Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Hoi, ik ben benieuwd naar jullie feedback op de aangeboden offertes voor zonnepanelen
Foto's
*Nieuwe Foto*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYH88l5Xcj5d46h8S3BetB-IvZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2JPxqmdAv4DsGiBYISqj9rU.png?f=fotoalbum_large

SCHADUW
Een kleine schaduw van de buurman in de zomer op de onderste twee panelen. Er passen fysiek twee panelen op. Advies is zo veel mogelijk links plaatsen zodat de impact lager is.

METERKAST
Reeds goed, Eigen check op 25A of 35A Fase bij Liander
Jaarverbruik
2500kWh, schatting. Nieuwe woning. Wens is zo vol mogelijk te leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A (of 35A) check wordt gedaan. Indien 25A upgrade naar 35A
Budget en doel
Een eenvoudige installatie, het hoeft niet fancy, en ik hoef niet per paneel de opbrengst te zien.
Wie gaat het project uitvoeren
Onbekend
Bijhouden van data
Overall opbrengsten zijn prima.
Reeds verkregen offertes
Offerte A
- 13 x Canadian Solar 400 HiKu WP Full Black
- Montagemateriaal Esdec
- Serieel geschakeld
- Goodwe GW5000-DT string omvormer
- Goodwe monitoring systeem
Prijs Systeem: € 3.996,25
Installatiekosten: € 1.618,77
Totaalprijs Excl. btw: € 5.615,02
--

- Zijn niet langs geweest. Het is maar de vraag of 13 Panelen past. Waarschijnlijk worden het er 12.
(Meerprijs Solar Edge Optimers €1456,89 , extra opwek 106KWH per jaar, absurd voor de opbrengsten)
.
.
.
Offerte B
12 DAS 425W N-Type Full Black Glas-Glas / 1722x1134x30
1 Goodwe 5000D-NS , Wifi / 10 jaar garantie
2 Tigo optimizer TS4-A-O Max 500WP ESTG
1 Van der Valk montagesysteem
12 Montage kosten

Totaal excl. BTW: € 4.565,55
--

Meerprijs voor een SolarEdge HD Wave SE5000H omvormer met 12 Solar Edge S440 Optimizer 440WP optimizers
is € 1.084,81 excl. btw
Geen indicatie van extra opbrengsten.
Regio
Alkmaar (NH)

Ik ben vooral benieuwd naar de panelen van de tweede offerte. Zoals ik kan vinden zijn het Chinese panelen maar wel van een fabrikant die sinds 2018 bestaat. Het prijsverschil is wel zodanig dat het een zeer aantrekkelijke offerte is. Een lokale partij die met eigen mensen werkt.

Mocht ik nog informatie missen vul ik aan.. Alvast bedankt.

*EDIT* Woning wordt verwarmd door Stadsverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Jero_B op 31-10-2023 16:15 ]

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dit zijn niet de beste offerte's?
(of er klopt iets niet met je vraag, dat kan ook soms zo zijn, beginners maken soms fouten het kan gebeuren.)

offerte A:
de Goodwe GW5000-DT word hier mee de GW5000K-SDT bedoeld?
die is 3 fase, het mij is niet helemaal duidelijk maar je schrijft nu dat je maar 1fase hebt van 25A of 35A.
(helle grote kans dat het 1 fase is met 35A, dit is de meest voorkomende aansluiting. maar gokken is brokken.)

offerte B:
is een stuk netter, maar door gekozen systeem (solaredge of tigo) is het een aardig duur systeem.
dit is voor de 2 extra panelen, die je misschien niet eens nodig hebt. :?
(oke je wil zo vol mogenlijk dan heb je dat nodig, maar is het je dat wel waard?)

ik zou nog eens even verder kijken, naar een betere offerte. ;)

losse tips:
verwachte opbrengst, die zou ik schrappen, dit word geschat, en op schattingen een beslissing nemen is niet slim.

eigenlijk levert bijna iedereen chinezen panelen.
(soms worden de cellen dan in China gemaakt, en het paneel dan in Europa, in mijn ogen is dat nog steeds chinees systeem, maar daar is verder niks mis mee, ik heb geen voorkeuren.)

dit is een beetje persoonlijk: maar al je offertes leveren bijna 5000Wp op een 5000W omvormer.
dit hoeft niet, een 30% kleinere omvormer als aantal Wp, dat is echt niet heel erg.
je verlies is dan minimaal, maar kost minder.
(dus een systeem met 5000Wp en een 4000W omvormer, schrik daar niet van, is nog steeds leuk.
hert verlies is minimaal en heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt verlies.)
leuker is om 6000Wp op een 5000W te hangen. >:)

maak voor je zelf een leg plan, en vraag gerichter naar offertes.
dan kunnen bedrijven beter/makkelijker/scherpere offertes leveren.
als je die moeite er in stopt, dan bespaar je geld.

wat je nu hebt, dat is echt nog niet vol dak.
dat kan denk ik nog veel voller.
(maar op een gegeven moment is vol vol genoeg.)
wil je echt vol vol, er is nog een andere helft over van het dak.
daar kan ook nog wel een paar panelen bij.

nu zitten we tegen de winter aan, winter opbrengst is laag, dus doe rustig aan je mist niks.
in maart wil je het hebben draaien. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
je dak is eigenlijk een oost-west dak:
(ja niet precies oost-west meer noord-zuid, maar dat boeit niet veel.)

voorbeeld oost-west daken (die van mij is wel vrij precies oost-west):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op andere momenten hun piek halen kun je veel meer Wp of een "kleine" omvormer leggen.

deze truc kan ook met jouw dak.
dan 10x op je "zuid" dak en zo veel mogenlijk op je "noord" dak (10x zal niet lukken, maar wat wel?).
dit is goedkoper en levert meer op als de solaredge/tigo oplossing.

niet te bang zijn voor die noord benaming, dat is alleen voor beginners zo.
mensen met meer kennis weten gewoon dat noord (mits goed toegepast) ook leuk kan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:15
Noord ook vol leggen wordt steeds aantrekkelijker. Met het toekomstig verdwijnen van de huidige salderingsregeling wil je zoveel mogelijk opwek gedurende de dag pakken.

Het 'gewone' volk is veel te veel georiënteerd op de zuid-ligging, terwijl noord prima resultaten haalt. Alles wat hier in de buurt wordt gelegd is allemaal op een 30/45 graden dak uitsluitend op zuid. Deze staan op moment van schrijven al vol in de schaduw terwijl ik nog 1,5KW opwek.

• migjes
ik ben meestal niet de gene die solaredge promot.
(ik wil wat neutraler zijn daar in, solaredge maakt het eigenlijk best duur, maar geeft wel meer mogelijkheden.)

maar het kan wel met je dak.
alleen dan moet je echt vol uit gaan (geen halve bak doen).

je neemt dan de SolarEdge HD Wave SE5000H.
en hangt daar 12x op je zuid dak + 12 x op je noord dak. (grofweg als het kan)
je hebt dan 24x400Wp=9600Wp met een geschatte opbrengst van +/-7000kWh per jaar.

dit is flink duur, maar als je het zo doet is de meer prijs van solaredge niet je grootste probleem.
(door de extra Wp gaat de meer prijs van solaredge beter verdeeld worden over de panelen, en maakt het rendabeler)

je kunt nu gaan rond zoeken, naar een warmtepomp om zo geen gas meer te gebruiken, of een elektrische auto om geen benzine te hoeven kopen. er is dan flink wat overschot.
dit is geen domme planning, maar kan de portemonnee dat wel dragen. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Ik schiet beide offertes af op technische ondeugdelijkheid.

Je kunt niet straffeloos de panelen op het dak en dakkapel in 1 string leggen. Ook niet met 2 optimizers. Opbrengst simulaties zijn ongeldig voor zover ze daadwerkelijk uitgevoerd zijn… te vaak wordt er weinig beter gedaan dan een vinger in de lucht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:31:
Ik schiet beide offertes af op technische ondeugdelijkheid.

Je kunt niet straffeloos de panelen op het dak en dakkapel in 1 string leggen. Ook niet met 2 optimizers. Opbrengst simulaties zijn ongeldig voor zover ze daadwerkelijk uitgevoerd zijn… te vaak wordt er weinig beter gedaan dan een vinger in de lucht.
Bedoel je met straffeloos dat je dan inboet op opgewekt vermogen door schaduw / hellingsvlak of zoiets? Voor Offerte B hebben we gesproken of de opbrengst van SolarEdge wel opweegt tegen de meerprijs..

Als ik @migjes begrijp kan ik dat met een dak vol prijstechnisch beter rondmaken. Of ervoor kiezen om de twee panelen weg te laten als ik deze toch niet nodig heb.

Ik zal verwachte opbrengst schrappen.

Vergeten te vermelden dat de woning verwarmd wordt door Stadswarmte..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Het is waarschijnlijk voordeliger om meer panelen op het ongunstiger dakvlak te plaatsen - in plaats van de 2 op de dakkapel, voldoende string lengte voor de gekozen omvormer - dan SolarEdge te pakken om zo knap met de 2 op de dakkapel te werken.

Van die 1000 euro haal je 3 a 4 panelen, samen met de 2 is 6 op het andere dak.

En ja, @migjes heeft gelijk dat je een dakvlak gewoon vol moet gooien. Uitbreiden is en duur, gaat vrijwel nooit gelijk ogen en lukt technisch vaak niet zonder vooraf weer hele grote meerkosten te maken (zoals SolarEdge of micro's)

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 31-10-2023 17:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
ik zal proberen een beetje duidelijkheid te scheppen.
ten eerste: het is nu bijna herfst (aan het weer te merken is het herfst).
en herfst/winter opbrengst die is slecht, dus maak geen haast, in maart wil je panelen op het dak hebben liggen, dus tijd genoeg, rust brengt goede beslissingen. ;)

ik gebruik getallen, maar dat zijn mijn getallen, check die met die van jouw.
(ik probeer een beetje gemiddeld te zijn.)
ik gebruik merken, maar eigenlijk merken boeien niet, zijn maar voorbeelden.
of je nu trina/jasolar/canadian etc etc panelen gebruikt, boeit niet.
of je nu goodwe/solax/hosola/sma omvormer gebruikt boeit niet.

of je micro/solaredge/tigo etc etc dat zijn optimizers, jep dat boeit wel, maar dan gaat het om de soort systeem niet het merk.
Jero_B schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Bedoel je met straffeloos dat je dan inboet op opgewekt vermogen door schaduw / hellingsvlak of zoiets? Voor Offerte B hebben we gesproken of de opbrengst van SolarEdge wel opweegt tegen de meerprijs..
solaredge b.v. het geeft een extra prijs aan een paneel.
een paneel koop je los voor 100€, dan komt er al snel een 40€ bij per paneel, en dat mag je significant te noemen.
(betekent nog niet dat je er best leuke dingen mee kan doen. soms erg gaaf.)
Als ik @migjes begrijp kan ik dat met een dak vol prijstechnisch beter rondmaken. Of ervoor kiezen om de twee panelen weg te laten als ik deze toch niet nodig heb.

Ik zal verwachte opbrengst schrappen.
schrappen hoeft niet, maar negeer in je beslissing model.
beslissen op een schatting, sorry dat is dom.
Vergeten te vermelden dat de woning verwarmd wordt door Stadswarmte..
stadsverwarming is eigenlijk best duur.
extra interessant om te vervangen door b.v. een warmtepomp.
maar ik snap wel, het is ook een zorgeloze warmte en wil je dat wel vervangen. ;)

maar even iets realistischer.
je gebruikt 2500kWh, dus we gaan niet te gek doen (en ik ben zeker me niet aan het inhouden).
je kunt nu beter geen GW5000-dns nemen.
maar neem een GW3600-dns, dat is een omvormer voor 16A groep en kabel, stuk goedkoper als de 5000 (als je alles mee neemt). ;)
die heeft 2x een mpp, dus kunnen 2 stringen aan al je wil.
mpp 1: hang daar 10x400Wp aan (minimaal 6 maximaal 12.)
dit doet op jou dak al 3000+kWh per jaar. (ik gok dat je dan de 3500kWh al haalt, dus gebruik dat getal als voorbeeld)
dan heb je 2500kWh met salderen van 0,32€, en verkoop je 1000kWh voor 0,09€.
dit is al heel netjes, mocht je een slecht jaar hebben met iets minder opbrengst en meer gebruik, dan zit je toch nog goed.
(je kunt nu al stoppen met verder lezen, de rest is optioneel.)
mpp 2: op je "noord" dak is ook nog best wel ruimte.
en ja panelen zijn zo goedkoop, en je hebt de voor rij kosten toch al betaald als je het in 1x laat doen.
daar kun je ook best wat panelen neer leggen(hoeveel kan ik slecht schatten.).
je hebt ook echt geen zwaardere omvormer als de GW3600-dns, dus die word niet duurder.
ik schat dat dit 6 panelen worden. (voor het verhaal)

de hele installatie laten leggen voor rij kosten winst etc etc, en nog steeds de zelfde omvormer.
maakt het allemaal niet duurder om meer panelen te leggen.
maar meer panelen = meer Wp, en dat verdeeld de prijs een flink stuk beter in de €/Wp.

het leuke van "oost-west" achtig te werken is: als de zon schijnt, dan leveren panelen hun W, zo als normaal.
oost vroeg op de ochtend en west laat op de dag.
als het bewolkt is dan leveren panelen minder op, ongeveer 1/6 van hun Wp, maar de richting die ze op kijken maakt minder uit.
je hebt dan 10x400Wp+6x400Wp=6400Wp en daar 1/6 van is nog steeds een lekker draaiende omvormer met bewolkt weer.
(zonlicht word weerkaats op de wolken en komt dan in eens van bijna alle kanten.)

vraag maar eens een offerte, voor een 16A omvormer (zoals de goodwe DNS b.v.).
met een paneel of 10+noord.
en je zult zien dat je €/Wp fink zal dalen.
dit is best leuk te doen.

oke ik heb je totaal verkeert ingeschat, dat kan.
je bent rijk en geld ach is leuk maar je verlichting gaat er niet van aan, en uit geven is leuker.
knelle, ga lekker voor een solaredge.
welke kant je paneel op kijkt maakt niet meer uit, let 10 panelen zuid+2 panelen op dakkapel(solaredge dus kan) en hang er nog 6 op noord + 2 op het dakkapel.
20x400Wp = oke nu wel graag een 5000W omvormer ipv 3600W. >:)
of te wel ga vol uit, dan is zelfs solaredge goed te doen (en de meer prijs is te doen dan), maar doe er geen halve bak mee.
je krijgt een zoen van me als je dat doet, no prob. ;)

duidelijk?

Pagina: 1