Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_M_R
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo, Ik ben nieuw hier en neus al wel een tijdje rond maar kan het antwoord op mijn vraag hieronder niet vinden. Vandaar dit nieuwe topic. Mocht ik verkeerd zitten of het antwoord toch al hier ergens zijn gegeven hoor ik dat graag.

Mijn situatie:
Op de beneden verdieping gebruik ik het honywell evoHome systeem in combinatie met vloerverwaming.

De tweede verdieping is nu ook voorzien van vloerverwaming met een eigen verdeler. Maar heeft nog geen communicatie met de ketel of het evoHome systeem.

Mijn vraag:

Hoe kan ik zonder het evoHome systeem uit te breiden de vloerverwarming op de 2e verdieping de ketel opdracht geven om warm water te leveren. En dit zonder het EvoHome systeem dwars te zitten.

Wat ik al heb gevonden:

https://diyless.com/produ...pentherm-gateway#assembly

https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

Zou dit met een van bovenstaande opties via HomejAssistant kunnen werken? Zonder dat het evoHome systeem hierdoor in storing schiet omdat iemand anders de ketel opdrachten aan het geven is?

[ Voor 69% gewijzigd door J_M_R op 07-11-2023 13:26 . Reden: vereenvoudiging en verduideliking van de vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
je moet begrijpen dat gasketels hier erg slecht in zijn om dit te doen.
er is een minimum vermogen wat er uit komt die je erg graag wil kunnen verwerken.

geeft je gasketel minimaal 5,5kW, dan wil je eigenlijk 5,5kW aan HT radiator vermogen hebben om die warmte af te staan aan de ruimte.
of nog liever met 5,5kW gasketel vermogen, dan wil je 6kW aan LT radiator vermogen hebben om die warmte af te staan aan de ruimte (geeft een 5-10% extra rendement uit het gas.).
(elke HT radiator is ook een LT radiator, alleen is de HT / 4 = LT.)
nu zijn dit geen kneiter harde getallen, als je de helft aan radiator vermogen hebt, dan valt het verlies best mee, dus lees relatief.
(zoek je gasketel cijfers eens op, en reken je radiator vermogen(HT en LT) eens uit.
voor vloer verwarming als je niks weet, reken als vuistwaarde 1m2=0,1kW LT.
zoek dat eerst uit of je wel handig dit kunt doen, soms is een huis groot genoeg, maar vaak in nederland is dat niet zo. ik ken je huis niet dus kan alleen maar gokken. ;) )

beter niet te veel geld stoppen in lastige aansturingen, maar het probleem aan pakken bij de bron.
minder vermogen in huis is meer aan stuur mogelijkheid.
of zoals ik doe, hybride warmtepomp ombouwen naar standalone, en zo gewoon 24x7 een 1,4kW aan warmte hebben in huis, en niks meer hoeven aan te sturen, alles gaan nu van zelf en stookt nog goedkoper ook als ik met gas zou doen. ;)

(als ik dit nog een keer zou doen dan zou ik voor 5kW warmtepomp gaan, gewoon omdat die ook terug kunnen moduleren naar <2kW, maar ook naar de 5kW kunnen voor bijna de zelfde prijs.
kennis van nu had ik 8 jaar geleden nog niet. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_M_R
Hallo migjes. Dit is inderdaad een intresante discussie. Welke ik vaker heb gezien gevolgd. Je ziet/hoort nu vaker over een wammtepomp met LT verwarming en dan een constante water temperatuur gekoppeld aan de buiten temperatuur. Om zo een stabiele stooklijn te creeën.

Echter heb ik nu eenmaal deze ketel en dit systeem. En om financiele redenen en nog niet voldoende kennis wil ik die nu nog niet vervangen. Maar omdat ik bijna wel zeker weet dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren wil ik nu dus ook niet in heel duur systeem voor de boven verdieping inversteren. Ik wil daarom graag via HomeAssistant de verwarming boven kunnen inschakelen ofwel de pomp van het verdeel station laten draaien. En weer uit wanneer niet meer nodig. Echter als ik dat nu doe kan het zijn dat het water niet warm genoeg is omdat de ketel maar beetje halflauw water heeft.

Ik zoek dus naar een manier dat ik met een goedkoop systeem (HomeAssistant) zelf even wam water door een kamer kan laten stromen. Echter ik weet niet hoe ik de ketel dit wijs moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
J_M_R schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:53:
Hallo migjes. Dit is inderdaad een intresante discussie. Welke ik vaker heb gezien gevolgd. Je ziet/hoort nu vaker over een wammtepomp met LT verwarming en dan een constante water temperatuur gekoppeld aan de buiten temperatuur. Om zo een stabiele stooklijn te creeën.
dit noemen we een WAR (weer afhankelijk regeling).
of te wel een simpele temperatuur sensor buiten die de water temperatuur binnen regeld, en dan in de buizen van het huis overal warm water rond pompen. (hoe kouder het buiten is hoe warmer het water binnen)
en radiatoren/vloerverwarming alleen aan zetten als er warmte vraag is in de ruimte.
(dit wil je niet met gas doen in een huis, is meer geschikt om met gas een aardig oppervlakte kantoor/bedrijf te verwarmen. warmtepompen kunnen dit wel in een kleiner huis.)
Echter heb ik nu eenmaal deze ketel en dit systeem. En om financiele redenen en nog niet voldoende kennis wil ik die nu nog niet vervangen. Maar omdat ik bijna wel zeker weet dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren wil ik nu dus ook niet in heel duur systeem voor de boven verdieping inversteren. Ik wil daarom graag via HomeAssistant de verwarming boven kunnen inschakelen ofwel de pomp van het verdeel station laten draaien. En weer uit wanneer niet meer nodig. Echter als ik dat nu doe kan het zijn dat het water niet warm genoeg is omdat de ketel maar beetje halflauw water heeft.
ik heb ook nog steeds een perfect nieuwe gasketel hoor, gebruik hem maar met 100m3 gas per jaar.
dus die kun je eigenlijk niet als argument gebruiken. ;)
Ik zoek dus naar een manier dat ik met een goedkoop systeem (HomeAssistant) zelf even wam water door een kamer kan laten stromen. Echter ik weet niet hoe ik de ketel dit wijs moet maken.
stoken is nooit goedkoop, blijft gewoon duur welk systeem je ook gebruikt.
(je kunt eigenlijk alleen zeggen wel systeem relatief goedkoper is.)

zo als ik al zei: reken je radiatoren/vloerverwarming uit.
hoeveel HT en LT is dat als je het indeelt in sectoren die je kunt aansturen.
dit met de gegevens van de gasketel geeft je beslis mogelijkheden. (ik vrees dat het lastig gaat worden, zoals ik gewent ben van de relatief kleine huizen in Nederland, een standaard vinex huis komt vaak niet verder als 8kW HT. )
vraag maar als je niet weet hoe je dat uitrekent voor een radiator, dan help ik wel.
(is echt super simpel, opmeten(1 plaat 2 platen 3 platen, en extra ribbels?) en opzoeken bij een leverancier, denk niet te moeilijk. ;) )

maar begrijp ook: vloerverwarming is wel LT verwarming.
het duurt in mijn huis zo goed als 24 uur voordat ik die warm heb, en het duurt ook weer 24 uur voordat die helemaal is afgekoeld. vloerverwarming is langzame verwarming.
wat valt er dan nog te aan testuren met dat spul. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tipje/alternatief.
mocht je een ventilatie systeem type C hebben in huis. :?
en de ruimte om een apparaat neer te zetten. :?
(dus een paar afzuigpunten in huiskamer/keuken/badkamer/wc en verse lucht komt dan door roosters binnen, vaak in de ramen.)

dan heb je kleine ventilatie lucht warmtepompen.
als je dan in de huiskamer de houtkachel stookt, dan kan die warmtepomp de warmte uit de ventilatie lucht(die verwarmt word door hout) halen en zo verder over je huis verdelen.
(dan word ook de boven verdieping warm met een combi van hout en een beetje warmtepomp.)

dit is niet al te gek duur, en werkt wel.
check de inventum ecolution combi 50 eens, als dit per ongeluk een werkende situatie je geeft.
deze gebruik ik ook en is simpel om te bouwen naar stand alone. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 01-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_M_R
Ik snap je verhaal zeker. En kan hier allemaal inkomen. Maar dat is nu allemaal niet aan de orde en niet wat ik wil. Ik wil voor nu mijn huidige systemen gewoon blijven gebruiken en al naar gelang aan of uit zetten.

Daarbij gaat het hier in dit speciefieke geval nu om de vloerverwarming op de tweede verdieping welke aan uit moet. En als deze aangaat dan ook kijkt of de ketel wel warm aanvoerwater heeft en zo niet deze dan opstookt.
Pagina: 1