Nieuwe HDD voor laptop ASUS K555LA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:09
Ik zoek een?
Nieuwe HDD voor mijn laptop. Mijn huidige laptop ASUS K555LA-DM2613T heeft twee harde schijven: een SSD waar de OS (Windows 10) op staat en een HDD met mijn data (documenten, afbeeldingen, etc.). De SSD is 120 GB (Samsung MZ7LF128HCHP-00004) en de HDD is 500 GB (Toshiba MQ01ABF). Mijn HDD is/gaat stuk, want ik ben de helft van mijn data ondertussen kwijt (gelukkig nog wel kunnen back-uppen). Aangezien er met de SSD niks mis is, wil ik een nieuwe HDD kopen en deze zelf vervangen en installeren.

Wat is je budget?
+/- €100,-.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Laptop: ASUS K555LA-DM2613T. De huidige HDD (Toshiba MQ01ABF) is 500 GB groot, 2,5" behuizing en 7mm hoog. De hardeschijf bus is een SATA-600.

Mijn laptop gebruik ik voor administratieve zaken, internetten en de basis Microsoft software (Excel, Outlook, Word). Ik speel geen games op mijn laptop.

Een snelle Pricewatch zoektocht met de volgende zoektermen (SATA-600 & 2,5" behuizing & 7mm hoogte) levert de volgende HDD schijven op:
Seagate Barracuda Compute 2TB: €67,62
WD Blue 2TB: €70,57
Seagate Mobile HDD 1TB: €36,95
Seagate Barracuda Computer 7200rpm 1TB: €65,23
Seagate Barracuda Computer 5400rpm 1TB: €51,71
WD Blue 1TB: €49,99. Deze is 6,8mm hoog.
Gezien de prijzen is er nauwelijks verschil tussen 1TB en 2TB. Gezien bovenstaande lijst, is het een kwestie van "gewoon" eentje kiezen of is er iets wat ik mis en nog rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie meedenken en kijken!

Beste antwoord (via HappyPinguin op 01-11-2023 18:02)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt eventueel ook overwegen om de HDD te vervangen voor een SSD: geen bewegende onderdelen (is minder slijtage) en qua snelheid gaat het dan een stuk omhoog (mooi meegenomen, maar niet primair een vereiste natuurlijk). Daarnaast kost een SSD zoveel niet meer.

Voor een paar tientjes kun je dan iets vergelijkbaars hebben, wat dus ook veel minder snel defect gaat en qua performance dus omhoog gaat: categorie: Solid state drives

Een WD Blue van 1TB (zoals @HTT-Thalan aanhaalt) kost ook maar 55 euro: uitvoering: WD Blue SA510 2,5" 1TB

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 01-11-2023 15:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gezien de specs en leeftijd van dit beestje zou ik voor de allergoedkoopste optie gaan. Een WD Blue is een prima schijf (voor wat betreft klassieke hdd's, naar mijn mening), maar investeren in zo'n oude laptop gaat niet meer renderen ben ik bang, kans is groot dat er wat anders stukgaat binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt eventueel ook overwegen om de HDD te vervangen voor een SSD: geen bewegende onderdelen (is minder slijtage) en qua snelheid gaat het dan een stuk omhoog (mooi meegenomen, maar niet primair een vereiste natuurlijk). Daarnaast kost een SSD zoveel niet meer.

Voor een paar tientjes kun je dan iets vergelijkbaars hebben, wat dus ook veel minder snel defect gaat en qua performance dus omhoog gaat: categorie: Solid state drives

Een WD Blue van 1TB (zoals @HTT-Thalan aanhaalt) kost ook maar 55 euro: uitvoering: WD Blue SA510 2,5" 1TB

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 01-11-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:09
Heren, bedankt voor de snelle antwoorden en de goede adviezen! Ik was niet op de hoogte dat SSD's ook met een SATA-600 aansluiting kwamen, dus voor dat geld is de keuze van een SSD inderdaad net zo handig.