Advies keuze vloerverwarming of verwarmen aircos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-07 12:47
Hallo mede-Tweakers,

We hebben het afgelopen jaar onze woning boven verbouwd en geisoleerd. Nu zijn we op de begane grond bezig en waren wij aan het orienteren voor vloerverwarming of verwarming middels airco(s).

Situatie:
  • Tussenwoning uit 1974 volledig nageisoleerd met Tonzon vloerisolatie, kunststofkozijnen met triple glas, nieuwe voor- achterdeur en dakisolatie 16cm.
  • Wij hebben 10 zonnepanelen (10x370wp) met een teruglevering van ~2500kWh. Momenteel 694kWh verbruik, 2412 kWh teruglevering en 3217 kWh opbrengst.
  • Ons gasverbruik over 2022 was ~700m3. Op dit moment ~240m3 gas verbruikt.
  • CV-ketel is van 2022 AWB Thermomaster C-XV met SpiroTech Ontluchter/Magneetfilter
  • Woning heeft nog 1-fase aansluiting (wordt week 2 2024) omgezet naar 3-fase (3x25a).
We twijfelen of we nu over de gehele beneden verdieping vloerverwarming laten infrezen, waardoor ook alle drie de radiatoren weg zijn (voor- en achterzijde en in de hal). Of dat we de radiatoren laten zitten en we boven en beneden twee airco's laten plaatsen.

We hebben twee offertes voor vloerverwarming (infrezen in cementdek) opgevraagd welke ~2K waren. We hebben ook twee offertes voor multisplit-airco's opgevraagd waarvan 1'tje 5K en de andere 3.1K

Die offerte van 5K viel voor ons gelijk af, doordat het niet interessant was. Die andere offerte van 3.1K klonk goed evenals de offerte van de vloerverwarming. Wat zouden jullie doen ter verbetering van het comfort en meer gas te besparen?

De beneden verdieping is volledig 'kaal' en leeg dus qua stof, ongemak of rommel ligt de keuze niet. Alles is mogelijk >:)

Bijgevoegd de offerte van de airco's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWFV7sfAub8QyDaNvJcK5Zq_olU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIF6r7k6tQf91PWCpqA5S29N.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor 3.1k ben je zo te lezen al flink op weg. Evt een warmtepompboiler erbij en je kunt je cv en gasaansluiting de deur uit doen.

2k voor de vloerverwarming is prima, meteen als voorbereiding op een lucht/water warmtepomp als je daar interesse in hebt.

Je zou een rekensom kunnen maken wat je in 10/15 jaar kwijt bent met beide opties, dan is het financiële gedeelte inzichtelijk.

V.v. comfort zou voor mij echter ook meetellen: minder luchtstroming en geen radiatoren <3

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik zou geen 'continue blérende tocht' van een airco willen, lijkt me zeer onconfortabel.
Als je toch de vloer overweegt te vernieuwen, ga voor vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vloerverwarming.

En je installateur offreert een AUX. Die hebben ook warmtepompen (ik heb er een) en die zijn na aftrek subsidie gratis.

Ik heb jaren verwarmd met airco en sinds halverwege dit jaar dus een L/W warmtepomp, nu nog met radiatoren. Naar verwachting wordt hier in december vloerverwarming ingefreest. Om eerlijk te zijn zou ik nu al niet meer terug willen. Verwarming met radiatoren of vloerverwarming geeft een veel betere verdeelde warmte door het hele huis. Ik had door het hele huis airco hangen, maar toch vond ik het niet echt comfortabel. Ik vond het het ook niet waard om de CV aan te slingeren (VEEL duurder in gebruik als je als zonnepanelen hebt), maar terug naar airco.. no way.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:39
Heb je het verwarmen met een airco al eens voor langere tijd persoonlijk ervaren? Er zit een groot verschil in gevoel van comfort. Ik heb op zolder een airco voor op mijn werkplek. Beneden gewoon vloerverwarming. Ik heb de voorkeur voor vloerverwarming. De 'wind' uit de airco vs stralingswarmte uit de vloer geeft een andere beleving van warmte. Als ik de woonkamer op 22 graden zet dan heb ik het echt warm terwijl dit met een airco anders voelt vanwege de wind kan soms alsnog fris aanvoelen. Daarnaast maakt een airco geluid en heb je door de wind ook meer stofdeeltjes door het huis vliegen (ja wij maken gewoon schoon :9 ) Daarnaast verwarm je met vloerverwarming, zeker op lage temperatuur, continu en is het altijd behaagelijk gezien de massa die je opwarmt. Met een airco is bij uit ook snel de warmte weg wat ik zelf als nadeel ervaar. Voor een werkplek prima maar voor mij niet als hoofdverwarming.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bo0bz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:32:
Met een airco is bij uit ook snel de warmte weg wat ik zelf als nadeel ervaar. Voor een werkplek prima maar voor mij niet als hoofdverwarming.
Ik wil hieraan toevoegen dat dit nadeel bij mij thuis niet op ging zolang je maar 24/7 die airco zijn werk liet doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Ik verwarm al 2 jaar mijn woonkamer met een airco, ik ervaar niet wat anderen ervaren, namelijk slecht comfort, want ik ervaar juist comfort. Mijn airco verdeeld de warmte heel mooi over de L-vormige woonkamer en open keuken. Ik heb dan wel een LG Artcool Gallery met 3 uitgangsstromen, links, rechts en onder. Ik vindt het geweldig hoe ik een 3,5 kW unit kan inzetten voor een 45m2 ruimte. Tevens is deze ruimte binnen 5 minuten zeer aangenaam en hoef dus zeker niet de airco de hele dag te laten draaien, hij staat overdag als iedereen van huis is gewoon uit en is altijd binnen 5 minuten behagelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
@RobertV70 Kom je van VV of radiatoren.

VV is namelijk wel ultiem ;-)

Airco kan prima zijn - vorige werkgever had een hele dikke MHI gehangen in een open plan kantoor en dat werkte prima. Maar ik zou het niet verkiezen boven VV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:17:
@RobertV70 Kom je van VV of radiatoren.

VV is namelijk wel ultiem ;-)

Airco kan prima zijn - vorige werkgever had een hele dikke MHI gehangen in een open plan kantoor en dat werkte prima. Maar ik zou het niet verkiezen boven VV.
Ik kom van radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Het grootste voordeel wat ik zie is rendement, een wp moet altijd aanstaan voor de vloerverwarming (35 graden), een airco niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:29:
Het grootste voordeel wat ik zie is rendement, een wp moet altijd aanstaan voor de vloerverwarming (35 graden), een airco niet.
Dat is niet waar. Als de kamertemperatuur te hoog wordt dan zal de warmtepomp stoppen of de temperatuur moet verlaagd worden.

Als je constant water van 35 graden door je vloer gaat sturen dan krijg je een halve sauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Glashelder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Dat is niet waar. Als de kamertemperatuur te hoog wordt dan zal de warmtepomp stoppen of de temperatuur moet verlaagd worden.

Als je constant water van 35 graden door je vloer gaat sturen dan krijg je een halve sauna.
Dat klopt, maar ook 's nachts en als je niet thuis bent zal hij moeten draaien op z'n tijd, en dat hoeft mijn airco niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:44
Misschien is voor de TS ook wel relevant of het verwarmen met airco goedkoper is als de VV. Zeker als de gasprijzen weer gaan stijgen kan je kiezen welke goedkoper is en is het niet de vraag welke 'aangenamer' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Dat klopt, maar ook 's nachts en als je niet thuis bent zal hij moeten draaien op z'n tijd, en dat hoeft mijn airco niet.
dan heb je ook niet hetzelfde comfort dus je bent geen gelijke/eerleijke vergelijking aan het maken.

met aircos ben je gewoon meer geld kwijt voor minder comfort.
S.McDuck schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:46:
Misschien is voor de TS ook wel relevant of het verwarmen met airco goedkoper is als de VV. Zeker als de gasprijzen weer gaan stijgen kan je kiezen welke goedkoper is en is het niet de vraag welke 'aangenamer' is.
vloerverwarming met een warmtepomp zal altijd de goedkoopste oplossing zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 31-10-2023 21:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-07 08:14
RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Het is een totale andere manier van verwarmen.

Airco is direct: snel warm maar ook snel koud,
Radiatoren: klein warmte buffer, wat minder snel warm maar ook minder snel koud
Vloerverwarming: groot warmte buffer, traag met opwarmen, traag met afkoelen.

Echter om je kamer warm te krijgen is dezelfde hoeveelheid warmte nodig. Tussen een airco en vloerverwarming zit qua verbruik weinig.

Bij -10 moet je een airco ook aan laten omdat het anders te koud zal worden en alles koud aanvoelt.

Mijn ervaring is dat je met vloerverwarming het eerder warm hebt. Warme voetjes is een warm lichaam. Je zit comfortabeler bij 19 graden met vloerverwarming dan 20 graden met een airco.

Ik zou zeggen in frezen, dan houdt je die optie open. Wel veel korte groepen (max 50 meter) nemen zodat je later met een hoog rendement kunt verwarmen met een warmtepomp.

En met dat gasverbruik is een 2KW MHI unit al voldoende om het warm te stoken.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

dan heb je ook niet hetzelfde comfort dus je bent geen gelijke/eerleijke vergelijking aan het maken.

met aircos ben je gewoon meer geld kwijt voor minder comfort.

[...]

vloerverwarming met een warmtepomp zal altijd de goedkoopste oplossing zijn.
In welke zin ben je met airco's meer geld kwijt? Ik heb het enkel over de woonkamer, ik hoef niet mijn hele huis te verwarmen. Ik snap prima dat een warmtepomp wel het hele huis kan verwarmen, maar dan zul je ook door je hele huis vloerverwarming aan moeten leggen of lage temperatuur radiatoren, dat kost ook geld of niet soms. Maar goed, ik denk dat ik hier te maken heb met een groot aantal warmtepomp liefhebbers die het verwarmen met een airco verafschuwen, dus laat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

In welke zin ben je met airco's meer geld kwijt? Ik heb het enkel over de woonkamer, ik hoef niet mijn hele huis te verwarmen. Ik snap prima dat een warmtepomp wel het hele huis kan verwarmen, maar dan zul je ook door je hele huis vloerverwarming aan moeten leggen of lage temperatuur radiatoren, dat kost ook geld of niet soms. Maar goed, ik denk dat ik hier te maken heb met een groot aantal warmtepomp liefhebbers die het verwarmen met een airco verafschuwen, dus laat maar.
Daar heb je helemaal gelijk in.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:44
RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zie ook nergens staan dat de TS een warmtepomp heeft of neemt. Dus dat mensen weer stuk gaan op een pomp is weer grappig. Zelf VV door het hele huis en Airco door het hele huis. Inderdaad VV is lekkerder en een andere warmte, maar als straks de gasprijs op 4 euro staat en de elektriciteit goedkoper is... dan is warm gewoon warm voor de goedkoopste prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
S.McDuck schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Ik zie ook nergens staan dat de TS een warmtepomp heeft of neemt. Dus dat mensen weer stuk gaan op een pomp is weer grappig. Zelf VV door het hele huis en Airco door het hele huis. Inderdaad VV is lekkerder en een andere warmte, maar als straks de gasprijs op 4 euro staat en de elektriciteit goedkoper is... dan is warm gewoon warm voor de goedkoopste prijs ;)
Onze woning beschikt niet over een warmtepomp. Wij zijn er ook nog niet over uit of dat moet gebeuren bij deze (tussen) woning als starters woning. We hebben al flink geinvesteerd in verduurzaming. De keuze voor vloerverwarming/airco's is een beetje de laatste investering.

Ik ben opgegroeid in een woning met vloerverwarming, waardoor ik weet hoe prettig het is. Onze beneden verdieping is momenteel geheel 'leeg', waardoor het nu beter te regelen is. Echter, doordat wij zoveel overcapaciteit aan stroomopwekking hebben zijn airco's wellicht een slimmere keuze.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@aapjuh99 Heb je airco ook ervaren? (evt bij familie/vrienden)
Dan kun je vergelijken voordat je een beslissing neemt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 12:25
Ik zou voor vloerverwarming gaan. Puur omdat dat wel iets is wat je nu moet kiezen. Airco's of andere warmtepompen kunnen altijd nog. ZIt geen tijdsdruk op.

Ik verwarm hier nu met airco's. Gaat prima, maar is niet stil, zowel binnen als buitenunit hoor je wel. Zou graag switchen naar vloerverwarming maar dat is hier (1 en 2 hoog op houten vloeren) niet erg praktisch.

[ Voor 40% gewijzigd door ejdvandenberg op 02-11-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
DaWizza schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:45:
@aapjuh99 Heb je airco ook ervaren? (evt bij familie/vrienden)
Dan kun je vergelijken voordat je een beslissing neemt.
Bij mijn schoonouders ja, op zich voelt dat prettig maar na lang wikken en wegen hebben we toch besloten voor vloerverwarming te gaan. Met het oog op een WP is dit wellicht een slimmere keuze. Airco kan altijd nog.

Pagina: 1