Mijn vraag
Mijn zoontje gaat sinds 2 maanden naar de middelbare school. Eigen laptop, je kent dat wel. Nu gebruikt hij voor diverse websites / services zijn Google account om in te loggen. Zelf doe ik dat nooit en maak altijd een apart account aan en gebruik een password manager.
Welke rechten geeft hij (onbedoeld) aan deze services? M.a.w. wat zijn de risico's?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft sites als OpenAI en diverse spelletjes.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan niks vinden over de veiligheid / risico's van het inloggen met Google.
Edit:
ChatGPT zelf maar gevraagd. Met eigen account
Mijn zoontje gaat sinds 2 maanden naar de middelbare school. Eigen laptop, je kent dat wel. Nu gebruikt hij voor diverse websites / services zijn Google account om in te loggen. Zelf doe ik dat nooit en maak altijd een apart account aan en gebruik een password manager.
Welke rechten geeft hij (onbedoeld) aan deze services? M.a.w. wat zijn de risico's?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft sites als OpenAI en diverse spelletjes.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan niks vinden over de veiligheid / risico's van het inloggen met Google.
Edit:
ChatGPT zelf maar gevraagd. Met eigen account
Is daar nog wat aan toe te voegen?Het inloggen met een Google-account bij services van derden brengt bepaalde risico's met zich mee, net zoals het gebruik van andere sociale logins bij derde partijen. Hier zijn enkele van de potentiële risico's:
Privacyrisico's: Wanneer u zich aanmeldt bij services van derden met uw Google-account, geeft u die service toegang tot bepaalde informatie in uw Google-profiel. Dit kan onder andere uw naam, e-mailadres, profielfoto en andere basisinformatie omvatten. Sommige services kunnen zelfs toegang vragen tot meer gevoelige gegevens, afhankelijk van de gevraagde toestemming.
Gegevensdeling: Wanneer u zich aanmeldt bij een derde partij met uw Google-account, kan de service toegang krijgen tot uw contacten, e-mailadressen en andere informatie die in uw Google-account is opgeslagen. Dit kan leiden tot ongewenste e-mails of contact met mensen die u niet wilt benaderen.
Beveiligingsproblemen: Als een service van derden niet goed beveiligd is, kunnen uw Google-inloggegevens mogelijk in gevaar komen. Dit kan leiden tot ongeautoriseerde toegang tot uw Google-account en andere persoonlijke gegevens.
Gegevenslekken: In het verleden zijn er gevallen geweest waarin derde partijen gehackt werden en inloggegevens van gebruikers werden gestolen. Als u hetzelfde wachtwoord voor uw Google-account gebruikt als voor andere diensten, kan een inbreuk op een derde partij leiden tot toegang tot uw Google-account en al uw andere gekoppelde diensten.
Om deze risico's te beperken, kunt u de volgende stappen overwegen:
Gebruik tweestapsverificatie voor uw Google-account.
Lees het privacybeleid van de service van derden voordat u zich aanmeldt om te begrijpen welke gegevens ze verzamelen en hoe ze deze gebruiken.
Gebruik indien mogelijk een apart wachtwoord voor elke service en overweeg het gebruik van een wachtwoordmanager om uw inloggegevens te beheren.
Controleer regelmatig de toegangsrechten van derden in uw
Google-accountinstellingen en verwijder toegang voor services die u niet langer vertrouwt.
Het is belangrijk om voorzichtig te zijn en bewust te zijn van de risico's wanneer u uw Google-account gebruikt om in te loggen bij services van derden.
[ Voor 66% gewijzigd door Marcva op 31-10-2023 16:00 . Reden: AI toegevoegd ]