toetsenbord voor slechtzienden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zoek een kwalitatief goed toetsenbord voor 80+ persoon die slecht ziet*. Ik denk aan een bedraad USB2 toetsenbord met grote verlichte letters. Licht zorgt er hopelijk voor dat de letters beter zichtbaar en leesbaar zijn. Ook als er geen daglicht is.

Er zijn gaming toetsenborden met RGB of andere niet-functionele achtergrond verlichting, maar daarvan verwacht ik niet het gewenste effect. Liever ook geen toetsenbord dat aparte software nodig heeft.

Het besturingssysteem is Windows 11.

Heeft iemand een aanrader/tip?

Het huidige toetsenbord is een mechanisch full size international-us PS/2 type, zwart met grote witte letters, grote toetsen met diepe toetsaanslag, sommige zijn iets afgesleten en daardoor minder wit.

Een wit toetsenbord met op caps grote zwarte letters is misschien duidelijker. Maar dat werkt niet bij een verlicht toetsenbord.

Er zijn stickers met grote letters om op toetsen te plakken. Bijvoorbeeld geel op zwart, wit op zwart, of zwart op geel. Of fluorescerende gele letters. Daarvan verwacht ik niet dat het lang meegaat.

https://www.toetsenbordst...kers/hoofdletters/qwerty/

Bedankt voor alle reacties.

* Het gaat om macula degeneratie. Het zicht vervormt soms (trillijntjes). Een oog ziet bijna niets meer en de andere ziet alleen bepaald gebied maar wazig.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 01-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan die persoon niet al 'blind typen' (niet lullig bedoeld, maar zo heet het).

Een verlicht toetsenbord kun je toch geen letters op plakken? Ik zou een nieuwe witte halen als dat goed werk voor de leesbaarheid en een goede lamp in de kamer hangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Je post spreekt zichzelf nogal tegen wat @Marzman ook zegt.

Je wilt verlichting maar geen RGB, alleen wit kan wel maar verkleint de keuze enorm en RGB kan ook gewoon wit licht doen.
Dan heb je het over stickers maar dan heb je niets aan het licht :?

In de Pricewatch kun je bij toetsenborden filters ingeven bv mechanisch mét achtergrondverlichting.

Mijn ervaring met een slechtziende collega is dat het punt hem zitten contrast. Het grootste contrast wat je kunt hebben is zwart-wit of zwarte keycaps (zo heten plastic kapjes waar je met je vingers op drukt, daaronder zit bij Mechs de switch) en wit licht.
Gewoon zwart-wit met goed licht werkt ook in onze ervaring net zo goed.
Glimmen herken ik, veel keycaps zijn van ABS met het lettertje er op gedrukt. ABS reageert op huidvet/zuren daarin en zorgt dat dit gaat glimmen en gewoon gebruik slijt dat lettertje van.

Idealiter wil je dus PBT keycaps want dat glimt minder snel en double shot. Dat laatste betekend dat de letter geen onstuimigs maar gegoten in de toets zit. Dit slijt dus ‘nooit’ weg, tussen aanhalingstekens want het kan wel maar dan heb je door de toets heen gesleten :+

Qua grootte van de letters, ASA keycaps hebben standaard een grote letter maar de vorm is anders dan wat veelal standaard is. Akko heeft veel mechanische borden met die keycaps dus daar zou je kunnen kijken?

Anders misschien een mechanisch bord zoeken en losse keycaps kopen en er op doen. Zolang het standaard MX style switches zijn zijn de mogelijkheden eindeloos.

Edit: zoiets: https://akkogear.eu/produ...silver-keyboard-mouse-set

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 01-11-2023 06:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Typecursus. Ik ben ook slechtziend. Veel toetsenbord-analfabeten kunnen mijn toetsenborden niet gebruiken. Letters zijn er vaak deels helemaal afgesleten. En het zijn ergonomische split bordjes.

De bedrukking op de toetsen is optioneel. Het eerste wat ze je bij een echte typecursus opdragen, is stickertjes op de toetsen plakken zodat je de letters niet kunt zien. Mijn -destijds analoge - typemachine stond zelfs onder een schuine plank, waar mijn handen onder door konden.

Als je de 200 karakters per minuut wil kunnen halen als je lekker op dreef bent, is blind typen de enige optie ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Deze vond ik een tijdje geleden bij mijn lokale kringloop. :)
Mooi stevig toetsenbord, ze hebben diverse kleuren/uitvoeringen.

Keys-U-See toetsenbord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avsvV_GamHUgJkI6R32cGWbf8zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/US25bC4rblb1KStpiE8bc0v7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heeft een collega bij Finance. Maar die typt weinig verhalen, meest gebruikte deel is het num-pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:05

D4NG3R

kiwi

:)

Word er met een typcursus niet veel meer bereikt, zeker gezien het zicht van mensen welke slecht zien vaak met de jaren nog verder achteruit gaat?

Neemt de afhankelijkheid van allerlei aparte toeters en bellen compleet weg en levert ook een stuk meer gemak op. :)

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 01-11-2023 09:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 21:29
mrmrmr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 02:07:
Het huidige toetsenbord is een mechanisch full size international-us PS/2 type, zwart met grote witte letters, grote toetsen met diepe toetsaanslag, sommige zijn iets afgesleten en daardoor minder wit.
Het toetsenbord wat je omschrijft klinkt als dezelfde die ik herken van een bekende met zichtproblemen. Komt van een speciale shop voor slechtzienden. Het klinkt misschien vreemd, maar zwarte toetsen met witte letters zijn beter zichtbaar dan andersom. Ik zou dan ook niet voor een toetsenbord kiezen wat dit omdraait. Bedenk ook dat verlichting ook juist contraproductief kan zijn. Voor sommige slechtzienden levert dit schittering en vertekening op. Ik heb ook nog niet veel toetsenborden gezien waarbij de letters echt duidelijker worden van verlichting, tenzij je natuurlijk in schemering en in het donker wilt gaan typen maar bij slechtziendheid lijkt mij goede omgevingsverlichting juist een eerste vereiste.

Je kan hier ook eens kijken: https://www.visio.org/nl-...computer/windows-computer
Of hier: https://irishuys.nl/toetsenbord-slechtzienden/?cn-reloaded=1
en: https://www.kobavision.be...ter-werken/toetsenborden/

Ik denk dat je het beste met je bekende eens kan gaan zitten en eens moet testen wat voor hem/haar het beste werkt. Het is heel persoonlijk of een specifieke kleurcombinatie goed werkt, of dat er andere zaken geregeld moeten worden zoals een goede bureaulamp.

De Blindenbond bestaat ook nog steeds, hoewel deze is opgegaan in de Oogvereniging: https://www.oogvereniging.nl/ Daar kan je ook eens om advies vragen. Zij linken weer door naar (o.a.) deze shop: https://nl.optelec.com/pr...ebruik#product-categories en https://lexima-reinecker.nl/computer-accessoires/?page=1

[ Voor 1% gewijzigd door Archer_VC10 op 01-11-2023 11:14 . Reden: Linkje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:30
Als diegene al een full-size mechanisch toetsenbord gewend is, kan je ook overwegen iets als een Keychron K10 Pro te halen. Die toetsenborden hebben geen speciale software nodig maar kunnen wel volledig geconfigureerd worden, wat best handig kan zijn als diegene sommige toetsen nodig heeft die niet standaard op een hele handige plek zitten. De keycaps zijn grootdeels white on black en hebben best grote legenda's.

Het is niet even groot qua legenda's als sommige voorbeelden hier, maar de kwaliteit van de keycaps zal een stuk beter zijn en hij zal waarschijnlijk lang, lang mee gaan.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:52
Bij de meeste gaming / RGB toetsen kun je de kleuren ook gewoon aanpassen zonder software. Mijn product: Sharkoon PureWriter TKL RGB heeft niet eens software om het aan te passen. Daarnaast onthouden deze toetsenborden ook de instellingen, dus mocht er software nodig zijn, dan is dat veelal maar eenmalig. Ik denk dus dat je een probleem zoekt, die er niet is ;).

Ik wil wel nog even zeggen dat je nu een op-maat oplossing aan het zoeken bent voor iemand anders. Dat is echt enorm lastig. Het advies van blind typen is enorm goed, maar bijvoorbeeld niet handig als de gebruiker 80 is en het toetsenbord maar eens in de maand gebruikt. Dus wellicht is het handig als TS toelicht wat voor persoon het is ;).

Stickers zou ik overigens nooit aan beginnen. Dan raak je namelijk ook een ander zintuig kwijt, gevoel. Aangezien alle stickers hetzelfde zullen aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een typecursus of iets anders leren is geen aantrekkelijke optie voor de 80+ persoon in kwestie. Typt al het hele leven met het 2-vingersysteem. Mee eens dat het beter is voor de toekomst, als het zicht nog minder wordt.

Het gaat om macula degeneratie. Het zicht vervormd soms (trillijntjes). Een oog ziet bijna niets en de andere ziet alleen bepaald gebied maar wazig.

De opties tot zo ver zijn:
• wit verlichte karakters (letter zelf geeft licht)
• wit toetsenbord, grote zwarte letters
• stickers

@The_Doman Die had ik gezien, maar krijg ik moeilijk verkocht. Lijkt me niet zo'n beste kwaliteit.

Ik vond ook nog deze (geen diepe aanslag).

@Archer_VC10 Het licht kan inderdaad zelf een probleem vormen, maar er hangt ook een LED bureaulamp boven. Bedankt voor het advies en de links. Ik heb de topic start aangevuld met de specifieke aandoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:27
De KeysUSee toetsenborden zijn veel gebruikt in de wereld van slechtzienden... wij hebben er op kantoor ook een aantal die al jaren oud zijn, nooit klachten over gehad. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ze wat goedkoop aanvoelen, maar ze lijken wel lang mee te gaan.

Er zijn ook niet heel veel goede fabrikanten van dergelijk spul, het is een niche markt... zoek er zelf maar eens op: hoog contrast toetsenbord of 'high contrast keyboard'... je komt overal bij vrijwel dezelfde modellen terecht... weliswaar regelmatig met een andere merkje erop, maar het komt allemaal uit dezelfde fabriek.

Beste plek om te zoeken is Amazon imo.

https://www.amazon.com/X9...t-Keyboard/dp/B09296NQ32/

Zoiets bijvoorbeeld, extra grote letter en verlicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08 17:59
Ik heb bovenstaande gehaald voor mijn 92 jarige vader. Hij zegt dat het bevalt en hij het kan zien.
Hij heeft ook macula degeneratie

Deze: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Maar ik denk dat alles behelpen blijft. Ze zien het gewoon niet meer

[ Voor 51% gewijzigd door screamhouse op 01-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
mrmrmr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:23:
@The_Doman Die had ik gezien, maar krijg ik moeilijk verkocht. Lijkt me niet zo'n beste kwaliteit.
Hoezo "moeilijk verkocht" en slechte kwaliteit?
Ik heb die bovenstaande gele hier liggen, komt uit 2008 volgens de QC stikker en ziet er nog perfect uit. :)
Dat ding is stevig en prima (hoge) toetsen voor normaal gebruik.
De reviews zijn ook wel goed zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 21:29
De opties tot zo ver zijn:
• wit verlichte karakters (letter zelf geeft licht)
• wit toetsenbord, grote zwarte letters
• stickers
Ik zou eens wat plaatjes van die websites halen, ze uitprinten op (ongeveer) full size (mag ook een gedeelte van het toetsenbord zijn) en met je klant gaan zitten om te kijken wat het beste zichtbaar is. Het probleem met optie 2 is dat toetsenborden nooit wit zijn, maar een soort grijs. Daarnaast worden toetsen snel groezelig en beide zaken zorgen er voor dat het contrast, wat hier belangrijk is, een stuk minder is dan bij de andersom optie (zwart toetsenbord, grote witte letters).

Het is heel persoonlijk wat het beste werkt. Succes er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Het licht kan inderdaad zelf een probleem vormen, maar er hangt ook een LED bureaulamp boven.
Een LED bureaulamp met 1 led erin is ok, maar een LED buislamp is uit den boze voor deze mensen. Een LED buislamp heeft meerdere leds, waardoor je van elke led een schaduw krijgt met aan weerszijde een halfschaduw. Die vele schaduwen en halfschaduwen zijn heel erg hinderlijk voor mensen met macula degeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jovadca Het is een buisvormige LED lamp (CFL vervanging) met twee buizen, dus met meerdere LED's in twee rijen, door wit melkglas (plastic). Een probleem is de schittering van de concaaf gevormde toetsen als de lamp er recht boven hangt. Dan zie je niet meer wat er op de toetsen staat. Als de lamp gericht is vanuit het gezichtsveld is het zicht goed, maar een lamp voor je hoofd is niet praktisch.

De hoogte van de toetsen zorgt inderdaad voor schaduw. Het is een ouderwets toetsenbord met redelijk diepe aanslag.

Er staat een zwart op wit toetsenbord zonder verlichting in bestelling. Met vette tekens op de toetsen. Nog te bezien of dat voldoet.

Witte tekens op zwarte veelgebruikte toetsen slijten (plastic ook) en dat maakt ze moeilijker te zien, vooral als het geen vet lettertype is zoals bij het huidige toetsenbord, dat wel grote hoofdletters heeft maar niet vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Nu online
mrmrmr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:42:
@jovadca Het is een buisvormige LED lamp (CFL vervanging) met twee buizen, dus met meerdere LED's in twee rijen, door wit melkglas (plastic). Een probleem is de schittering van de concaaf gevormde toetsen als de lamp er recht boven hangt.
Een LED buislamp geeft veel meer schittering door de vele LED's in de lamp. Een ouderwetse spaarlamp is in zo'n situatie véél beter en geeft een veel duidelijker beeld. Lichtkleur en wattage van de lamp kunnen een grote rol spelen in deze situatie.
mrmrmr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:42: De hoogte van de toetsen zorgt inderdaad voor schaduw. Het is een ouderwets toetsenbord met redelijk diepe aanslag.
De hoogte van de toetsen geeft idd schaduwen, maar daar heeft de gebruiker geen last van. Het zijn alle LEDjes in de LED buislamp die zeer hinderlijke schittering en schaduwen geven op de bovenzijde van de toetsen, waardoor de gebruiker niet meer goed kan zien welke letter het is!
mrmrmr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:42: Er staat een zwart op wit toetsenbord zonder verlichting in bestelling. Met vette tekens op de toetsen. Nog te bezien of dat voldoet.
Een wit toetsenbord met zwarte letters geeft, denk ik, eerder een verslechtering van het beeld geeft dan een verbetering. Vet gedrukte letters zullen wel duidelijker zijn dan het standaard lettertype.

Je kan het beeld voor de gebruiker zo duidelijk mogelijk maken, maar houdt er rekening mee dat deze mensen het gewoon niet meer kunnen zien. Het netvlies gaat steeds slechter functioneren, waardoor het beeld incompleet is t.o.v. een gezond netvlies. Je kan dit vergelijken met een beeldscherm waar steeds meer pixels verdwijnen. Op een gegeven moment is er geen duidelijk beeld meer en moet je maar raden wat er staat.

Wat bij deze mensen zou kunnen helpen is:
  • Extra (TL) licht. Absoluut geen LED buislampen!!!
  • Zorg ervoor dat er zo min mogelijk schittering ontstaat!
  • Het toetsenbord het liefste gematteerd om schittering tegen te gaan.
  • Grote vetgedrukte leestekens kunnen een positieve werking hebben.
Misschien heeft de gebruiker er nog baat bij op het scherm dat de capsloc aanstaat en dat de leestekens vetgedrukt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@jovadca Bedankt voor het meedenken! Een 25W halogeenlamp die ik heb getest geeft dezelfde soort schittering. Het komt door de vorm van de toetsen van het huidige toetsenbord. Omdat elke toets als het ware de vorm van een afdruk van een buis in de lengterichting heeft, reflecteert het licht in een rechte lijn over iedere toets waardoor de letter niet meer goed af te lezen is - als het licht er boven hangt.

Het matte oppervlak van de toetsen slijt waardoor het meer reflecteert. De vingers polijsten het plastic.

Bij het nieuwe toetsenbord kan het iets anders zijn, dus nog even afwachten,

Ik zal ook testen met TL licht.

Edit: ik heb met een single LED zaklamp (18650 Li-Ion batterij) getest en die geeft inderdaad minder reflectie óp de toets. De reflectie op de randen van de toetsen blijft, net als de test met de halogeenlamp.

Het beeld is al ingesteld op tamelijk grote letters en dat is nu geen probleem meer.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 10-11-2023 02:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is een Nuklz toetsenbord geworden (zwart op wit).

Dit is een licht, goedkoop aanvoelend toetsenbord met plakletters. Ik verwacht niet dat de levensduur lang zal zijn. De stickers met letters zijn deels doorzichtig en reflecteren licht bij een bepaalde kijkhoek. Voordeel is wel dat letters heel groot en dik zijn.
Het toetsenbord is vrij laag en plat en niet ergonomisch gekromd met tamelijk vlakke toetsen, wat deze keer een voordeel is om de reflectie te beperken. Er zitten ook nog extra knoppen op voor sleep en wakeup.

Daarbij een Artemide Tolomeo Midi Tavolo LEDlamp. Die heeft een grote 2700K LED vast ingebouwd. De lamp is van typisch Italiaanse "kwaliteit", ziet er fraai uit, maar de lampkap zelf is niet makkelijk stabiel in positie te zetten: beetje slap. Desalniettemin werkt het wel om reflectie te beperken. De lamp kwam met een internationale voeding met diverse opschuifbare contacten voor regionale netten.

De gebruiker is er vooralsnog tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Nu online
Volgens mij zijn de scharnierpunten van de Artemide Tolomeo Midi Tavolo LED-lamp gewoon bij te stellen met een (inbusschroef)schroef. Het kan zijn dat er een kapje op de schroef gedrukt zit die je eerst moet verwijderen om bij de schroef te komen.
Pagina: 1