Drielampenprobleem: wie kan mij een electrisch schema geven?

Pagina: 1
Acties:

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 15:24
Dag lieve medetweakers
omdat ik hier ontzettend niet goed in ben, even zo. Wie kan mij helpen:
Drie lampen (met de namen links, rechts, boven) wil ik op een schakelpaneeltje eenvoudig kunnen bedienen. Ze moeten de volgende standen kennen:
a: alles uit
b: alleen links aan.
c: links en rechts aan
d: alle drie aan.
Achtergrond: het gaat om een velomobiel (sigaarfiets) waar ik deze drie lampen wil monteren en alles met één of twee schakelaartjes op mijn stuur wil bedienen. Alles 12V en max 1A. Toegeven: geen bouwen en klussen, maar ik zie hier diverse 'electriciteitsvragen'.
Mijn hoofd blokkeert in het goed nadenken/ontwerpen. Wie kan even een schets posten?
Dank ! - André

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:00
Als het met een of twee schakelaars mag, waarom dan niet met drie?

Daar wordt het schema namelijk heel simpel van ;)

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-01 18:53
Ik denk dat er een aantal mogelijkheden zijn:

1. met alleen simpele draadjes en schakelaars -> in dit geval ga je het met 2 niet redden en en heb je drie schakelaars nodig. Dit kun je vervolgens moeilijk combineren dat iedere schakelaar een case (B/C/D) vertegenwoordigd, of makkelijk iedere schakelaar bedient 1 lampje

2. 4 standen schakelaar. Dan krijg je 1 enkele draaiknop voor case A/B/C/D te selecteren. Na de schakelaar zijn het weer simpele draadjes e.d.

3. 4+ standen relais. dan kun je met 1 drukknopje werken om door de cases heen te stappen

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat een 4 standen schakelaar veruit het simpelste is voor je om aan te sluiten.

Bv deze: https://www.amazon.nl/Hes...id=pla-797089705854&psc=1

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Of je gebruikt een arduino met 3 FETjes, en een drukknop om door de standen te lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 23:37
Of 1 schakelaar om de verlichting aan of uit te zetten. En een 3 standen schakelaar om te bepalen welke stand. Links is linker lamp rechts rechter lamp, midden beide lampen. Dmv NC contacten moet dat lukken.

|
/
|
---------
| |
-/ -/
| |
X X
| |
------------------

Bovenste schakelaar NO, onderste schakelaar 3 standen met 2 NC contacten bijv:

https://www.elektramat.nl...uNlwpM7lVMLRoCmucQAvD_BwE

Edit: hij haalt alle spaties weg tussen mn streepjes. Ik hoop dat je het begrijpt zo.
De linker lamp moet wel rechts aangesloten en vice versa ivm de NC contacten.

Edit 2:
Je kan natuurlijk ook gewoon een schakelaar maken voor de linker lamp en 1 voor de rechter. Dan kan je alles doen wat je wil..

[ Voor 17% gewijzigd door Woudtwe op 01-11-2023 23:08 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 17:00
Dit is wat je zoekt:

https://www.amazon.nl/Uni...htwagenauto/dp/B07878F91D

(daar nu niet op voorraad, maar dan weet je waarnaar je op zoek bent)

Voeding op IN
LampLinks op 1
LampRechts op 2
LampBoven op 3

Ik kan even niet zo snel het volledige schema vinden van of deze in bijvoorbeeld stand 2 de voeding naar 1 en 2 zet of dat hij 1 dan weer afschakelt en alleen 2 voedt, in het laatste geval nog even 2 diodes erbij zetten.

Diode tussen 1 en 2 Sper van 1 naar 2, doorlaten 2 naar 1
Diode tussen 2 en 3 Sper van 2 naar 3, doorlaten 3 naar 2

Diodes kun je in de draadklem meepersen, of je soldeert alles.

En of je de led in de schakelaar wilt gebruiken is aan jou, maar wel blits natuurlijk :P

[ Voor 26% gewijzigd door Groningerkoek op 02-11-2023 00:02 ]

Pagina: 1