Gekraak: Hoe naadjes tussen de stootborden en tredes vullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Er zitten naadjes tussen de stootborden en treden van mijn trap, waarvan ik sterk vermoed dat dit één van de oorzaken is van het kraken van de trap.

Wat is de beste manier om deze naadjes op te vullen of te verstevigen? Volop dichtkitten (maar welke kit dan?), iets er tussen doen (bv. een plastic plat profiel?) of alleen maar vast/dicht-schroeven aan de achterkant van de trap? Of meerdere opties tegelijkertijd uitvoeren voor het beste resultaat? Hoe zouden jullie deze naadjes heerlijk opvullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Ik heb het bij mij opgelost door de tredes van onder 1 voor 1 op te krikken en dan vast te schroeven. Er zijn al eerder topics hier geweest waarin is besproken hoe dit op te lossen. Wellicht dat je ze met de zoekfunctie zo hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-07 14:02
ik heb destijds de naden tussen de treden en de zijkanten/spil met acrylaatkit gevuld. Dit leverde een stuk minder gekraak op, en bovendien ziet het er stuk strakker uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voordat je met kit gaat knoeien: kijk eens of de stootborden gespijkerd of geschroefd zijn. In het geval van spijkers: vervang ze door schroeven. Haal de spijkers uit een stootbord, laat iemand met gewicht op de tree aan de onderkant van het stootbord staan en draai er een aantal schroeven in. Werk zo de hele trap af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Met kit haal je het kraken van treden/stootborden niet weg

De vraag is hoe de stootborden vast zitten aan/in de treden. Zijn er sponningen, moet er voldoende speling in de sponning zitten om het werken/bewegen van de treden/stootborden op te kunnen vangen. Een stootbord hoort ook alleen aan de onderste trede te zijn bevestigd, niet bijvoorbeeld rondom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Bij het maken van een nieuwe trap heb ik met mijn aannemer en een hefboom (blokje hout en een lange balk) van onder naar boven elke trede omhooggeduwd en in die stand het stootbord omhoog geduwd en aan de trede eronder vastgeschroefd.

Voor het mooi moeten de stootborden aan de bovenkant ook niet recht maar iets bol zijn, zodat ze altijd in het midden van de trede omhoog duwen.

Voor een bestaande trap zou ik dat doen door de stootborden eerst allemaal los te halen en daarna bovenstaand recept uit te voeren.

elleP

Pagina: 1