Powerline plafond AP's (rookmelder design)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
In mijn huis heb ik 2 punten waar voorheen een brandmelder hebben gezeten.
Hier komt een PVC buis uit het plafond, met een normale stroomaansluiting.

De rookmelders heb ik vervangen, maar deze punten heb ik over. Op deze plekken zou ik graag wireless access points ophangen (mesh?), in een rookmelder achtig ontwerp, die zowel hun stroom als netwerk (powerline) via de stroomaansluiting krijgen, bij voorkeur waarin ik de installatiedraad direct kan monteren (zit geen stopcontact of installatiedoos), waarbij ik uiteraard in de meterkast een reguliere powerline adapter plaats.

verder heb ik niet veel wensen hoor 8)7 .

Verwacht niet dat ik de eerste ben die zoiets wil, wie o wie heeft er goede ideeën / weet geschikte apparatuur ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Powerline is of geweldig of waardeloos, en alles ertussenin. Ik heb persoonlijk ook nog nooit een fatsoenlijk merk access point (of überhaupt 1) gezien dat al deze functionaliteit combineert.

Kan je niet beter die bedrading eruit trekken en vervangen door UTP? Dan voed je vervolgens je Access Points via PoE en heb je de keuze uit een hoop access point die voor dit doel bestemd zijn :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. Alle draden eruit trekken en UTP erin. Dan in de meterkast een switch plaatsen indien nog niet aanwezig met PoE en dan PoE access points gebruiken.

Powerline is en blijft een noodoplossing voor situaties waarin UTP daadwerkelijk niet kan en is in de meeste situaties langzaam en weinig stabiel.

Neem dan bijvoorbeeld zoiets:

uitvoering: TP-Link EAP610 Slim
uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

Lijkt het meest op een “rookmelder” qua betaalbaar spul.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Volgens mij bestaan powerline AP's alleen maar in stekker uitvoering.
IK heb nog nooit een plafond model gezien, maar vind het eigenlijk een prima idee.

Zou volgen mij best een markt voor zijn, zeker als ze gecombineerd zouden worden met een rookmelder.

Overigens zijn adviezen zoals hierboven om maar even de VD draden te vervangen door UTP kabels natuurlijk een beetje onzinnig.
In Nederland wordt het centraaldozen systeem toegepast dus zo maar even vervangen kan helemaal niet en netwerkkabels in elektriciteit leidingen bijtrekken mag niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 01-11-2023 09:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:24
Ik zou er eerder normale accesspoints ophangen die draadloos meshen. Dat is naar mijn ervaring stabieler/sneller dan via powerline meshen.

Heb je toevallig KPN? Dan kun je voor een zacht prijsje wel superwifi scoren, die nodes zijn nog wel mooi op het plafond weg te werken (alleen kleine 220>12v 1.5a adapter fixen voor in je inbouwdoos).

Andere plafondmodellen is bv Deco X50-PoE scoren, daar zit ook een 12v 2a(?) plugje op die je kunt gebruiken.

Ik denk dat je wel zoiets kunt gebruiken:
https://www.ledloket.nl/l...GBhvuVgHzJdxoCvD4QAvD_BwE
https://www.allekabels.nl...ator-led-verlichting.html

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2023 10:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Ivan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:56:
In mijn huis heb ik 2 punten waar voorheen een brandmelder hebben gezeten.
Hier komt een PVC buis uit het plafond, met een normale stroomaansluiting.

De rookmelders heb ik vervangen, maar deze punten heb ik over. Op deze plekken zou ik graag wireless access points ophangen (mesh?), in een rookmelder achtig ontwerp, die zowel hun stroom als netwerk (powerline) via de stroomaansluiting krijgen, bij voorkeur waarin ik de installatiedraad direct kan monteren (zit geen stopcontact of installatiedoos), waarbij ik uiteraard in de meterkast een reguliere powerline adapter plaats.

verder heb ik niet veel wensen hoor 8)7 .

Verwacht niet dat ik de eerste ben die zoiets wil, wie o wie heeft er goede ideeën / weet geschikte apparatuur ?
Ik denk dat het niet gaat lukken. De 2 stroomdraden gaan waarschijnlijk naar de centraaldoos vlakbij de oude rookmelders en niet rechtstreeks naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Rookmelders die bedraad zijn aangesloten horen volgens mij op een aparte groep te zitten. Dus dat ze zomaar aangekoppeld zijn bij een centraaldoos in de buurt hoeft niet zo te zijn.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:24
Ik dacht ik zoek het even op want ook wel benieuwd hoe het hier zit :)

wat ik heb gevonden: niet op een aparte groep, wel op dezelfde groep
Nee, er mag geen groepsvermenging plaatsvinden (NEN 1010) als u rookmelders doorlust. De norm voor rookmelders in woonhuizen (NEN 2555) schrijft zelfs voor dat de rookmelders in woonhuizen gekoppeld moeten zijn en dat deze rookmelders op 1 lichtgroep moeten zitten. Bij draadloos doorlussen kan dit wel.
Voor powerline is dat een voordeel, echter ik zou er nog steeds niet aan beginnen :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Dat doet er toch niet toe.
Een van die rookmelders is aangesloten op een centraaldoos en de rest wordt doorgelust want bij alarm moeten ze allemaal alarm geven dus moeten ze doorgelust worden.
Het komt nooit voor dat hij rechtstreeks naar de meterkast gaan.

Je komt vanuit de meterkast dus altijd eerst bij een centraaldoos, dus je kun nooit de VD draden van de rookmelder zomaar vervangen door een utp kabel want dan moet je door een centraalldoos heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 01-11-2023 16:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Goed punt. UTP en VD combineren in een centraaldoos is niet het beste idee en een centraaldoos omzeil je nou ook niet echt makkelijk.

Maar in plaats van roepen wat allemaal niet kan en dat het niet de beste optie is: wat is wel een goede optie voor de TS dan?
  • TS geeft aan dat er geen doos/holte in het plafond is om bijvoorbeeld een adapter in te plaatsen waarbij het AP dan via wifi mesh werkt.
  • In plaats daarvan een Powerline stekker die wifi doet pakken, daar de stekker vanaf zagen en die met een kroonsteen aan het plafond kitten klinkt ook niet heel verantwoord (los van dat het er waarschijnlijk niet uit ziet).
  • Doos boren in het plafond waar een power adapter in geplaatst kan worden, en daar vervolgens een meshing ap op aansluiten.
De opties zijn redelijk beperkt, maar de vraag is hoe ver TS wil gaan :) Als ik in dezelfde situatie zou zitten zou ik zelf voor de derde optie gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 01-11-2023 18:14 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
keuzes, keuzes, keuzes... (of eigenlijk niet zo veel..)
Iedereen bedankt voor de reacties, uiteraard had ik liever andere antwoorden gekregen ;)

Ik heb KPN thuis, met die SuperWifi punten (de "oude" witte), dit werkt helaas erg beroerd.

De bouwtekeningen heb ik aan mijn buurman gevraagd, ik weet dat hij ze heeft liggen. Ik hoop dat hier ook de installatietekeningen bij zitten. Een extra gat boren voor een installatiedoos zie ik niet zitten, je krijgt hier nooit netjes de PVC die in het beton zit op aangesloten.

Mijn hoop is, dat ik wat geluk heb, en de leiding (danwel doorgelust), direct naar de meterkast loopt, zodat ik hier een netwerkkabel in kan plaatsen, en voor de "standaard" oplossingen kan kiezen. Is dat niet het geval, dan zal ik het helaas naast me neer moeten leggen, en geen extra AP's nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Extra AP's hoef je natuurlijk niet specifiek op die plekken op het plafond te plaatsen...

Komt bij: SuperWiFi werkt in beginsel goed, als het bij jou niet goed werkt, ligt het waarschijnlijk aan plaatsing.

Het beste sluit je ze bedraad aan, maar ik gok zo dat dat nu niet geval is gezien je vraag. Sluit je ze bedraad aan, dan moet je ze juist op plek plaatsen met minste dekking.

Als je ze niet bedraad aansluit en dus van mesh gebruik maakt, moet je ze vooral NIET op plek met minste dekking plaatsen, maar halverwege die plek en waar de Experiabox staat, aangezien ze goed (genoeg) signaal moeten opvangen en dan weer opnieuw uit moeten zenden. Hang je ze ergens met slecht signaal dan gaan ze daar weinig mee kunnen. Zou dat misschien het probleem kunnen zijn?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1