Volgende maand ga ik verhuizen en ik dacht als ik dan toch opnieuw begin dan probeer ik mijn thuis netwerk ook eens iets profesioneler op te zetten.
daarom zou ik graag in het nieuwe huis mijn home automation netwerk willen scheiden van mijn prive netwerk.
maar loop toch tegen een paar dingen aan waar ik niet zo goed van weet hoe ik dit aan moet pakken.
Dit wordt waarschijnlijk mijn netwerk topology:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WPG6JZ3JazQgnLmLEe66jZA5.jpg?f=user_large)
router:
Ubiquiti EdgeRouter X SFP
main switch:
TP-Link TL-SG1016PE
zolder switch:
TP-Link TL-SG108E
accespoints:
3 x Ubiquiti UniFi U6+
server:
zelfbouw server draaiend op Unraid.
docker home assistent draaiend
1 nic voor nu
de 2 vlans zou ik op willen hebben op
192.168.10.0/24 prive netwerk
192.168.20.0/24 home automation
nou denk ik wel dat ik alle vlan's op de switches en accespoint werkend krijg maar hoe scheid ik mijn netwerk in de server en hoe bereik ik de home assistent web interface weer op de prive vlan.
sta open voor suggesties met betrekking tot andere netwerk apparatuur.
daarom zou ik graag in het nieuwe huis mijn home automation netwerk willen scheiden van mijn prive netwerk.
maar loop toch tegen een paar dingen aan waar ik niet zo goed van weet hoe ik dit aan moet pakken.
Dit wordt waarschijnlijk mijn netwerk topology:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WPG6JZ3JazQgnLmLEe66jZA5.jpg?f=user_large)
router:
Ubiquiti EdgeRouter X SFP
main switch:
TP-Link TL-SG1016PE
zolder switch:
TP-Link TL-SG108E
accespoints:
3 x Ubiquiti UniFi U6+
server:
zelfbouw server draaiend op Unraid.
docker home assistent draaiend
1 nic voor nu
de 2 vlans zou ik op willen hebben op
192.168.10.0/24 prive netwerk
192.168.20.0/24 home automation
nou denk ik wel dat ik alle vlan's op de switches en accespoint werkend krijg maar hoe scheid ik mijn netwerk in de server en hoe bereik ik de home assistent web interface weer op de prive vlan.
sta open voor suggesties met betrekking tot andere netwerk apparatuur.