Tandtrauma - Hoe in de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:47
3 weken terug is mijn zoon op het schoolplein ten val gebracht doordat iemand hem tijdens het rennen met opzet heeft laten struikelen. Als gevolg hiervan is hij 1 melktand verloren (deze zat al iets los) maar vervelender is dat er ook een stuk van beide voortanden is afgebroken. Deze voortanden zijn al eindtanden.

Direct naar de tandarts gegaan en deze heeft in eerste instantie vooral gekeken of alles er enigszins goed uit ziet en daarna moest het eerst rust krijgen zodat het tandvlees en de zenuwen weer kunnen herstellen. Vanochtend een afspraak gehad bij de tandarts en alles in orde. Over 6 weken gaan ze het herstellen zodat de tanden er weer netjes uit zien. Nu mist er van beide voortanden namelijk een hoek.

Tandarts heeft ook aangegeven dat dit zeer waarschijnlijk een composiet vulling betreft en dat dit voor de rest van zijn leven wel onderhoud nodig gaat hebben. Vanochtend gaf hij nog aan dat het fragiel blijft en mocht hij weer eens ongelukkig vallen deze vulling er als eerste afbreekt en als hij te hard met een kop thee o.i.d tegen zijn tanden stoot het ook kan knappen.

Kortom; voor de rest van zijn leven heeft dit onderhoud nodig en zal (naar zeggen van de tandarts) hier in elk geval om de +- 10 jaar onderhoud aan moeten laten plegen.

Verzekeringstechnisch maak ik me niet zo druk voor dit moment. De ouders van degene die hem heeft laten struikelen hebben aansprakelijkheid erkend en zijn meewerkend. Lastiger vind ik de toekomst.

Duidelijk is al dat hij de tanden onderhoud nodig hebben in de toekomst. Ik heb de tandarts dan ook gevraagd hoe dit precies zit en deze gaf aan dat als hij het nu documenteert als zijnde trauma dit onder de normale (basis)zorgverzekering valt aangezien het letsel is wat niet is ontstaan door slechte verzorging van het gebit.

Ik heb hierover gebeld met de zorgverzekering maar die gaf aan dat ze alleen maar kunnen kijken naar nu en niks over de toekomst kunnen zeggen. En daarnaast; ik/hij wil gewoon de overstap kunnen maken van zorgverzekeraar.

Ik heb de rechtsbijstand hier ook "op gezet" maar zoals vaker kan het even duren voor we daar weer wat van horen en is dit sowieso (verwacht ik) een traag proces tussen de verzekeraars. Hij gaf aan dat het wellicht iets zal worden; we kijken naar de te verwachten kosten en daar komt een bedrag uit voort waarvoor de tegenpartij aansprakelijk is.

In mijn optiek kan het niet zo zijn dat wij of onze zoon hier nu of in de toekomst kosten voor maakt. Ook niet als hij met een glas tegen zijn tanden stoot. Het is immers buiten zijn "schuld" om gebeurd.

Zoals aangeven lijkt het een complex iets te zijn waar een verzekering mij niet zomaar antwoord op kan geven.

Hopelijk kan de GOT-community mij wel op weg helpen over hoe dit zit en waar ik moet aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Hoe vaak stoot je zelf met een kop thee (of een grote bierpul) tegen je eigen tanden? Ik doe dat werkelijk nooit.

Als hij ongelukkig valt, op dezelfde plek, dan kan het inderdaad gevolgen hebben. Geluk bij een ongeluk is dan dat die vulling kapot gaat en niet het gezonde restant van de tanden.

Ik heb zelf rond die leeftijd een lelijke smak gemaakt met mijn fiets, waardoor bij de middelste voortanden flinke hoeken zijn afgebroken. Dus 1-1 en 2-1, precies middenin naar de filistijnen. Dat is ergens eind jaren tachtig geweest.

Ik vermoed dat de tandarts zich wil indekken, of misschien gelijk heeft dat de vullingen nèt iets minder sterk zijn dan de tanden zelf, maar ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Bij mij is daar al die jaren niets meer mee gebeurd. Een jaar of tien geleden (dus toen was die reparatie al ongeveer 25 jaar oud), heb ik het eens laten opknappen, vooral omdat je wat verkleuring kon zien. Het gerepareerde stuk verkleurde anders dan de tanden zelf en dat werd lelijk. Het zat overigens allemaal nog hartstikke stevig vast.

Ik denk dat je problemen ziet die er niet echt zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De toekomst is normaliter ook onderdeel van letselschade. Zoek een letselschadeadvocaat die de onderhandelingen voor je doet met de verzekeraar van de tegenpartij. Dat is heel normaal, en wordt volledig vergoed.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:09:
Hoe vaak stoot je zelf met een kop thee (of een grote bierpul) tegen je eigen tanden? Ik doe dat werkelijk nooit.

Als hij ongelukkig valt, op dezelfde plek, dan kan het inderdaad gevolgen hebben. Geluk bij een ongeluk is dan dat die vulling kapot gaat en niet het gezonde restant van de tanden.

Ik heb zelf rond die leeftijd een lelijke smak gemaakt met mijn fiets, waardoor bij de middelste voortanden flinke hoeken zijn afgebroken. Dus 1-1 en 2-1, precies middenin naar de filistijnen. Dat is ergens eind jaren tachtig geweest.

Ik vermoed dat de tandarts zich wil indekken, of misschien gelijk heeft dat de vullingen nèt iets minder sterk zijn dan de tanden zelf, maar ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Bij mij is daar al die jaren niets meer mee gebeurd. Een jaar of tien geleden (dus toen was die reparatie al ongeveer 25 jaar oud), heb ik het eens laten opknappen, vooral omdat je wat verkleuring kon zien. Het gerepareerde stuk verkleurde anders dan de tanden zelf en dat werd lelijk. Het zat overigens allemaal nog hartstikke stevig vast.

Ik heb zelf een stukje/hoekje van mijn voortand afgebroken en krijg het toch echt voor elkaar om na x-tijd (1, 2 jaar) weer terug te moeten naar de tandarts ermee. Iets hards eten is al genoeg, op je voortanden zit echt "weinig vlees" om een stukje goed aan te kunnen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit komt bekend voor. Hier (35m) hetzelfde probleem. Ook in mijn jeugd op "ongelukkige wijze" een voortand afgebroken. Gerepareerd door er weer een helft aan vast te lijmen maar dit vereist wel onderhoud. Periodiek
bijschaven (per 3/4 jaar) en kleuren maar toch ook al een keer of 3 opnieuw moeten laten lijmen. Bijvoorbeeld door een glas tegen de tand maar ook al eens een harde appel of hard stuk brood.

Dit doe ik overigens gewoon contant betalen, dus geen ervaring qua verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb dit ook. 2 voortanden die afgeknapt zijn doordat ik in mijn rug geschopt werd in een glijbaan. Koude wind is vervelend tegen de voortanden. Ze zijn nog steeds kwetsbaar. Tot op heden breken ze niet heel snel af.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij een ongelukje op een skateboard heb ik 25 jaar geleden ook deels mijn voortanden afgebroken (best flinke stukken, tot de zenuw aan toe :X ). Ik kan me niet zo vinden in het verhaal van bovenstaanden: in die 25 jaar heb ik 2 keer een nieuw stukje eraan moeten laten lijmen. En de kosten daarvan zijn ook niet enorm hoog geweest, nog geen 100 euro. Beide keren overigens wel aan een beker/mok waar ik uit wilde drinken 8)7

Ik ga me zelf niet bemoeien met de letelschade discussie (ik heb zelf een enorme hekel aan die invloeden van de Amerikaanse cultuur), maar ik wil je even meegeven dat het allemaal niet zo'n drama hoeft te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 31-10-2023 16:37 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:58
Zelfde probleem hier.
Op de harde manier geleerd om geen spareribs te proberen aftebijten.
Maar verder. Elk jaar even polijsten door de tandarts. En verder misschien eens in de 5 jaar vervangen wat de moeite niet is. Dat is qua kosten ongeveer gelijk aan een vulling vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 31-10-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Ook hier ondertand met een chip er af. Af en toe naar de tandarts voor een stukje terug plakken.

Maar het zou me verbazen als het meer dan 400 euro in totaal heeft gekost.

Denk dat je tussen de 1000-2500 moet rekenen als eenmalige uitkering. En dat is basis de uitkering die ik zou krijgen basis mijn ongevallen verzekering die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Bedankt voor de reacties. Verschillende ervaringen lees ik wel met betrekking tot bijwerken of 'onderhoud'. Ik heb niet eerder ervaring met zoiets en dus geen idee waar ik rekening mee moet houden.

Het is ook niet zozeer dat ik me zorgen maak of iemand een poot wil uit draaien, integendeel. Zit helemaal niet te wachten op smartengeld o.i.d. Wel wil ik het goed geregeld hebben en niet dat ik achteraf denk oh had ik nou maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:30
Bij mij ook gebeurd op een ongelukkige manier. Chipjes af van beide voortanden en een van mijn snijtanden. Die stukjes moesten regelmatig vastgeplakt worden. In mijn tienerjaren facings gekregen en dat scheelde al heel erg. Toen ik een jaar of 21 was zijn er kronen opgezet. Die zijn zo belachelijk mooi gemaakt dat er 0 verschil te zien is met de rest van mijn tanden. Alles altijd vergoed gekregen en die kronen zijn inmiddels, op mijn 40e, nog steeds perfect. Tot nu toe nog nooit ene cent voor hoeven te betalen. Als ze vervangen moeten gaan worden zal het wel wat gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:03
Ik lees 'melktand', we hebben het dus over een jong kind van 6 a 7 jaar?

Tandheelkundige zorg bij kinderen wordt zover ik weet 100% vergoed door de zorgverzekeraar tot een leeftijd van 18 jaar.

Tot die tijd kun je dus aankijken hoe vaak die stukjes loskomen en er eventueel voor kiezen de tanden te bekronen. Met een goede mondhygiëne zou dat wel een lange tijd mee moeten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 01-11-2023 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik had precies hetzelfde. Volgens mij heeft mijn tandarts mij als kind een goede behandeling gegeven kosteloos onder tandzorg voor minderjarigen. Mijn ouders hebben met de aansprakelijkheidsverzekering van de een schikking getroffen voor toekomstig onderhoud. Dat was bijna 20 jaar terug ongeveer 2500 euro. Dat geld staat onaangetast op mijn rekening omdat mijn voortanden er na 20 jaar nog keurig uitzien en onderhoud nog niet nodig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:01

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ervaringen directe familie:

Tijdens gym voortanden aan stukken geslagen (letterlijk op de helft) met een hockeystick.
Tanden zijn toen opgebouwd tot hele tand.
Nu ruim 30 jaar later is er slechts 1x een herstelling aan geweest.

Persoon blijft wel altijd voorzichtig met dingen als hard voedsel.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:41

GforceNL

Out of memory....

Hier ook een stuk voortand aangevuld. In 30 jaar is hij 1x vervangen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier een hoektand met een stukje eraf, enige keer dat het gelijmde deel eraf kwam was doordat de tandarts er tegenaan stootte met een instrument 8)7 uiteraard op kosten van de tandarts vervangen. Wel goed uitkijken met appels afhappen, taai vlees, snoepjes, etc. Gewoon niet met de voortanden in bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Loop hier ook al 30 jaar rond met een afgebroken voortand die ooit met composiet is gerepareerd.
Nog nooit onderhoud nodig gehad.

De tandarts is begrijpelijk voorzichtig maar je hoeft je weinig zorgen te maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ooit zelf van de trap geduwd door een boze moeder, voortand gebroken, heb sinds klein al een halve neppert, is een keer weer afgebroken en opnieuw laten plaatsen.

Je ziet de verkleuring en scheidlijn een beetje, het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Robbie T je zou een second opinion kunnen vragen bij een andere tandarts (eventueel via je verzekering) om inderdaad te 'controleren' of dit trauma op latere leeftijd ook onderhoud nodig gaat hebben of je eigen tandarts dit wat conservatief inschat (gebaseerd op de posts hier lijkt het mij legitiem). De vraag is wat je er dan mee wilt (of niet), een letselschadeadvocaat (via bijv. je rechtsbijstandsverzekering) is wellicht een idee om tot een overeenkomst te komen met de verzekering van de tegenpartij waarbij wat toekomstige kosten ook gedekt zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

Ik denk dat het beeld wel redelijk duidelijk is ondertussen.. het vergt wat onderhoud, maar niet extreem veel. Ik zag hierboven een schatting voorbijkomen van 1000-2500€ over de duur van zijn leven. Ik denk ook dat dit realistisch is, zelfs al aan de hoge kant. Ik denk dat je rond de 200- 500 euro uit gaat komen in totaal.

Verder: ik vind het goed dat je hier over nadenkt, ik zou waarschijnlijk alleen over de directe behandelkosten nadenken. Dat je een stap vooruit denkt helpt om de totaalkosten in kaart te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 01-11-2023 12:27 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 15:20
Toen ik een jaar of 10 was ben ik een stukje van mijn voortand verloren, dat is toen netjes opgevuld. Toen ik in de 20 (nu 37) was is het een keer opnieuw gevuld en gepolijst. Tot op heden nooit last van gehad en meerdere keren met een glas tegen mijn voortanden geknald. Dus of ik heb geluk, of het is gewoon net zo stevig als een echte tand. Maar YMMV natuurlijk, het ligt ook aan de grootte van het afgebroken stuk tand natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 06-06 21:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hier nog een ervaringsdeskundige. In groep 2 (dus 35 jaar geleden) ooit een keer onderweg naar huis over een kabel gestruikeld van iemand die zijn auto aan het uitzuigen was. De tandarts heeft dat toen met een "prothese" gerepareerd. Een jaar of 5 later heeft een andere tandarts dat opnieuw gedaan, om een reden die mij ontschoten is. Nu is de tand door koffie, thee en zulks wel wat verkleurd. Dat is verder niet heel erg storend vind ik, maar misschien denken mensen die daar dagelijks tegenaan kijken anders over ;)
Ook ik stoot mijn voortanden wel eens, maar naar mijn weten heeft dat tot nu toe nooit tot schade geleid. Anyhow, continue onderhoud valt in mijn ogen wel mee. Het voordeel is dat de voortanden goed te poetsen zijn, dus makkelijk schoon te houden.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Jeetje wat een hoop reacties en wat een hoop ervaringsdeskundigen! Het onderhoud varieert wat lees ik wel. De ene heeft er "nooit" wat aan en de ander moet zo heel af en toe toch wat laten doen. Voor ons zal dit in de praktijk zich uitwijzen.

Voor nu is het inderdaad maar even afwachten hoe het een vervolg krijgt met betrekking tot verzekeringstechnisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:10
Robbie T schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:49:
(...)
In mijn optiek kan het niet zo zijn dat wij of onze zoon hier nu of in de toekomst kosten voor maakt. Ook niet als hij met een glas tegen zijn tanden stoot. Het is immers buiten zijn "schuld" om gebeurd.

Zoals aangeven lijkt het een complex iets te zijn waar een verzekering mij niet zomaar antwoord op kan geven.

Hopelijk kan de GOT-community mij wel op weg helpen over hoe dit zit en waar ik moet aankloppen.
Hier ook een jaar of 40 geleden een stukje van mijn voortand afgebroken, sindsdien twee(?) keer vervangen, verder geen gedoe.

Maar dit is niet zo relevant. Wat ik me wel afvraag, hoe wil TS ervoor zorgen dat zijn zoon in de toekomst geen kosten hiervoor maakt? De zoon zal nu ergens tussen de vijf en twaalf jaar zijn. Statistisch gezien zal zijn zoon (en ik wens hem een lang en gelukkig leven toe) tachtig jaar worden. De komende (ruim?) tien jaar is het waarschijnlijk geregeld, tandzorg zit tot de achttiende verjaardag in het basispakket. Maar daarna?

Verwacht TS dat de ouders van het rotkind, het rotkind zelf en, mocht dit rotkind overlijden voordát de zoon van TS overlijdt, de kinderen van het rotkind, de komende (ruim) zeventig jaar de rekening van de tandarts, voor het 'onderhoud' voldoen? Moet een verzekeringswiskundige uitrekenen wat de toekomstige kosten van een (aanvullende) tandartsverzekering zullen zijn, met een medisch adviseur bepalen welk percentage dan eventueel toegerekend kan worden aan het onderhoud van deze voortanden en kunnen de ouders (of de verzekeraar) van het rotkind dit dan vooraf aftikken? En wat als de zoon van TS fanatiek ijshockeyer wordt en tijdens een wedstrijd zijn voortanden verliest? Moet de zoon van TS dan dit weer terugbetalen?

Ik snap de irritatie van TS (écht) en ik hoop dat het rotkind van school en zijn/haar ouders fors op zijn/haar donder heeft gekregen. Maar wat TS wil, nu al vastleggen dat zijn zoon bepaalde kosten, de rest van zijn lange en gelukkige leven, kan verhalen op een ander, gaat mij wat ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Het lijkt me niet te doen om dit bij toekomstige incidenten te blijven verhalen. Je zal nu een bedrag moeten inschatten en het daar mee doen lijkt me.
Zoals velen hier al aangeven heb je er weinig onderhoud aan.
Bij eventuele toekomstige incidenten wordt het toch moeilijk om te bepalen of het alleen nog de schuld is van wat er nu is gebeurd.

Het leven zit vol risico's en dit soort dingen horen er nu eenmaal ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Robbie T schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:49:
Even los van of je deze toekomstige schade in kunt schatten en wilt en kunt gaan verhalen op iemand, maar je optiek stroiokt niet met de keiharde werkelijkheid.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het echt niet zo dat je nnoit of te nimmer op zult moeten draaien voor schade die buiten je eigen schuld is ontstaan. Ik weet dat het helemaal hip is om tegenwoordig voor elke scheet die scheef zit op zoek te gaan naar een "schuldige" die dan moet dokken, maar de weerbarstige werkelijkheid is dat veel zaken gewoon "pech" zijn en voor kosten zorgen.

Jouw opstelling voelt hetzelfde als mensen in topics over failliete bedrijven. Die vinden ook dat iemand moet opdraaien voor de niet-geleverde bestelling, een al gedane aanbetaling, of andere schade. Maar zo werkt de wereld niet.

Ter zake. Ik heb ergens rond mijn tiende een schaatsongelukje gehad waarbij ik vol met mijn bek in het ijs hapte. Dat resulteerde in een afgebroken voortand en blootliggende zenuw. Die is toen ook na een wortelkanaalbehandeling opgekalefaterd met een composiet opzetje. En ja, dat ding is in de daaropvolgende jaren regelmatig afgebroken. Door een elleboog tijdens judo, bij het eten van een appel, you name it.
Uiteindelijk, toen mijn hele mond was uitgegroeid, is er een kroon op gezet. Die houdt het onderhand al weer bijna 20 jaar uit.

Hoe dat verzekeringstechnisch allemaal gelopen is weet ik niet want het grootste deel van die periode betaalden mijn ouders de rekeningen. Wel weet ik dat ik de kroon zelf betaald heb - dat was dan ook mijn eigen keus om die erin te zetten.

In plaats van je nu zorgen te gaan maken over rechtvaardigheid en schuldigen zou ik aanraden om te kijken of het mogelijk is om te sparen voor die extra kosten voor het geval de verzekering ze niet dekt. Ja, een kroon kost al snel 500 euro, maar als die pas over 10 jaar erin gaat, kom je met 4 euro per maand sparen een heel eind.

Natuurlijk is dat geld dat je liever aan iets anders zou hebben besteedt, maar uiteindelijk heeft iedereen in zijn leven wel een paar keer domme pech die geld kost. Soms door eigen domme acties, soms door onbekende derden, soms door "acts of god". Denk bijvoorbeeld aan mensen van wie de auto gebombardeerd wordt door hagel - dat kost ze, ondanks een verzekering - gewoon flink geld. Heel oneerlijk, maar als het goed is heeft niemand je ooit verteld dat het leven eerlijk is ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
Een vroegere collega van mij had, in zijn voortanden, een keurig 'tentje' staan van composiet. Stuur van een fiets, toen hij kind was. Elke paar jaar werd dit totaal vernieuwd (zou dit dat 'onderhoud' zijn ?). dan liep hij een paar dagen met 2 duidelijk afgebroken tanden, en dan was alles weer netjes. Uiteraard eigen rekening. Geen idee hoe je op het idee komt dat 'eigen schuld' en tandartsrekeningen iets met elkaar te maken hebben. Vergeet dat maar, het wordt gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
bernard038 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:13:
[...]

Hier ook een jaar of 40 geleden een stukje van mijn voortand afgebroken, sindsdien twee(?) keer vervangen, verder geen gedoe.

Maar dit is niet zo relevant. Wat ik me wel afvraag, hoe wil TS ervoor zorgen dat zijn zoon in de toekomst geen kosten hiervoor maakt? De zoon zal nu ergens tussen de vijf en twaalf jaar zijn. Statistisch gezien zal zijn zoon (en ik wens hem een lang en gelukkig leven toe) tachtig jaar worden. De komende (ruim?) tien jaar is het waarschijnlijk geregeld, tandzorg zit tot de achttiende verjaardag in het basispakket. Maar daarna?

Verwacht TS dat de ouders van het rotkind, het rotkind zelf en, mocht dit rotkind overlijden voordát de zoon van TS overlijdt, de kinderen van het rotkind, de komende (ruim) zeventig jaar de rekening van de tandarts, voor het 'onderhoud' voldoen? Moet een verzekeringswiskundige uitrekenen wat de toekomstige kosten van een (aanvullende) tandartsverzekering zullen zijn, met een medisch adviseur bepalen welk percentage dan eventueel toegerekend kan worden aan het onderhoud van deze voortanden en kunnen de ouders (of de verzekeraar) van het rotkind dit dan vooraf aftikken? En wat als de zoon van TS fanatiek ijshockeyer wordt en tijdens een wedstrijd zijn voortanden verliest? Moet de zoon van TS dan dit weer terugbetalen?

Ik snap de irritatie van TS (écht) en ik hoop dat het rotkind van school en zijn/haar ouders fors op zijn/haar donder heeft gekregen. Maar wat TS wil, nu al vastleggen dat zijn zoon bepaalde kosten, de rest van zijn lange en gelukkige leven, kan verhalen op een ander, gaat mij wat ver.
Poeh, jij doet toch een hoop aannames die niet kloppen. Ik vind degene die hem heeft getackeld geen rotkind. Heb ik ook nergens aangegeven. Ik geef ook nergens aan dat ik nageslacht van die jongen verantwoordelijk wil hebben of dat ik enige irritatie heb. Tip voor de volgende keer; strek je been niet zo ver uit voor je ergens op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Dido schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:59:
[...]

Even los van of je deze toekomstige schade in kunt schatten en wilt en kunt gaan verhalen op iemand, maar je optiek stroiokt niet met de keiharde werkelijkheid.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het echt niet zo dat je nnoit of te nimmer op zult moeten draaien voor schade die buiten je eigen schuld is ontstaan. Ik weet dat het helemaal hip is om tegenwoordig voor elke scheet die scheef zit op zoek te gaan naar een "schuldige" die dan moet dokken, maar de weerbarstige werkelijkheid is dat veel zaken gewoon "pech" zijn en voor kosten zorgen.

Jouw opstelling voelt hetzelfde als mensen in topics over failliete bedrijven. Die vinden ook dat iemand moet opdraaien voor de niet-geleverde bestelling, een al gedane aanbetaling, of andere schade. Maar zo werkt de wereld niet.

Ter zake. Ik heb ergens rond mijn tiende een schaatsongelukje gehad waarbij ik vol met mijn bek in het ijs hapte. Dat resulteerde in een afgebroken voortand en blootliggende zenuw. Die is toen ook na een wortelkanaalbehandeling opgekalefaterd met een composiet opzetje. En ja, dat ding is in de daaropvolgende jaren regelmatig afgebroken. Door een elleboog tijdens judo, bij het eten van een appel, you name it.
Uiteindelijk, toen mijn hele mond was uitgegroeid, is er een kroon op gezet. Die houdt het onderhand al weer bijna 20 jaar uit.

Hoe dat verzekeringstechnisch allemaal gelopen is weet ik niet want het grootste deel van die periode betaalden mijn ouders de rekeningen. Wel weet ik dat ik de kroon zelf betaald heb - dat was dan ook mijn eigen keus om die erin te zetten.

In plaats van je nu zorgen te gaan maken over rechtvaardigheid en schuldigen zou ik aanraden om te kijken of het mogelijk is om te sparen voor die extra kosten voor het geval de verzekering ze niet dekt. Ja, een kroon kost al snel 500 euro, maar als die pas over 10 jaar erin gaat, kom je met 4 euro per maand sparen een heel eind.

Natuurlijk is dat geld dat je liever aan iets anders zou hebben besteedt, maar uiteindelijk heeft iedereen in zijn leven wel een paar keer domme pech die geld kost. Soms door eigen domme acties, soms door onbekende derden, soms door "acts of god". Denk bijvoorbeeld aan mensen van wie de auto gebombardeerd wordt door hagel - dat kost ze, ondanks een verzekering - gewoon flink geld. Heel oneerlijk, maar als het goed is heeft niemand je ooit verteld dat het leven eerlijk is ;)
Ik sta er ook niet zo in dat mijn optiek de waarheid is of dat ik mij daar ten koste van alles aan vast wil houden. Als het niet zo is dan is het anders maar ik wil er wel over nagedacht hebben en uitgezocht hebben. Om "gedoe" of onverwacht hoge? kosten in de toekomst te voorkomen.
Zoals reeds aangegeven dit is nieuw voor ons. Mijn vrouw, ik onze ouders of vrienden hebben niet met dit bijltje gehakt. We zijn geen tandartsen/tandheelkundigen en dus ook niet of nauwelijks op de hoogte van de materie. Ik weet alleen dat kosten voor tandzorg soms best hoog kunnen uitvallen en ik zou het erg jammer vinden als later blijkt dat ik nu iets had moeten regelen wat ik niet gedaan heb omdat ik mijn schouders er over op gehaald heb.

Voor het zelfde geld wint onze zoon de loterij, of heeft hij een dergelijke goede baan dat hij later zwemt in het geld en maakt een rekening van de tandarts meer of minder geen donder uit. Dat kan. Maar voor hetzelfde komt hij in de bijstand terecht en is een rekening van de tandarts een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Misschien moet ik het nog even verduidelijken;
Ik vind degene die hem heeft laten struikelen geen rotkind, ik heb geen irritatie. Ik ben niet boos. Ik snap dat het kinderen zijn en dat ongelukjes in een klein hoekje zitten. Ik wil niemand tot aan zijn 80e aan zijn mouw blijven trekken.
Hetgeen wat ik wel wil is dat ik de boel nu goed heb uitgezocht om later niet voor verassingen te komen staan. Als blijkt dat ik nu iets moet doen zodat het later beter/anders geregeld is dan weet ik dat liever nu dan dat ik achteraf denk; ah had ik toen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:10
Robbie T schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:54:
[...]

Poeh, jij doet toch een hoop aannames die niet kloppen. Ik vind degene die hem heeft getackeld geen rotkind. Heb ik ook nergens aangegeven. Ik geef ook nergens aan dat ik nageslacht van die jongen verantwoordelijk wil hebben of dat ik enige irritatie heb. Tip voor de volgende keer; strek je been niet zo ver uit voor je ergens op reageert.
Soms wens ik dat er een [ironie] tag zou bestaan, dan had ik deze zeker gebruikt ;). In je OP kwam je nogal stellig over:
In mijn optiek kan het niet zo zijn dat wij of onze zoon hier nu of in de toekomst kosten voor maakt.
Dat nuanceer je in je laatste post. En ik zou het ook even goed (laten) uitzoeken en het daarna laten rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
bernard038 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:26:
[...]

Soms wens ik dat er een [ironie] tag zou bestaan, dan had ik deze zeker gebruikt ;). In je OP kwam je nogal stellig over:

[...]

Dat nuanceer je in je laatste post. En ik zou het ook even goed (laten) uitzoeken en het daarna laten rusten.
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:29
Hoe groot is dat missende stuk tand / valt het erg op? Anders lekker zo laten en als de kaken zijn uitgegroeid heb je altijd nog de keus om de eindtanden te trekken en een implantaat laten plaatsen.

Ik mis zelf 1 kies: toen de melkkies eruit kwam zat er geen volwassen kies onder. In de tijd dat ik een beugel had hebben ze die ruimte netjes vrij gelaten en toen ik volwassen was is daar een implantaat met kroon gekomen. Al 15 jaar geen omkijken meer naar, nul onderhoud/kosten aan. Alleen met de standaard controlebeurt wordt er even extra naar gekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 02-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:35
Zolang de kaken nog groeien kun je er weinig mee. Vullingen zijn voorlopig het beste denk ik. Maar als je zoon is uitgegroeid zou ik wel inzetten op een meer permanente oplossing zoals kronen of implantaten. Voortanden krijgen nogal wat te verduren en het kan een flinke belemmering zijn als hij de rest van z'n leven harde etenswaren moet vermijden. Daarnaast kan er een kleurverschil ontstaan tussen de vulling en de echte tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:09:

Mijn vrouw had ook zo'n hoekje van haar voortand. Dit brak toch wel 1x in de 5 jaar af. Nu als het goed is nergens last meer van met een volledige kroon.
Pagina: 1