Aanvangstemperatuur thermostaat tegelvloer LTV nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 14:15
Welke aanvangstemperatuur moet ik hanteren op de thermostaat? Kan ik beginnen met 15 C of moet de temperatuur eerst nog lager?

De tegelvloer is begin dit jaar gelegd maar ik heb de vloerverwarming nog niet aangehad. Ik wil de temperatuur een graad per week omhoog. Dat is mij geadviseerd door de tegellegger. Maar er is niet gesproken over de starttemperatuur. Het is nu 15,5 C in de woning. Ik lees in eerdere topics over watertemperatuur maar daar heb ik de aannemer ook nooit over horen spreken. Het gaat hier dus om lage temperatuurverwarming (ltv).

(De tegels zijn gelijmd op de dekvloer. Groot formaat tegels.)

[ Voor 4% gewijzigd door vatkruid op 31-10-2023 17:43 ]

Alle reacties

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

Japser

Jeej!

Je zou eens kunnen gaan zoeken naar een opstookprotocol wat je kan gaan volgen met je verwarmingssysteem. Misschien kan dat via je thermostaat of moet je het handmatig doen.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-12 08:28
inderdaad opstookprotocol gebruiken. Is dat niet eerder gedaan dan? Dat had namelijk al moeten gebeuren voordat je vloer gelegd werd.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is een opstookprotocol verzonnen om de vloer geleidelijk op te warmen en daarmee problemen door het uitzetten van materialen te minimaliseren. Als het nu 15.5 graden in de woning is, lijkt mij dat een veilige start voor het opstoken. Maar goed dit op zijn boerenverstands.

[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 01-11-2023 15:16 ]

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:34

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Temperatuur van de thermostaat staat los van het opstookprotocol.

Er moeten X dagen X temperatuur water door uw leidingen, elke dag word dat verhoogd tot ik dacht iets van een 40°C

Daarna hetzelfde maar in de andere richting.

Zet alvast maar een raam open, want het gaat warm worden binnen.

De Nederbelg !

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18

Eraser127

Nijkerk

Idd, maar het opstookprotocol is toch bedoeld om ervoor te zorgen dat de vloer (deklaag) niet gaat scheuren door plotseling temperatuurverschil? Het lijkt mij dat na een jaar de vloer ondertussen wel is uitgehard, wat zou betekenen dat je gewoon de temperatuur naar gewenst niveau kan brengen.

My Discogs

• vatkruid
Ik heb de hoofdaannemer gecontacteerd wat te doen. En hij verwijst mij naar een van de 20 pdf-bestanden die ik bij oplevering gekregen heb. Kennelijk heb ik dat opstookprotocol over het hoofd gezien. Ik heb het dus niet uitgevoerd. Maar nu zit ik dus met een tegelvloer die me behoorlijk wat gekost heeft. Dus ik zit niet te wachten op scheuren.

Wat is wijsheid nu?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Het gaat om een risico, dus nu is het een afweging.
Als de regels goed gevolgd werden (uitzetvoegen correct overnemen tot in de tegels, die voeg gesilicoond; randisolatie; indien nodig ontkoppelingsmat; flexibele tegellijm; dubbele verlijming bij grotere formaten; ...) zou het risico minimaal moeten zijn.
Persoonlijk zou ik de vloerverwarming normaal in gebruik nemen, dus zonder opstookprotol, want het is nu toch te laat.
Ik zou nachtverlaging toepassen (volgens traagheid vloer kan je thermostaat vroeger aan- en uitzetten, vaak kan de thermostaat dit zelf inschatten met optie "aanwarmvervroeging"), en rustig beginnen met stoken. Als je verdeler een maximaaltermostaat heeft, zet die op iets van 25° en ga na enkele dagen telkens een graadje omhoog. Als je vlot genoeg op gewenste kamertemperatuur geraakt, ook bij koude en/of winderige dagen, niet meer hoger gaan (met opstook-protocol ga je vast hoger dan de waarde die je hier bereikt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vatkruid schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:40:
Welke aanvangstemperatuur moet ik hanteren op de thermostaat? Kan ik beginnen met 15 C of moet de temperatuur eerst nog lager?
Het hangt ook wel af van de hoeveelheid bouwvocht die er mogelijk nog inzit, maar een graad of 18 water temperatuur is niet gek. Dan wordt de woning ook langzaam warm.
Het hangt ook af van de woning, zeker met een warmtepomp kom je al niet op spannende temperaturen en kun je prima stoppen met je opstookprotocol als je op een redelijk normale temperatuur bent aangekomen, als de vloer die temperatuur aanhoud (24/7) is er weinig reden om dan nu al heel hoog te gaan, dat komt dan vanzelf gedurende de winter.
Heb je een gasgestookte CV met nachtverlaging, dan zou ik wel het opstookprotocol verder uitvoeren om de vloer wel echt op die temperatuur te houden gedurende langere tijd.

Overigens is een opstookprotocol sowieso geen slecht plan. Ook als je bijvoorbeeld de verwarming een tijd hebt uitgezet en je huis flink is afgekoeld dan is het niet heel verstandig om meteen de maximale watertemperatuur door je leidingen te knallen. Je vloer wordt immers niet direct egaal verwarmd, en je tegels zijn eerst nog koeler en moeten ook nog opwarmen. Door heel snel te verwarmen loop je altijd meer risico dan het met (een beetje) beleid te doen.
Normaal gesproken gebeurd dit al automatisch, doordat je niet midden in de winter ineens vol gaat stoken, maar je al het voorseizoen hebt gehad en je woning niet ijskoud was toen je begon met stoken.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:09
Opstookprotocol is niet zo zinvol bij lage temperatuur verwarmings installatie. Een beetje achterhaald.

Gewoon rustig op gang brengen zodat er niet meer dan een graad of 25 warm water door je leidingen gaat.

• vatkruid
Bedankt allemaal voor de vele inhoudelijke reacties. Ik zet de verwarming op een laag pitje. Weet iemand toevallig hoe je de watertemperatuur van de vloerverwarming trouwens kan instellen of monitoren? Is dat altijd via de thermostaat of kan het ook zijn dat het via de boiler moet? (Het gaat om een nieuwbouw woning.)

[ Voor 6% gewijzigd door vatkruid op 06-11-2023 18:53 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@vatkruid plaats even een foto van je verdeler en je verwarming (ketel, warmtepomp, warmtenet, ... ?)

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 06-11-2023 19:01 ]

Pagina: 1