Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:20
Beste mede fiscale tweakers.

Helaas heb ik en mijn vriendin beide op korte termijn een erfenis, nu zijn we aan het kijken hoe we dit het beste kunnen doen qua belastingdienst.

Huidige woonsituatie: huur flat, hoofdbewoner mijn vriendin.
Toeslagen: mijn vriendin krijgt nog huurtoeslag zorgtoeslag ikzelf niet.

We zijn niks van elkaar, alleen dat ik op papier op t zelfde adres woon.

Nu hebben we zelf al best wat spaargeld opgebouwd om een huis te kunnen kopen. Nu komt de crux mijn vriendin gaat dit jaar al over de 57k heen inclusief de erfenis, en ik ergens begin volgend jaar en totale vermogen wordt boven de 117k. beide gevallen zit je dus boven de grens wat je vrij als spaargeld mag hebben.

Nu had ik in gedachten om per 1 januari volgend jaar fiscaal partners te zijn, want dan zitten we nog onder de 117k en hoeft mijn vriendin niks af te dragen? of heb ik dit mis? plan is om volgend jaar gelijk een huis te gaan kopen.

Ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Betaal gewoon over dat kleine beetje dat je boven de vrijstelling zit, koop een huis en regel dan gelijk alles m.b.t. samenwonen.

Raakt je vriendin waarschijnlijk haar huurtoeslag ook niet gelijk kwijt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 10:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Staar je niet blind op die 'limiet' inderdaad, wat je betaald is normaliter peanuts en je weinig om druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
flaskk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:22:

Helaas heb ik en mijn vriendin beide op korte termijn een erfenis, nu zijn we aan het kijken hoe we dit het beste kunnen doen qua belastingdienst.

Toeslagen: mijn vriendin krijgt nog huurtoeslag ikzelf niet.

Nu hebben we zelf al best wat spaargeld opgebouwd om een huis te kunnen kopen. Nu komt de crux mijn vriendin gaat dit jaar al over de 57k heen inclusief de erfenis, en ik ergens begin volgend jaar en totale vermogen wordt boven de 117k. beide gevallen zit je dus boven de grens wat je vrij als spaargeld mag hebben.

Nu had ik in gedachten om per 1 januari volgend jaar fiscaal partners te zijn, want dan zitten we nog onder de 117k en hoeft mijn vriendin niks af te dragen? of heb ik dit mis? plan is om volgend jaar gelijk een huis te gaan kopen.

Om voor de belastingdienst als Fiscaal partner gezien te worden moet je voldoen aan de voorwaarden:
https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

In jullie geval zou je dan voor een geregistreerd partnerschap kunnen kiezen.
Let er wel op dat hiermee ook de huurtoeslag komt de vervallen.

Zoals al genoemd zou ik het simpel houden en gewoon die paar euro boven de grens aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:25:
Betaal gewoon over dat kleine beetje dat je boven de vrijstelling zit
Je weet niet hoeveel ze boven de vrijstelling komen, want de erfenissen kunnen net zo goed 42 miljoen zijn. Of lees ik ergens overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25

Toeslagen: mijn vriendin krijgt nog huurtoeslag ikzelf niet.

1. Check even goed of je écht geen toeslagpartners bent. Dat is in de meeste gevallen met samenwonende personen dus wél het geval. Met name punt 3 wordt vaak vergeten. En het is natuurlijk ook gewoon logisch dat als je met 2 inkomens in 1 huis woont dat dat totale inkomen wordt meegenomen in de berekening van de huurtoeslag.

https://www.belastingdien...en/content/toeslagpartner

2. partners voor toeslag is weer iets anders dan partners voor de fiscus.

3. Kleine disclaimer omdat ik dit niet met in een bron kan vinden, maar als je fiscaal partners bent, ben je sowieso ook toeslagpartners. Wat wil zeggen dat de huurtoeslag (als deze nu correct wordt uitgegeven) sowieso herberekend moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:30:
[...]

Je weet niet hoeveel ze boven de vrijstelling komen, want de erfenissen kunnen net zo goed 42 miljoen zijn. Of lees ik ergens overheen?
In dat geval maakt fiscaal partner niet uit. De grens id dan 2 x 57k

Het is alleen interessant als één van de personen er nu overheen zit en de ander niet, tot aan rond de 120k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Dan hoef je, je echter ook geen zorgen te maken over dat beetje belasting dat je dan zal moeten afdragen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:35
[...]

Als je een erfenis van 42 miljoen krijgt lijkt het onwaarschijnlijk dat je voor financieel advies naar Tweakers trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En hoe is dat relevant….. het gaat hier alleen over het volledig benutten van beide vrijstellingen. Peanuts als ze daar individueel al in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:33:
[...]

En hoe is dat relevant….. het gaat hier alleen over het volledig benutten van beide vrijstellingen. Peanuts als ze daar individueel al in de buurt zitten.
Vanwege dit:
Betaal gewoon over dat kleine beetje dat je boven de vrijstelling zit
En dit:
Zoals al genoemd zou ik het simpel houden en gewoon die paar euro boven de grens aftikken.
"Dat kleine beetje" en "paar euro". Misschien gaat het over veel grotere bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:35:
[...]

Vanwege dit:

[...]

En dit:

[...]

"Dat kleine beetje" en "paar euro". Misschien gaat het over veel grotere bedragen.
Nu had ik in gedachten om per 1 januari volgend jaar fiscaal partners te zijn, want dan zitten we nog onder de 117k en hoeft mijn vriendin niks af te dragen?
Samen opgeteld dus minder dan 117k na de erfenis. Het gaat niet over miljoenen.

Overigens als het plan is om volgend jaar een huis te gaan kopen wordt je automatisch fiscaal partner. Je zou ervoor kunnen kiezen om nu al een samenlevingscontract op te stellen, of één van beide in te laten schrijven bij de pensioenregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Viper® schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:30:
[...]

Om voor de belastingdienst als Fiscaal partner gezien te worden moet je voldoen aan de voorwaarden:
https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

In jullie geval zou je dan voor een geregistreerd partnerschap kunnen kiezen.
Let er wel op dat hiermee ook de huurtoeslag komt de vervallen.

Waarom geregistreerd partnerschap? Dat is nogal duur en is vrij ingrjipend. Gewoon je partner opgeven als pensioenpartner is genoeg. En het leuke is, dat hebben de meeste samenwonende stellen al gedaan. Er zijn volgens mij veel meer toeslag en fiscaal partners dan zij zelf denken, vanwege deze aanmelding van pensioenpartner. (voor nabestaande pensioen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Mijn excuses, zorgtoeslag wel huurtoeslag niet inderdaad, my bad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is echt niks aan de hand. Je krijgt niet ineens een dikke aanslag thuis (in 2025! Want voor de volgende aangifte gaat het over 2023) maar over spaargeld betaal je echt een klein minimaal bedrag aan belasting.

Daar hoef je dus weinig initiatief voor te gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
t14wo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:41:
[...]

Waarom geregistreerd partnerschap? Dat is nogal duur en is vrij ingrjipend. Gewoon je partner opgeven als pensioenpartner is genoeg.
Denk dat in toekomst sowieso wel moeten doen aangezien we een huis willen kopen en beide de hypotheek moeten dragen.

Even duidelijk
Vriendin op 1 januari boven 57k
Ikzelf op 1 januari onder de 57k maar daarna wel over de 57k en samen meer dan 117k.

Edit lees dus dat eigenlijk wel mee valt wat je moet afdragen? ik dacht dat belastingdienst kennende gelijk de helft kwam ophalen, gelukkig is dit dus niet te geval. ik weet nog dat mij pa echt heel veel moest afdragen na een ontslagvergoeding.

[ Voor 19% gewijzigd door flaskk op 01-11-2023 10:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03
Hoe er ook rekening mee dat als je fiscaal partner bent ben je ook toeslagpartner, maar als je alleen toeslagpartner ben je nog geen fiscaal partner. En voor toeslagen is het belangrijk dat het effect op 1 kalenderjaar is dus stel je maand 1 t/m 11 geen spaargeld hebt en in maand 12 heb je 100k spaargeld dan wordt het over het hele jaar berekend en moet je terug betalen. En met het geval toeslagpartner is het ook zo dat het terug werkend is voor jaar die nog niet definitief zijn aangeslagen. dus stel je woont nu al 3 jaar samen en je staat ook al 3 jaar ingeschreven op het adres, dit jaar kies je ervoor dat je toeslagpartner wordt kan het heeft dat effect op de jaren ervoor waar je nog geen definitieve aanslagen van de toeslag hebt gehad.

Maar om heel eerlijk te zijn met 100k aan spaargeld als je wat toeslag moet terugbetalen is dat ook niet zo erg want blijkbaar is genoeg geld en het bedrag wat je ontvangen heb zal niet heel groot zijn het max met een heel laag inkomen is 1300 euro per jaar maar ik gok dat ze veel minder ontvangen heeft vanwege inkomen en spaargeld.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
flaskk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:48:
[...]

Denk dat in toekomst sowieso wel moeten doen aangezien we een huis willen kopen en beide de hypotheek moeten dragen.

Even duidelijk
Ikzelf op 1 januari onder de 57k maar daarna wel over de 57k en samen meer dan 117k.

Edit lees dus dat eigenlijk wel mee valt wat je moet afdragen? ik dacht dat belastingdienst kennende gelijk de helft kwam ophalen, gelukkig is dit dus niet te geval. ik weet nog dat mij pa echt heel veel moest afdragen na een ontslagvergoeding.
Je moet belasting betalen over inkomen:
Je vader moest een hoop betalen, want hij kreeg een hoop inkomen (de ontslagvergoeding).
Jullie gaan (potentieel, ligt aan preciese verhoudingen met degene waarvan jullie erfenis gaan krijgen) belasting moeten betalen over de erfenis.

Waar het hier over gaat is alleen het inkomen uit jullie vermogen. En als het op de spaarrekening staat, gaat de belastingdienst momenteel uit van 0.12% rente ofzo. Dat is jullie inkomen uit het spaargeld, en daar moet je dan 36% belasting over gaan betalen. Maar zolang het spaargeld is, is dat dus niet heel veel, omdat de rente waar belastingdienst mee rekent erg laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Even duidelijk

Je betaalt 0,36%* over het van het geld wat boven de grens zit.
Dus 10000 euro boven de grens kost je dan 36 euro.

* Het percentage is voorlopig en staat nog niet helemaal vast
Bron: finner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:17
hou er rekening meet dat een nog onverdeelde erfenis ook tot het vermogen gerekend wordt.
dus een erfenis nav een overlijden in 2023, die in 2024 afgerekend wordt telt echt wel mee per 1 jan 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

In de OP schrijft TS dat, na uitgifte van de erfenis, het totale vermogen samen 117k is. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SURFivor op 01-11-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

SURFivor schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:59:
[...]

In de OP schrijft TS dat, na de erfenis, het vermogen samen ~117k is. :)
Omdat hij dan zelf zijn erfenis nog niet heeft gekregen volgens mij.

"ik ergens begin volgend jaar en totale vermogen wordt boven de 117k"

Maar goed, het is inderdaad verder niet relevant ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Reinier op 01-11-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:41:
[...]

Waarom geregistreerd partnerschap? Dat is nogal duur en is vrij ingrjipend. Gewoon je partner opgeven als pensioenpartner is genoeg. En het leuke is, dat hebben de meeste samenwonende stellen al gedaan. Er zijn volgens mij veel meer toeslag en fiscaal partners dan zij zelf denken, vanwege deze aanmelding van pensioenpartner. (voor nabestaande pensioen).
Excuus ik ben in de war met een samenlevingscontract. Opgeven bij het pensioen is het makkelijkste inderdaad.
Samen huiseigenaar is automatisch fiscaal partner natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Even duidelijk

Je haalt volgens mij allemaal verschillende soorten belasting door elkaar :)
Het is handig om dat even te scheiden en per event dat los te bekijken, en dan merk je dat de vermogensbelasting momenteel gewoon om minimale bedragen gaat tov de andere belastingen :)

Je krijgt te maken met erfbelasting over het geld dat je krijgt op het moment dat je de erfenis krijgt.
Je krijgt te maken met vermogens belasting over het geld dat je daarna over hebt en op je spaarrekening zet/bewaard.

Onslagvergoeding komt weer op de stapel inkomensbelasting wat weer iets anders is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ik weet nog dat mij pa echt heel veel moest afdragen na een ontslagvergoeding.
Ook dat zal waarschijnlijk wel meevallen, voor sommige zaken is de initiële heffing wat hoger zodat mensen bij de definitieve aangifte niet voor verrassingen komen te staat (lees, , maar wordt dit later bij de definitieve aangifte recht getrokken. Door dat soort zaken krijg je ook soms van die spook verhalen als 'keer geen overuren uit want dan betaal je de hoofdprijs e.d.'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ook dat zal waarschijnlijk wel meevallen, voor sommige zaken is de initiële heffing wat hoger zodat mensen bij de definitieve aangifte niet voor verrassingen komen te staat (lees, , maar wordt dit later bij de definitieve aangifte recht getrokken. Door dat soort zaken krijg je ook soms van die spook verhalen als 'keer geen overuren uit want dan betaal je de hoofdprijs e.d.'.
En dat is weer een Tweakers spookverhaal: De initiele heffing kan soms iets aan de pessimistische kant zijn, maar dat zijn geen grote verschillen. Die kloppen gewoon redelijk.

Net als dat overuren wel gewoon tegen hoog tarief belast worden, en je loonstrookje gewoon klopt wat dat betreft normaal gesproken. Wel is het zo, dat het geen bijzonder tarief is: €100 extra verdienen door een loonsverhoging levert zelfde belasting op als €100 extra verdienen door overwerken. En in beide gevallen is dat, afhankelijk van je salaris, rond de €50 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Toeslagen: mijn vriendin krijgt nog huurtoeslag zorgtoeslag ikzelf niet.

De vermogensbelasting over spaargeld is beperkt, en is alleen over het bedrag boven de drempel. Is echt niet nodig om je daar druk over te maken. Alleen daarom fiscaal partners worden is absoluut niet de moeite waard, want dat is over het algemeen ook niet gratis (de meest logische route is waarschijnlijk een samenlevingscontract, en dat doet de notaris niet voor niks).

Wat wel kan gebeuren dat je vriendin haar recht op zorgtoeslag kan verliezen als ze teveel vermogen krijgt, maar daar is weinig aan te doen. Maar het is wel goed om daar rekening mee te houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we ook gewoon NIET reageren als je geen kennis hebt over het onderwerp, aan deze brei van posts heeft TS helemaal niets aan….

Voor de eventuele erfbelasting maakt wel/geen fiscaal partners helemaal niets uit.

Ook voor de vermogensheffing in de IB is het allemaal niet zo spannend. Wel/geen fiscaal partners heeft dan alleen invloed of de belastingvrije som per individu (met het persoonlijke vermogen) of voor beide individuen (voor het gezamelijke vermogen). En aangezien TS aangeeft dat ze beiden die vrijstelling al bereiken of bijna bereiken is het verschil minimaal.

De heffing boven de individuele of samengestelde vrijstelling blijft gewoon hetzelfde. De meest voorkomende manier om dat vermogen te drukken is inderdaad een huis te kopen.

Meest logische moment om dan iets m.b.t. de (fiscale) samenleving te regelen is op dat moment. Eerder kan natuurlijk ook maar kan gevolgen hebben voor de huurtoeslag van de vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
[...]
Heb je het nou over vermogensbelasting of erfbelasting? Het bedrag wat jullie erven, zorgt daarvan het NETTO deel ervoor dat je over de 117k komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inkomstenbelasting over een ontslagvergoeding/loon is natuurlijk iets heel anders als de vermogengsheffing. Totaal andere tarieven.

En je hebt het nu over zorgtoeslag…. Die raakt je vriendin gewoon kwijt omdat daar naast een inkomenstoets ook een vermogenstoets is. Wel/niet fiscaal partners zal dus daarvoor ook niet uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hann1BaL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:55:
[...]

Je betaalt 0,36%* over het van het geld wat boven de grens zit.
Dus 10000 euro boven de grens kost je dan 36 euro.

* Het percentage is voorlopig en staat nog niet helemaal vast
Bron: finner
Je betaalt toch 32% over die 0,36% fictief rendement? dus onder de streep is dat 12 euro per 10000 euro oid :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste @flaskk, allereerst alvast gecondoleerd met het verlies van dierbaren om jullie heen...

Qua belastingen moet je een aantal zaken uit elkaar trekken.
Over de eventuele erfenis (ik weet niet hoe zeker is dat jij / jullie die krijgen, men wil nog wel eens een aanname doen en dan blijkt in het testament wat anders te zijn opgenomen) betaal je straks erfbelasting.
Hoe veel erfbelasting je moet betalen, heeft te maken met enerzijds de hoogte van de erfenis en anderzijds de relatie met de overledene. Zie ook deze pagina van de Rijksoverheid. Vergeet ook niet de vrijstelling (linkje op de pagina) nog van de erfenis af te trekken.

Afhankelijk of nog dit jaar de persoon in kwestie komt te overlijden, zal je te maken krijgen met vermogensbelasting. Ook al heb je de waarde van de erfenis nog niet uitgekeerd, het behoord wel tot je vermogen op dat moment. Peildatum voor de overheid is 1 januari.
De vermogensbelasting is, zoals al eerder aangegeven, relatief beperkt en gaat om een paar tientjes. Daar hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken.

Anderzijds lees ik nog iets terug over toeslagen. Volgens mij hoeven jullie je daar ook geen zorgen om te maken voor dit jaar. Volgens de site van toeslagen is de peildatum namelijk 1 januari 2023 en toen was de eventuele erfenis nog niet in beeld. Maar ook dan geldt: het vermogen op 1 januari 2023 had niet hoger mogen zijn dan € 127.582 euro (voor alleenstaanden) of € 161.329 (voor toeslagpartners).

Het grootste deel van de potentiële erfenis qua belastingen zal gaan naar de erfbelasting. Alles wat je daarna nog aan belastingen zou moeten betalen, is in vergelijking peanuts.

Geniet nog van de hopelijk mooie momenten die jullie nog samen hebben! Dat is veel meer waard dan een paar euro meer of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
BastaRhymez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:11:
Beste @flaskk, allereerst alvast gecondoleerd met het verlies van dierbaren om jullie heen...

Het grootste deel van de potentiële erfenis zal gaan naar de erfbelasting. Alles wat je daarna nog zou moeten betalen, is in vergelijking peanuts.
Thanks, daar was ik even naar op zoek! dan laten we het zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
BastaRhymez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:11:
Het grootste deel van de potentiële erfenis zal gaan naar de erfbelasting. Alles wat je daarna nog zou moeten betalen, is in vergelijking peanuts.
Het grootste deel van de belastingen zal in de erfbelasting zitten. Maar het grootste deel van de erfenis houd je natuurlijk gewoon over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

[...]

Even duidelijk

De vermogenbelasting die zij moet afdragen ergens volgens jaar is hoogstwaarschijnlijk minder dan een enkele maand aan zorgtoeslag. Effectief betaal je 0.36% belasting over het spaargeld dat boven die grens van 57K zit. (let wel, wanneer ze beleggingen heeft wordt het significant meer. Zorg dus dat je eind december eventuele beleggingen verkoopt en het geld op een spaarrekening zet, en koop de aandelen ergens in januari opnieuw aan)
Dan zit je dus op 36 euro aan belasting per 10.000 euro dat je meer dan 57K hebt. Ik weet de exacte bedragen niet, maar ik weet dat jij ze wel weet :) Dus hoeveel ze boven die 57K zit dat weet jij. Je kan daarmee de belasting berekenen. Jij weet ook hoeveel ze aan zorgtoeslag per maand krijgt. Dat keer 12 en je hebt het jaarbedrag.
Je zal dan zien dat de zorgtoeslag die ze krijgt veel meer is dan de te betalen vermogensbelasting. Hiertoe is het fiscaal gunstiger om geen fiscaal partnerschap aan te gaan.

Een kleine noot, voor de zorgtoeslag is ook een eigen vermogensgrens van rond de 130K. Mocht haar netto erfenis dus een paar ton zijn dan heeft ze sowieso geen recht meer op zorgtoeslag..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Theo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:40:
[...]
(let wel, wanneer ze beleggingen heeft wordt het significant meer. Zorg dus dat je eind december eventuele beleggingen verkoopt en het geld op een spaarrekening zet, en koop de aandelen ergens in januari opnieuw aan)
[...]
Dit is belastingontduiking en dus verboden. Als het om kleine bedragen gaat zal er geen haan naar kraaien en is het misschien zelfs moeilijk te bewijzen voor de belastingdienst in geval van een controle (lastig te onderscheiden van normale transacties). Maar als je dit structureel doet met hogere bedragen dan kan je hier zeker problemen mee krijgen.

Verder klopt je verhaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 17:20
En anders een groen spaarrekening nemen. Dan ligt de vrijstelling ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:58
Voor je aandelen gaat verkopen / opnieuw aankopen rond de jaarwisseling, alleen maar om die 0,36% te ontlopen, zou ik even goed bekijken of je dan niet meer kwijt bent aan provisie / transactiekosten :P

Als je een bedrijf hebt, mag je je geld ook op je zakelijke rekening zetten. Zover ik weet is dat niet verboden en je betaalt daar geen vermogensbelasting over, gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
laptopleon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:28:
Voor je aandelen gaat verkopen / opnieuw aankopen rond de jaarwisseling, alleen maar om die 0,36% te ontlopen, zou ik even goed bekijken of je dan niet meer kwijt bent aan provisie / transactiekosten :P

Als je een bedrijf hebt, mag je je geld ook op je zakelijke rekening zetten. Zover ik weet is dat niet verboden en je betaalt daar geen vermogensbelasting over, gek genoeg.
Moet het wel een zakelijk doel hebben, maar niets is het waard om belastingfraude te plegen om 0,36% te besparen. Belangrijker is de vermogenstoets van de toeslagen. De toeslagen zijn waarschijnlijk hoger dan de belasting op spaargeld.

Een huis kopen is dan geen slecht idee, maar moet je samen wel klaar voor zijn. Kopen is niet alleen financiele keuze maar met hoofdzakelijk een flexibiliteit keuze, of in de volksmond settelen. De kosten van koop en verkoop is al snel tienduizenden euro’s, hoe langer je er blijft wonen hoe aantrekkelijker het financieel is ten opzichte van huren.

Oh, en overweeg ook om een mooie reis te maken. Geen dure reis maar op je gemak rondtrekken op een ander continent. Azië en Zuid Amerika zijn erg voordelig als je lasten in Nederland niet doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:46
SillBro schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:41:
En anders een groen spaarrekening nemen. Dan ligt de vrijstelling ook hoger.
Om compleet te zijn:
maximale hoogte dat fiscaal vrij is in een groenfonds: 65072 zonder fiscaal partner, 130144 met fiscaal partner
https://www.belastingdien...ordeel/groene_beleggingen

het overzicht van goedgekeurde groenfondsen
https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z3pl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:33:
[...]
Het grootste deel van de belastingen zal in de erfbelasting zitten. Maar het grootste deel van de erfenis houd je natuurlijk gewoon over.
Terechte opmerking heb de post aangepast!
Pagina: 1