Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-05 23:10
Hey mede Tweakers. Ik heb een tijdje terug al is een topic hier aangemaakt omdat soms na x aantal reboots het lichtje van mijn Dram aangaat en de pc niet verder opstart en mijn fans als een gek te keer gaan.

Er werd me toen aangeraden om mijn Corsair Vengeance geheugen in te wisselen naar Kingston Fury geheugen. Dit geheugen staat ook op de lijst met goedgekeurd geheugen voor mijn B650M Aorus moederbord.

Na een hele poos zonder problemen te kunnen opstarten is het probleem terug. Vandaag voor de 2de keer al op een week tijd terwijl het ervoor zeker een maand geleden is geweest dat dit gebeurde. Het enige wat lijkt te werken is de bios te resetten door de batterij eruit te halen en daarna XMP terug aan te zetten en geheugen opnieuw te trainen.

Het is me totaal niet duidelijk wat hier het probleem veroorzaakt maar ik wil dit oplossen want dit is gewoon super irritant. Ik kan het probleem ook niet zelf uitlokken. Het gebeurd allemaal random lijkt me.

De pc gaat 100x goed maar dan ineens bij een random opstart lukt het niet meer. Ook als ik de pc van de stroom afhaal en terug opzet blijft die probleem tot ik de batterij vd bios eruit haal.
...

Specs:
Moederbord: B650M Aorus Elite (rev 1.0)
CPU: AMD Ryzen 7 7800x3d
Kingston Fury 2x 16GB
GPU: RTX 4080
...

Wat heb ik al gedaan:
- Batterij uithalen om de bios te resetten lijkt me het enige wat helpt. XMP terug aanzetten vervolgens en daarna kan ik gewoon terug verder.

- Corsair Vengeance geheugen gewisselt voor Kingston Fury geheugen
...

Beste antwoord (via Phille023 op 01-11-2023 15:12)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08

RvL

Phille023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb net de bios geupdate naar F8d. Die memory instelling staat terug op auto nu zag ik. Ik kan die aan - uit of op auto zetten.
Klopt. Een BIOS update voert tevens een BIOS reset uit. Dus alle instellingen die je zelf gedaan hebt zijn nu weer naar default
Als ik die op uit zet dan duurt booten wel heel erg lang telkens vind ik. Ik ga het even aanzien met de nieuwe bios update, mss is het nu opgelost, mss ook niet.
Klopt ook. Je geheugen wordt nu iedere keer getraind. Dat gaat ten koste van je opstartsnelheid maar komt de stabiliteit ten goede. Als ik zou moeten kiezen tussen een langere boottijd maar een stabiel systeem of een snel startend systeem wat regelmatig een BIOS reset nodig heeft, zou ik het wel weten. Een stabiel systeem is mij veel meer waard.
Het spijtige is dat ik het probleem niet kan uitlokken en het volledig random voorvalt. Nu wel 3x kort op mekaar maar toch ik blijf het enorm raar vinden dat ik lange tijd goed hiermee verder kan en daarna plots dit 3x terug komt zonder dat ik iets heb gedaan in de bios. Mijn vorig geheugen van Corsair was 5600MHz en dit gaf ook probleem
Het 'probleem' is dat alles boven de 5200MT/s (geen MHz ;)) een overclock is. In de meeste gevallen is 6000MT/s goed haalbaar maar je kan ook zomaar pech hebben dat je processor, of beter gezegd de Internal Memory Controller, die snelheden niet aankan. Het enige wat AMD immers garandeert is dat de 5200MT/s gehaald kan worden. Dat zou je kunnen uitsluiten door XMP of EXPO niet in te schakelen en het geheugen dus op de standaard snelheid te laten draaien.

En wat je omschrijft klinkt echt als typische memory instabiliteit. Het kan tijden lang goed gaan of juist niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 01-11-2023 15:03 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 17:12

sus

is druk :+

Nieuwe bios update geinstalleerd? Laatste is van 15 september:

F8d Sep 15, 2023
Checksum : 9CDD
Update AMD AGESA 1.0.0.7
Improve DDR5 OC performance*
* Higher memory speeds may cause longer memory training time on the first boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Heb je Memory Context Restore enabled of disabled?

Bij enabled worden effectief de eerdere instellingen gebruikt. Het geheugen wordt dus niet bij iedere boot opnieuw getraind. Voordeel is dat je boottijd (aanzienlijk) verkort wordt.

Maar je leest ook best veel over problemen en instabiliteit als Memory Context Restore aan staat. Voor mij een reden om het uit te zetten en de langere boottijden voor lief te nemen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25
Heb je 2 sticks?
Of 4 sticks?
Welke snelheid draaien de sticks?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
RvL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:17:
Heb je Memory Context Restore enabled of disabled?

Bij enabled worden effectief de eerdere instellingen gebruikt. Het geheugen wordt dus niet bij iedere boot opnieuw getraind. Voordeel is dat je boottijd (aanzienlijk) verkort wordt.

Maar je leest ook best veel over problemen en instabiliteit als Memory Context Restore aan staat. Voor mij een reden om het uit te zetten en de langere boottijden voor lief te nemen.
Deze stond op auto, dus heb ik die net op disabled gezet. Moet ik die nu af laten staan dan? ik wil dit wel is proberen want net moest ik weer de bios resetten.
sus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:45:
Nieuwe bios update geinstalleerd?
Bij de installatie heb ik geupdate naar F8a. Zou ik de bios nog is updaten dan naar de laatste versie?
GarBaGe schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:46:
Heb je 2 sticks?
Of 4 sticks?
Welke snelheid draaien de sticks?
2x 16GB sticks aan 6000MHz als ik XMP Enable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Phille023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:21:
[...]

Deze stond op auto, dus heb ik die net op disabled gezet. Moet ik die nu af laten staan dan? ik wil dit wel is proberen want net moest ik weer de bios resetten.
Ik zou het inderdaad even uit laten staan, al heb ik geen idee of het op Auto aan of uit staat.
[...]

Bij de installatie heb ik geupdate naar F8a. Zou ik de bios nog is updaten dan naar de laatste versie?
De laatste BIOS is inderdaad wel aan te raden. Zeker met Agesa 1.0.0.7 is de geheugencompatibiliteit en stabiliteit verbeterd
[...]

Als bovenstaande niets uithaalt, zou je ook XMP eens uit kunnen schakelen. Je verliest daarmee weliswaar wat performance maar je kan wel uitsluiten dat het aan de snelheid ligt.

Mijn ervaring daarnaast is dat het in sommige gevallen stabieler kan zijn om het XMP profiel handmatig in te voeren in plaats van XMP in te schakelen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
RvL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:42:
De laatste BIOS is inderdaad wel aan te raden. Zeker met Agesa 1.0.0.7 is de geheugencompatibiliteit en stabiliteit verbeterd

Als bovenstaande niets uithaalt, zou je ook XMP eens uit kunnen schakelen. Je verliest daarmee weliswaar wat performance maar je kan wel uitsluiten dat het aan de snelheid ligt.

Mijn ervaring daarnaast is dat het in sommige gevallen stabieler kan zijn om het XMP profiel handmatig in te voeren in plaats van XMP in te schakelen.
Ik heb net de bios geupdate naar F8d. Die memory instelling staat terug op auto nu zag ik. Ik kan die aan - uit of op auto zetten. Als ik die op uit zet dan duurt booten wel heel erg lang telkens vind ik. Ik vermoed dat auto gewoon aan is vermits de opstart vlugger gaat. Ik ga het even aanzien met de nieuwe bios update, mss is het nu opgelost, mss ook niet.

Het spijtige is dat ik het probleem niet kan uitlokken en het volledig random voorvalt. Nu wel 3x kort op mekaar maar toch ik blijf het enorm raar vinden dat ik lange tijd goed hiermee verder kan en daarna plots dit 3x terug komt zonder dat ik iets heb gedaan in de bios. Mijn vorig geheugen van Corsair was 5600MHz en dit gaf ook probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Phille023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:21:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
F8d is al uit. F8a is van juli dit jaar. RAM in bankje a2-b2 drukken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Phille023 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb net de bios geupdate naar F8d. Die memory instelling staat terug op auto nu zag ik. Ik kan die aan - uit of op auto zetten.
Klopt. Een BIOS update voert tevens een BIOS reset uit. Dus alle instellingen die je zelf gedaan hebt zijn nu weer naar default
Als ik die op uit zet dan duurt booten wel heel erg lang telkens vind ik. Ik ga het even aanzien met de nieuwe bios update, mss is het nu opgelost, mss ook niet.
Klopt ook. Je geheugen wordt nu iedere keer getraind. Dat gaat ten koste van je opstartsnelheid maar komt de stabiliteit ten goede. Als ik zou moeten kiezen tussen een langere boottijd maar een stabiel systeem of een snel startend systeem wat regelmatig een BIOS reset nodig heeft, zou ik het wel weten. Een stabiel systeem is mij veel meer waard.
Het 'probleem' is dat alles boven de 5200MT/s (geen MHz ;)) een overclock is. In de meeste gevallen is 6000MT/s goed haalbaar maar je kan ook zomaar pech hebben dat je processor, of beter gezegd de Internal Memory Controller, die snelheden niet aankan. Het enige wat AMD immers garandeert is dat de 5200MT/s gehaald kan worden. Dat zou je kunnen uitsluiten door XMP of EXPO niet in te schakelen en het geheugen dus op de standaard snelheid te laten draaien.

En wat je omschrijft klinkt echt als typische memory instabiliteit. Het kan tijden lang goed gaan of juist niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 01-11-2023 15:03 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
Hackus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:57:
[...]

F8d is al uit. F8a is van juli dit jaar. RAM in bankje a2-b2 drukken
Net geupdate naar F8d en het RAM zit in die slots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
RvL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:02:
[...]

Ik geloof dat ik met mijn Corsair geheugen is een keer de XMP niet heb aangezet en dat dit toen toch terug weerkeerde. Als ik me niet vergis stond het toen op default 4800MT/s (Geen MHz indd :) ) Als dit nu nog is voorvalt dan zal ik die memory optie is terug uitzetten en zien wat het doet. Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk type ram heb je exact ?

Je koopt geen snel 6000 om op stock 4800 te laten draaien natuurlijk.
Je moet op hoge speed ook vaak je Ramvoltage aanpassen, het is niet click&go op 6000MT/s
Ook moet je RAM kopen met AMD-EXPO profiel, en geen Intel XMP !!

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 02-11-2023 11:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Hackus schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:23:
Welk type ram heb je exact ?

Je koopt geen snel 6000 om op stock 4800 te laten draaien natuurlijk.
Je moet op hoge speed ook vaak je Ramvoltage aanpassen, het is niet click&go op 6000MT/s
Ook moet je RAM kopen met AMD-EXPO profiel, en geen Intel XMP !!
Met EXPO en XMP zal de RAM spanning vaak automatisch omhoog gaan terwijl dat vaak juist helemaal niet nodig is op ZEN4.

Met EXPO aan gooide mijn moederbord de MEM VDD bijvoorbeeld naar 1.35V. Toen ik het zelf in ging stellen en uitvoerig ben gaan testen kwam ik een heel stuk lager uit en met heel wat strakkere timings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvV0qTCYh29jEHR-fPqkiyZC93s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oHcZDe0cYpy7bDH4Kq1lNf7l.png?f=user_large
Dit draait al tijdens enorm stabiel bij mij. Alle instellingen met de hand gedaan, geen EXPO. Dit is met een setje uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32, maar er zijn verschillende Kingston Fury sets met verschillende CAS latencies.

En heel leuk dat je 6000MT/s geheugen koopt, maar AMD garandeert maar tot 5200MT/s. Alles erboven moet je beschouwen als overklok met de welbekende garantie tot aan de deur. Dus als je pech hebt gehad in de silicon lottery en de IMC van je processor niet harder loopt dan 5200MT/s gaan snellere modules je daar niet bij helpen.

Veel meer informatie is te vinden in AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC, waar sommigen echt het onderste uit de kan willen halen en nog veel verder/strakker gaan dan ik ben gegaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 02-11-2023 12:26 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik vind het zonde als je 6000MT/s ram op 4800 laat draaien. je koop niet voor niets sneller ram

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

@RvL ikzelf weet hoe het werkt

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 02-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Hackus Tja, je weet nooit van tevoren hoe goed of slecht je IMC is. Dan zit er nog steeds een gat tussen 4800MT/s en 5200MT/s maar als het boven de 5200MT/s niet stabiel kan je het wel zonde vinden maar zou ik toch opteren voor een stabiel systeem i.p.v. een iets sneller systeem.

Daarom eerst kijken of het op 4800MT/s wel stabiel is en dan vanuit daar verder gaan kijken.

Op 5200MT/s niet stabiel? Dan heb je dus mogelijk een issue te pakken met je IMC en zou je je kunnen beroepen op garantie. Vooral omdat dit al het tweede setje is waar het niet goed mee werkt.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Phille023 hier staat uitgelegd welke opties je hebt voor tunen van Gigabyte Aorus
https://download.gigabyte...feb9242d81c7b2f56a3e11274

De optie autobooster lijkt alleen te 'boosten naar 5000MT/s, maar ik heb geen ervaring zelf met Gigabyte op AMD, maar bios komt grotendeels overeen. Gewoon ff uitproberen en speed verhogen tot het niet verder wordt geaccepteerd
Afbeeldingslocatie: https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/KeyFeature/2192/innergigabyteimages/auto-booster.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie nu dat je dit RAM had, dat had je niet eens hoeven omruilen

uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600Z36K

Pagina: 1