Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 22:02
Beste allen,

Ik heb besloten een 70-200mm lens aan te schaffen omdat ik behoefte heb aan meer bereik dan ik momenteel heb (14 tot 70mm is gedekt). Ik heb een Nikon Z5 en een FTZ adapter maar een Z mount 70-200 is mij te duur (hobbyist en vrijwilliger). Door middel van reviews en forum posts ben ik gekomen tot een tweedehandse Nikon 70-200 f2.8 VR II of een Tamron 70-200 f2.8 G2.

Ik kan ze beide voor ongeveer dezelfde prijs krijgen (zo'n 750 euro). De Nikon zichtbaar gebruikt, hiervan zijn twee variaties: één met een klein krasje op de lens en één met een stofje in de front lens en wat versleten focus/zoom rubbers. De Tamron heeft zo goed als geen gebruiksporen.

Wat zouden jullie doen? Suggesties voor andere lenzen mogen natuurlijk ook, let wel dat de prijs een beetje in die buurt blijft. Op dit moment is 1k+ voor mij niet mogelijk.

Ik heb ook gekeken naar lenzen zoals de nikon 200-500 en de Tamron 150-600. Lijken mij ook erg interessant maar vrees dat ik de afstand tussen 70 en 150/200 wel ga missen aangezien ik vaker activiteiten, sport, voorstellingen, gezin/uitjes fotografeer en in mindere mate natuur en wilde dieren. (alhoewel ik dat laatste wel vaker wil gaan doen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Ik zou (zonder ervaring met deze lenzen) zelf automatisch voor de Nikon variant kiezen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Als ik even snel spiek bij KE dan doen de meeste occasions hiervan (de VRII versie) zo'n 830 euro en hoger. Vergeleken daarmee is jouw deal best een goede, maar blijkbaar heb je dan wel ook een lens met een vlekje zeg maar. Ik zou verwachten dat je met wat zoeken op andere plekken wellicht een lens kan vinden die iets beter er uit ziet voor bijna dezelfde prijs, wellicht een paar tientjes meer. Marktplaats, andere fotohandels, dat soort dingen. Een tweedehands lens bij KE halen vind ik zelf ook wel een optie, je krijgt nog wat garantie en de lens die ik er kocht is in prima staat.

De Tamron lens (de G2 variant) lijkt 2de hands nog wat duurder te zijn, dus dan heb je hier wel een goede deal te pakken. Zie je dat ook terug in de prestaties? Bij een goede telelens is snelle AF altijd wel een prettig iets, ik weet niet hoe deze lenzen zich daarop verhouden. Zijn ze qua scherpte vergelijkbaar? Hoe is de VR van de Tamron? Nikon gebruikt tegenwoordig ook op Tamron ontwerpen gebaseerde lenzen in zijn eigen line-up... dus op zich zou ik het merk niet teveel moeten boycotten... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Archer_VC10 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:01:
Ik zou (zonder ervaring met deze lenzen) zelf automatisch voor de Nikon variant kiezen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Als ik even snel spiek bij KE dan doen de meeste occasions hiervan (de VRII versie) zo'n 830 euro en hoger. Vergeleken daarmee is jouw deal best een goede, maar blijkbaar heb je dan wel ook een lens met een vlekje zeg maar. Ik zou verwachten dat je met wat zoeken op andere plekken wellicht een lens kan vinden die iets beter er uit ziet voor bijna dezelfde prijs, wellicht een paar tientjes meer. Marktplaats, andere fotohandels, dat soort dingen. Een tweedehands lens bij KE halen vind ik zelf ook wel een optie, je krijgt nog wat garantie en de lens die ik er kocht is in prima staat.

De Tamron lens (de G2 variant) lijkt 2de hands nog wat duurder te zijn, dus dan heb je hier wel een goede deal te pakken. Zie je dat ook terug in de prestaties? Bij een goede telelens is snelle AF altijd wel een prettig iets, ik weet niet hoe deze lenzen zich daarop verhouden. Zijn ze qua scherpte vergelijkbaar? Hoe is de VR van de Tamron? Nikon gebruikt tegenwoordig ook op Tamron ontwerpen gebaseerde lenzen in zijn eigen line-up... dus op zich zou ik het merk niet teveel moeten boycotten... 😉
Ben zelf ook een voorstander om het bij een foto winkel te halen, garantie e.d. in dit geval zijn de modellen die ik heb gezien bij een foto winkel in de buurt dus kan er zo mee terug mocht het tegenvallen, lukt met marktplaats dan weer niet zo snel.

Qua prestaties zijn ze behoorlijk aan elkaar gewaagd, menig reviews gelezen/gekeken. de een vind de Nikon een tikje scherper in de hoeken en de andere de Tamron. Qua beeldstabilisatie is Tamron de grote winnaar in alle reviews en qua autofocus spelen ze behoorlijk gelijk.

De reden dat ik twijfel is omdat voor mijn gevoel Nikon op Nikon qua stabiliteit en kwaliteit beter 'aanvoelt'. Maarja een kras op het scherm is niet bepaald goed voor de resell waarde als ik ooit eens op iets anders wil overstappen.

Voor nu leun ik nog erg tegen de Tamron, ik slaap er nog een nachtje over en kijk even of er nog andere meningen/ideeën voorbij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Wil je echt een f2.8 lens? Je kan ook best een leuke 70-300 scoren die wat compacter is om mee te nemen maar minder lichtsterk. Heb je ook wat meer bereik.

[ Voor 9% gewijzigd door Archer_VC10 op 31-10-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Archer_VC10 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:52:
Wil je echt een f2.8 lens? Je kan ook best een leuke 70-300 scoren die wat compacter is om mee te nemen maar minder lichtsterk.
Ik heb nu ook een 24-70 f4 Z mount en ik merk dat het af toe wel worstelen. Ik zal ook regelmatig foto's binnen maken, binnensport, voorstellingen e.d. en dan is een 2.8 wel erg fijn. Qua formaat/gewicht stoor ik me er niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 16:23
thezs schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb nu ook een 24-70 f4 Z mount en ik merk dat het af toe wel worstelen. Ik zal ook regelmatig foto's binnen maken, binnensport, voorstellingen e.d. en dan is een 2.8 wel erg fijn. Qua formaat/gewicht stoor ik me er niet zoveel aan.
Het verschil van F4 naar F2.8 is niet extreem groot natuurlijk Het is maar één stop licht. Dus één volle ISO waarde lager. Of een verdubbeling van je sluitertijd. Of beide halverwege. Als je al worstelt met F4, gaat F2.8 niet extreem veel beter zijn. Je gaat bijvoorbeeld van ISO 6400 naar ISO 3200 kunnen, met dezelfde sluitertijd. Of 1/1000s ipv 1/500s.

Als je echt binnen met low light of snelle actie of een combinatie van beide wil kunnen werken, dan moet je misschien kijken naar de Nikon 105 F1.4 of Sigma 135 F1.8 ART - die laatste is er uiteraard ook als nieuwe Plena van Nikon voor Z, maar hoogstwaarschijnlijk boven je budget. Maar met een 105 of 135mm zit je met een pak minder telebereik natuurlijk.

Ik heb alleszins al jaren een Tamron G2, van toen ik nog werkte met D750's. Toen ik omschakelde naar het Z systeem, heb ik dat stelselmatig gedaan, maar de 70-200 G2 nooit vervangen, omdat ik die alleen op specifieke momenten gebruik (lees: kerkdienst wedding) En omdat er verder geen reden toe was. Als hij ooit stuk gaat of gestolen wordt, dan kies ik waarschijnlijk voor de Tamron 70-180mm F2.8, wel voor Z mount. Veel compacter en lichter, met een beperkt compromis (20mm minder qua tele). Maar wel nieuw in de winkel waarschijnlijk.

De G2 is niet de snelste AF lens. Het kan best zijn dat de Nikon daar een paar procentjes sneller in is, als je hevige actie vastlegt. Maar daar is je Z5 waarschijnlijk een significantere beperkende factor.

Tamron heeft wel vaak 5 jaar garantie als je de lens registreert. Misschien loopt die nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Mlazurro schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:54:
[...]

Het verschil van F4 naar F2.8 is niet extreem groot natuurlijk Het is maar één stop licht. Dus één volle ISO waarde lager. Of een verdubbeling van je sluitertijd. Of beide halverwege. Als je al worstelt met F4, gaat F2.8 niet extreem veel beter zijn. Je gaat bijvoorbeeld van ISO 6400 naar ISO 3200 kunnen, met dezelfde sluitertijd. Of 1/1000s ipv 1/500s.

Als je echt binnen met low light of snelle actie of een combinatie van beide wil kunnen werken, dan moet je misschien kijken naar de Nikon 105 F1.4 of Sigma 135 F1.8 ART - die laatste is er uiteraard ook als nieuwe Plena van Nikon voor Z, maar hoogstwaarschijnlijk boven je budget. Maar met een 105 of 135mm zit je met een pak minder telebereik natuurlijk.

Ik heb alleszins al jaren een Tamron G2, van toen ik nog werkte met D750's. Toen ik omschakelde naar het Z systeem, heb ik dat stelselmatig gedaan, maar de 70-200 G2 nooit vervangen, omdat ik die alleen op specifieke momenten gebruik (lees: kerkdienst wedding) En omdat er verder geen reden toe was. Als hij ooit stuk gaat of gestolen wordt, dan kies ik waarschijnlijk voor de Tamron 70-180mm F2.8, wel voor Z mount. Veel compacter en lichter, met een beperkt compromis (20mm minder qua tele). Maar wel nieuw in de winkel waarschijnlijk.

De G2 is niet de snelste AF lens. Het kan best zijn dat de Nikon daar een paar procentjes sneller in is, als je hevige actie vastlegt. Maar daar is je Z5 waarschijnlijk een significantere beperkende factor.

Tamron heeft wel vaak 5 jaar garantie als je de lens registreert. Misschien loopt die nog?
Veel lopen denken er over, 2.8 en 4.0 zitten erg dicht bij elkaar maar om net even wat extra ruimte te hebben vind ik wel fijn. Een prime zou zeker beter zijn qua licht sterkte maar zoom is echt een must, vooral met de zaken die ik fotografeer scheelt het mij een boel als ik even kan in of uitzoomen ipv mijzelf steeds elder positioneren.

Heb nu gewoon de knoop doorgehakt en de tamron g2 besteld. Bij cameranu als occasion inclusief korting voor 600 euro, kon dat niet mislopen! Heeft een stofje in de lens maar dat neem ik voor lief voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 16:23
thezs schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:38:
[...]

Heb nu gewoon de knoop doorgehakt en de tamron g2 besteld. Bij cameranu als occasion inclusief korting voor 600 euro, kon dat niet mislopen! Heeft een stofje in de lens maar dat neem ik voor lief voor die prijs.
€600 is zeker een goeie deal. Eén stofje ga je never iets van zien, het is pas problematisch als de lens vol stof zit - dan gaat het contrast in je beelden iets naar omlaag - of hevige krassen heeft op het achterste element, dan krijg je vreemde reflecties en flares in je beeld als er een fel puntlicht is (zon, LED, ...)

Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Mlazurro schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:41:
[...]
€600 is zeker een goeie deal. Eén stofje ga je never iets van zien, het is pas problematisch als de lens vol stof zit - dan gaat het contrast in je beelden iets naar omlaag - of hevige krassen heeft op het achterste element, dan krijg je vreemde reflecties en flares in je beeld als er een fel puntlicht is (zon, LED, ...)

Veel plezier ermee.
Thanks! Dat zal zeker goedkomen.

Ik zal de lens eens uitgebreid testen, scheelt dat het zo retour kan mocht het toch erger blijken.
Pagina: 1