http://www.xbmcfreak.nl/
Als het om gewone users gaat (login-accounts), dan moet je met chroot gaan klooien.
Als het om ftp gaat, moet je in de config van je ftpserver zijn.
Als het om ftp gaat, moet je in de config van je ftpserver zijn.
Verwijderd
Inderdad kan je met chroot aan de slag gaan.
Ik vraag me echter af of je uberhaupt wel wil, dat die user in kan loggen.
Aan de naam te zien, heeft die user namelijk niks op het systeem te zoeken via telnet.
Een shell als /bin/false zou dan niet misstaan voor die user (/etc/passwd).
Ik vraag me echter af of je uberhaupt wel wil, dat die user in kan loggen.
Aan de naam te zien, heeft die user namelijk niks op het systeem te zoeken via telnet.
Een shell als /bin/false zou dan niet misstaan voor die user (/etc/passwd).
Het gaat om een gewone dir met telnet. Voor ftp gebruik ik ftpd-pro en die is al goed geconfigd. Kan iemand wat meer vertellen over met chroot 'klooien' ?
http://www.xbmcfreak.nl/
Verwijderd
Probleem met chrooten is alleen, dat je dus absoluut geen commando's meer zou kunnen uitvoeren als gebruiker. Immers je hebt geen toegang tot alles wat buiten je chroot-jail ligt.
Je zal dus compleet binaries en libs in de chroot-jail moeten hebben.
Er zijn als ik me niet vergis wel progjes voor te vinden hoor. Moet je maar eens op www.freshmeat.net kijken.
Waarschijnlijk is een restricted shell meer iets voor je.
Zie "man bash", daar staat het ergens vermeld. Je kan dan geen "cd" meer gebruiken onder andere. Een user zit dan dus ook vast in zijn homedir, maar kan toch eventueel commando's uitvoeren.
Als je deze gewoon in /etc/passwd instelt als standaard shell voor de user, dan kan hij vrij weinig. /sbin/rbash heet die shell (of /sbin/bash -r).
Maar waarom wil je het precies? Eigenlijk geeft het aan dat de permissies op de rest van je bestanden/directories niet goed zijn namelijk!
Je zal dus compleet binaries en libs in de chroot-jail moeten hebben.
Er zijn als ik me niet vergis wel progjes voor te vinden hoor. Moet je maar eens op www.freshmeat.net kijken.
Waarschijnlijk is een restricted shell meer iets voor je.
Zie "man bash", daar staat het ergens vermeld. Je kan dan geen "cd" meer gebruiken onder andere. Een user zit dan dus ook vast in zijn homedir, maar kan toch eventueel commando's uitvoeren.
Als je deze gewoon in /etc/passwd instelt als standaard shell voor de user, dan kan hij vrij weinig. /sbin/rbash heet die shell (of /sbin/bash -r).
Maar waarom wil je het precies? Eigenlijk geeft het aan dat de permissies op de rest van je bestanden/directories niet goed zijn namelijk!