Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:59
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een DDR5 SODIMM module
Mijn Asus Rog Zephyrus laptop heeft vanaf fabriek 16 GB in de vorm van twee geheugenmodules van 8 GB.
Een module is gesoldeerd het andere zit in een SODIMM slot.
Dit zit er nu in: uitvoering: Samsung M425R1GB4BB0-CQK
Ik wil graag het geheugen uitbreiden door de 8GB uit het SODIMM slot te vervangen door een 32 GB module.

Wat is je budget?
Ca eur 100. Minder is natuurlijk beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om deze laptop:

uitvoering: ASUS ROG Zephyrus M16 GU603ZE-LS034W

Specifieke vragen die ik heb:
Is het zinvol om voor het neiuwere geheugen een module te selecteren die sneller is?
uitvoering: G.Skill Ripjaws F5-4800S3838A32GX1-RS is bv CL 38, maar het ingesoldeerde moduul is CL40. Gaat dat samen en levert dat iets op?

En heo zit het als het nieuwe moduul bv 5600 mt/s is (bv uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IB-32)
Levert dat nog voordelen op?

Of kan ik net zo goed voor de goedkoopste optie gaan?
Op dit moment: uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 (maar ik wil even kijken of black friday toevallig ergens een scherpe aanbieding heeft.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Beste antwoord (via effem op 23-11-2023 12:41)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 13:32
Idealiter wil je samsung geheugen met samsung geheugen paren door uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 te pakken.

Corsair en G.Skill kan Micron, SK Hynix of Samsung zijn.
Kingston is altijd Micron.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

het geheugen gaat altijd op de traagste snelheid zijn werk doen van de 2 geheugen banken. Dus sneller is overbodig.

Het zou kunnen dat het gesoldeerde geheugen sneller kan maar ik zou er niet op hopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 13:32
Idealiter wil je samsung geheugen met samsung geheugen paren door uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 te pakken.

Corsair en G.Skill kan Micron, SK Hynix of Samsung zijn.
Kingston is altijd Micron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:59
@Damic Het gesoldeerde geheugen is van hetzelfde type (volgens dmidecode onder Linux)
Ik wist niet hoe het precies gaat met memory access over twee banken bij DDR5 vandaar mijn vraag.

@Djarune Ja hetzelfde merk geheugen is normaliter niet slechter.
Ik zou dus ook kunnen kiezen voor deze 32 GB Samsung variant van de ingesoldeerde module:
uitvoering: Samsung M425R4GA3BB0-CQK

Alllebei bedankt voor jullie antwoorden; helaas kan ik er maar 1 als beste markeren.
Ik kan hier in ieder geval wel mee verder (iik wacht nog even af wat de prijzen rond black friday gaan doen)