Wateroverlast in mancave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThomGolden
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-12 16:21
Goedemorgen mede-Tweakers,

Ik heb een vervelend probleem en loop zelf een beetje vast. Vandaar dat ik jullie hulp en kennis goed kan gebruiken. Ik heb een vrij diepe tuin met achterin de tuin een overkapping en grote schuur. Bij heftige of langdurige regenval heb ik daar wateroverlast. Hierbij wordt de vloer met daarop het parket,en de kleden die er liggen, zeiknat. Soms is het zelfs zo erg, dat er een laagje of plasje water in staat. Gelukkig beperkt zich dit tot max 1 keer per jaar- en soms zelfs een compleet jaar niet.
Helaas helaas helaas kwam ik gisteren in de schuur en je raadt het al, nat.

Omdat de overkapping later is geplaatst, dacht ik dat ik mogelijk het riool overbelast door al het water van het dak van zowel de schuur áls de overkapping door 1 pijp gaan en dat daardoor het buizensysteem overloopt met water in de schuur tot gevolg. Begin vorig jaar heb ik daarom een regenton geplaatst. Helaas had ik toen weer water in de schuur maar, tevens ook een volle regenton! Ha! Ik dacht dus dat mijn conclusie klopte en ben toen het water van de waterton gaan afvoeren met een slang naar verderop in de tuin.

Maar, doordat ik dus opnieuw problemen heb en ditmaal met een lege regenton, is dat dus niet de oplossing. Naar mijn idee is de schuur het laagste punt van mijn tuin. In mijn tuin heb ik verder geen waterafvoer of drainage voor het regenwater. Mijn veronderstelling is dus dat het regenwater in de bestrating zakt en op het laagste punt (in de schuur) dus naar boven komt. Daar ligt een betonvloer met openstructuur en daarbovenop gewoon parket.

Bijgevoegd wat foto's van de situatie. Dit is de tuin met achterin de schuur. Bij het blauw heb ik de overlast. Let op, het zit ook alleen in dit deel (links als je voor de schuur zou staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q34X9b0d86f2m9uNI8cAszcVVFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAXPhixlhxkV8OxSN6s6drTD.jpg?f=user_large

Hoe het grondwater zich mijn idee verzamelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFw6REScfjJFNvEwH0gzRBzzAbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YolzjIRiMnIHrolFS0FJmpw.jpg?f=user_large

De plek van de regenwaterafvoer en de regenton.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RZDnv9bG7w1tLL0dfciJQ1IEOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QFFxsVKJy4Sj7uREKgiyHSme.jpg?f=user_large

Overigens lijkt het probleem niet te komen van de tuinen achter de schuur. Daarnaast is onder de overkapping de bestrating vochtig maar niet nat. Dat wil zeggen dat er volgens mij geen water over de tegels de hut in loopt.

Waar ik nu over na aan het denken ben, is om een drainage systeem aan te leggen in de tuin en die aan te sluiten op de regenpijp in de hoek. Dit kan een rechte buis zijn langs het looppad of zigzaggend onder de overkapping om het daar op te vangen of? Eerder heb ik er ook aan gedacht om een waterdichte smeervloer aan te leggen in de hut. Al ben je het probleem dan denk ik aan het verleggen. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om het lange looppad langs het huis te onderbreken door plantenbakken en meer groen, zodat het water niet in een rechte lijn van bestrating loopt?

Ik hoop dat mijn probleem en de situatie een beetje duidelijk is. Mochten er meer foto's of info nodig zijn, laat het vooral weten. Ik ben benieuwd of jullie mijn conclusie volgen en ook voor een drainage systeem zouden gaan. En misschien zie ik een mogelijkheid of oplossing wel over het hoofd? Ik ben benieuwd wie mij zou kunnen helpen aan de antwoorden.

Dank je, groet,
- Thomas

[ Voor 18% gewijzigd door ThomGolden op 01-11-2023 11:38 ]

Alle reacties

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12 17:43
Een ding dat je zou kunnen overwegen is te gaan werken met een aantal infiltratie kratten ipv alles via het riool af te voeren. Ik heb niet geheel een overzicht van de laagste punten in de tuin uit het verhaal maar op de foto lijkt vrij veel verharding te zien te zijn. Met infiltratie kratten zou het mogelijk moeten zijn een deel van het water te bufferen tijdens buien. Je op zulke kratten de regenpijp kunnen aansluiten. Alternatief is ook een wadi achtige infiltratie voorziening. Mogelijk kun je ook gemeentelijke subsidie krijgen voor ontkoppelen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Liggen er ook daadwerkelijk plassen water in het gras en op de tegels? Ik zou het vreemd vinden dat het water wel weg kan zakken in de grond maar dan niet verder komt, alsof het op een harde onderlaag stuit, en dan in je schuur weer in dermate grote hoeveelheid naar boven komt dat je plassen krijgt. Weet je zeker dat er geen sprake is van lekkage van het dak of ergens bij de muren waardoor het water binnen komt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:32
1 tip als je om privacy geeft, je adres is makkelijk op te zoeken. De straat staat op je foto's...

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 15:22
Is er nergens een sloot?

Euhm... \n ...

• ThomGolden
basjuuhhh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:27:
1 tip als je om privacy geeft, je adres is makkelijk op te zoeken. De straat staat op je foto's...
Ah dank je! Even aangepast.

• ThomGolden
Nee en naar mijn idee heeft er ook nooit een sloot gelopen die later gedempt is oid.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
Op de hoogtekaart lijkt jouw tuin niet veel lager te liggen dan de omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z2bsV2B6kJ-rnVByRoUZ-Tt8Mg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT3A1rA1jpNrrgEb7K2QU52c.jpg?f=fotoalbum_medium

Je zou een gat kunnen graven nadat het hard heeft geregend en kijken of het grondwater inderdaad zo dicht onder de oppervlakte zit.

• ThomGolden
Tsurany schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:38:
Liggen er ook daadwerkelijk plassen water in het gras en op de tegels? Ik zou het vreemd vinden dat het water wel weg kan zakken in de grond maar dan niet verder komt, alsof het op een harde onderlaag stuit, en dan in je schuur weer in dermate grote hoeveelheid naar boven komt dat je plassen krijgt. Weet je zeker dat er geen sprake is van lekkage van het dak of ergens bij de muren waardoor het water binnen komt?
Nee, in het gras en tegels blijft er wel wat water liggen, maar ik heb niet het idee dat dat excessief is.
Het dak kent nog een zolder. Hier lijkt niets aan de hand. Er zit ook nog een kachelpijp maar rondom de kachel zie ik ook niets.
De vloer is al dusdanig oud en versleten dat het niet egaal is. In de 'diepere' delen lijkt er eerder water te zitten dan elders...

• ThomGolden
HallonRubus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:43:
Op de hoogtekaart lijkt jouw tuin niet veel lager te liggen dan de omgeving.

[Afbeelding]

Je zou een gat kunnen graven nadat het hard heeft geregend en kijken of het grondwater inderdaad zo dicht onder de oppervlakte zit.
Dat is inderdaad een goede tip, dank je wel!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

HallonRubus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:43:

Dan kan TS vermoedelijk ook in de kruipruimte kijken, want die moet dan ook vol water staan? Weet je zeker dat er geen mogelijkheid is dat er toch iets via het dak/de afvoer naar binnen komt? Of dat bijvoorbeeld de hemelwaterafvoeraansluiting in het dak overstroomt omdat er bladeren in de afvoer zitten? Want als er in jouw mancave een laag water staat terwijl die ongeveer even hoog is als de rest van de tuin (als in niet een halve meter lager ligt), dan zou je hele tuin 1 grote drassige bende moeten zijn bij een flinke bui?

Misschien dat foto's van de mancave nog tot extra inzicht kunnen leiden?

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 01-11-2023 11:58 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Water gedraagt zich niet altijd zoals je zou verwachten.
De tuin van onze buren is altijd nat, met soms wel een cm water bovenop de weinige bestrating die zij hebben. Hún buren hebben véél meer bestraat maar geen last van water wat blijft staan. Wij ook niet, grondwater zit 's winters misschien op 15-30cm onder maaiveld. De tuin van onze buren is een stuk lager, maar ook zij hebben nooit last van water wat blijft staan.

Wat ideeën voor TS dan, want hoewel bij ons nooit water blijft staan heb ik soms last van een vochtige vloer in de schuur.
Bij mij is de oorzaak dat er vlak voor de schuur bestrating ligt wat niet goed onder afschot ligt. Daardoor staat er kortstondig een plas tégen de schuur aan wat onder het kozijn door naar binnen trekt. Dus in elk geval 3 issues:
1. afschot niet juist
2. kozijn zonder goede waterkering of hoe je dat ook maar noemt.
3. zandlaag onder bestrating niet dik genoeg + gebrek aan voegen waardoor water weg kan zakken.

Ik betwijfel of opwellend grondwater het issue is voor TS, zelden staat het grondwater zo hoog. Wel kan de grond dusdanig gecomprimeerd zijn dat er onvoldoende ruimte is voor infiltratie van hemelwater, of bijv. een harde klei/leem laag die zorgt dat het langer duurt voordat water tot diepere grondlagen kan trekken.

@ThomGolden Heb je de tuin wel eens goed op de schop gehad? Met gaten van >1meter diep zodat je een idee hebt van de grondsamenstelling? Het idee van infiltratiekratten zou een oplossing kunnen zijn, ik zou dan een groot gat maken voor je mancave, eerst opvullen met rijnzand/ander grof zand, dan infiltratiekratten die je aansluit op een afvoergoot vlak voor je schuur.
Tenzij je echt een grote hoeveelheid infiltratiekratten plaatst zou ik dit niet aansluiten op de HWA. Je hebt echt weinig 'open grond' namelijk.

Je hebt ook verticale regenwater drainagebuizen, dat is iets minder destructief, maar vanzelfsprekend ook minder 'bufferruimte'.

• areyonga
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 18:56
De bodemsamenstelling kan je niet aflezen aan je grasmat of bestrating, dus handig om eens op een paar plekken de grondboor erin te draaien...even rondvragen wie er mogelijk een heeft met een paar verlengstukken (optimaal), dan kan je ook evt gelijk een peilbuis plaatsen om naast te kijken hoe de bodem bij jou is opgebouwd, je ook de grondwaterstand makkelijk zou kunnen monitoren...

De 'makkelijk vanachter het bureau optie': check https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens en zoek hier op geologisch booronderzoek, zoek een paar meetpunten bij je in de buurt en je kan onder "boormonsterprofiel" zien wanneer en wat de gemeten samenstelling is aldaar.
Bij jou in de straat is geen meetpunt, maar ter referentie kan je (met een slag om de arm) wel 2 punten vinden bij de brug 100 meter naar het oosten....je hebt bij jullie (dus veel klei, wat er dus voor zorgt dat het moeilijker/langzaam weg kan bij veel regen...(grond nerd modus uit)
basjuuhhh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:27:
Ah dank je! Even aangepast.
uhm, niet al te best ;) De voor en achterkant van je straatnaam is nog steeds te zien, en google maps zegt dat daar maar 1 van bestaat in Nederland... :X .
Mooie oude VW scirocco bij je buren 8)

#edit# nu is ie wel beter verstopt :)

Drainageputten gaan niet heel veel zoden aan de dijk zetten demk ik, daar de klei meters diep gaat...je kan dus beter werken aan een drainage goot en zo evt overtollig water vlot afvoeren. Desnoods eens wat bouw/geotechnisch advies inwinnen bij kundige mensen in de buurt.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:11
Weet je zeker dat het water van onder komt? Ik vind het vreemd als er door het parket heen laagjes water in je kleden ontstaan. Ik zou eerder denken aan regen die er bij bepaalde windrichting en -kracht in waait, of regen die door boven- of onderkant deur naar binnen slaat.
Tip: is het water op de vloer helder? Of eerder modderig? Misschien eens tijdens een heftige bui gaan kijken waar het vandaan komt?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:51
Komt het water niet van het dak van de buren bij jou naar binnen zetten?

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-12 18:42
Als echte infiltratiekratten te duur zijn om aan te schaffen kun je ook bierkratten ingraven en het geheel inpakken met geotextiel.
Afhankelijk van de regio waar je zit heb je zoals eerder genoemd verschillende bodemmaterialen. Die hebben invloed op de effectiviteit van eventuele infiltratiekratten.

• ThomGolden
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ben het afgelopen weekend zeer druk bezig geweest met de overlast en ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden.

Achter de schuur heb ik een greppel ontdekt. Deze zat vol met bladeren en zooi. Hierdoor voert de greppel geen water de grond meer in. De onderste plank van mijn hut was dusdanig verrot, dat ik denk dat hier vaak water in staat maar bij heftige regenbuien het dus voorbij een bepaald niveau komt, waardoor het boven de eigen cementvloer uitkomt. Het water loopt dan gewoon over- en onder de parketvloer en zorgt daar voor de overlast. Dit verklaart dus ook waarom het pas bij flinke regenbuien of langdurige regen voor problemen zorgden.

Afgelopen zaterdag heb ik direct de plaatselijke hovenier gevraagd naar de oplossing. In de hoek van de schuur, aan de achterkant, loopt ook een regenpijp. Hij gaat nu een drainageslang in de greppel aanleggen om de greppel vervolgens te vullen met grind. Als hij de greppel toch leeggepompt heeft, fixt hij gelijk de verrotte plank voor mij.

Al met al denk ik dat ik hiermee het probleem oplos. Met enkele vrienden gaan we dan het parket er nog uitslopen en dan hoop ik klaar te zijn met het werk.

Nogmaals, iedereen bedankt voor de reacties. Jullie meedenken wordt gewaardeerd en heeft tot de juiste inzichten geleid!
Pagina: 1