TV Sony Bravia XR subtypes, door de bomen het bos niet zien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Beste allemaal,

Ik wil kijken of ik komende BF een mooie nieuwe 55 inch TV kan scoren. Ik hinkte op een LG G3 of Sony Bravia en de definitieve keuze is op een Sony gevallen.

Nu valt het me alleen op dat wanneer je in de pricewatch op Sony Bravia XR types 55 inch zoekt, er zo ontzettend veel verschillende sub-typeringen zijn met zeer uiteenlopende prijzen, maar wanneer je ze vergelijkt zie ik iig geen grote verschillen.

Heeft iemand enig idee hoe je al deze verschillende subtypes moet onderscheiden van elkaar?

Dank!

Beste antwoord (via Pabz op 01-11-2023 20:53)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
De laatste letter geeft het jaartal aan, en de eerste cijfer na de letter geeft aan om welke serie het betreft.

Qua beeldkwaliteit is er weinig vooruitgang geboekt de afgelopen drie jaar bij de 8 serie OLED televisies, maken allemaal gebruik van hetzelfde WBE paneel, zelfde SoC en beeldprocessor.

Wachten op BF heeft geen zin, veel goedkoper dan dat de 55A84K momenteel in de price watch staat zal een 55” Sony OLED tv niet worden de komende paar maanden.

De A90J heeft als meerwaarde een heatsink en is voor 1499 euro het overwegen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 01-11-2023 20:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
De laatste letter geeft het jaartal aan, en de eerste cijfer na de letter geeft aan om welke serie het betreft.

Qua beeldkwaliteit is er weinig vooruitgang geboekt de afgelopen drie jaar bij de 8 serie OLED televisies, maken allemaal gebruik van hetzelfde WBE paneel, zelfde SoC en beeldprocessor.

Wachten op BF heeft geen zin, veel goedkoper dan dat de 55A84K momenteel in de price watch staat zal een 55” Sony OLED tv niet worden de komende paar maanden.

De A90J heeft als meerwaarde een heatsink en is voor 1499 euro het overwegen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 01-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Freshouttheoven schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:47:

Dank dat verheldert de zaak! Wat heeft de heatsink precies voor voordelen? Throttled de TV anders bijv?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Pabz

Bravia XR-55X = led
Bravia XR-55A= oled

Dat scheelt al een aantal types als jij zoekt op “Sony Bravia XR types 55 inch”

@Freshouttheoven tipt al een mooie, check even de A80/A84 serie en lees even mee in het sony QD Oled topic, daar zijn de verschillen net opgesomd.

[Sony QD-OLED] Ervaringen & Discussie

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Pabz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:53:
[...]

Dank dat verheldert de zaak! Wat heeft de heatsink precies voor voordelen? Throttled de TV anders bijv?
Graag gedaan!

De A90J kan een hogere piekhelderheid behalen en heeft minder snel last van Automatic Brightness Limiter (ABL), beide zaken zorgen voor meer HDR impact.

Daarnaast heb je nog de QD-OLED televisies (A95K en A95L), die Fraggert al aangaf, deze panelen hebben een betere uniformiteit, heatsink en hogere piekhelderheid. Zijn flink duurder en bieden, objectief gezien, minder bang for the buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pabz
@Freshouttheoven @Fraggert
Beiden dank voor de toelichtingen. Ik ga zeker even verder neuzen. Ik had zelf al besloten dat een QD-OLED voor mij momenteel overkill is. Hier hangt namelijk nog een Samsung UE46ES8000 full HD LCD uit 2012 aan de muur.

De keuze zal dan waarschijnlijk gaan tussen de A90J of de A84K.

Wat zou precies het verschil zijn tussen de A84K of de A84L?

[ Voor 9% gewijzigd door Pabz op 01-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
@Fraggert Ik ga waarschijnlijk voor de 55A84L. Heb een mooie aanbieding gekregen waardoor ik met de cashback onder de EUR 1500,- duik. Enige twijfel die ik nog heb is dat de 55A90J nu op 1399,- staat bij de mediamarkt haha.

Any last words?

Dank nog voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Makes no sense om voor de A84L te kiezen. De A90J is de logische en betere keuze, betere PQ/ SQ en voordeliger. Wat wil je nog meer? ;)

Je bedoelt waarschijnlijk Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Freshouttheoven schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:07:
Makes no sense om voor de A84L te kiezen. De A90J is de logische en betere keuze, betere PQ/ SQ en voordeliger. Wat wil je nog meer? ;)

Je bedoelt waarschijnlijk Coolblue.
wat bedoel je met betere PQ / SQ? Sorry ben nog niet zo thuis in OLED TV jargon haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Pabz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:14:
[...]

Wat bedoel je met betere PQ / SQ? Sorry ben nog niet zo thuis in OLED TV jargon haha
Picture Quality, Sound Quality.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pabz
Oh ja, beter dan de nieuwe 55A84L? Didnt know that

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pabz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:57:
@Fraggert Ik ga waarschijnlijk voor de 55A84L. Heb een mooie aanbieding gekregen waardoor ik met de cashback onder de EUR 1500,- duik. Enige twijfel die ik nog heb is dat de 55A90J nu op 1399,- staat bij de mediamarkt haha.

Any last words?

Dank nog voor je hulp.
Ooewwhhhh….probleem is ff dat ik de A90J niet (goed genoeg) ken en ook niet onder de loep heb genomen als alternatief in mijn rijtje. Heb nu ook even daar niet de tijd voor helaas, anders had je mijn 2 centjes nog wel even gehad natuurlijk.

Maar m.i. kun je zeker even met de kennis die @Freshouttheoven aan boord heeft (gezien zijn bijdragen in meerdere TV topics hier) de A90J overwegen.

De A90 is een modellijn hoger dan de A80/84 en het intruductiejaar 2021 doet daar, gezien de beperkte stapjes die genomen worden in PQ en SQ, denk ik niet aan af.

Wat ik gauw kan teruglezen is dat het feitelijke paneel waarmee de A90J is gebouwd van betere kwaliteit is dan het paneel van de A80……FWIW.

Allicht doordat de topmodellen van Sony het predikaat “Master series” dragen.

https://www.reddit.com/r/bravia/s/jpDaSxoP28

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 10-11-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Fraggert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:49:
[...]

Ooewwhhhh….probleem is ff dat ik de A90J niet (goed genoeg) ken en ook niet onder de loep heb genomen als alternatief in mijn rijtje. Heb nu ook even daar niet de tijd voor helaas, anders had je mijn 2 centjes nog wel even gehad natuurlijk.

Maar m.i. kun je zeker even met de kennis die @Freshouttheoven aan boord heeft (gezien zijn bijdragen in meerdere TV topics hier) de A90J overwegen.

De A90 is een modellijn hoger dan de A80/84 en het intruductiejaar 2021 doet daar, gezien de beperkte stapjes die genomen worden in PQ en SQ, denk ik niet aan af.

Wat ik gauw kan teruglezen is dat het feitelijke paneel waarmee de A90J is gebouwd van betere kwaliteit is dan het paneel van de A80……FWIW.

Allicht doordat de topmodellen van Sony het predikaat “Master series” dragen.

https://www.reddit.com/r/bravia/s/jpDaSxoP28
Zit ook wat op reddit te neuzen en veel mensen zeggen idd dat de A90J beter is dan de A80/84L. Ik kijk nog heel even aan of hij wat verder doorzakt naarmate we dichterbij BF komen en dan haal ik de trekker over.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Pabz hoe staat het ervoor hier? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pabz
Hey!!! Wat leuk dat je nog ff checked. Hier hangt inmiddels naar volle tevredenheid de AJ90 aan de muur 😬😬😬. Dank nogmaals voor je hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pabz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:43:
[...]

Hey!!! Wat leuk dat je nog ff checked. Hier hangt inmiddels naar volle tevredenheid de AJ90 aan de muur 😬😬😬. Dank nogmaals voor je hulp.
Kijk, daar worden @Freshouttheoven en ik blij van d:)b

Geniet van je mooie scherm, veel plezier ermee *O*

Pagina: 1