Muffe lucht en schimmel vanuit meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51
Ondanks dat er meerdere topics over dit probleem zijn toch mijn vraag over mijn specifieke situatie. Ons huis is uit 1979.

Wij hebben (vooral in koudere en nattere periodes) last van een muffe lucht in onze gang bij de voordeur en meterkast. In deze gang bevind zich het luik naar de kruipruimte (van beton met eronder een laag piepschuim) en de meterkast. In de meterkast is de watermeter erg vochtig (condens). Tevens bevind zich er schimmel tegen de houten achterwand. De bodem van de meterkast is van beton, er bevinden zich geen open verbindingen naar de kruipruimte, de leidingen zijn helemaal afgedicht. De kruipruimte zelf is vochtig maar niet kletsnat. Er bevinden zich in de muur enkele ventilatiegaten. Het luik naar de kruipruimte lijkt goed af te dichten. De mat die eroverheen licht is droog op de plek bij de kruipruimte, maar hij komt tot nét onder de deur van de meterkast door en daar is hij vochtig.

In andere topics lees ik dat de bodem van de meterkast goed afgedicht moet worden, maar ik zie geen openingen naar de kruipruimte hier. Wat kan hier nog geoptimaliseerd worden?

Foto van de gang (mat even weggehaald). De plank die over het kruipluik heen ligt is droog (waterplekken zijn oud)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzGdk8sg-Ch-wZ_6w7gVR-KaZFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy4E0z6v2Gh5gBgXfq6Yjs69.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dbzfan op 01-12-2023 11:53)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:10
Tja, het lijkt mij het koudste plekje, zeker wanneer de deur van de meterkast altijd dicht is. Je zou nog een strook PIR tegen de buitenmuur kunnen maken (helpt iets om de kou tegen te houden) en een rooster in de onderkant van de deur (geeft iets meer luchtstroom en daardoor ook verdamping van het vocht). Wat op dit moment ook niet mee helpt is dat we in een hele vochtige periode zitten, de relatieve luchtvochtigheid is ook enorm hoog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:27
vochtige boel gezien de kleu van de vloer... Komt er wellicht water uit de kruipruimte omhoog.. of lekt er misschien water onder de voordeur door bij bepaalde windrichting?

• Yaksa
Het kan al helpen door meer beluchting toe te staan in de meterkast zelf.
Roostertje in de deur of zoiets.
Verder bekijken of er openingen langs de leidingen richting de kruipruimte zitten en deze dichtstoppen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gezien de uitgebreide vochtplekken op de plank naar de kruipruimte lijkt het me dat je last hebt van optrekkend vocht. Als die plank langdurig vochtig blijft, dan krijg je last van schimmelvorming en een muffe lucht. De rand aan de kant van de meterkast sluit waarschijnlijk niet helemaal luchtdicht af, waardoor daar vochtige lucht naar buiten ontsnapt en het daadwerkelijk vochtig is en blijft.

Ik zou denk ik de plank goed laten drogen en deze vervolgens behandelen zodat er geen vocht meer doorheen kan trekken. Op de betonnen randen zou ik vervolgens foamband of een andere afdichtstrip gebruiken om het luik ook daadwerkelijk luchtdicht af te kunnen sluiten. Als het luik er te lang uit moet, kun je ook overwegen om een nieuw kruipluik te kopen, het liefst van watervast betonplex of een dergelijk materiaal. je hebt ook kunststof en geïsoleerde kruipluiken die beter bestand zijn tegen optrekkend vocht.

Andere, maar (veel) complexere optie is om de kruipruimte droger te krijgen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• dbzfan
breew schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:28:
vochtige boel gezien de kleu van de vloer... Komt er wellicht water uit de kruipruimte omhoog.. of lekt er misschien water onder de voordeur door bij bepaalde windrichting?
De plank is nu droog (ook al lijkt dat niet op de foto, de vochtplekken zijn oud). De voordeur sluit goed af, boven de voordeur zit wel een klein enkelglas raampje waar regelmatig condens op zit.
Yaksa schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:28:
Het kan al helpen door meer beluchting toe te staan in de meterkast zelf.
Roostertje in de deur of zoiets.
Verder bekijken of er openingen langs de leidingen richting de kruipruimte zitten en deze dichtstoppen.
Boven de deur van de meterkast zit een rooster (niet op de foto te zien). De openingen richting de kruipruimte zijn dicht (die leidingen zijn helemaal in beton gegoten)
DexterDee schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:29:
Gezien de uitgebreide vochtplekken op de plank naar de kruipruimte lijkt het me dat je last hebt van optrekkend vocht. Als die plank langdurig vochtig blijft, dan krijg je last van schimmelvorming en een muffe lucht. De rand aan de kant van de meterkast sluit waarschijnlijk niet helemaal luchtdicht af, waardoor daar vochtige lucht naar buiten ontsnapt en het daadwerkelijk vochtig is en blijft.

Ik zou denk ik de plank goed laten drogen en deze vervolgens behandelen zodat er geen vocht meer doorheen kan trekken. Op de betonnen randen zou ik vervolgens foamband of een andere afdichtstrip gebruiken om het luik ook daadwerkelijk luchtdicht af te kunnen sluiten. Als het luik er te lang uit moet, kun je ook overwegen om een nieuw kruipluik te kopen, het liefst van watervast betonplex of een dergelijk materiaal. je hebt ook kunststof en geïsoleerde kruipluiken die beter bestand zijn tegen optrekkend vocht.

Andere, maar (veel) complexere optie is om de kruipruimte droger te krijgen.
De vochtplekken zijn oud, de plank is nu droog, alleen iets vochtig aan de kant van de meterkast. Het kruipluik wat er ligt is 2 jaar oud (bij de praxis gekocht) en sluit goed af.

Acties:
  • Beste antwoord

• Yaksa
Tja, het lijkt mij het koudste plekje, zeker wanneer de deur van de meterkast altijd dicht is. Je zou nog een strook PIR tegen de buitenmuur kunnen maken (helpt iets om de kou tegen te houden) en een rooster in de onderkant van de deur (geeft iets meer luchtstroom en daardoor ook verdamping van het vocht). Wat op dit moment ook niet mee helpt is dat we in een hele vochtige periode zitten, de relatieve luchtvochtigheid is ook enorm hoog.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De muffe lucht komt met flinke kans uit de kruipruimte via het luik. Eenvoudig te testen door lui iets op te tillen en te tillen door de spleet. Op te lossen met bodemfolie.

De schimmel in de meterkast is een combinatie van temperatuur en luchtvochtigheid. De waterleidingen en -meter zijn standaard het koudste punt waar het tegen condenseert.
Vocht op de mat en achtermuur is met redelijke kans door een koudebrug. Te bevestigen door een IR-thermometer en een simpele hygrometer in de meterkast. Op te lossen met isolatie maar wel doorgedacht en rekeninghoudend met geschiktheid voor meterkast.

• dbzfan
Update..

De lucht kwam niet uit het luik (de kieren had ik hiervan ook al afgedicht met duct-tape) maar bleek toch uit de meterkast te komen, hier was onvoldoende ventilatie. Ik heb een aantal weken de meterkast op een klein kiertje gezet en sindsdien geen last meer van de muffe lucht. In de toekomst maar eens een extra ventilatiegat in de deur maken :)

Bedankt voor alle reacties!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:18
Wat zou kunnen helpen is om (tijdelijk) een vochtvreter plaatsen. Ouders hebben hier ook last van, aangezien hun kruipruimte winters niet droog is en er wat kieren zijn waardoor het heen trekt. Zij zeggen minder last te hebben sinds een vochtvreter er hebben staan.
Pagina: 1