Sponningmaat stompe deur te groot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 09:45
Beste,

In ons huis heb ik de binnendeurkozijn
(stomp) met bovenlicht vervangen voor stompe deuren zonder bovenlicht. Echt is hiervoor de sponningmaat 84cm voor een deur van 83cm, is dit teveel spelling of gaat dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:45
Dus de opening is 84 en de deur 83? Een halve centimeter per kant? Lijkt me prima, houd je tenminste nog een klein beetje afstelmogelijkheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Hoe breed was de oude deur? die zou ik als leidraad nemen, misschien heb je er nog een in huis die dezelfde (ongeveer) afmetingen heeft zodat je kan kijken of het past. Beter koop je een deur iets te breed dan kan er nog iets vanaf geschaafd worden, andersom is echt een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
Ja de nieuwe kozijnen zitten er al in dus daar kan ik de sponning maat niet smaller van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Luckey schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:17:
Ja de nieuwe kozijnen zitten er al in dus daar kan ik de sponning maat niet smaller van maken.
Maar hoe kom je dan aan de te kleine deuren :?

Overigens zijn ze nét te klein. Standaard wordt 3mm speling aangehouden tussen deur en kozijn. Bij jou wordt dat 5mm. Ik denk dat het wel kan (als in: de schoot zal wel in de sluitplaat vallen), maar of je het mooi genoeg vindt moet je natuurlijk zelf bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Die 5 mm word aan de scharnierzijde 3mm (of minder) en aan de krukzijde 8mm.
De scharnieren hebben namelijk een vaste maat.

Je kan een 5mm schaaflat op de kopse kant van de deur lijmen aan de scharnierzijde, en deze rondom vlak schaven/frezen met de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:26
FRANQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:16:
Je kan natuurlijk ook prima de scharnieren minder diep, of bijvoorbeeld aan één kant zelfs helemaal niet, infrezen in de deur. Dan wordt de scharnierzijde opening vanzelf groter.
Bij een nieuwe deur zitten toch nog geen scharniersleuven uitgefreesd, dus zou moeten kunnen.

Edit:
oh wacht… of gaat het om een oude deur en een nieuw kozijn?
zelfde verhaal dan, dan kan het scharnier zonder infrezen op het kozijn geschroefd worden bijvoorbeeld…

[ Voor 14% gewijzigd door BrainCrash op 02-11-2023 09:00 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
BrainCrash schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:58:
[...]

Je kan natuurlijk ook prima de scharnieren minder diep, of bijvoorbeeld aan één kant zelfs helemaal niet, infrezen in de deur. Dan wordt de scharnierzijde opening vanzelf groter.
Bij een nieuwe deur zitten toch nog geen scharniersleuven uitgefreesd, dus zou moeten kunnen.

Edit:
oh wacht… of gaat het om een oude deur en een nieuw kozijn?
zelfde verhaal dan, dan kan het scharnier zonder infrezen op het kozijn geschroefd worden bijvoorbeeld…
Het moet er ook nog een beetje uitzien neem ik aan?

Die 5mm lat kan natuurlijk ook op het kozijn, misschien is dat zelfs nog makkelijker weg te werken met schilderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:16:

Je kan een 5mm schaaflat op de kopse kant van de deur lijmen aan de scharnierzijde, en deze rondom vlak schaven/frezen met de deur.
Je kan scharnieren vaak ook wel een beetje bijbuigen. Sterker: dat is een heel handige manier om (oude) deuren te stellen. Zie je ook niets van. Dat zou ik echt eerder proberen dan er een latje op lijmen.

Edit: zie ook dit filmpje.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bending Hinges to Adjust Doors

Zo heb ik de 10 binnendeuren in mijn huis ook goed weten te stellen :)

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 02-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@sOid
Sorry maar dat is in mijn ogen prutswerk.
Ondanks dat die vent er erg kundig uit ziet.
Dat is een oplossing als alles al afgewerkt is, en je niet meer gaat schilderen.

Als je een nieuw kozijn hebt, lijm je daar in een mum van tijd een latje hout op.
Kwestie van goed insmeren met houtlijm en aandrukken.

Kan je daarna gewoon met de scharniermal de scharnieren infrezen (wat toch al moest).
Schilderen en je ziet er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:16:
@sOid
Dat is een oplossing als alles al afgewerkt is, en je niet meer gaat schilderen.

Als je een nieuw kozijn hebt, lijm je daar in een mum van tijd een latje hout op.

Kan je daarna gewoon met de scharniermal de scharnieren infrezen (wat toch al moest).
Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik zie het zeker niet als prutswerk. Vooral in een huis met oude deuren en dito kozijnen uit '62 (in mijn geval). Je ziet er oprecht niets van.

En ik ben echt een mierenneuker met dit soort dingen. Zo heb ik er bij een paar deuren een paar mm van de onderkant af gezaagd (en bij sommige deuren zelfs over de lengte) met m'n invalzaag omdat dat qua uniformiteit van de ruimte in vergelijking met andere deuren mooier was.

Doel van dit soort topics is ook het aandragen van verschillende oplossingen waaruit TS een keuze kan maken, nietwaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
FRANQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:16:
@sOid

Nog eens goed overnagedacht en dit gaat he inderdaad worden als ik uiteindelijk de speling te groot vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
sOid schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:52:
[...]

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik zie het zeker niet als prutswerk. Vooral in een huis met oude deuren en dito kozijnen uit '62 (in mijn geval). Je ziet er oprecht niets van.

En ik ben echt een mierenneuker met dit soort dingen. Zo heb ik er bij een paar deuren een paar mm van de onderkant af gezaagd (en bij sommige deuren zelfs over de lengte) met m'n invalzaag omdat dat qua uniformiteit van de ruimte in vergelijking met andere deuren mooier was.

Doel van dit soort topics is ook het aandragen van verschillende oplossingen waaruit TS een keuze kan maken, nietwaar? ;)
Zeker waar.

Maar deze oplossing is om verschillen tot 1 of 2mm (misschien hooguit 3mm) weg te werken wel te doen.
5mm gaat hem echt niet worden.
Pagina: 1