2 tabellen samenvoegen in excel tot draaitabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:49
Mijn vraag

Ik ben bezig met het samenvoegen van gegevens met een draaitabel, echter gaat er steeds iets fout, ik krijg de Productcode blijkbaar niet goed gekoppeld, aangezien ik bij elk product alle aantallen van alle producten krijg,

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is met Excel gedaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kan er op tweakers niks over vinden, ik ben al weken bezig dit voor elkaar te krijgen.
Heb hem al een paar keer opnieuw gemaakt en nu een test excel, maar wederom gaat het fout.
Dus wil dan een topic starten met daarin de test Excel, aangezien deze de zelfde fout geeft.

Beste antwoord (via Dendy op 01-11-2023 13:11)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-06 09:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Dendy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:03:
Hallo @GRDavies75 ,

Dank voor je bericht!

Dit zelfde heb ik via Excel zelf gedaan maar heeft dus niet het gewenste effect. Ik heb hier even een afbeelding mee gestuurd van de andere Excel en dan via power privat. Zelfde opzet andere excel, maar met het zelfde probleem.Maar de relaties zijn gemaakt volgens deze weg. Meer relaties zijn er ook niet te maken. Je zou toch de zelfde codes moeten koppelen om zo de juiste aantallen achter het juiste product te krijgen? Maar nu komen de aanwezig aantallen achter elk product te staan, tevens achter de genen waar van het nummer niet in de lijst voorkomt. Maak ik dan een denk fout bij het opstellen?
vafbeelding[Afbeelding]
Kardinaliteit en Tabellen zie ik in het scherm afdruk, dus je maakt ook gebruik van Access zo te zien?
Daar heb ik geen verstand van. Maar sowieso is dit lastig te troubleshooten, want niet te zien wat je precies doet en waar je bronnen precies vandaan komen (en geheid dat er meer dingetjes zijn)

Als alternatief kan je natuurlijk ook je datatabel verrijken met een XLookup (of Vlookup) op basis van de code. Wat je vraagt behoort niet tot rocketscience, je loopt alleen ergens tegenaan, voor wat je vraagt (en als het hier bij blijft) lijkt me dat ook een redelijk acceptabele oplossing om daar dan een draaitabel over te laten draaien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dan is het verstandig om toch iets meer info geven over de kolom- en rijnamen en de inhoud daarvan.

Zoals ik het lees gebruik je de kolominhoud als waarde, waardoor je aantallen krijgt ipv het uitgeschreven product.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Kan ik hier geen Excel bestand plaatsen, dat maakt het een stuk makkelijker?
Maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

schermafdrukken? :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9mPoe0f8JWBaz5cPdEsSqQIa64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXi0YzHfcEO7S1E0QIxd3eUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyHnj6S8Fh22fSFFvTRr6OTFM7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciqxVJzxz82oHkgPEoMGOGrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avg5hmVdKZaGPtiowpr1StZcBGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eOtenJNbp0nE2ic46rkAhqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-mIu3nmUyvcaUDtNjsjsP4bPNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrxqFeYqmkbNYEqhjGK2Znhr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dus dat de aantallen met de zelfde code achter de rijen van totaallijst komen te staan.
Er is een relatie tussen de code van beide tabbladen aangemaakt, maar ergens gaat er steeds toch iets fout.

[ Voor 6% gewijzigd door Dendy op 31-10-2023 21:11 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

Op de schermafdrukken lijk ik naar tabellen te kijken.
Hoe heb je de relatie/koppeling gemaakt? Want dat is misschien de plek waar het niet lekker gaat.

Op de tabel klikken en dan via het menu [Power Pivot] -> Toevoegen aan Datamodel
Doe dat voor beide tabellen
Onder hetzelfde menu heb je ook manage, daar kan je de relatie leggen, mits 1 daarvan alleen unieke codes in staan.

Invoegen draaitabel vanuit het datamodel

Note: Met powerpivot kan je meer flexibel zijn. Je kan daar ook meer zoals hierarchiën aanleggen (Productnaam + code), dus in je draaitabel kan je slepen met de namen, maar onder water wordt er gewerkt met de codes e.d. en natuurlijk allerlei metrieken bouwen via Dax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Hallo @GRDavies75 ,

Dank voor je bericht!

Dit zelfde heb ik via Excel zelf gedaan maar heeft dus niet het gewenste effect. Ik heb hier even een afbeelding mee gestuurd van de andere Excel en dan via power privat. Zelfde opzet andere excel, maar met het zelfde probleem.Maar de relaties zijn gemaakt volgens deze weg. Meer relaties zijn er ook niet te maken. Je zou toch de zelfde codes moeten koppelen om zo de juiste aantallen achter het juiste product te krijgen? Maar nu komen de aanwezig aantallen achter elk product te staan, tevens achter de genen waar van het nummer niet in de lijst voorkomt. Maak ik dan een denk fout bij het opstellen?
vafbeeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFKbaRz6-IaP72qjAY3b2h36uiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjPlwswM47MMBV7ZifPGCvlg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

Dendy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:03:
Hallo @GRDavies75 ,

Dank voor je bericht!

vafbeelding[Afbeelding]
Kardinaliteit en Tabellen zie ik in het scherm afdruk, dus je maakt ook gebruik van Access zo te zien?
Daar heb ik geen verstand van. Maar sowieso is dit lastig te troubleshooten, want niet te zien wat je precies doet en waar je bronnen precies vandaan komen (en geheid dat er meer dingetjes zijn)

Als alternatief kan je natuurlijk ook je datatabel verrijken met een XLookup (of Vlookup) op basis van de code. Wat je vraagt behoort niet tot rocketscience, je loopt alleen ergens tegenaan, voor wat je vraagt (en als het hier bij blijft) lijkt me dat ook een redelijk acceptabele oplossing om daar dan een draaitabel over te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendy
De schermafdruk is puur ter verduidelijking om de relaties aan te geven, verder niks spannends.
Maar er wordt geen Access gebruikt, puur Excel.

Maar heb nu met X.Zoeken in mijn geval geprobeerd en dan vervolgens met de draaitabel daar weer dingen uit filteren en dat werkt tot nu toe super!
Pagina: 1