Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] advies zonnepanelen op plat dak, type omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• SnuggleS86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 23:35
Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen, via het forum ben ik al een stuk wijzer geworden, maar zou graag nog een beetje advies willen. Ik wil de panelen op het platte dak van de aanbouw laten leggen. Het pannendak van het huis zelf is oud en niet geschikt voor panelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpFwb2t9KR0vH2W_mCIchEFiO4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/go2wW7vOhX6F0bNYzxF8HCHA.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak van ca. 50m^2, ongeveer in het midden staat de afvoer van de afzuigkap.
Schaduw
Ja, helaas hebben vooral in de winter 's ochtends 'last' van de schaduw van ons eigen huis en 's middags van de buren.
Jaarverbruik
Ca. 4400 kWh per jaar
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Ik denk dat we met ca. €6.000,- een eind moeten kunnen komen. Doel is voornamelijk om de maandlasten wat omlaag te halen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten doen. Alternatief is nog om zelf de panelen te leggen en de aansluiting te laten doen door een externe partij, dan ben ik iets goedkoper uit, maar echt veel scheelt het volgens mij niet.
Bijhouden van data
Ik wil live de data kunnen bijhouden, verder niet.
Reeds verkregen offertes
Partij 1
Zuid-opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrLCsLVU8AE7GGdCNfyylq3wkc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NPWY4SfE8tDgftkdTGqRbSKZ.png?f=user_large
14x DMEGC 410Wp
Huawei SUN2000-4KTL-L1
14x optimizers

Prijs: € 7.439,- = €1,30/Wp

Partij 2
Zuid-opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiVautjVQkYA2iAi_AJXh7769IE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naKbvu3lbRBg1d4KitD8gU7e.png?f=user_large
12x DASolar 435Wp
3x Hoymiles 2000-4T

Prijs: €5.400,- = €1,03/Wp

Partij 3
Oost-west opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4GRVjz1Emn5RWV99wxTXm7Ahao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IXKWO1MmOWE3wd7PBiP6C4Ya.png?f=user_large
10x Jinko 425Wp
Growatt MIN 3600TL-XE (2 strings)

Prijs: €3.995,- = €0,94/Wp

Er zit dus aardig wat verschil tussen de verschillende aanbieders, aanbieder 1 is m.i. te duur, vraag is nu eigenlijk of een string-omvormer in mijn situatie voldoet, i.v.m. de slagschaduw van de huizen. Volgens mij wel als de bypass-diodes gewoon hun werk doen, maar ik wordt inmiddels tuureluurs van de verschillende verhalen die verkondigd worden.

Wat zou in dit geval jullie advies zijn, micro-omvormers of een string omvormer?

Partij 3 biedt de minste panelen aan omdat extra panelen dichter bij het huis niet veel meer opleveren en een negetieve invloed hebben op de rest. De verkoper heeft nog even gekeken wat een vergelijkbare opstelling als partij 2 zou kosten (12x Zuid, met micro omvormers, Enphase), dat zou ca. €6500,- kosten. Verder is partij 3 de enige die een Oost-West opstelling aanbiedt voor een wat mooiere verdeling over de dag.

Een overweging zou ook nog kunnen zijn om partij 2 de 12 panelen in Oost-West te laten leggen.

A.s. vrijdag heb ik nog een gesprek met een vierde partij.

Edit 04-11
Inmiddels ook een vierde offerte binnen:
Zuid-opstelling (vergelijkbaar met partij 2)
12x TW solar TIER 1 full black 410WP
12x Enphase IQ8M-72-2

Prijs: €5.000,- = €1,02/Wp
Regio
Midden Nederland

[ Voor 3% gewijzigd door SnuggleS86 op 04-11-2023 10:09 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Oost west zou ook mijn optie zijn, partij 3 zou ik ook kiezen gezien de denkwijze en prijs. Je zou evt. naar een XH omvormer van Growatt kunnen vragen, kost een paar tietjes meer, maar biedt dan mogelijkheid voor Growatt accu op termijn. Niet heel zinvol, maar als je dat wenst zou je dat kunnen vragen.

• SnuggleS86
Bedankt voor de tip, ga ik even naar informeren. Als dat inderdaad maar een paar tientjes scheelt is dat wel het overwegen waard, ondanks dat er de komende tijd nog geen accu gaat komen.

Partij 3 had naar mijn idee ook het meest eerlijke verhaal over o.a. terugverdientijd, de rest rekent graag met de prijs van (of zelfs boven) het energieplafond van €0,40/kWh.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 16:46
Niet nu al teveel voorsorteren op een accu. Die markt gaat nog zo veranderen dat de kans klein is dat je precies voor een accu wil kiezen die op de Growatt past. Als het weinig extra's kost kan je de keuze natuurlijk maken.

Ik zou voor partij 3 gaan. Oost west heb je meer aan als de saldering vervalt. Ook de prijs is erg netjes omdat er geen onzin bij verkocht wordt zoals 14 optimizers :o

[ Voor 9% gewijzigd door alwind op 04-11-2023 08:59 ]

• SnuggleS86
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat een string inverter in ons geval prima is, ondanks de schaduw op het dak. Misschien al een keer eerder voorbijgekomen, maar in dit filmpje wordt daar op een praktische manier bewijs voor geleverd:
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Het per paneel monitoren is leuk, maar voor mij absoluut geen noodzaak. Als één paneel (gedeeltelijk) kapot is (en wanneer gebeurt dat nou?), moet dat wel heel lang onopgemerkt blijven om de eventuele micro inverters terug te verdienen.

Enige voordeel die er voor mij nog overblijft is dat er geen omvormer in de garage komt te hangen, maar om daar nou €1.000,- extra voor uit te geven? Uit interesse; Hoe zit het met werkschakelaars bij een Micro Inverter systeem, mag die ergens buiten geïnstalleerd worden? (bijv. onder/bij het eerste paneel?)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-11 11:09
SnuggleS86 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:06:
...Uit interesse; Hoe zit het met werkschakelaars bij een Micro Inverter systeem, mag die ergens buiten geïnstalleerd worden? (bijv. onder/bij het eerste paneel?)
Bij mijn micro-inverter systeem (Oost-West op plat dak) zit de werkschakelaar in de meterkast.
Ik denk dat dat sowieso moet omdat je vanuit de meterkast het systeem moet kunnen uitschakelen.
Als jij een extra werkschakelaar op het dak wilt hebben kan dat denk ik wel al zou dat niet mijn voorkeur
hebben omdat die schakelaar op het dak dan juist in weer en wind staat.

NB: de reden waarom ik op mijn schaduwloze platte dak toch voor micro's ben gegaan is omdat ik het
eem technische mooiere oplossing vind. Met micro's heb je geen 400 VDC (gelijkspanning) over het dak
lopen, alleen 240 V AC (wisselspanning). Bij DC kun je meer last hebben van corrosie.
Geen inverter in huis (geen gezoem en geklik) vind ik ook wel een voordeel.
Ik hoefde niet persé de goedkoopste oplossing dus is deze het geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door peterpv op 07-11-2023 14:16 ]

• SnuggleS86
Ok, duidelijk! Ik was in de veronderstelling dat er tussen de meterkast en de omvormer nog een werkschakelaar moest zitten en dan zo dicht mogelijk bij de omvormer(s).

Ik zie de voordelen van geen omvormer/wisselspanning over het dak inderdaad ook, maar dat zijn precies argumenten die ik nog niet heb gehoord van de aanbiedende partijen. Die hebben het alleen over de invloed van schaduw en over het monitoren per paneel.

Ik kan me ook zo voorstellen dat het voor hun makkelijker installeren is; in ons geval scheelt het een omvormer ophangen/aansluiten op een plek waar je normaal niet heen hoeft met de kabel. Met micro omvormers zou de kabel rechtstreeks vanaf het platte dak naar onze hal/meterkast kunnen.

• SnuggleS86
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een lokale installateur, gisteren zijn ze gelegd (Oost-west):

- 12x Solar panel JA Solar 420Wp
- Goodwe GW4200D-NS G3

Prijs €4.500,- (=€0,89/Wp)

Gisterenmiddag is de eerste 0,6kWh opgewekt :P
Pagina: 1