Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
Wij willen onze slaapkamers voorzien van een (multi)split airco. Ten eerste om in de zomer de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en de slaapkamers nog iets terug te koelen (wij koelen met een lucht/water warmtepomp icm vloerververwarming). Ten tweede om in de winter een slaapkamer snel te verwarmen als de kinderen er willen spelen of huiswerk willen maken.

Mijn vraag
Welke wandmodel binnenunits hebben een leidingdoorvoer aan de bovenkant? De leidingen moeten door het (breedplaat)plafond naar een plat dak waar de buitenunit(s) komen staan. Ik wil een mooie oplossing, dus geen leidingen of leidingkokers in het zicht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind vooral binnenunits met leidingdoorvoer aan zijkant of achterkant. Precies wat ik niet zoek.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:15:
Wij willen onze slaapkamers voorzien van een (multi)split airco. Ten eerste om in de zomer de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en de slaapkamers nog iets terug te koelen (wij koelen met een lucht/water warmtepomp icm vloerververwarming). Ten tweede om in de winter een slaapkamer snel te verwarmen als de kinderen er willen spelen of huiswerk willen maken.

Mijn vraag
Welke wandmodel binnenunits hebben een leidingdoorvoer aan de bovenkant? De leidingen moeten door het (breedplaat)plafond naar een plat dak waar de buitenunit(s) komen staan. Ik wil een mooie oplossing, dus geen leidingen of leidingkokers in het zicht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind vooral binnenunits met leidingdoorvoer aan zijkant of achterkant. Precies wat ik niet zoek.
hoe zie je dat voor je? Een airco kun je niet strak tegen het plafond plaatsen, maar dient meestal minimaal 10-30 onder het plafond geplaatst te worden ivm de airflow. Je ontkomt dan dus vrijwel niet aan een soort van kabelgoot richting het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
10 cm tussenruimte met een leidinggoot over de muur is nog wel acceptabel, mits de leiding aan de bovenzijde uit de unit komt. Al zou ik die ruimte het liefst nog kleiner willen zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Joris748 op 31-10-2023 13:22 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Is een plafondmodel een optie? Zoiets bijvoorbeeld lijkt op een wandmodel maar dan voor aan het plafond, en lijkt in de hoek te kunnen: https://www.klimate.nl/da...fondmodel-multisplit.html

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
En al gedacht aan de condenswater afvoer? Daar heb je een pompje voor nodig. Dus als je direct aan de zijkant van de binnenuit een goot recht omhoog maakt past er in die goot ook je pompje ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Paul schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:40:
Is een plafondmodel een optie? Zoiets bijvoorbeeld lijkt op een wandmodel maar dan voor aan het plafond, en lijkt in de hoek te kunnen: https://www.klimate.nl/da...fondmodel-multisplit.html
Dat vind ik wel een lelijk ding. Dan is een design binnenunit met een leidinggootje ernaast misschien wel beter. Ik zie nu dat Daikin minimaal 30 mm tussenruimte adviseert. Ik zou de leidinggoot aan de niet-zichtzijde kunnen zetten.
The-Source schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:42:
En al gedacht aan de condenswater afvoer? Daar heb je een pompje voor nodig. Dus als je direct aan de zijkant van de binnenuit een goot recht omhoog maakt past er in die goot ook je pompje ;)
Pompje had ik al ingecalculeerd, de plaats van het pompje niet ;) Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Joris748 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:48:
Dat vind ik wel een lelijk ding.
Volgens mij ziet het er redelijk standaard uit, maar dan 90 graden gekanteld :) Maar smaken verschillen en er zijn er vast meer :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1