Vloerverwarming en per kamer temperatuur te regelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Ik had een keer gezien bij iemand die gewoon per (slaap)kamer de temperatuur kon instellen voor de vloerverwarming.

Ik krijg hier voor de renovatie binnenkort een offerte voor. Echter raadde de installateur dat af. Hij gaf juist aan dat je met vloerverwarming een mooie temperatuur hebt in je hele woning.

Knijpen kan wel, maar uiteindelijk is dat water niet kouder, enkel wat minder. Dus na verloop van tijd wordt die kamer dan ook wel warm.(wat je wellicht niet wilt)

IS een regeling per kamer niet gewoon toch veel zuiniger qua energie? Of denk ik nog teveel in oude radiatoren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
Vloerverwarming en dan met name lage temperatuur verwarming is traag.
Op de 1e verdieping als voorbeeld dan straalt de warmte toch wel uit naar de andere kamers. Open deuren etcetera. Vanuit die optiek is per kamer verschillende temperaturen aanhouden eigenlijk overbodig.

Met ouderwetse hoge temperatuur radiators kon je het wel doen. Radiator flink opendraaien en aanpassen.

Maar voor nieuwbouw kan je beter per etage met 1 thermosstaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e verdieping (slaapkamers).
De radiatoren staan eigenlijk altijd dicht.
Warmte trekt uiteindelijk van de woonkamer naar boven en slaapkamers hoeven bij lange na niet zo warm te zijn als de woonkamer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:10

paQ

Elektrisch kan het heel makkelijk. Op water not so much.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
D-dark schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:30:
Vloerverwarming en dan met name lage temperatuur verwarming is traag.
Op de 1e verdieping als voorbeeld dan straalt de warmte toch wel uit naar de andere kamers. Open deuren etcetera. Vanuit die optiek is per kamer verschillende temperaturen aanhouden eigenlijk overbodig.

Met ouderwetse hoge temperatuur radiators kon je het wel doen. Radiator flink opendraaien en aanpassen.

Maar voor nieuwbouw kan je beter per etage met 1 thermosstaat werken.
Ook nog een idee. Per etage. Dat scheelt ook weer. Maar toch iet svan sturing. Overigens is een droogbouw systeem wel een stuk sneller dan in de beton gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
meermarco schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:57:
[...]

Ook nog een idee. Per etage. Dat scheelt ook weer. Maar toch iet svan sturing. Overigens is een droogbouw systeem wel een stuk sneller dan in de beton gestort.
Dat wel, maar voor een warmtepomp wil je juist massa om optewarmen.
Daar is storten in beton zeer geschikt voor.
Pagina: 1