Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 10:09
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een kleine 3 maanden opeens problemen dat me computer crasht en ik een USB geluidje hoor en me schermen volledig zwart gaan.
De ene situatie wordt het scherm zwart hoor je een USB geluidje en gaan de schermen op stand-by modus.
en kan ik niks meer.

De andere situatie gaan me ventilatoren als een gek op volle toeren draaien hier blijft de machine ook in hangen.
Schermen gaan stand-by modus en niks is meer te doen.

In Event viewer zie ik na welke crash dan ook:

"Critical Event ID 41 Kernel-Power"

Na de opmerking van Yaksa eens gekeken naar de lay-out. De situaties waren als volgt.

Situatie 1: De ramsticks zaten eerst in A2 en B2, hier ontstonden de crashes zoals boven beschreven.
Situatie 2: De ramstick uit B2 weggehaald en vervolgens alleen in A2 laten draaien, na een paar dagen steady ontstond hetzelfde probleem.
Situatie 3: Heb ik de ramstick die in situatie 1 uit B2 kwam in A2 gedaan, na een paar dagen steady ontstond hetzelfde probleem.
Situatie 4: Heb ik de ramstick van A2 naar B2 gedaan, na een paar dagen steady ontstond wederom hetzelfde probleem.

Dit gebeurd in diverse situaties, kijken van youtube, tijdens het gamen, tijdens het simmen maar zelfs als ik alleen wat werk verricht op de computer.

Nu heb ik de beide ramsticks in slot A1 en B1 gedaan en draaid het al een tijd steady, echter heb ik dus nu het probleem dat me computer er ongeveer 10 minuten overdoet voordat het opgestart is.

Ik ben ten einde raad, heeft iemand een oplossing voor de crash problemen in bovenstaande situaties beschreven?
Heeft iemand een idee hoe me computer in deze situatie sneller opstart?

Onderstaande foto zijn volgens mij alle belangrijke gegevens van de computer.

Ram is: Kingston DDR5 Fury Beast RGB 2x 16GB 6000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH8cYD62rHySWYpOL0OdtM0-ok8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMxFw3GSTeO6WSxyuE1PDuCJ.png?f=user_large

Bij voorbaat dank voor eventuele idee/oplossingen

Met vriendelijke groet,

Rick :)

[ Voor 15% gewijzigd door justiicenl op 31-10-2023 21:27 . Reden: Verkeerd programma omschreven. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08 23:22
En wanneer je nou eens je RAM sticks in A2 en B2 zet?
Dat is de aanbevolen setting van de fabrikant.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
Yaksa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:15:
En wanneer je nou eens je RAM sticks in A2 en B2 zet?
Dat is de aanbevolen setting van de fabrikant.
Even de situatie op de correcte wijze veranderd. Ik ben inderdaad begonnen met A2 en B2, alleen verkeerd beschreven in het verhaal excuses. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je denkt dat het je geheugen is, draai dan een nachtje Memtest86+ van USB.
Als daar geen fouten uit komen dan moet het niet zoeken in het geheugen maar de “ui” verder afpellen.

Doe ook even een lijstje van alle andere onderdelen zoals videokaart en voeding (merk, type, wattage).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:42
heb je het ook al eens met een enkel scherm geprobeerd en met zo min mogelijk usb apparaten aangesloten,gebruik je USB hubs ect haal die er een tussen

Vedrder,op welke snelheid heb je deze nu draaien,op 6000?

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugano
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-10-2024
Misschien een heel rigoureuze oplossing hoor, maar heb je deze problemen ook getest op windows 11? Ik ga er van uit dat je dit alleen op windows 10 hebt geprobeerd. Zou upgraden wellicht de hardware - software combinatie kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
nelizmastr schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:42:
Als je denkt dat het je geheugen is, draai dan een nachtje Memtest86+ van USB.
Als daar geen fouten uit komen dan moet het niet zoeken in het geheugen maar de “ui” verder afpellen.

Doe ook even een lijstje van alle andere onderdelen zoals videokaart en voeding (merk, type, wattage).
Mem test uitgevoerd en deze was een Pass.

De rest van mijn hardware is:

Inno3d 4070ti ichill x3
I7 13700KF
Kingston ddr5 fury best 2x16 6000
Gygabyte Gp-ud 1000gm psu
Asrock z790 pg lightning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
freaky35 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:45:
heb je het ook al eens met een enkel scherm geprobeerd en met zo min mogelijk usb apparaten aangesloten,gebruik je USB hubs ect haal die er een tussen

Vedrder,op welke snelheid heb je deze nu draaien,op 6000?
Ja heb inderdaad zoveel mogelijk USB dingen in de PC gehad.

Eveneens in het begin had ik nog maar 1 scherm toen de problemen ontstonden.

ik draai op dit moment op 3600

[ Voor 3% gewijzigd door justiicenl op 01-11-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justiicenl
Ugano schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:24:
Misschien een heel rigoureuze oplossing hoor, maar heb je deze problemen ook getest op windows 11? Ik ga er van uit dat je dit alleen op windows 10 hebt geprobeerd. Zou upgraden wellicht de hardware - software combinatie kunnen verbeteren?
Hey hey, nou ik ben ten einde raad dus alle ideeën zijn meer dan welkom!

De eerste crashes ontstonden bij Windows 11.
Vervolgens een downgrade geprobeerd en ontstonden de zelfde problemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugano
Hier nog een paar (wellicht voor de hand liggende potentiële oplossingen).

- Staat quick boot uit? kan vaak instabiliteit veroorzaken (in meeste gevallen als je via een ssd of m2 windows boot is dit sowieso al sneller)
- Heb je een andere PSU geprobeerd?
- Heb je de SFC tool uitgeprobeerd? (CMD - sfc/ scannow)
- Heb je geprobeerd de RAM geheugen te underclocken?

Super vervelend dat je nog altijd niet de gewenste resultaten hebt. Ik ben niet een ubergeek, dus vergeef me als ik dingen zeg die bij je overkomen als "have you tried turning it off and on again".

[ Voor 5% gewijzigd door Ugano op 02-11-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Als ik me niet vergis zijn er met die GPU ook problemen bekend met de connector, zit die er goed in geklikt? Geen idee of dit jouw problemen kan veroorzaken, maar ik zoek bij dit soort dingen toch graag als eerste naar kabels en verbindingen. Het USB geluidje is voor mij een teken dat ergens hardware niet lekker verbonden is.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justiicenl
Ugano schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:27:
Hier nog een paar (wellicht voor de hand liggende potentiële oplossingen).

- Staat quick boot uit? kan vaak instabiliteit veroorzaken (in meeste gevallen als je via een ssd of m2 windows boot is dit sowieso al sneller)
- Heb je een andere PSU geprobeerd?
- Heb je de SFC tool uitgeprobeerd? (CMD - sfc/ scannow)
- Heb je geprobeerd de RAM geheugen te underclocken?

Super vervelend dat je nog altijd niet de gewenste resultaten hebt. Ik ben niet een ubergeek, dus vergeef me als ik dingen zeg die bij je overkomen als "have you tried turning it off and on again".
Hey topper! bedankt voor je input dat ten eerste, dit geldt voor iedereen hier die met tips en tricks komen.
Ik heb nog nooit van SFC gehoord dus die doe ik nu, quickboot stond wel al uit en ik zal eens inlezen over Ram underclocken.

Is de Ram niet al underclocked aangezien hij maar op 3600 draaid? ipv 6000? misschien een stomme vraag :?

Ik ga weer rustig verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
Fanta schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:36:
Als ik me niet vergis zijn er met die GPU ook problemen bekend met de connector, zit die er goed in geklikt? Geen idee of dit jouw problemen kan veroorzaken, maar ik zoek bij dit soort dingen toch graag als eerste naar kabels en verbindingen. Het USB geluidje is voor mij een teken dat ergens hardware niet lekker verbonden is.
En welke kabels/verbindingen zou ik dan naar moeten kijken? gewoon de slot op het moederbord? of de PSU aansluitingen?
Ik heb in het begin wel gedacht van misschien door kleine trillingen ontstaat er een kleine disconnect en is dat genoeg om niet meer verder te kunnen.
Ik zal nog eens kijken naar me GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugano
justiicenl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:39:
[...]

Hey topper! bedankt voor je input dat ten eerste, dit geldt voor iedereen hier die met tips en tricks komen.
Ik heb nog nooit van SFC gehoord dus die doe ik nu, quickboot stond wel al uit en ik zal eens inlezen over Ram underclocken.

Is de Ram niet al underclocked aangezien hij maar op 3600 draaid? ipv 6000? misschien een stomme vraag :?

Ik ga weer rustig verder kijken.
Ah nou los van je probleem haal je dan niet het maximale uit je systeem. In de BIOS moet je XMP profiel aanzetten, dan draait je RAM geheugen op volle toeren. Er zijn echt een hele hoop "tutorials" die je laten zien hoe je deze op je bios aan kan zetten. Erg eenvoudig en een erg groot verschil in performance. WIE WEET lost het je andere probleem ook nog eens op (al verwacht ik het niet ;( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens Intel ARK kan je cpu tot 5600MTs aan, dus oppassen als je XMP op 6000 zet.

Maar als ik het goed begrijp zijn de problemen onlangs begonnen.
Zoals andere al hebben gezegd: memtest, als memtest alles ok is dan OCCT

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugano
Damic schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:18:
Volgens Intel ARK kan je cpu tot 5600MTs aan, dus oppassen als je XMP op 6000 zet.

6000mhz zou geen enkel probleem moeten zijn, er zijn mensen die in combinatie met deze cpu snelheden van 7200mhz hebben weten te behalen. Sterker nog, 6000mhz word gezien als de sweetspot icm deze CPU.

[ Voor 5% gewijzigd door Ugano op 03-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MTs niet MHz, het is DDR. Ja ik weet het iedereen gebruikt het verkeerd.

En ik zeg oppassen want hij heeft al problemen met lagere snelheden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justiicenl
Damic schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:18:

Begonnen met OCCT maar tot nu toe na een uur lang testen nog geen issues gevonden op 3 punten zometeen zet ik hem weer aan voor de volgende paar.

Bedankt iedereen voor het geven van tips en tricks.. ik snap niet hoe dit opeens ontstaan is.
Pagina: 1