Vervanging voor ubiquity wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 16:41
Helaas krijg ik mijn WiFi niet stabiel, ik overweeg om alles eruit te gooien en een nieuwe oplossing te kopen. Het is nu te veel werk en levert een chagrijnig gezin op.

Situatie: 2 onder 1 kap woning met 3 verdiepingen en betonnen vloeren. Woning van 20 meter lengte op beneden verdieping. Verdieping 1 en 2 11x4 .
Modem staat in meterkast. Vanuit daar bekabelde verbindingen naar hal, keuken, eerste verdieping en tweede verdieping. Nu 4 ubiquity ap’s via Unify geconfigureerd. Alles 4 op eigen kanaal, juiste Channel with en transmit power. Regelmatig gaat het netwerk onderuit. Laatst was het ap op zolder de boosdoener. Als ik die aansluit dan gaat alles onderuit. Resetten lukt wel maar lost niks op.

Nu wederom problemen met heel trage WiFi en een ap wat niet meer op komt.

De vraag is of dit nog ooit stabiel te krijgen is, of dat ik naar een nieuwere simpelere oplossing moet kijken. Heb twee jaar geleden een mesh oplossing geprobeerd, maar dat was geen groot succes vanwege de dikke vloer. Er liggen kabels, is er een bekabeld systeem wat eenvoudig te installeren en onderhouden is?

Beste antwoord (via RobbieDG op 01-11-2023 21:48)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
Ik ben er niet zeker van hoor dat het aan de kpn ontvanger heeft gelegen. Kun je ze niet ff terugprijken in die switch, alle tvs aan en kijken of het dan weer slechter is)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat we je vraag kunnen beantwoorden moeten we snappen waar het nu mis gaat. Je hebt een flink grote woning, maar wat je beschrijft heeft waarschijnlijk niet met formaat woning/dekking te maken. UniFi kan prima stabiel draaien, dus waarschijnlijk is dat ook niet het probleem.

- welke UAPs heb je en op welke kanalen (2.4GHz en 5GHz) staan ze ingesteld?
- draai je ergens een controller? Zo ja waarop? En welke firmware versie?
- welke firmwareversie draaien de AP's?
- wat voor router heb je? Hoe groot is de DHCP scope?
- hebben de AP's vaste of dynamische IP's?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Eens met dion dat het nuttig is om eerst het probleem helder te krijgen, zou zonde zijn als t probleem blijft na kopen appartuur

Echter als je daar geen zin in hebt kun je ook gewoon kopen en proberen :)
de simpele doch betaalbare en stabiele goto set van tegenwoordig is imho een tplink deco set.
Je kunt weinig instellen maar daardoor ook weinig stuq maken

Hoe ziet de rest van je setup eruit? Ubiquiti router? (Ubiquiti) poe switch?
Indien poe switch kan ik de tplink deco x50-poe adviseren. Een van de weinige consumenten setjes die op poe werkt

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik lees alle 4 ap's op een ander kanaal. Maar er zijn op 2.4Ghz maar 3 non overlapping channels. Kun je niet 1,6,11,1 van beneden naar boven doen?

Het zal wel niet de boosdoener zijn, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Heb de optmale instellingen van dit forum gebruikt. Inmiddels is de controller niet meer benaderbaar. Ik wilde die updaten en dat ging mis. Dus ik vrees dat ik een verse installatie moet doen. Kan dit inmiddels ook via een app op je smartphone of is het daarmee niet stabiel te krijgen?

Ik heb een kpn experia v12 modem en daarachter een hp switch. Geen losse router. Kan het daar aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Had hier in het begin ook een kleine probleem.
Telkens de wifi dood op 1 apparaat. Bleek dat hij in een verkeerde ip range viel.

Maar met de controler op een gsm of laptop ging het niet beter.
Udm gekocht, daar alles op ingesteld en sindsdien absoluut probleemloos

Persoonlijk vind ik een losstaand netwerk, niet afhankelijk van een door de isp geleverd stukje techniek een absolute meerwaarde.

Kan overstappen zonder problemen Indien gewenst.

[ Voor 25% gewijzigd door jack zomer op 31-10-2023 20:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
jack zomer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:07:
Had hier in het begin ook een kleine probleem.
Telkens de wifi dood op 1 apparaat. Bleek dat hij in een verkeerde ip range viel.

Maar met de controler op een gsm of laptop ging het niet beter.
Udm gekocht, daar alles op ingesteld en sindsdien absoluut probleemloos

Persoonlijk vind ik een losstaand netwerk, niet afhankelijk van een door de isp geleverd stukje techniek een absolute meerwaarde.

Kan overstappen zonder problemen Indien gewenst.
Ok, dus als ik een udm koop dan wordt alles stabieler? Hoe werkt dan verder? Hoe stel je die in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Ok, dus als ik een udm koop dan wordt alles stabieler? Hoe werkt dan verder? Hoe stel je die in?
Nee. Probleem moet eerst duidelijk zijn.

Dat was natuurlijk niet de enigste reden voor een controler in het netwerk.
Zo kan ik vanuit het buitenland het netwerk (netwerk ouder) controleren en aanpassen en probleem oplossen (nnng)

Maar prive heb ik een udm pro met een ap of 3 en een camera of 10.
Probleemloos, tot de andere kant van mijn straalverbinding wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
dion_b schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:31:
Voordat we je vraag kunnen beantwoorden moeten we snappen waar het nu mis gaat. Je hebt een flink grote woning, maar wat je beschrijft heeft waarschijnlijk niet met formaat woning/dekking te maken. UniFi kan prima stabiel draaien, dus waarschijnlijk is dat ook niet het probleem.

- welke UAPs heb je en op welke kanalen (2.4GHz en 5GHz) staan ze ingesteld?
- draai je ergens een controller? Zo ja waarop? En welke firmware versie?
- welke firmwareversie draaien de AP's?
- wat voor router heb je? Hoe groot is de DHCP scope?
- hebben de AP's vaste of dynamische IP's?
Helaas kan ik geen antwoord meer geven aangezien de controller niet meer werkt vanwege update die mis ging. De kanalen waren logisch ingesteld voldoende uit elkaar. Instelingen had ii ook van tweakers Eigenlijk is de vraag wat ik nodig heb om de setup stabiel te krijgen.

Heb een kpn experia 12 box, daar zit een hp switch op met 24 poorten waarvan er 10 bezet zijn. 4 zijn ap’s. Moet ik een unify router kopen om het stabiel te krijgen? Of de hieronder genoemde udm?

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieDG op 31-10-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 16:38
Installeer de controler anders gewoon even op een windows laptop of pc. Dan kan je die AP's in ieder geval zien en (hopelijk) bekijken wat ze aan het doen zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
jack zomer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Nee. Probleem moet eerst duidelijk zijn.

Dat was natuurlijk niet de enigste reden voor een controler in het netwerk.
Zo kan ik vanuit het buitenland het netwerk (netwerk ouder) controleren en aanpassen en probleem oplossen (nnng)

Maar prive heb ik een udm pro met een ap of 3 en een camera of 10.
Probleemloos, tot de andere kant van mijn straalverbinding wegvalt.
Draai je de controller dan op de udm pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:00:
Geen losse router. Kan het daar aan liggen?
Nee. Je hebt maar één router in een normaal huis-tuin-keuken netwerk nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 31-10-2023 20:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Draai je de controller dan op de udm pro?
Bij mijn ouders een udm.
Bij mij een udm pro.

Beide zijn zelf een controler. Bv 192.168.1.1 om in de controler te komen. En de instellingen te kunnen aanpassen .

Daarnaast via de app, welke verbinding maakt met de controler.

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 31-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Helaas kan ik geen antwoord meer geven aangezien de controller niet meer werkt vanwege update die mis ging. De kanalen waren logisch ingesteld voldoende uit elkaar. Instelingen had ii ook van tweakers Eigenlijk is de vraag wat ik nodig heb om de setup stabiel te krijgen.
De AP's kunnen samen met de controller zelf bepalen wat de beste kanalen zijn om op uit te zenden, dus ik snap niet zo goed waarom je dan zelf met de kanalen gaat rommelen?

Ik heb hier een tijd lang een controller in een VM gedraaid (controller hoeft niet continu aan overigens) en dat werkte prima. Nu heb ik een Cloudkey vanwege de toevoeging van een aantal cameras (en dat kan niet op een selfhosted controller). Mn wifi is hier al die tijd rocksolid geweest met 3 verschillende AP's die via de controller wel prima samenwerken.

Als je ze met een telefoon configureert dan zijn ze allemaal individueel, solo, en werken ze niet met elkaar samen. Dan mis je dus volledig de voordelen van het hele systeem.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
sig69 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:32:
Installeer de controler anders gewoon even op een windows laptop of pc. Dan kan je die AP's in ieder geval zien en (hopelijk) bekijken wat ze aan het doen zijn.
Dat zal ik moeten doen, wordt dan flinke klus aangezien twee ap’s weg zijn gewerkt….
En zijn de instellingen dan niet weg? Na een reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
redfoxert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

De AP's kunnen samen met de controller zelf bepalen wat de beste kanalen zijn om op uit te zenden, dus ik snap niet zo goed waarom je dan zelf met de kanalen gaat rommelen?

Ik heb hier een tijd lang een controller in een VM gedraaid (controller hoeft niet continu aan overigens) en dat werkte prima. Nu heb ik een Cloudkey vanwege de toevoeging van een aantal cameras (en dat kan niet op een selfhosted controller). Mn wifi is hier al die tijd rocksolid geweest met 3 verschillende AP's die via de controller wel prima samenwerken.

Als je ze met een telefoon configureert dan zijn ze allemaal individueel, solo, en werken ze niet met elkaar samen. Dan mis je dus volledig de voordelen van het hele systeem.
Precies. Dus controller is een must. Ik heb de ap’s niet op automatisch laten staan. Dat werd door anderen niet geadviseerd. Ik heb nu een nieuwe server geïnstalleerd en moet de ap’s gaan resetten zodat ze daar op landen. Dus als je tips hebt hoe ik het nu moet instellen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
De AP's kun je factory resetten met een pinnetje in de reset tijdens boot, dan in Unifi controller nieuwe config waar je ze in kiepert.

Inderdaad zou ik de AP's lekker zelf kanalen laten kiezen, ze scannen dan eens per dag o.i.d. of er kanalen met minder interferentie zijn. Dit is niet constant, je hebt vast ook buren, enz.

Een ander probleem is de zendsterkte te hoog zetten. Dat kun je beter niet doen, liever zwak mits het dan overal in huis nog werkt.

Het probleem is namelijk dat apparaten anders verbinding kunnen gaan maken met het "verkeerde" punt omdat die ook goed bereik lijkt te hebben en vervolgens luid heen moeten "schreeuwen" om daar nog wat heen te krijgen.

Een laatste punt is dat als veel mobiele apparatuur hebt (lol...wie niet tegenwoordig) ze vaak op een aangemeld AP blijven hangen tenzij het echt totaal niet meer werkt. Hier kunnen de AP's uiteindelijk zeer weinig aan doen, er zijn wel wat hacks gepoogd (apparaten periodiek eraf kicken zodat ze reconnecten en dan scannen), maar daar dan drop je dus wel even en daar werd het dus ook niet per se beter van. Dit ligt dus deels aan de clients (telefoons e.d.) en de ene doet dit handiger dan de andere.

Dit is dus een extra reden om zendsterkte, paradoxaal als het klinkt, op elk AP zo *zwak* mogelijk te zetten. Zeker als je er 4 in een enigszins doorsnee woning hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

De instellingen moeten afgestemd worden in jouw woning type en gebruikssituatie. Dit lijkt meer op een configuratie probleem dan een hardware probleem. Wat je nodig hebt is eerst een controller installeren op een computer en de boel automatisch laten instellen met de standaard instellingen met automatische optimalisaties.

Als het daarna mis gaat, dan analyseren wat de oorzaak is. Unifi is degelijk spul en zal een woonhuis situatie makkelijk probleemloos aankunnen.

PS. Zendsterkte op auto gaat hier prima met 4 AP's in een wat kleiner woning dan een 2 onder 1 kap.

Je zei dat een controller update niet was gelukt, waarop draaide de controller? Want ik zie geen controller device genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 31-10-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 06:21

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Heb hier een setup met gateway, Poe switch met cloudkey V1 en 3 AP’s.

Bij mij ging het regelmatig mis met de AP in de woonkamer. Niet willen verbinden of een erg trage verbinding. Zelfs wisselen tussen AP’s had geen effect. (Zolder naar woonkamer en andersom)

De boosdoener was een slecht gepatchte kabel vanaf mijn meterkast naar de AP. Met een simpele kabel scanner was de fout niet aanwezig! Kabel opnieuw geknepen en nooit meer problemen gehad!

Controleer en/of patch opnieuw de aansluitingen. Kans is dik aanwezig dat het zoiets simpels is.

UniFi is gewoon prima spul en vaak ligt het aan andere zaken.

Nu heb ik wel vaker issues gezien met UniFi icm KPN modem/router. En als je zeker weet dat de aansluitingen goed zijn, kan een UDM ook de oplossing zijn.

Welk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Laatst online: 11:10

DaRoot

Some say...

Boely schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:59:
Heb hier een setup met gateway, Poe switch met cloudkey V1 en 3 AP’s.

Bij mij ging het regelmatig mis met de AP in de woonkamer. Niet willen verbinden of een erg trage verbinding. Zelfs wisselen tussen AP’s had geen effect. (Zolder naar woonkamer en andersom)

De boosdoener was een slecht gepatchte kabel vanaf mijn meterkast naar de AP. Met een simpele kabel scanner was de fout niet aanwezig! Kabel opnieuw geknepen en nooit meer problemen gehad!

Controleer en/of patch opnieuw de aansluitingen. Kans is dik aanwezig dat het zoiets simpels is.

UniFi is gewoon prima spul en vaak ligt het aan andere zaken.

Nu heb ik wel vaker issues gezien met UniFi icm KPN modem/router. En als je zeker weet dat de aansluitingen goed zijn, kan een UDM ook de oplossing zijn.
Iets dergelijks heb ik ook gehad in mijn eigen setup en bij een kennis. Gevalletje rotte kabel.
Thuis nu al paar jaar 2x AP AC Lite en 1x AP AC LR draaien, icm USG. Heerlijk stabiel.
Bij veel kennissen/vrienden/familie ook AP AC Lites opgehangen, eigenlijk allemaal set-and-forget. Heb er geen omkijken meer naar, en werken gewoon enorm stabiel.
Ik zou inderdaad wat moeite stoppen in het achterhalen van de oorzaak, met de Unifi spullen moet je echt wel een goede stabiele setup kunnen krijgen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een udm installeren gaat weer hele andere uitdagingen geven met bv iptv.
Ik zou daar niet aan beginnen

Controller installeren, alles resetten, juiste firmware draaien en gewoon stock setup draaien zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Over IPTV gesproken: heb je 1 of meerdere KPN TV-ontvangers ook op die HP swich zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
heiyu schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

De instellingen moeten afgestemd worden in jouw woning type en gebruikssituatie. Dit lijkt meer op een configuratie probleem dan een hardware probleem. Wat je nodig hebt is eerst een controller installeren op een computer en de boel automatisch laten instellen met de standaard instellingen met automatische optimalisaties.

Als het daarna mis gaat, dan analyseren wat de oorzaak is. Unifi is degelijk spul en zal een woonhuis situatie makkelijk probleemloos aankunnen.

PS. Zendsterkte op auto gaat hier prima met 4 AP's in een wat kleiner woning dan een 2 onder 1 kap.

Je zei dat een controller update niet was gelukt, waarop draaide de controller? Want ik zie geen controller device genoemd.
Controller draaide op een ouder notebook. Die is zo goed als dood. Helaas is update fout gegaan. Nu heb ik een nieuwe installatie gemaakt op een nieuwer notebook. Zaak om ze allemaal te koppelen. Dat moet ik een andere keer doen aangezien ik niet overal bij kan. Zag op andere fora dat automatisch niet handig is, dus daarom handmatig aan de gang gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
DaRoot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:07:
Over IPTV gesproken: heb je 1 of meerdere KPN TV-ontvangers ook op die HP swich zitten?
1 kpn, 1 Android

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Dan zit denk ik daar je probleem.
IGMP snooping is de sleutel tot je antwoord.
Druk de TV-ontvangers eens in een poort rechtstreeks in de experiabox, en 1 poort van de experiabox naar de HP switch toe. Zorg dat de Unifi AP's dan op de HP switch zitten.
Heb geen glazen bol, maar ik gok dat je dan dichter bij een stabiele wifi zit

[ Voor 5% gewijzigd door DaRoot op 31-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Controller draaide op een ouder notebook. Die is zo goed als dood. Helaas is update fout gegaan. Nu heb ik een nieuwe installatie gemaakt op een nieuwer notebook. Zaak om ze allemaal te koppelen. Dat moet ik een andere keer doen aangezien ik niet overal bij kan. Zag op andere fora dat automatisch niet handig is, dus daarom handmatig aan de gang gegaan.
Je kunt ook proberen of je via ssh kunt inloggen, dan kun je ze ook resetten. Als je de losse power injector hebt kun je die er ff tussen zetten, zit ook reset pin op

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

laurens0619 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Je kunt ook proberen of je via ssh kunt inloggen, dan kun je ze ook resetten. Als je de losse power injector hebt kun je die er ff tussen zetten, zit ook reset pin op
Dat hebben alleen die nieuwe witte PoE injectors, oude zwarte type heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
DaRoot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Dat hebben alleen die nieuwe witte PoE injectors, oude zwarte type heeft dat niet.
Die pin zat al op mijn unifi ap 2.4ghz injector en dat was een zwarte injector. Maar als ubiquiti ook andere injectors heeft gemaakt waar t niet op zat geloof ik je direct :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

laurens0619 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Die pin zat al op mijn unifi ap 2.4ghz en dat was ren zwarte injector. Maar als ubiquiti ook andere injectors heeft gemaakt waar t niet op zat geloof ik je direct :(
Oh echt? ik ga meteen mijn injectors ff bekijken.. ik wil je ook graag geloven haha..
Edit:
I stand corrected.. ook mijn oude zwarte injectors hebben een reset knop.. is me nooit eerder opgevallen, en toch aardig wat van die dingen in de hand gehad.
Ach ja, misschien omdat ik ze ook nooit nodig had :D

[ Voor 22% gewijzigd door DaRoot op 31-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieDG
Allemaal bedankt. Nieuwe controller draait, heb het kpn tv kastje op de experia box gezet.
Nieuw WiFi netwerk opgezet en verder alles op automatisch gezet. Een AP actief. Morgenavond eens met de andere drie aan de slag.
Ik laat alles op automatisch staan behalve Zendsterkte. Ben benieuwd! Het voordeel wat ik nu al zie is dat de nieuwe controller software ook via de app werkt, dat scheelt al veel frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:09:
Allemaal bedankt. Nieuwe controller draait, heb het kpn tv kastje op de experia box gezet.
Nieuw WiFi netwerk opgezet en verder alles op automatisch gezet. Een AP actief. Morgenavond eens met de andere drie aan de slag.
Ik laat alles op automatisch staan behalve Zendsterkte. Ben benieuwd! Het voordeel wat ik nu al zie is dat de nieuwe controller software ook via de app werkt, dat scheelt al veel frustratie.
Met alles op Automatisch moet je in elk geval een werkend wifi netwerk hebben, misschien qua performance nog niet het maximaal mogelijke, maar wel werkbaar.
Heel goed dat je de TV boxen rechtstreeks op de Experiabox doet. De switch daarin ondersteunt iig ICMP snooping, zodat de rest van je netwerk / Wifi geen last heeft van het TV verkeer.
Ben er zelf ook achter gekomen met een accesspoint op dezelfde switch als de TV-ontvanger.. Wifi werkte perfect, totdat de bewoners de TV aanzetten. Weg Wifi... Was in dat geval een EnGenius AP en een Solcon glasverbinding met bijbehorende TV, maar de technieken waren hetzelfde.
TV ontvanger op eigen poortje op de modem/router van de provider, en alle problemen opgelost.
Als je morgen met alle AP's een werkend stabiel netwerk heb, zou je het nog eens kunnen proberen om tijdelijk de TV ontvanger op de HP switch te zetten.. als je dan TV gaat kijken, zou je wifi weer onderuit moeten gaan. Dan weet je het zeker dat dat de oorzaak was.
(je kunt het natuurlijk ook lekker zo laten als het stabiel werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn tip: verbrand die Ubiquity rommel ritueel. Het lijkt prosumer, maar het is ducttape.

Ik heb toevallig afgelopen weekend al mijn Ubiquity rommel eruit gegooid, en vervangen door TP-Link Deco XE75. Installatie flawless met de app, snelheden nu overal >500mbps, geen enkele netwerk drop meer, en na vervanging van mijn Ubiquity switch PoE24 door een domme noname versie is alles retestabiel, geen enkele pingdrop meer. Dit na maanden van ellende. Adopt |:(

[Edit] Download PingPlotter, en ping even een dagje alles in je netwerk, en wat adressen erbuiten. Ik had daarmee heel snel door wat er nodig was.

[ Voor 28% gewijzigd door joepP op 01-11-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Helaas helemaal eens met @joepP
Ik heb ook jaren ubiquiti gehad maar ben blij dat ik het verkocht heb :)

De XE75 is mooi maar die 6hz/triband is eigenlijk vooral nuttig als je de nodes draadloos aansluit.
Als je ze bedraad aansluit, wat ik adviseer, haal je met een Deco m4 (50 euro voor 3 op marktplaats 0f 100 nieuw) ook al snelheden van 400mbit maar vooral een simpeler een stabiel netwerk dan ik met ubiquiti had.
Als je iets bijlegt voor een X50 ben je met wifi6 wat meer futureproof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik voel me soms echt als dat kindje in het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer. Iedereen doet net of Ubiquity zo geweldig is, maar het hangt dus echt letterlijk van ducttape aan elkaar. De software is uberbrak, bij stroomstoringen blaast de PoE je units op (3x meegemaakt hier!), switch op 40% cpu als drie mensen zitten te werken, vage netwerkdrops, trage pings, adopt doet het regelmatig niet, firmware updates falen random, apparaten moeten soms factory-reset omdat ze niet meer opkomen, en al deze ellende over het volledige spectrum van apparaten. Het is net of iedereen met dit spul Stockholm-syndrome heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door joepP op 01-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
RobbieDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:09:
Laat je niet gek maken door alle berichten op fora. Alle situaties zijn anders, en sommige mensen gaan er anders mee om. De 1 verwacht wonderen, de ander wilt alles eruit halen wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heel herkenbaar ja. Ik snap ook niet dat mensen het goed blijven praten.
Ik ben was een ubiquiti fan van het eerste uur, destijds zelfs uit polen moeten importeren omdat het hier niet te koop was. Destijds hadden ze firmware problemen (goh :+) maar het was vergeleken met de rest (sweex tijdperk) het beste was je destijds kon kopen voor het geld.
Ook snapte veel mensen niet hoe je een setup van meerdere accesspoints moest configureren en ging roaming stuq. Het was een van de eerste multi ap betaalbare setjes met een centrale controller waardoor de config direft goed ging.

Hierna zijn er veel sprookjes geweest dat ubiquiti iets magisch deed met roaming en de controller ook actief hielp. Allemaal onzin.
helaas heeft ubiquiti die hardware (?)/ firmware problemen nooit kunnen oplossen. Waar het bij de ene goed werkte was je bij de andere eindeloos bezig met wisselen van firmwares waarbij er steeds iets anders stuq ging. De router lijn die ze daarna uitbrachten was helemaal waardeloos met json gehackt, brakke igmp implementaties, brakke ppoe implementaties etc.

Helaas zitten er nog veel mensen in het oude sentiment van 10 jaar terug dat dit het beste is in het segment.
Het is leuk hobby spul maar dat is het dan ook. Ik vind het zelf niet eens tweaker waardig omdat het allemaal niet zo advanced is, koop dan mikrotik!

Deco "just works!". geen gedoe met vlans voor je gastenwifi, geen gedoe met gara java controller die je ergens moet draaien maar vooral: geen gedoe met gare firmware updates waarbij je het ene fixt en het andere sloopt.

Zo genoeg gerant :P
Ontopic: Verkoop het spul en koop iets simpels maar werkend terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Inmiddels 2 accesspoints omgezet naar de nieuwe controller en heb een betere dekking dan voorheen met 4.
Ik twijfel of ik de andere 2 nog moet omzetten. Wellicht ontstonden de problemen door teveel ap’s….

Heb beneden twee ap’s met muren ertussen, afstand 13 meter.
Die op de eerste hangt op 5 meter van een van de twee ap’s beneden. Is dat te dichtbij??

Ik ga deze setup nog testen. Bij de volgende inzinking stap ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:02
RobbieDG schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:08:
Inmiddels 2 accesspoints omgezet naar de nieuwe controller en heb een betere dekking dan voorheen met 4.
Ik twijfel of ik de andere 2 nog moet omzetten. Wellicht ontstonden de problemen door teveel ap’s….

Heb beneden twee ap’s met muren ertussen, afstand 13 meter.
Die op de eerste hangt op 5 meter van een van de twee ap’s beneden. Is dat te dichtbij??

Ik ga deze setup nog testen. Bij de volgende inzinking stap ik over.
Een KPN IPTV kastje op je netwerk zorgt voor problemen op je Wifi netwerk. Dat was bij jou ook het geval. Als je IPTV van KPN icm Unifi wil gebruiken zonder Experiabox dan is er genoeg informatie te vinden op dit forum, maar ik schat zo in dat je niet die rabbit hole in wil gaan. ;)

Of een AP op 5 meter te dichtbij is, kunnen wij niet veel zinnigs over zeggen. Zoals eerder is vermeld hier is dat van teveel factoren afhankelijk. Bij mij werken twee APs van Unifi op 5 meter afstand perfect, er zitten immers twee vloeren met vloerverwarming tussen.
De afstand tussen APs zal in ieder geval niet de oorzaak zijn geweest van de problemen die je noemde. Dat is meer iets om het bereik en overlap te optimaliseren, maar geen vereiste voor een stabiele verbinding.

Verder als Unifi gebruiker sluit ik mij aan bij de meningen van dit topic, voor veel mensen is het absoluut niet de prijs en moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Bobbika schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:46:
[...]

Een KPN IPTV kastje op je netwerk zorgt voor problemen op je Wifi netwerk. Dat was bij jou ook het geval. Als je IPTV van KPN icm Unifi wil gebruiken zonder Experiabox dan is er genoeg informatie te vinden op dit forum, maar ik schat zo in dat je niet die rabbit hole in wil gaan. ;)

Of een AP op 5 meter te dichtbij is, kunnen wij niet veel zinnigs over zeggen. Zoals eerder is vermeld hier is dat van teveel factoren afhankelijk. Bij mij werken twee APs van Unifi op 5 meter afstand perfect, er zitten immers twee vloeren met vloerverwarming tussen.
De afstand tussen APs zal in ieder geval niet de oorzaak zijn geweest van de problemen die je noemde. Dat is meer iets om het bereik en overlap te optimaliseren, maar geen vereiste voor een stabiele verbinding.

Verder als Unifi gebruiker sluit ik mij aan bij de meningen van dit topic, voor veel mensen is het absoluut niet de prijs en moeite waard.
Duidelijk, zolang dit stabiel werkt is het prima. Als het weer traag wordt dan haal ik een deco x50 set. Hebben we ook meteen wifi 6. Als dat een betere ervaring geeft dan is dat het geld waard. Even kijken of black friday mooie aanbiedingen gaat brengen. Kan ik dan twee punten bedraad aansluiten en 1 via mesh?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben er niet zeker van hoor dat het aan de kpn ontvanger heeft gelegen. Kun je ze niet ff terugprijken in die switch, alle tvs aan en kijken of het dan weer slechter is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
laurens0619 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:45:
Dat kan ik morgen even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

bonzz.netninja

Niente baffi

laurens0619 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:22:
Heel herkenbaar ja. Ik snap ook niet dat mensen het goed blijven praten.
Ik ben was een ubiquiti fan van het eerste uur, destijds zelfs uit polen moeten importeren omdat het hier niet te koop was. Destijds hadden ze firmware problemen (goh :+) maar het was vergeleken met de rest (sweex tijdperk) het beste was je destijds kon kopen voor het geld.
Ook snapte veel mensen niet hoe je een setup van meerdere accesspoints moest configureren en ging roaming stuq. Het was een van de eerste multi ap betaalbare setjes met een centrale controller waardoor de config direft goed ging.

Hierna zijn er veel sprookjes geweest dat ubiquiti iets magisch deed met roaming en de controller ook actief hielp. Allemaal onzin.
helaas heeft ubiquiti die hardware (?)/ firmware problemen nooit kunnen oplossen. Waar het bij de ene goed werkte was je bij de andere eindeloos bezig met wisselen van firmwares waarbij er steeds iets anders stuq ging. De router lijn die ze daarna uitbrachten was helemaal waardeloos met json gehackt, brakke igmp implementaties, brakke ppoe implementaties etc.

Helaas zitten er nog veel mensen in het oude sentiment van 10 jaar terug dat dit het beste is in het segment.
Het is leuk hobby spul maar dat is het dan ook. Ik vind het zelf niet eens tweaker waardig omdat het allemaal niet zo advanced is, koop dan mikrotik!

Deco "just works!". geen gedoe met vlans voor je gastenwifi, geen gedoe met gara java controller die je ergens moet draaien maar vooral: geen gedoe met gare firmware updates waarbij je het ene fixt en het andere sloopt.

Zo genoeg gerant :P
Ontopic: Verkoop het spul en koop iets simpels maar werkend terug :)
Dat zal allemaal best, maar die tp link spullen zien er esthetisch dan weer niet uit :) liever zo'n schijfje aan mijn plafond van unifi :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bonzz.netninja schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:53:
[...]

Dat zal allemaal best, maar die tp link spullen zien er esthetisch dan weer niet uit :) liever zo'n schijfje aan mijn plafond van unifi :P
Helemaal eens! De ubiquiti oprichter is niet voor niets ex apple werknemer. Ziet er allemaal prachtig (apple white) uit.
De deco x50-poe kan ook op plafond maar is wel wat minder fraai

Pagina: 1