Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-02 17:16
Hallo allemaal,

Over een paar weken verloopt mijn contract, ik wil niet meer verder met mijn huidige werkgever. In mijn contract heb ik te maken met een opzegtermijn. Moet ik nu alsnog tijdig opzeggen? Of kan het ook in de loop van de week aangezien mijn contract toch verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Einde contract is einde contract.

Geheid dat het ter sprake komt als het zo ver is, maar even laten weten dat je er mee gaat stoppen is een kleine moeite toch?

Hoeven ze bij HR ook geen huiswerk voor te bereiden om jou straks een een nieuw contract aan te bieden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke wetgeving?

Ik verwacht Nederlands? zoeken bij google naar 'Opzeggen als contract verloopt?' heeft o.a. https://www.uwv.nl/partic...beidsovereenkomst-eindigt als hit. Daar zie je dat je niets hoeft te doen, anders dan niet opdagen na einde contract, en dat je werkgever eerder (maand van te voren) jou meer had moeten laten weten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

SeatRider

Hips don't lie

Staat er nergens in je huidige contract dat het automatisch wordt voortgezet in een nieuw jaarcontract na einddatum?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
SeatRider schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:55:
Staat er nergens in je huidige contract dat het automatisch wordt voortgezet in een nieuw jaarcontract na einddatum?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:23
maar hoe erg is t als je nu zelf weet dat je ermee gaat stoppen om t bedrijf in te lichten?
Als jij daar gelukkig werkt en met de hoop zit dat ze gaan verlengen wil je dat liefst ook 2-3 maanden van te voren weten en niet 1 maand. Zodat je nog de tijd hebt om iets nieuws te zoeken. Geef dat eventueel terug aan de werkgever, joh ik heb hier nu 10/11 maanden gelukkig gewerkt, maar ik ga toch verder zoeken naar iets wat mij gelukkig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
dfbt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:47:
maar hoe erg is t als je nu zelf weet dat je ermee gaat stoppen om t bedrijf in te lichten?
Dan heb je niet meer zomaar recht op een transitievergoeding. Het kan dus gunstiger zijn om te wachten op het bericht van de werkgever.
Als jij daar gelukkig werkt en met de hoop zit dat ze gaan verlengen wil je dat liefst ook 2-3 maanden van te voren weten en niet 1 maand. [...]
Juist, maar de werkgever is wel verplicht een aanzegtermijn te geven aan de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dfbt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:47:
Dat is inderdaad netjes, maar er is dus geen verplichting om dit strikt 1 maand van te voren te doen. Als je hiermee 26 dagen van tevoren komt aanzetten is dat ook goed.

Juridisch is het ook prima als je hier drie minuten van tevoren mee komt aanzetten. Of waarschijnlijk zelfs erna.
alex3305 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Dan heb je niet meer zomaar recht op een transitievergoeding. Het kan dus gunstiger zijn om te wachten op het bericht van de werkgever.

[...]

Juist, maar de werkgever is wel verplicht een aanzegtermijn te geven aan de werknemer.
Dit is op zich waar, maar om daar nou op te anticiperen en gebruik van te maken in plaats van de werkgever even tijdig een herinnering te sturen... Tja, het mag.

[ Voor 44% gewijzigd door bwerg op 31-10-2023 15:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:51

Ypho

Allround Nerd

labyrint schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:48:
Hallo allemaal,

Over een paar weken verloopt mijn contract, ik wil niet meer verder met mijn huidige werkgever. In mijn contract heb ik te maken met een opzegtermijn. Moet ik nu alsnog tijdig opzeggen? Of kan het ook in de loop van de week aangezien mijn contract toch verloopt.
"Over een paar weken"? Heeft je werkgever je nog niet laten weten wat er gaat gebeuren na het aflopen van je contract? Dat moet namelijk uiterlijk een maand van te voren uit mijn hoofd.

edit: zie deze link: https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

[ Voor 10% gewijzigd door Ypho op 31-10-2023 15:51 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
wheel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
stilzwijgende verlenging noemen ze dat. Als een bedrijf niet aan jou laat weten dat ze willen stoppen na het 1 jarige contract, en ben je op de dag na contractdatum nog aan t werk dat je automatisch een jaar langer kan blijven werken. (van wat ik weet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dfbt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

stilzwijgende verlenging noemen ze dat. Als een bedrijf niet aan jou laat weten dat ze willen stoppen na het 1 jarige contract, en ben je op de dag na contractdatum nog aan t werk dat je automatisch een jaar langer kan blijven werken. (van wat ik weet)
Dan is die verlenging geen onderdeel van je tijdelijke contract maar van het feit dat werkgever en werknemer impliciet akkoord zijn met een verlenging doordat ze allebei doorwerken alsof er niks gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
[...]

Ja dit snap ik, maar uit verhaal blijkt niet dat werkgever klaar is, maar werknemer. Als zijn bedrijf zegt, joh we plakken er nog een jaar aan vast en jij wilt dat niet, krijg je alsnog geen vergoeding omdat je zelf opgezegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
dfbt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Het hele idee van stilzwijgend verlengen is toch dat het niet expliciet is overeengekomen maar ontstaat door doorwerken na initiële einddatum (zonder weggestuurd te worden)? Contracten met een bepaalde einddatum eindigen doorgaans van rechtswege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
bwerg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Dit is op zich waar, maar om daar nou op te anticiperen en gebruik van te maken in plaats van de werkgever even tijdig een herinnering te sturen... Tja, het mag.
Het is enigszins lullig inderdaad. Maar de andere kant van het verhaal, en waarom het ooit geïntroduceerd is, is dat de werkgever ruim van te voren de kwetsbaardere werknemer moet laten weten waar deze aan toe is. Je zou het natuurlijk ook kunnen stellen als: "Hey werkgever, mijn contract loopt op X datum af. Hoe zit het ermee?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
dfbt schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Ja dit snap ik, maar uit verhaal blijkt niet dat werkgever klaar is, maar werknemer. Als zijn bedrijf zegt, joh we plakken er nog een jaar aan vast en jij wilt dat niet, krijg je alsnog geen vergoeding omdat je zelf opgezegd heb.
Klopt. Maar als werknemer nog niets heeft laten weten en werkgever wil niet meer verder met werknemer, dan heeft de werknemer plots wel recht op een transitievergoeding. Ongeacht wat de werknemer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
Hou het gewoon netjes en laat hun het zo snel mogelijk weten, wat er dan gebeurd is niet meer aan jou.

Laatste dag opzeggen dat is ook niet echt handig, maar goed hopelijk wachten ze ook niet tot je laatste dag om te zeggen dat je een nieuw contract krijgt or stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
alex3305 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Klopt. Maar als werknemer nog niets heeft laten weten en werkgever wil niet meer verder met werknemer, dan heeft de werknemer plots wel recht op een transitievergoeding. Ongeacht wat de werknemer wil.
Maar... Contact verloopt dus er is sowieso geen transitie vergoeding? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-02 17:16
Ik wil wel even duidelijk maken dat ik uiteraard niet ga wachten tot het laatste moment. Maar vroeg mij meer af of het iets uitmaakt of er bijvoorbeeld 31 oktober of 3 november wordt aangegeven niet meer in zee te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Antwoord is dus nee, behalve dat je zelf meer te eisen hebt als je wacht en de werkgever laat niks weten.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 31-10-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
[...]

[...]

Meeste werkgevers tackelen dit volgens mij door te melden dat de arbeidsovereenkomst "van rechtswege" eindigt per einddatum. Dan hebben ze al ruim van te voren aangegeven niet te gaan verlengen. Daar kunnen ze op een later moment natuurlijk nog op terugkomen door wel een vervolgcontract aan te beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
ilaurensnl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Maar... Contact verloopt dus er is sowieso geen transitie vergoeding? Of mis ik iets?
Je mist iets:
Heb ik recht op een vergoeding als ik word ontslagen?
Bij ontslag krijgt u een financiële vergoeding van uw werkgever. Dit heet de transitievergoeding. Voorwaarde is dat het initiatief om het dienstverband te beëindigen of niet voort te zetten bij uw werkgever ligt. Dit geldt voor zowel vaste als tijdelijke werknemers.

Recht op een vergoeding bij ontslag
Wil uw werkgever u ontslaan? Dan heeft u recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook als uw tijdelijke contract niet wordt verlengd. U heeft ook recht op een transitievergoeding als u zelf ontslag neemt of een tijdelijke arbeidsovereenkomst niet verlengt, vanwege ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van uw werkgever.
Waarbij ik het belangrijkste even heb onderstreept.

Als TS dus aangeeft niet verder te willen bij zijn werkgever heeft die (in principe) geen recht op een transitievergoeding. Doet die dit niet, en ligt het initiatief dus bij de werkgever, dan heeft TS wel recht op een transitievergoeding.

Het kan dus lonen voor @labyrint door niet meteen aan te geven niet verder te willen, maar eerst het antwoord van de werkgever afwacht ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Nivado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Meeste werkgevers tackelen dit volgens mij door te melden dat de arbeidsovereenkomst "van rechtswege" eindigt per einddatum. Dan hebben ze al ruim van te voren aangegeven niet te gaan verlengen. Daar kunnen ze op een later moment natuurlijk nog op terugkomen door wel een vervolgcontract aan te beiden.
Ik wilde dit toch even uitzoeken, omdat ik het nogal interessant vind en volgens deze bron mag je inderdaad bij voorbaat aanzeggen. Ik weet niet of vanwege rechtswege helemaal de juiste term is overigens, aangezien het contract sowieso al vanwege rechtswege eindigt. Maar goed, ik ben geen (arbieds)jurist ;).

Anderzijds wel goed voor TS om nog even te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

Honesty

kattenneus!

Bij ons laten ze je meer dan een maand van te voren weten dat ze met je doorgaan(natuurlijk standaard vanwege aanzegvergoeding) maar als ze dat nalaten zal ik zeker niet de eerste zijn die zal opzeggen, vanwege de transitie vergoeding. Een goede werkgever laat je op tijd wat weten, liefst zelf in een gesprek zodat jezelf ook wat kan vragen. Zodra een werkgever wel aangeeft met je door te willen zal ik wel als jezelf het niet wilt meteen eerlijk zijn, net als met een huwelijk. Maar zolang je niet gevraagt wordt hoef je ook niet af te wijzen, je zal eens kunnen polsen volgende maand loopt mijn contract af wat willen jullie?

Festina lente

Pagina: 1