Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Draadkleuren en installatie slimme verlichting?

Pagina: 1
Acties:

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10 22:43
Beste Tweakers,

Bij het installeert van lampen die op constante stroom zitten, verbind ik momenteel fase en neutraal zo dicht mogelijk bij de lamp door. Hiermee vervalt een zwarte draad. Een eventuele andere persoon ziet dan duidelijk dat bruin en blauw op het licht staat.

Echter, dit kan lang niet altijd. Wanneer ik slimme spots ga aansluiten heb ik alleen zwart en blauw op veel plekken. Die verbind ik door achter de schakelaar. In dit geval kan een nieuwe gebruiker zich akelig vergissen (schakeldraad en lamp uit = veilig-ish). Je verwacht i.e.g. geen constante stroom op die lamp.

Op andere plekken gebruik ik een smart Switch die met veel zwarte draden in een inbouwdoos zit, maar daar gaat hele lage spanning over.

Zijn er voorschriften voor dit soort situaties? Best practices? In principe wil ik me houden aan het idee van als je je aan afspraken houdt weet een derde globaal wat er gebeurt. Maar dat is in deze gevallen vaak lastig mogelijk (mits je alles documenteert).

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
tape met de goede kleur aan beide uiteinden.
heb ik ook al vaker gezien in professionele installaties.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

(schakeldraad en lamp uit = veilig-ish) is op zich nooit een heel goed plan.
Er zijn genoeg beunhazen en uitzonderings situaties, en mensen die achteraf je schakelaar omzetten dat dat vaker fout gaat.

Ik zou iig iets van electro tape in de correcte kleur op een paar plekken vlak bij het einde van de kabel draaien.
Dan weet de volgende dat er iets anders is.

Voorschrift is waarschijnlijk, complete kabel vervangen ;w

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 01-11-2023 13:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

NEN voorschrift is kabel vervangen.
Ge-accepteerde workaround oplossing is om de draden aan beide (!) kanten met electrisch tape op meerdere plekken (voor zover mogelijk) te voorzien van de juiste kleur.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10 22:43
Helder. Maar waarmee vervang ik de kabel? Een bruine dus.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich dus door bruin.

Maar inderdaad de grote fout is überhaupt aannemen dat schakelaar uit = veilig. Zelfs als je de groep uit zet waarvan je 100% zeker bent dat het punt erop zit nog steeds gewoon meten.

Dus volgens de regels is het netjes als het bruin is maar ben er niet mee eens dat het er onveiliger van wordt. Zolang je maar niet doet wat je in je start post schrijft :+
RielN schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:34:
verbind ik momenteel fase en neutraal zo dicht mogelijk bij de lamp door.
Fase en nul doorverbinden heeft sluiting of inderdaad verkeerde draadkleur. Denk dat je schakeldraad en fasedraad bedoelt.
Pagina: 1