Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen, via het forum ben ik al een stuk wijzer geworden, maar zou graag nog een beetje advies willen. Ik wil de panelen op het platte dak van de aanbouw laten leggen. Het pannendak van het huis zelf is oud en niet geschikt voor panelen.:fill(white):strip_exif()/f/image/go2wW7vOhX6F0bNYzxF8HCHA.png?f=user_large)
Zuid-opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/NPWY4SfE8tDgftkdTGqRbSKZ.png?f=user_large)
14x DMEGC 410Wp
Huawei SUN2000-4KTL-L1
14x optimizers
Prijs: € 7.439,- = €1,30/Wp
Partij 2
Zuid-opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/naKbvu3lbRBg1d4KitD8gU7e.png?f=user_large)
12x DASolar 435Wp
3x Hoymiles 2000-4T
Prijs: €5.400,- = €1,03/Wp
Partij 3
Oost-west opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXKWO1MmOWE3wd7PBiP6C4Ya.png?f=user_large)
10x Jinko 425Wp
Growatt MIN 3600TL-XE (2 strings)
Prijs: €3.995,- = €0,94/Wp
Er zit dus aardig wat verschil tussen de verschillende aanbieders, aanbieder 1 is m.i. te duur, vraag is nu eigenlijk of een string-omvormer in mijn situatie voldoet, i.v.m. de slagschaduw van de huizen. Volgens mij wel als de bypass-diodes gewoon hun werk doen, maar ik wordt inmiddels tuureluurs van de verschillende verhalen die verkondigd worden.
Wat zou in dit geval jullie advies zijn, micro-omvormers of een string omvormer?
Partij 3 biedt de minste panelen aan omdat extra panelen dichter bij het huis niet veel meer opleveren en een negetieve invloed hebben op de rest. De verkoper heeft nog even gekeken wat een vergelijkbare opstelling als partij 2 zou kosten (12x Zuid, met micro omvormers, Enphase), dat zou ca. €6500,- kosten. Verder is partij 3 de enige die een Oost-West opstelling aanbiedt voor een wat mooiere verdeling over de dag.
Een overweging zou ook nog kunnen zijn om partij 2 de 12 panelen in Oost-West te laten leggen.
A.s. vrijdag heb ik nog een gesprek met een vierde partij.
Edit 04-11
Inmiddels ook een vierde offerte binnen:
Zuid-opstelling (vergelijkbaar met partij 2)
12x TW solar TIER 1 full black 410WP
12x Enphase IQ8M-72-2
Prijs: €5.000,- = €1,02/Wp
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/go2wW7vOhX6F0bNYzxF8HCHA.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak van ca. 50m^2, ongeveer in het midden staat de afvoer van de afzuigkap.Schaduw
Ja, helaas hebben vooral in de winter 's ochtends 'last' van de schaduw van ons eigen huis en 's middags van de buren.Jaarverbruik
Ca. 4400 kWh per jaarHuidige elektriciteitsaansluiting
1-faseBudget en doel
Ik denk dat we met ca. €6.000,- een eind moeten kunnen komen. Doel is voornamelijk om de maandlasten wat omlaag te halen.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten doen. Alternatief is nog om zelf de panelen te leggen en de aansluiting te laten doen door een externe partij, dan ben ik iets goedkoper uit, maar echt veel scheelt het volgens mij niet.Bijhouden van data
Ik wil live de data kunnen bijhouden, verder niet.Reeds verkregen offertes
Partij 1Zuid-opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/NPWY4SfE8tDgftkdTGqRbSKZ.png?f=user_large)
14x DMEGC 410Wp
Huawei SUN2000-4KTL-L1
14x optimizers
Prijs: € 7.439,- = €1,30/Wp
Partij 2
Zuid-opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/naKbvu3lbRBg1d4KitD8gU7e.png?f=user_large)
12x DASolar 435Wp
3x Hoymiles 2000-4T
Prijs: €5.400,- = €1,03/Wp
Partij 3
Oost-west opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXKWO1MmOWE3wd7PBiP6C4Ya.png?f=user_large)
10x Jinko 425Wp
Growatt MIN 3600TL-XE (2 strings)
Prijs: €3.995,- = €0,94/Wp
Er zit dus aardig wat verschil tussen de verschillende aanbieders, aanbieder 1 is m.i. te duur, vraag is nu eigenlijk of een string-omvormer in mijn situatie voldoet, i.v.m. de slagschaduw van de huizen. Volgens mij wel als de bypass-diodes gewoon hun werk doen, maar ik wordt inmiddels tuureluurs van de verschillende verhalen die verkondigd worden.
Wat zou in dit geval jullie advies zijn, micro-omvormers of een string omvormer?
Partij 3 biedt de minste panelen aan omdat extra panelen dichter bij het huis niet veel meer opleveren en een negetieve invloed hebben op de rest. De verkoper heeft nog even gekeken wat een vergelijkbare opstelling als partij 2 zou kosten (12x Zuid, met micro omvormers, Enphase), dat zou ca. €6500,- kosten. Verder is partij 3 de enige die een Oost-West opstelling aanbiedt voor een wat mooiere verdeling over de dag.
Een overweging zou ook nog kunnen zijn om partij 2 de 12 panelen in Oost-West te laten leggen.
A.s. vrijdag heb ik nog een gesprek met een vierde partij.
Edit 04-11
Inmiddels ook een vierde offerte binnen:
Zuid-opstelling (vergelijkbaar met partij 2)
12x TW solar TIER 1 full black 410WP
12x Enphase IQ8M-72-2
Prijs: €5.000,- = €1,02/Wp
Regio
Midden Nederland[ Voor 3% gewijzigd door SnuggleS86 op 04-11-2023 10:09 ]