Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
In ons relatief nieuwe huis (paar jaar oud) hebben wij een ventilatiesysteem type D, dus beide afvoer en toevoer.

Deze WTW unit is met flexibele, thermisch geisoleerde buizen aangesloten op Renson dakdoorvoeren.

Omdat wij binnenkort de zolder willen verbouwen/afmaken, wil ik ook meteen wat aanpassingen doen in onze aansluiting en plaatsing van ventilatie systeem.

Echter toen ik dit aan het uittekenen/meten was kwam ik erachter dat er best veel water in mijn flexibele slang van de luchttoevoer zit.
Zie onderstaande foto van hoe dit er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3e9L3C6QyYzUfjarumDg67hBp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g75hfi6VOo32buktnFy2Fkxn.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag was: is dit normaal? Zou dit echt condens kunnen zijn? Want er staat een paar liter water in...

En mijn tweede vraag is: aangezien ik het toch anders ga aanleggen, kan ik op een manier een water aftap mogelijkheid er in combineren?
Ik zou een gat in een spiro buis kunnen boren met een plug erin, om jaarlijks even leeg te laten lopen, maar echt ideaal lijkt dat mij niet.

Ideeen zijn zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Dat is een buis om geluid te dempen volgens mij, niet om thermisch te isoleren en vandaar ook dat er water in staat. Is er niet ingeregend vanuit je dakdoorvoer? Heb je een foto van buitenaf?

[ Voor 24% gewijzigd door No Hands op 31-10-2023 17:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:18:
Dat is een buis om geluid te dempen volgens mij, niet om thermisch te isoleren en vandaar ook dat er water in staat. Is er niet ingeregend vanuit je dakdoorvoer? Heb je een foto van buitenaf?
Niet de beste foto (ver uitgezoomd), maar zo ziet de dakdoorvoer eruit. Ik verwacht dus niet dat het door regen zal komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvfFlOZiapk-Knv3a-CDo3T7N48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeSbLkh311ZrBIbQqti7TNEc.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen zijn thermisch geisoleerde: https://www.ventilatielan...hermisch-geisoleerd/1142/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:19
Condens?
Normaal komt dat in de wtw terecht en vervolgens naar het condenswater afvoer 'putje' in de wtw unit die op het riool wordt aangesloten (toevallig net het materiaal daarvoor aan het uitzoeken :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27
Sommige van die buizen (van de non-woven Sonodecs weet ik het in elk geval zeker) die zowel akkoestisch als thermisch isoleren mag je ook gebruiken als aan/afvoer. De eis is echter dan wel dat de buis nergens iets omlaag loopt zodat er water in kan blijven staan. Ik kan het van de foto niet echt inschatten... loopt die buis uitsluitend omhoog vanaf WTW unit naar dak doorvoer? Inregenend water hoort geen probleem te zijn want dat loopt de unit in en dan door naar de condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
itsjohan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:58:
Sommige van die buizen (van de non-woven Sonodecs weet ik het in elk geval zeker) die zowel akkoestisch als thermisch isoleren mag je ook gebruiken als aan/afvoer. De eis is echter dan wel dat de buis nergens iets omlaag loopt zodat er water in kan blijven staan. Ik kan het van de foto niet echt inschatten... loopt die buis uitsluitend omhoog vanaf WTW unit naar dak doorvoer? Inregenend water hoort geen probleem te zijn want dat loopt de unit in en dan door naar de condensafvoer.
De dakdoorvoer zit lager dan de bovenkant van wtw unit, dus hij loopt nu in een bocht en dan omhoog. Beide de wtw unit en de dakdoorvoer zitten dus hoger dan die bocht. Dat kan ik helaas nooit meer aanpassen.
Zijn er materialen die hier beter voor zijn? En zou evt peridiek aftappen een prima optie zijn?

edit: Heb je meer informatie over die eis? Ik probeer er meer over te vinden maar krijg er vrij weinig over gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door rolandmegens op 31-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Kun je dat afvoerpunt dan niet boven de WTW door het dak steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:31:
Kun je dat afvoerpunt dan niet boven de WTW door het dak steken?
Beide aanvoer en afvoer zitten lager. Dan zou ik beide doorvoeren opnieuw moeten maken, de huidige dichtmaken, etc etc. Sterke voorkeur van niet (wordt een erg dure grap, en dat gat dichtmaken zal ook altijd minder zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
rolandmegens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Beide aanvoer en afvoer zitten lager. Dan zou ik beide doorvoeren opnieuw moeten maken, de huidige dichtmaken, etc etc. Sterke voorkeur van niet (wordt een erg dure grap, en dat gat dichtmaken zal ook altijd minder zijn)
Nou ik denk dat je denkt dat het meer werk is dan het in werkelijkheid is.
2 gaten zagen en 2 gaten dichtstoppen en wat buis verleggen, dan is het waarschijnlijk wel opgelost dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27
rolandmegens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:18:
De dakdoorvoer zit lager dan de bovenkant van wtw unit, dus hij loopt nu in een bocht en dan omhoog. Beide de wtw unit en de dakdoorvoer zitten dus hoger dan die bocht. Dat kan ik helaas nooit meer aanpassen.
Zijn er materialen die hier beter voor zijn? En zou evt peridiek aftappen een prima optie zijn?

edit: Heb je meer informatie over die eis? Ik probeer er meer over te vinden maar krijg er vrij weinig over gevonden.
Nee ik heb destijds Dec gebeld; de fabrikant van die buizen en volgens hun kon ik de Sonodec er prima voor gebruiken mits ik me aan die eis hield maar ik heb er dus niets van op papier. Ik vermoed dat ze niet willen garanderen dat stilstaand water niet langzaam door de binnenlaag komt zetten en dan door je isolatie heen loopt. Als je nu geen problemen hebt met natte isolatie of lekkage plekken dan zou ik gewoon proberen of je het perodiek (waarschijnlijk alleen nodig na een fikse regenbui) af kunt tappen. Wel belangrijk is dat je de isolatie weer goed genoeg hersteld dat je binnenlucht niet gaat condenseren op de buis en dat je de buis goed genoeg afsluit dat de WTW er geen lucht door aan gaat zuigen.
No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

2 gaten zagen en 2 gaten dichtstoppen en wat buis verleggen, dan is het waarschijnlijk wel opgelost dus.
eh.. dan negeer je wel dat er vast een vorm van isolatie in het dak zit (die wellicht ook nog dampdicht moet blijven?) en dat je het dak er voor op moet. heb je gezien hoe stijl dat dak is? Natuurlijk zou het een mooie oplossing zijn maar ik zou zelf denk ik ook eerst kijken of het simpel(er) op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
itsjohan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:38:

eh.. dan negeer je wel dat er vast een vorm van isolatie in het dak zit (die wellicht ook nog dampdicht moet blijven?) en dat je het dak er voor op moet. heb je gezien hoe stijl dat dak is? Natuurlijk zou het een mooie oplossing zijn maar ik zou zelf denk ik ook eerst kijken of het simpel(er) op te lossen is.
Er zijn nu ook gaten in de isolatie voor die doorvoer. Dan kunnen er dus twee bij ook. Dat i niet zo spannend. Gaten in isolatie dichtmaken ook niet, ook dampdicht kan prima en dat doe je gewoon van binnen.
Maar ja, er zal iemand dat dak op moeten, dat is het minst leuke klusje. Dakpannetjes openschuiven en een trappetje maken op de panlatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
itsjohan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Nee ik heb destijds Dec gebeld; de fabrikant van die buizen en volgens hun kon ik de Sonodec er prima voor gebruiken mits ik me aan die eis hield maar ik heb er dus niets van op papier. Ik vermoed dat ze niet willen garanderen dat stilstaand water niet langzaam door de binnenlaag komt zetten en dan door je isolatie heen loopt. Als je nu geen problemen hebt met natte isolatie of lekkage plekken dan zou ik gewoon proberen of je het perodiek (waarschijnlijk alleen nodig na een fikse regenbui) af kunt tappen. Wel belangrijk is dat je de isolatie weer goed genoeg hersteld dat je binnenlucht niet gaat condenseren op de buis en dat je de buis goed genoeg afsluit dat de WTW er geen lucht door aan zuigt.
Er zijn nu inderdaad geen natte plekken of lekkage. Het is puur water wat in die bocht van de flexibele buis blijft staan.
Ik overweeg dus om er een stuk spiro buis tussen te zetten als laagste punt, en daar een gat in te boren met een plugje/dopje oid die ik bv 1x per jaar even open kan doen met een bakje eronder.
Maar het zou me verbazen als daar geen betere opties voor zijn. Bv een spiro t-stuk met een deksel in de t, en dan daar een slangetje met terugslagklepje direct op afvoer afgesloten ofzo (wel weer lastige constructie en risico ivm afvoer op ventilatie aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Iemand een idee hoe ik een soort plug of kraantje of iets kan maken in een spirobuis? Om indien nodig, toch een keer (periodiek) water af te tappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

ericplan

5180 Wp PV

No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:27:
[...]
Met een hoogwerkertje op de garage-oprit is dit een klein klusje, alleen even uitstellen tot het briesje voorbij is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

ericplan

5180 Wp PV

Spirobuis is wel gegalvaniseerd maar gaat beslist (door)roesten als er continu water in staat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:19
rolandmegens schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:01:
Iemand een idee hoe ik een soort plug of kraantje of iets kan maken in een spirobuis? Om indien nodig, toch een keer (periodiek) water af te tappen
Het lijkt net wat te krap op de foto, maar zou je geen Y-stuk kunnen plaatsen waar het water blijft staan? Dan de 'loze' aftakking afdoppen en jaarlijks open maken/ op een of andere manier toch een kraantje er op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@ericplan
Ik zit dit wel serieus te overwegen, maar moet kijken wat het huren van zo'n hoogwerker kost.

Het water moet er inderdaad sowieso niet langdurig in staan, maar als het condens is zal dat ook vooral begin winter zijn gok ik.(en dan dus leegmaken)

@Sibrand
Ik overweeg inderdaad een T-stuk van thermoduct, echter krijg je dan wel flinke werveling in je lucht. Dus geen soepele bocht meer.
Een Ystuk zou beter zijn maar nog niet kunnen vinden van thermoduct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Condens vindt plaats in de WTW unit bij de wisselaar en niet daarbuiten, daarom zit de WTW op het riool aangesloten als er geen enthalpiewisselaar in zit.

Doorgaans plaats je Thermoduct tussen dakdoorvoer en WTW en NA de WTW kan je een demper plaatsen zoals jullie tussen de dakdoorvoer en WTW hebben.

En ik zie geen dakmarchet, beetje jammer dit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
mr_evil08 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:37:
Condens vindt plaats in de WTW unit bij de wisselaar en niet daarbuiten, daarom zit de WTW op het riool aangesloten als er geen enthalpiewisselaar in zit.

Doorgaans plaats je Thermoduct tussen dakdoorvoer en WTW en NA de WTW kan je een demper plaatsen zoals jullie tussen de dakdoorvoer en WTW hebben.

En ik zie geen dakmarchet, beetje jammer dit.
Er kan toch ook condens vorming voor de wtw unit zijn indien er temperatuurverschillen zijn? Alleen loopt het normaal dan de wtw unit in omdat de kanalen (relatief) verticaal zitten.
Helaas loopt het kanaal bij mij weer omhoog.

Er is wel een dakmanchet, dus dat gedeelte van de doorvoer is wel goed afgewerkt. Maar heb wel alvast de zoektocht gestart voor een hoogwerker (of iemand die het dak op durft) om de gehele aansluiting daar toch een goed na te kijken en mogelijk te herstellen.

Ik ben alleen huiverig om geen voorzorg maatregel te nemen om toch mogelijk water uit het buizen systeem te halen. Alleen hoe, daar ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@rolandmegens Als de buizen correct dampdicht geisoleerd zijn is dat onmogelijk want warm/koude lucht komt pas in aanraking in de WTW unit, je zou eerder kans hebben dat regenwater zo de pijpen in loopt door bijvoorbeeld storm en de volle wind erop.

(Als je het zo houdt zou ik geen tapkraantje etc eraan maken, gewoon periodiek de slang afkoppelen bij de WTW en eraf laten lopen, waarom de flexibele slang helemaal het dak inloopt is mij een raadsel).

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 21:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
mr_evil08 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:59:
@rolandmegens Als de buizen correct dampdicht geisoleerd zijn is dat onmogelijk want warm/koude lucht komt pas in aanraking in de WTW unit, je zou eerder kans hebben dat regenwater zo de pijpen in loopt door bijvoorbeeld storm en de volle wind erop.

(Als je het zo houdt zou ik geen tapkraantje etc eraan maken, gewoon periodiek de slang afkoppelen bij de WTW en eraf laten lopen, waarom de flexibele slang helemaal het dak inloopt is mij een raadsel).
Dus als ik gewoon netjes alleen thermisch geisoleerde flexibele slang, en thermoduct gebruik, dan zou het dus altijd goed moeten zijn? (Ook al zit het 'laagste punt' in de buis)

Afkoppelen en eraf laten lopen wordt dadelijk helaas een stuk lastiger omdat ik de gehele installatie ga ombouwen (houtconstructie met isolatie). Die platen zal ik wel afneembaar maken, dus met wat moeite moet het dan nog wel lukken.

De flexibele slang loopt het dak in omdat helaas de buis van de dakdoorvoer niet voldoende lengte had om volledig door het dak heen te komen :| dus hebben de flexibele slang door het dak gehaald, aan doorvoer vast gemaakt, en toen terug door dak gedaan. Maar als ik het zo hoor vermoed ik dat het daar mis is gegaan (die dak doorvoer zit buiten ook niet 100% netjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Als het goed is komt volgende week de dakdekker langs om samen eens naar de dakdoorvoer te kijken. Ben benieuwd wat we daar aan treffen. Met wat geluk is daar een duidelijk lek, en is dat makkelijk op te lossen.

Ik ga er vanuit dat als ik het dan vanaf daar alleen met thermoduct en thermisch geisoleerde flexibele buis doe, dat het dan niet meer voor zou moeten komen. Fingers crossed!
Pagina: 1