmaals, de driewegklep cartridge moet vervangen worden. Als de actuator het nog doet dan heb je geluk gehad, anders moet je die ook vervangen. Vaak gaat die stuk als de driewegklep zwaar loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Bedankt allemaal voor jullie input. Gisteren werd de driegwegklep cartridge vervangen. Op het eerste zicht leek hiermee alles in orde, helaas is het vandaag al terug miserie. De ketel detecteert nu geen WW vraag meer. Als ik kraan/douche volledig open zet, blijft deze op stand 0 'rust toestand' staan. Mijn workaround bij het vorig probleem werkt ook niet meer. (alleen WW of alleen CV aanzetten) We zitten nu dus volledig zonder warm water.
Indien ik de ketel herstart, lukt het soms om WW op te warmen, maar kort erna is het al terug koud. Ik wou mij zonet douchen en ging ketel herstarten, maar zelf die workaround lukte niet meer.

Zegt dit probleem jullie iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@dotacom
Dat zou kunnen komen door een defecte tapwater flow sensor (stromingsschakelaar, S46823). Maar die was in een eerder stadia al door de monteur/loodgieter gecontroleerd toch :?. Misschien zit hij niet goed gemonteerd (komt precies), hij moet contact maken als je warmwater tapt. Dus even doormeten met je multimeter :).

edit:
Je hebt wel pech met je ketel zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
De flow sensor is al eens bekeken door de loodgieter en daar was niets aan, zei hij.

Heb je iets gedetailleerdere instructies hoe dat doormeten precies werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@dotacom
Het is een schakelaar die normaal-open (NO) is, zodra je water pakt dan maakt hij contact. Er zit een klein schoepje in die haaks op de leiding is gemonteerd, in de stroomrichting van het water. Bij een bepaalde tapdrempel (1,5 ltr/min) gaat het schoepje mee met de waterstroom en maakt het contact. Als hij een aantal graden of meer is verdraaid, 90 graden, 180 graden dan zal hij dus niet goed schakelen.

Het is niet gezegd dat hij stuk is, daarom moet je hem dus even doormeten :). Schakelaar loskoppelen, DMM op weerstand/continuïteit, meten op de twee pinnen vanuit de schakelaar. Warmwater tappen en dan zou de schakelaar contact moeten maken. Als er kalk in zit zal hij ook niet goed schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Puch-Maxi schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:32:
@dotacom
Het is een schakelaar die normaal-open (NO) is, zodra je water pakt dan maakt hij contact. Er zit een klein schoepje in die haaks op de leiding is gemonteerd, in de stroomrichting van het water. Bij een bepaalde tapdrempel (1,5 ltr/min) gaat het schoepje mee met de waterstroom en maakt het contact. Als hij een aantal graden of meer is verdraaid, 90 graden, 180 graden dan zal hij dus niet goed schakelen.

Het is niet gezegd dat hij stuk is, daarom moet je hem dus even doormeten :). Schakelaar loskoppelen, DMM op weerstand/continuïteit, meten op de twee pinnen vanuit de schakelaar. Warmwater tappen en dan zou de schakelaar contact moeten maken. Als er kalk in zit zal hij ook niet goed schakelen.
Moet ik eerst het water aflaten als ik die schakelaar loskoppel? En begrijp je stappenplan niet 100%, ik moet eerst de schakelaar volledig loskoppelen? En dan warmwater tappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@dotacom
Gewoon even de connector loskoppelen en in situ testen. Dan hoef je verder geen water af te tappen oid. Dan tap je warmwater, piept je multimeter en is de flow sensor/schakelaar goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Kan het zijn dat de loodgieter 'te' hard gedraaid heeft aan die flowswitch? Hij heeft deze losgedraaid via het zwarte ventiel. Zie foto: https://imgur.com/a/HPSZSCH

Als ik dit onderdeel opzoek, moet je dit precies op een andere plaats loskoppelen? Aan de koperen uiteindes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@dotacom Er staat een pijl op voor de richting, controleer dat eens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Puch-Maxi schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:32:
@dotacom Er staat een pijl op voor de richting, controleer dat eens :).
De pijl wijst naar beneden, maar niet loodrecht. Dus ietwat schuin, mogelijks is dit het probleem?
Pagina: 1